Pienjänniteverkon maakaapeli metsän reunassa

maanomistaja75

Sähkönsiirtoyhtiö on ottanut yhteyttä minuun sekä naapuriini (joka asuu tien toisella puolella) maakaapelointiasiassa. Naapurini kielsi ehdottomasti kaapelin rakentamisen vaikka tonttimme ovat samanlaiset eli metsämaata, jotka sijaitsevat pienen yksityistien reunassa molemmin puolin, ja nyt siirtoyhtiö haluaa rakentaa kaapelin minun kiinteistön puolelle tien reunaan (ojaan). En halua kaapelia omille mailleni, koska siitä ei ole minulle mitään hyötyä ja mielestäni se voisi aivan hyvin pysyä naapurin puolella. Kannattaako tässä vain sanoa ei ja siirtoyhtiön hakea lupaa kaupungilta?

Edustaja sanoi myöskin, että kaapelista ei ole minulle mitään negatiivista haittaa, mutta en nyt ihan uskoisi väitettä. Eikö sillä olisi vaikutusta esim. puunkaatoon, metsäkoneella liikkumiseen, rakentamiseen ja muilla raskailla ajoneuvoilla liikkumiseen? Tuo osa tonttia on ainut paikka mistä raskaalla ajoneuvolla pääsee rakentamisvaiheessa ajamaan, koska kaupunki ei suostunut uuden liittymän tekemiseen maantiehen. Tontin muista osista ei pääse kulkemaan rakennusten, sähkölinjan ja pehmeän maan sekä lammen takia.

Olen lukenut, että kaapelista voisi pyytää korvauksia, mutta siirtoyhtiön edustaja sanoi, että siitä ei saisi mitään korvausta. Ainoastaan kaadetun puuston osalta. Ei kai se nyt näin voi olla vai yrittävätkö kusettaa?

Millaisia kokemuksia teillä on vastaavasta? Mitä sopimukseen kannattaa ehdottomasti laittaa?

18

3561

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • montakaapeliamaissa

      elikkäs sinulla on nyt ihan tontti jossain kaupungissa!!! Miten ihmeessä tämä asia liittyy metsänhoitoon joku kaupungintonttijuttu ja sen sähkökaapelit??

      Vaan sitten kokemuksista, kun niitä kyselit. Meikäläisen mailla on useita kilometrejä erilaisia kaapeleita ja vesi- ja viemärilinjoja, sekä avonaisia puhelin- ja sähkölinjoja useiden kuntien ja kaupunkien alueilla. Ensiksi on todettava, että mikään instanssi ei tule ilman suostumustasi vetämään yhtään mitään kaapelia taikka putkea ihan vähällä, mutta loppuviimeksi pakkolunastuksella homma voi tapahtua. Kuitenkin kannattaa aina neuvotella ja sähkökaapelista on ihan oikeasti haittaakin maassa, siihen siis kannattaa vedota.
      Korvaukset ovat olleet aika vaihtelevia, on saatu rahaa kertakorvauksena joskus tuhtikin summa, ainakin kerran on saatu sähkökaapelia melkoinen määrä. Liittymiäkin on saatu, kun on oikein tiukalle mennyt (liittymä on ihan älyjuttu, jos sille käyttöä). Me on vielä joskus vaadittu sopimuksiin erikseen maininta, että kaapelin omistajan vaihduttua sopimus on neuvoteltava uudelleen. Nythän tilanne on niin, että tätä infraa myydään aika suruttomasti ulkomaisillekin toimijoille, jolloin alkaa melko härski rahastus.
      Joten, jos sinulle on väitetty siirtoyhtiön taholta, että ei makseta mitään korvuaksia, niin puppua väittävät. Yrittävät tietysti, mutta kyllä niistä ihan oikeasti maksetaan ja vielä puustosta erikseen, sekä mahdollinen puuston odotusarvo. Ihan esimerkkinä, maitteni kautta vedettiin normaali 380v maakaapeli naapurikiinteistölle, matkaa muistaakseni n. 700m ja korvausta pelkästä kaapelin maassa olemisesta n. 800€, muut korvaukset vielä päälle.

