Belgi-sakemanni sekoitus?

omistaja

Löytyykö ketään jolla olisi belgi-sakemanni sekoitusta ja joka voisi kertoa millaisen luonteen tai mitkä rotuominaisuudet voisivat tulla voimakkaimmin esiin?
Kyseessä oleva belgiemä on musta ja pitkäkarvainen. En nähnyt emää pennun luovutustilaisuudessa mutta isäntänsä kuvaili sitä. Mikä sellainen belgi on, eikös niitä ole neljää eri tyyppiä?

Pennussa on selvästi enemmän isäänsä, moni luulee aidoksi sakemanniksi ja vain harva on osannut sanoa, että kuono ei ole sakemannille tyypillinen.

Pentu (4 kk) vaikuttaa ystävälliseltä ja on erittäin helposti opetettavissa. Ja sen huomaa jo nyt, että se on ilmeisesti sellainen jka kiintyy vain siihen ihmiseen laumassa kaikkein voimakkaimmin.

Entä osaatteko sanoa, onko rodulle/roduille tyypillistä jatkuva nälkä vaikka olisi juuri syönyt?! Olen ollut äimänä kun tämä varastaakin kaiken ruuan mitä vain näkee, lapsiltakin ihan käsistä. Mistähän moinen kielii? Koira vaikuttaa jo nyt vähän ylipainoiselta ja aloitin aterioiden keventämisen tänään. On tullut annettua enemmän sapuskaa kuin mittaohjeiden mukaan pitäisi. Ja silti se varastaa?!

Neuvoistanne etukäteen kiittäen...

9

1112

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niina

      ...belgin (tervueren) ja saksanpaimenkoiran risteytys narttu 2v. Tämä on luonteeltaan ihan belgi, tosi aktiivinen häslääjä. Kiinnostunut kaikista äänistä ja liikkeestä.
      Pentuna se oli kans ruuan perään, hyökkäsi kimppuun kun vain kuuli karkkipussin rapinaa tms. Kouluttamisella ja kieltämällä se oppii, että ei saa ottaa kädestä eikä pöydiltä. Meillä on oppinut todella hyvin, vaikka alussa tuntui toivottomalta tapaukselta. Olet ottanut todella vaativan yhdistelmän, väitän että on vaikeampi kuin puhdas saku, koska niitä minulla on ennen ollut. Tämä risteytys tarvii mielettömän määrän aktiviteetteja sekä vapaana liikuntaa ja aivotyöskentelyä. Minä olen pärjännyt paimenkoirien kanssa koko ikäni, tämä ollut jossain vaiheessa jopa ongelma, mutta onneksi olen jaksanut, alkaa olla aika hyvä koira kun tässä ikää karttuu ja alkaa rauhottumaan ja turha häsläys jää.

      • omistaja

        Onko just tervueren sellainen musta ja pitkäkarvainen? Mitä kaikkia lajeja niitä belgejä oikein on?

        Koirasi kuulosti ihan omaltani! Vai mahdollisesti vaikeampi? Hmmm... johtuuko se siitä aktiivisuudesta? Että kyllästyy helposti?

        Eilen käytiin Agility-telineillä ihan huvikseen vaikkei koirapuistossa ollut mitään toimintaa mutta pari telinettä oli. Piruuttani kokeilin josko tuo tajuaisi kävellä sellaista kaarisillan tapaista ja kuljetin namia sen kuonon edessä. Koira astui vain yhden kerran harhaan, pelästymättä ja putoamatta, ja suoriutui hyvin. Kokeilin vielä kerran toiseen suuntaan, ja se meni sen ihan kepeästi ja helposti. Kolmannen kerran se hyppäsi telineelle ilman namia omasta halustaan ja nuuski sitä koko pituudeltaan ilmeisesti siinä toivossa, että sillalta löytyisi lisää namia.

        Luuletko, että tuo voisi olla sopivaa aktiviteettia, tuo Agility?


      • hn124
        omistaja kirjoitti:

        Onko just tervueren sellainen musta ja pitkäkarvainen? Mitä kaikkia lajeja niitä belgejä oikein on?

        Koirasi kuulosti ihan omaltani! Vai mahdollisesti vaikeampi? Hmmm... johtuuko se siitä aktiivisuudesta? Että kyllästyy helposti?

        Eilen käytiin Agility-telineillä ihan huvikseen vaikkei koirapuistossa ollut mitään toimintaa mutta pari telinettä oli. Piruuttani kokeilin josko tuo tajuaisi kävellä sellaista kaarisillan tapaista ja kuljetin namia sen kuonon edessä. Koira astui vain yhden kerran harhaan, pelästymättä ja putoamatta, ja suoriutui hyvin. Kokeilin vielä kerran toiseen suuntaan, ja se meni sen ihan kepeästi ja helposti. Kolmannen kerran se hyppäsi telineelle ilman namia omasta halustaan ja nuuski sitä koko pituudeltaan ilmeisesti siinä toivossa, että sillalta löytyisi lisää namia.