      • maanomistaja75

        Kaupungissa ei olla vaan ihan maaseudulla haja-asutusalueella. Tontilla kokoa pari hehtaaria kuten myös naapurilla ja tonttiemme välissä menee yksityistie, jonka vieressä kyseinen kaapeli menee muutamalle vapaa-ajan asunnolle parin kilometrin päähän. Pääosin molemmat tontit ovat metsää.

        Millaista haittaa siitä kaapelista oikeasti sitten voi olla?

        Vaikka kuinka olen yrittänyt neuvotella korvauksista niin ei kuulemma tipu.


      • montakaapeliamaissa
        maanomistaja75 kirjoitti:

        Kaupungissa ei olla vaan ihan maaseudulla haja-asutusalueella. Tontilla kokoa pari hehtaaria kuten myös naapurilla ja tonttiemme välissä menee yksityistie, jonka vieressä kyseinen kaapeli menee muutamalle vapaa-ajan asunnolle parin kilometrin päähän. Pääosin molemmat tontit ovat metsää.

        Millaista haittaa siitä kaapelista oikeasti sitten voi olla?

        Vaikka kuinka olen yrittänyt neuvotella korvauksista niin ei kuulemma tipu.

        Riittävän jämäkkä asenne, niin kyllä tulee korvaukset! Ja siitä haitasta... Olen itse aina perustellut, että kaikki kaapelit ja putket maahan haudattuna aiheuttaa haittaa ja ne on AINA otettava huomioon, kun suunnittelee maankäyttöä. Ei voi rakentaa niiden päälle, kaikki kaivaminen ja omien kaapeleiden, putkien sijoittaminen maahan on aina työläämpää. Vaikka sähköyhtiöltä tuleekin kaapeleiden näyttäjä kaivuutöiden yhteydessä, ei silti ole ihan mitätön juttu. Taas esimerkkinä; maakaapelin piti olla 70cm syvyydessä, kun aloimme kaivamaan kaivinkoneella, niin kaapeli olikin 28cm syvyydessä (oli vedetty kaapeliauralla ilman työnjohtoa paikalla), lopputulos oli, että kaapeli meni rikki. Tästä seurasi, että piti odotella sähköyhtiön korjausmiestä korjaamaan rikkoutunut kaapeli ja minun maksama kaivinkone odotti pelkästään useita tunteja minun työajastani puhumattakaan. Sähköyhtiö tosin maksoi myöhemmin kaikki kustannukset, kun laskutin em. kustannukset, mutta meille täysin ylimääräistä haittaa.
        Sitten yhdessä paikassa maillani meni kaapeleiden vuoksi poikki muita minun putkia kolme kappaletta, kun sähköyhtiö teki omin luvin ilman minun suostumustani kaapelin vetoa, lopputuloksena poliisijuttu ja minulle maksettiin korvausta yli 3000€.

        Jos maillesi tulee sähkökaapelia, voit vedota myös siihen, että painavilla metsäkoneilla liikkuminen kaapelin päällä voi olla riski.