        Luuletko, että tuo voisi olla sopivaa aktiviteettia, tuo Agility?

        Tervueren on ruskea (mustaa seassa) ja pitkäkarvainen, musta pitkä karvainen on groenendale. Ne ovat luonteelta aika keskenään saman laisia. Lyhytkarvainen belgi (taitavat olla tervun värisiä) on malinois, ne ovat vähän "vakavampiluonteisia" kuin muut belgit (muistuttaa osin sakemannia). Sitten on vielä kikkarakarvainen malli (lakenois?.. jotain, en muista nimeä...).

        Mulla on vähän kokemusta tollaisesta sekoituksesta. Vaatii ihan hirveesti aktiviteettia, liian levoton eläin minulle, todella fiksu kyllä on. Agility sopii hyvin, mutta älä aloita vielä, tekee pahaa kasvavan pennun lonkille...


      • omistaja
        hn124 kirjoitti:

        Tervueren on ruskea (mustaa seassa) ja pitkäkarvainen, musta pitkä karvainen on groenendale. Ne ovat luonteelta aika keskenään saman laisia. Lyhytkarvainen belgi (taitavat olla tervun värisiä) on malinois, ne ovat vähän "vakavampiluonteisia" kuin muut belgit (muistuttaa osin sakemannia). Sitten on vielä kikkarakarvainen malli (lakenois?.. jotain, en muista nimeä...).

        Mulla on vähän kokemusta tollaisesta sekoituksesta. Vaatii ihan hirveesti aktiviteettia, liian levoton eläin minulle, todella fiksu kyllä on. Agility sopii hyvin, mutta älä aloita vielä, tekee pahaa kasvavan pennun lonkille...

        Pennun myynyt isäntä ei omannut "puhtaita jauhoja" pussissa kun sanoi emän olevan puhdas belgi, musta ja pitkäkarvainen?
        Kun googletin Kuvat ja laitoin belgin hakusanaksi, löysin sellaisia kuvailemianne koiria ja vain joissain taiteellisissa piiroskuvissa näkyi kokonaan mustia.
        Mitä veikkaatte, onkohan minua huijattu?

        Tämä "kakara" on kyllä ihana ja tänään oppi taas paljon lisää keskustaliikenteessä. Matkustin sen kanssa vartavasten kaupungin keskustaan jossa ihmeteltiin ohikiitäviä pikajunia, liukuportaita ja ihmisiä. Opetin "seuraa", "paikka" ja "ohi" juttuja ja tuntui että se pääsi jyvälle ideasta.


      • Katja
        omistaja kirjoitti:

        Pennun myynyt isäntä ei omannut "puhtaita jauhoja" pussissa kun sanoi emän olevan puhdas belgi, musta ja pitkäkarvainen?
        Kun googletin Kuvat ja laitoin belgin hakusanaksi, löysin sellaisia kuvailemianne koiria ja vain joissain taiteellisissa piiroskuvissa näkyi kokonaan mustia.
        Mitä veikkaatte, onkohan minua huijattu?

        Tämä "kakara" on kyllä ihana ja tänään oppi taas paljon lisää keskustaliikenteessä. Matkustin sen kanssa vartavasten kaupungin keskustaan jossa ihmeteltiin ohikiitäviä pikajunia, liukuportaita ja ihmisiä. Opetin "seuraa", "paikka" ja "ohi" juttuja ja tuntui että se pääsi jyvälle ideasta.

        Katso koirat.com:in sivuilta Koiraroduista. Sieltä löytyy kaikki 4 eri Belgian paimenkoiran muunnosta..


      • niina
        omistaja kirjoitti:

        Onko just tervueren sellainen musta ja pitkäkarvainen? Mitä kaikkia lajeja niitä belgejä oikein on?

        Koirasi kuulosti ihan omaltani! Vai mahdollisesti vaikeampi? Hmmm... johtuuko se siitä aktiivisuudesta? Että kyllästyy helposti?

        Eilen käytiin Agility-telineillä ihan huvikseen vaikkei koirapuistossa ollut mitään toimintaa mutta pari telinettä oli. Piruuttani kokeilin josko tuo tajuaisi kävellä sellaista kaarisillan tapaista ja kuljetin namia sen kuonon edessä. Koira astui vain yhden kerran harhaan, pelästymättä ja putoamatta, ja suoriutui hyvin. Kokeilin vielä kerran toiseen suuntaan, ja se meni sen ihan kepeästi ja helposti. Kolmannen kerran se hyppäsi telineelle ilman namia omasta halustaan ja nuuski sitä koko pituudeltaan ilmeisesti siinä toivossa, että sillalta löytyisi lisää namia.