      • maanomistaja75

        Sain sähkönsiirtoyhtiöltä sopimuslomakkeet ja 55 metrin matkalta korvausta tulisi puustosta ja maapohjasta 30 euroa kertakorvauksena. Lisäksi tuo maakaapeli kiertää omistamani maa-alueen 75-prosenttisesti ja jättää kulkematta ainoastaan siitä kohtaa missä naapurin maat alkaa (ei siis tiekulkuyhteyttä). Siirtoyhtiö sanoi voivansa ilman kysymästäkin alkaa kaivaa kaapelia, koska se tulee ojan pohjalle tien viereen. Tien toisella puolella oleva omistaja on kieltänyt kaapelin laiton omalle puolelleen, joten kaapeli tekee minun maiden puolelta "koukkauksen 55 metrin matkalta, jolloin siirtyy takaisin toiselle puolelle. Tie katkotaan erillisellä pistokaapelilla, josta naapuri saa sähköt. Hän siis hyötyy menettämällä omalta puoleltaan ilmakaapelin ja tolpan, mutta minun haitoiksi tulee koko kaapeli. Siirtoyhtiöstä sanottiin myös ettei metsäkoneella tai raskaalla laitteella kaapelin yli ajamisesta ole mitään haittaa, vaikka sopimuksessa se kielletäänkin. Menetän myös puiden kaadon yhteydessä näkösuojan. Kun kysyin, että saako kaapelialue metsittyä/pusikoitua uudelleen siirtoyhtiöstä sanottiin, että saa mutta sopimuksessa oli maininta, että verkonhaltijan vastuulla on pitää kaapelin kohta avoimena puustosta ja pensaista.


      • montakaapeliamaissa
        maanomistaja75 kirjoitti:

        Sain sähkönsiirtoyhtiöltä sopimuslomakkeet ja 55 metrin matkalta korvausta tulisi puustosta ja maapohjasta 30 euroa kertakorvauksena. Lisäksi tuo maakaapeli kiertää omistamani maa-alueen 75-prosenttisesti ja jättää kulkematta ainoastaan siitä kohtaa missä naapurin maat alkaa (ei siis tiekulkuyhteyttä). Siirtoyhtiö sanoi voivansa ilman kysymästäkin alkaa kaivaa kaapelia, koska se tulee ojan pohjalle tien viereen. Tien toisella puolella oleva omistaja on kieltänyt kaapelin laiton omalle puolelleen, joten kaapeli tekee minun maiden puolelta "koukkauksen 55 metrin matkalta, jolloin siirtyy takaisin toiselle puolelle. Tie katkotaan erillisellä pistokaapelilla, josta naapuri saa sähköt. Hän siis hyötyy menettämällä omalta puoleltaan ilmakaapelin ja tolpan, mutta minun haitoiksi tulee koko kaapeli. Siirtoyhtiöstä sanottiin myös ettei metsäkoneella tai raskaalla laitteella kaapelin yli ajamisesta ole mitään haittaa, vaikka sopimuksessa se kielletäänkin. Menetän myös puiden kaadon yhteydessä näkösuojan. Kun kysyin, että saako kaapelialue metsittyä/pusikoitua uudelleen siirtoyhtiöstä sanottiin, että saa mutta sopimuksessa oli maininta, että verkonhaltijan vastuulla on pitää kaapelin kohta avoimena puustosta ja pensaista.

        Kerro nyt sille sähköyhtiölle, että kaivavat sen sähkökaaplein kokonaan sinne naapurin puolelle tai sinne mihin he voivat sen kaivaa ilman sinun suostumustasi, jos kerta siitä ei ole varaa maksaa.
        Onko se ojanpohja sitten jonkun toisen maata? Jos on sinun maata, niin ei siihen ilman sinun lupaa vedetä kaapelia. Jos siinä tierasite, niin maapohja on silti sinun!
        Minun tapauksessani sähköyhtiö vedätti luvatta sähkökaapelia, kun väittivät, että he voivat niin tehdä. Tein asiasta poliisijutun ja sain tuon em. 3000€ korvausta.
        Tiukkana pitää olla ja semmoinen juttu, että joku pikkunilkki yrittää nyt sinulle esittää isoa, mutta esimeis on silläkin, joten pidä nyt puolesi. Olet tarpeeksi jämäkkä, niin se pikkunilkki lähtee verokirjan kanssa kortistoon! Niin se meidänkin 3000€ heppu lähti!


      • maanomistaja75

        Sitäpä he juuri yrittivät sanoa, ettei se ole minun maata se ojanpohja ja että se kuuluu tiekunnalle (johon mekin kuulutaan), jolta he voivat milloin tahansa kysyä luvan eikä meistä tarvitse välittää. Alun perin he olisivat halunneet kaapelin asentaa tien reunaan, koska sen kaivaminen on helpompaa, mutta tiekunnan puheenjohtaja kielsi sen. Nyt ovat sen vuoksi kaivamassa ojassa.

        Kun kysyin miksi eivät voi mennä naapurin puolelle (nythän kaapeli piirustuksissa kiertää naapurin kokonaan ja palaa sitten takaisin tien toiselle puolelle), oli vastaus että heiltä kaatuu puuta näkösuojasta pois. Minultapa kaatuu kolmessa ilmansuunnassa näkösuojaa niin isolle tielle kuin kahdelle pienemmälle tielle. Naapurilta menisi näkösuojaa 15 metrin matkalta kaksi hassua pientä puuta. En sitten tiedä onko naapuri tämän suunnittelijan tuttu, jonka vuoksi häntä kohtaan pätee aivan eri säännöt.

        Jos siirtoyhtiö hakee pakkosijoituspäätöksen, pitääkö sen kuitenkin asentaa rummut minun vaatimalla tavalla niille kaapelialueille, jossa liikutaan raskaalla kalustolla? Ärsyttää, että tuo yksityistien kohta on ainut paikka mistä tulevaisuudessa voi kiinteistölle tuoda raskaita koneita, koska kiinteistön rakennusten sijainnit on aiemman omistajan takia huonosti suunniteltu eikä joka paikassa saa ajaa traktorilla painavammalla.

        Kiitos kokemuksesi jakamisesta.


    • Öljyvalo

      Nuo 1€/m unelmaa toivoo saavansa, että aikuiset ihmiset jaksavat.

    • Osa-aikaeläkeläinen

      Kylläpä on iso ongelma. Mailleni on kaivettu vesi- ja viemäriputkia, kupari- ja kuitukaapeleitakin. Onpa pellossani vesiosuuskunnan paineenkorotuspumppaamokin. Eivät nuo minua haittaa, joten en edes ajattele niitä.
      Tuosta ilman sopimusta rakennetusta pumppuasemasta voisin vaatia korvaustakin, mutta sen korvauksen joutuisivat maksamaan osuuskunnan jäsenet, joilla muutenkin tuntuu olevan puristusta rahapuolella. Siispä annan asian olla.

      • maanomistaja75

        Eipä noista olisikaan haittaa, mutta maakaapelin haitallisuudesta kun ei oikein tunnu saavan mistään tietoa. Sähkönsiirtoyhtiö sanoo ettei siitä mitään haittaa ole, mutta sopimus antaa ymmärtää toista, kun sen päältä ei saa ajaa, sen vieressä ei saa ajaa, sen alueelta ei saa kaataa puita ilman siirtoyhtiön lupaa, sen läheltä ei saa kaivaa kaivinkoneella vaan lapiolla, sen päälle ei saa antaa kasvaa mitään puuta/pensasta. Pelottaa kiinteistön ostajat vain pois, kun rasitemerkinnän näkevät.

        Silloin ei olisi niin väliä, jos tietäisin asuvani tässä kuolemaani saakka. Tarkoitus on kuitenkin myydä kiinteistö viiden vuoden päästä ja muuttaa muualle.


      • Osa-aikaeläkeläinen

        Oudot ovat säännöt. Portillani kulkee Telian kuparilankakaapeli sekä kai saman firman kuitukaapeli. Mitään rajoituksia ei kulkemiseen tai kaivamiseen ei ole, kunhan ei kaapeleita riko. Kuitukaapelin telominen kuulemma laittaisi läheisen satamakaupungin tietoliikennemottiin.


      • Osa-aikaeläkeläinen

        Noiden kaapeleiden kanssa kävi niin, että tielaitos huomasi niiden kulkevan paljolti maanomistajien maassa. Niinpä se pakkolunasti pari metriä lisää tiealuetta. Ei sillä käytännössä merkitystä ole. Eli, haavoittuva on yhteiskuntamme. Tuolla metsävälillä voi kaapeleista tietämätön kaivaa molemmat kaapelit poikki. Ahtaajillekin tulisi rokulipäivä!


      • montakaapeliamaissa
        Osa-aikaeläkeläinen kirjoitti:

        Oudot ovat säännöt. Portillani kulkee Telian kuparilankakaapeli sekä kai saman firman kuitukaapeli. Mitään rajoituksia ei kulkemiseen tai kaivamiseen ei ole, kunhan ei kaapeleita riko. Kuitukaapelin telominen kuulemma laittaisi läheisen satamakaupungin tietoliikennemottiin.

        Kyllä meikäläiselle on aina tullut sopimuksissa monenlaista rajoitetta kaapeleille ja putkille, että ei ole ihan läpihuutojuttu, kun antaa kaivattaa niitä maihinsa. Kuinkan moni sitten oikein ajatuksella lukee kaikki sopimuksen kohdat, kun nimensä laittaa sopimuksiin.
        Nämä raskaidenkoneiden kanssa liikkumiset on yksi juttu. Yksissä sopimuksissa on myös maininta, että räjäytystöitä ei saa suorittaa 30 metriä lähempänä maahan sijoitettuja kaapeleita ja putkia ilman niiden haltijan suostumusta.
        Kerran tuli melkoinen tivoli, kun kaivettiin kaivinkoneella kunnallisen vesiputken vieressä (tiekunnan hommissa ojaa) ja alkoi vettä virtaamaan sieltä vesiputken paikalta. Sitähän sitten tutkittiin ja lopulta selvisi, että siihen vesiputkilinjan kohdalle oli puhjennut lähde, kun vesiputkilinjan maat oli täytetty löysempään muutama kuukausi aiemmin. Kaivinkoneemme aiheuttama tärinä oli se ratkaiseva tekijä lähteen puhkeämiseen. Lienee sanomattakin selvää, että kenen piikkiin taas kaivinkoneen tunnit juoksivat siinä, kun odoteltiin asian selviämistä...

        En suhtaudu mitenkään kielteisesti näiden kaapeleiden ja putkien maahan laittamiseen, päin vastoin olen jopa omilla kustannuksillani laittanut maahan sähkölinjaa, kun harrastin lentämistä ja tarvitsin pelloilleni vapaata ilmatilaan, että pystyin käyttämään peltojani tilapäisenä lentokenttänä. Samoin olen muuttolintujen vuoksi laitattanut kaapeleita maihin. Nytkin erään korkeajännitelinjan asentaminen maahan odottaa yhden sähköyhtiön aktiivisuutta. Vaan haitat pitää myös muistaa. Väärin sijoitettu kaapeli voi viedä melkoisen määrän rakennusoikeuttakin. Ja se pitää ottaa huomioon, että sopimustekstissä on myös maininta, että siirtokustannuksista vastaa maanomistaja, jos kaapeleita tai putkia joudutaan siirtämään rakennusten tai teiden vuoksi. Täällä maalla tietäkin saatetaan joutua siirtämään ja rakennuksia laajennetaan, ympäristöluvat saattavat aiheuttaa melkoisiakin järjestelyitä.
        Ohessa kuvia yhdestäkin 700metrin kaapelin vedosta pellollemme. https://aijaa.com/6gdclx https://aijaa.com/5UnjeE


      • Osa-aikaeläkeläinen

        Minulla on se autuas tilanne että mitään sopimusta ei putkien ja kaapeleiden kasvamisesta ole tehty. Virallisesti en tiedä niistä mitään. Tässä iässä voin sanoa että unohdin koko jutun. Kertomani kuitukaapeli vedettiin vähän hys-hys-hommana, kaiketi sen turvattomuuden takia. Viemäriprojektin yhteydessä sen tärkeys kerrottiin.


      • kaapelit
        Osa-aikaeläkeläinen kirjoitti:

        Minulla on se autuas tilanne että mitään sopimusta ei putkien ja kaapeleiden kasvamisesta ole tehty. Virallisesti en tiedä niistä mitään. Tässä iässä voin sanoa että unohdin koko jutun. Kertomani kuitukaapeli vedettiin vähän hys-hys-hommana, kaiketi sen turvattomuuden takia. Viemäriprojektin yhteydessä sen tärkeys kerrottiin.

        Kaapelit ovat todennäköisimmin tiealueella, jolta suunnalta löytyvät sopimuksetkin. Kaapelikartoista kaapelit löytyvät esim. ennen kaivuutöiden suunnittelua.
        Mm. yksityistielakiin tulee muutoksia seuraavan kerran vuoden 2020 lakiuudistukseen.


      • montakaapeliamaissa
        Osa-aikaeläkeläinen kirjoitti:

        Minulla on se autuas tilanne että mitään sopimusta ei putkien ja kaapeleiden kasvamisesta ole tehty. Virallisesti en tiedä niistä mitään. Tässä iässä voin sanoa että unohdin koko jutun. Kertomani kuitukaapeli vedettiin vähän hys-hys-hommana, kaiketi sen turvattomuuden takia. Viemäriprojektin yhteydessä sen tärkeys kerrottiin.

        Sopimuksetonta kaapelia taikka putkea ei ole maassa! Kuitukaapelia ei taatusti ole vedetty minään hys-hys hommana, taikka sitten olet aivan täysin oikeuksistasi tietämätön. Jos kiinteistö, mihin kaapelit ja putket on vedetty, on omistuksessani, on sopimukset tehty, ne on sitten edellinen omistaja tehnyt. On tietty mahdollista, että joku on ylittänyt toimivaltuutensa sen kuitukaapelin sijoittamisessa, mutta epäilen suuresti. On nimittäin niin iso juttu, kun kiinteistönomistaja nostaa siitä kanteen, että sitä riskiä ei ihan hevin oteta.
        Minun mailleni vedettiin luvatta kaapelia, kuten edellä olen kertonut ja tein siitä poliisijutun. Siinä lähti valtuutensa ylittänyt henkilö verokirjan kanssa kortistoon ja yhtiö maksoi todella reilusti "kipurahan" minulle.


      • maanomistaja75
        montakaapeliamaissa kirjoitti:

        Kyllä meikäläiselle on aina tullut sopimuksissa monenlaista rajoitetta kaapeleille ja putkille, että ei ole ihan läpihuutojuttu, kun antaa kaivattaa niitä maihinsa. Kuinkan moni sitten oikein ajatuksella lukee kaikki sopimuksen kohdat, kun nimensä laittaa sopimuksiin.
        Nämä raskaidenkoneiden kanssa liikkumiset on yksi juttu. Yksissä sopimuksissa on myös maininta, että räjäytystöitä ei saa suorittaa 30 metriä lähempänä maahan sijoitettuja kaapeleita ja putkia ilman niiden haltijan suostumusta.
        Kerran tuli melkoinen tivoli, kun kaivettiin kaivinkoneella kunnallisen vesiputken vieressä (tiekunnan hommissa ojaa) ja alkoi vettä virtaamaan sieltä vesiputken paikalta. Sitähän sitten tutkittiin ja lopulta selvisi, että siihen vesiputkilinjan kohdalle oli puhjennut lähde, kun vesiputkilinjan maat oli täytetty löysempään muutama kuukausi aiemmin. Kaivinkoneemme aiheuttama tärinä oli se ratkaiseva tekijä lähteen puhkeämiseen. Lienee sanomattakin selvää, että kenen piikkiin taas kaivinkoneen tunnit juoksivat siinä, kun odoteltiin asian selviämistä...

        En suhtaudu mitenkään kielteisesti näiden kaapeleiden ja putkien maahan laittamiseen, päin vastoin olen jopa omilla kustannuksillani laittanut maahan sähkölinjaa, kun harrastin lentämistä ja tarvitsin pelloilleni vapaata ilmatilaan, että pystyin käyttämään peltojani tilapäisenä lentokenttänä. Samoin olen muuttolintujen vuoksi laitattanut kaapeleita maihin. Nytkin erään korkeajännitelinjan asentaminen maahan odottaa yhden sähköyhtiön aktiivisuutta. Vaan haitat pitää myös muistaa. Väärin sijoitettu kaapeli voi viedä melkoisen määrän rakennusoikeuttakin. Ja se pitää ottaa huomioon, että sopimustekstissä on myös maininta, että siirtokustannuksista vastaa maanomistaja, jos kaapeleita tai putkia joudutaan siirtämään rakennusten tai teiden vuoksi. Täällä maalla tietäkin saatetaan joutua siirtämään ja rakennuksia laajennetaan, ympäristöluvat saattavat aiheuttaa melkoisiakin järjestelyitä.
        Ohessa kuvia yhdestäkin 700metrin kaapelin vedosta pellollemme. https://aijaa.com/6gdclx https://aijaa.com/5UnjeE

        Tuosta räjäytysrajasta en ollutkaan tietoinen. Sopimuksessa on vain ettei räjäytystöitä saa tehdä kaapelin läheisyydessä. En tiedä kuka järjen jättiläinen nyt muutenkaan on suunnitellut kaapelin meneväksi siitä mistä menee, koska tämä alue on hyvin kivikkoista ja kallioista. Minnekään ei voi tehdä mitään ilman kaivinkonetta, ei edes aitaa. Parhain kivenlohkare oli 3 m halkaisijaltaan mikä minulle on tullut täällä vastaan. Tontilla rakennusoikeutta jäljellä vielä joku 800 neliötä ja ei ole mahdotonta, että räjäytyksiä joutuisi tekemään, koska juuri kallioisella alueella on tilaa rakennuksille. Tontin arvo tipahtaa kuin lehmän häntä, jos rakennusoikeutta ei pysty hyödyntämään etenkin kun asutaan haja-asutusalueella.

        Siirtoyhtiö halusi upottaa kaapelin ensin yksityistien reunaan, mutta tieyhdistyksen (vai mikä lie se nyt, johon minäkin tontin omistajana kuulun) puheenjohtaja kielsi sen ehdottomasti. Sinällään tuo olisi ollut huomattavasti helpompi ratkaisu, kun ei ole niitä jopa 2 metrin kiviä tiellä. Minkälainen valtuus puheenjohtajalla on tehdä tuollaisia päätöksiä? Olen asunut tässä 3 vuotta eikä tietä koskevissa asioissa ole pidetty yhtään kokousta. Sähkönsiirtoyhtiön mukaan tieyhdistys pystyisi kumoamaan minun kiellon ja antaa siirtoyhtiölle luvan kaivaa kaapelin ojaan minun vastustuksesta huolimatta.

        Kiitos kuvista. Tuollaiseen maahan kaivaminen ei nyt niin pahalta näytä.


    • EiOleKuulunut

      Meiltä sähköyhtiö kysyi n.2 vuotta sitten lupaa rakentaa maantien varteen muuntamokopin, josta sähköyhtiö lupasi maksaa 50 vuoden ajalta 500€ vuokrarahan, mutta eipä ole mitään kuulunut senpäin, eikä ole ottanut yhteyttä maksaakseen vuokrarahaa, vaikka sanoivat, että ottavat sitten yhteyttä.

      • sahkoidiootit

        Ensimmäisen kerran kuulen, että sähköyhtiö olisi vuokraa maksamassa. Omia maita on pakkolunastettu/ pakotettu sopimukseen noin 10 kertaa. Ihmeellisen sopimuksen olet saanut. Ja sopivan ihmeellinen on lopputuloskin, kun olet jäänyt ilman korvauksia. Lopputulema kuitenkin se, että sähköyhtiö on aina maksamaton paska, kun se maillesi tulee. Kaikki muut firmat hoitaa hommansa asiallisesti, mutta sähköpaska ei koskaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5065
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3187
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1827
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1790
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1655
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1511
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1305
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1276
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1267
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1257
    Aihe