        Luuletko, että tuo voisi olla sopivaa aktiviteettia, tuo Agility?

        Niin siis minun belgisaku on tervuere. Ja se musta on groenendal.
        Sinun kannattaa nyt pienenä jo tutustuttaa se erilaisiin tilanteisiin, niin kuin olet tainnut jo tehdä (käynyt kaupungilla jne). Kyllä agility on hyvää aktiviteettia tälläselle virtapiirille :) Me ollaan nyt arkitottelevaisuus kurssilla, saas nähdä miten käy. Koira on ihan unelma kun ollaan kahdestaan. osaa peruskäskyt, mutta häiriötekijöiden kanssa ei kuuntele minua ollenkaan vaan häslää.
        Mä harrastan koirakavereitten tapaamista ja hiihtoa lenkkeilyn lisäksi. Kesällä koira tykkää uida.
        Luulen, että koiralla on niin vilkas luonne, ettei jaksa keskittyä pitkään samaan juttuun. osin myös nuori ikä tekee sen. Mutta totuttamalla ja pitkäjänteisellä kouluttamisella saat kyllä kelpo koiran. Missä päin muuten asustelet?


      • me ollaan
        niina kirjoitti:

        Niin siis minun belgisaku on tervuere. Ja se musta on groenendal.
        Sinun kannattaa nyt pienenä jo tutustuttaa se erilaisiin tilanteisiin, niin kuin olet tainnut jo tehdä (käynyt kaupungilla jne). Kyllä agility on hyvää aktiviteettia tälläselle virtapiirille :) Me ollaan nyt arkitottelevaisuus kurssilla, saas nähdä miten käy. Koira on ihan unelma kun ollaan kahdestaan. osaa peruskäskyt, mutta häiriötekijöiden kanssa ei kuuntele minua ollenkaan vaan häslää.
        Mä harrastan koirakavereitten tapaamista ja hiihtoa lenkkeilyn lisäksi. Kesällä koira tykkää uida.
        Luulen, että koiralla on niin vilkas luonne, ettei jaksa keskittyä pitkään samaan juttuun. osin myös nuori ikä tekee sen. Mutta totuttamalla ja pitkäjänteisellä kouluttamisella saat kyllä kelpo koiran. Missä päin muuten asustelet?

        Täällä ei taida olla yhtään Belgialaista, mitään mainittuja muotoja.
        Tuossa Espoon puolella käydään tottiksessa ja maaliskuulla mennään tutustumaan Agilityyn.

        Olen nyt itsekin huomannut omassa koirassa tuon saman - minun kanssani tekee kaikki opitut temput ja "seuraat" ja "ohit" upeasti mut voi kiesus kun välillä ollaan uhmakkaita kun tulee jokin häiriötekijä!

        Nyt se tuossa vierellä makoilee. Pudotti taas yhden maitohampaistaan joten nyt minulla on niitä 5 kerättynä.
        Kiukutteli minulle koko päivän koska eilen ulkoiluttajana oli muu kotiväki kun itse en ollut kotosalla. Ihan kuin pikkulapsi - näyttää mieltään.


    • Nora

      Mulla eka oma koira menossa, malinois-sakemanni-risteytys. Koko ikäni perheessä ollu sakuja ja itsekin sitä kyllä ajattelin, mutta vannoutuneena sekarotuisten ystävänä päätin ottaa ristarin. Ja ei ole kaduttanut. Tyttö on nyt 3,5 vuotta ja voi sitä sielunpaloa, jota nämä vuodet on olleet. On se niin kaunista katteltavaa ollu, kun tämä tempperamenttinen tytsy on touhannu. Aina on tuntunu, että koira ja minä ois yhtä ja samaa, mutta nyt ku kultu tulisilmä on rauhotuttu, ni alkaa varmaan jo vähän siltä näyttämäänkin.
      Niin, ja aivan malin näkönen ja luontonen (isä oli mali), pienenä pisteli poskeen mitä vaan ja nyt rakas nirso nirppanokka ;)

    • nemous

      Meiltä löytyy 8vuotias narttu.tervueren-sakemanni sekotus.Aivan huippu koira,tosin herkkä.Ääntä ei tarvitse korottaa ja koira on kaikille ystävällinen,sekä tottelevainen.Kyllähän tääki joskus itepäiseks heittäytyy,mut ku mamma katoo näkyvistä,ni tulee kiire!Yhen ihmisen koira tää meiän ainaki on,vaikka kaikista ihmisistä ja koirista pitääkin.
      Ainut miinus on tää valtava hillitön KEPPIHULLUUS;)
      Ongelma koirana tää meille tuli,mutta eipä oo mitään ongelmia ollu.Todella energinen ja leikkisä iästä huolimatta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3889
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3328
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2769
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2154
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2101
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1977
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe