Miksi narsistin perhe voi huonosti

narsperslapsi

Narsistiäiti ja perhe, siinä viimeinen erhe. Olen itse narsistiperheestä lapsi ja miettinyt mistä meidän lapsuudenperheen saamattomuus joka johti lopulta katastrofiin oikein johtui. Narsistiäitimme on kohtelias ja lirkutteleva ulkopuolisia kohtaan. Niin hän on nykyisin minuakin kohtaan, kun en ole enää hänen perheessään. Hänen kyntensä eivät enää pidä minussa vaan ne lipsahtavat aina . Hän on kuin menettänyt taikavoimansa, jolla hän piti perhettä vankinaan.
Jos hän on avulias kohtelias ja mairea niin miksi meidän perheessä oli asiat niin huonosti? Siksi koska olimme silloin osa narsistia, emme olleet erillisiä ihmisiä, vaan kuuluimme osana narsistia kuin käsi tai jalka. Hän on hyvä ulkopuolisia kohtaan, ja me olimme kaikki sulautuneet häneen. Hän ei halunnut itselleen mitään ja siinä samalla jäimme me myös ilman mitään. Narsisti katsoi meidän ohi, ei meitä, eihän kukaan tuijota jalkaansa ja kysy mitä sillä pitäisi olla, onko asiat hyvin. Narsisti ei näe perhettään erillisinä henkilöinä, joilla kaikilla on omat erityiset tarpeensa elämässä. Perhe kuuluu hänen kalustoonsa ja on sama kuin hän itse.

Siksi äitimme ei nähnyt meidän tarpeitamme. Hänelle riitti että asiat ovat siten kuin hän itse haluaa ja meistä tuntui että hän päätti asiat yksin koko perheen puolesta ja keskusteli asioista ulkopuolisten kanssa, ei oman perheensä. Äiti hyvin, kaikki hyvin. Kukapa ryhtyisi keskustelemaan oikean tai vasemman jalkansa kanssa siitä mihin mennään vaan yksin pää päättää suunnan ja vauhdin. Samoin perheessä se mitä tehdään tai ei tehdä tulee narsistin päästä.

Nyt olen ulkopuolinen, ja saan osakseni maireilua ja narsistin lirkutusta. Voi sääli jos hänen kanssaan joutuisi vielä joku asumaan. Tiedän että kun ulkopuolinen lähtee, narsistin kellon ääni muuttuu dramaattisesti.

32

581

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • narsperslapsi

Korjaan vähän kirjoitusta: Hän ei halunnut itselleen mitään tarkoittaa että hän tarvitsi ulkopuolelta tulevaa hyväksyntää sekä suosionhakua heiltä. Se oli myös kaikki se mitä mekin saimme, siis äitimme sai ulkopuolisten hyväksynnän. Sillä oli koko perheen tultava toimeen

• eiollutteillähelppoa

Hän siis näytteli ulkopuolisille sitä ihanaa pullantuoksuista äitiä, mutta totuus neljän seinän sisällä oli toinen. Onko sellainen se ns.marttyyriäiti tai ns. pyhä-äiti?

• No sattumalta tuli luettavaksi tälläinen , josta voisi olla apua jatkoa ajatellen, kun jos oikein ymmärsin olet kuitenkin jo päässyt pois narsistin ikeen alta, jolloin olet vapaa valitsemaan toisenlaisen elämän ja sitä kautta oma hyvinvointisi lisääntyy

2. Selvitä itsellesi, mikä tarve uhrina olemisen alta näyttäytyy

Uhrius syntyy, kun koemme elämässämme tilanteita, joihin meillä ei ole ollut hallintaa, olemme jääneet tilanteissa voimattomiksi ja avuttomiksi. Jos tarpeitamme ei ole nähty lapsena, alamme luoda uskomuksia siitä, ettemme ole tuen tai avun arvoisia, olemme ”kynnysmattoja”, emme voi vaikuttaa elämäämme, vaikka haluaisimmekin. Nämä lapsuudessa syntyneet uskomukset hallitsevat elämäämme niin kauan, kunnes tiedostamme ne ja alamme tehdä sisäistä työtä vapautuaksemme niistä. Joskus voi tässä vaiheessa tarvita terapeuttista työskentelyä.

https://hidastaelamaa.fi/2016/11/vapaudu-uhrina-olemisesta-6-askelta/

• tytär-1
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

No sattumalta tuli luettavaksi tälläinen , josta voisi olla apua jatkoa ajatellen, kun jos oikein ymmärsin olet kuitenkin jo päässyt pois narsistin ikeen alta, jolloin olet vapaa valitsemaan toisenlaisen elämän ja sitä kautta oma hyvinvointisi lisääntyy

Uhrius syntyy, kun koemme elämässämme tilanteita, joihin meillä ei ole ollut hallintaa, olemme jääneet tilanteissa voimattomiksi ja avuttomiksi. Jos tarpeitamme ei ole nähty lapsena, alamme luoda uskomuksia siitä, ettemme ole tuen tai avun arvoisia, olemme ”kynnysmattoja”, emme voi vaikuttaa elämäämme, vaikka haluaisimmekin. Nämä lapsuudessa syntyneet uskomukset hallitsevat elämäämme niin kauan, kunnes tiedostamme ne ja alamme tehdä sisäistä työtä vapautuaksemme niistä. Joskus voi tässä vaiheessa tarvita terapeuttista työskentelyä.

Kylläpä hyvinkin, uhriutumisen jälkihoito on erittäin tarpeellista. Vaikka haittatekijät olisivatkin
        jo siirtyneet ajasta ikuisuuteen. *Uhrin* on hyvä käsitellä tapahtuneet asiat, voidakseen jatkaa mahdollisimman terveesti elämässä eteenpäin, ilman haittatekiöitä.

• tytär-1 kirjoitti:

Kylläpä hyvinkin, uhriutumisen jälkihoito on erittäin tarpeellista. Vaikka haittatekijät olisivatkin
        jo siirtyneet ajasta ikuisuuteen. *Uhrin* on hyvä käsitellä tapahtuneet asiat, voidakseen jatkaa mahdollisimman terveesti elämässä eteenpäin, ilman haittatekiöitä.

Niin, niinkuin tuokin linkki kuin monet muutkin vievät sitten aina uusille ja uusille sivuille, että lukemista riittäää ja sen myötä uutta ajateltavaa.

Laitan ny vielä tämänkin tähän jatkoksi, jossa puhutaan vanhemilta saadusta/heidän jättämästään henkisestä perinnöstä, mikä ei aina ole niin mukava asia, vaan siitä pitäisi pyrkiä pääsemään eroon ja alkaa elää sitä omannäköistään elämää.

https://hidastaelamaa.fi/2016/09/vanhempien-perinto/

• pilkottava_pimeys

No sattumalta tuli luettavaksi tälläinen , josta voisi olla apua jatkoa ajatellen, kun jos oikein ymmärsin olet kuitenkin jo päässyt pois narsistin ikeen alta, jolloin olet vapaa valitsemaan toisenlaisen elämän ja sitä kautta oma hyvinvointisi lisääntyy

Lapsiuhrina kummastuttaa aina ja uudelleen nuo iänikuiset toteamukset lapsen tilasta ja mahdollisuuksista.

"Lapsi ei tietenkään voi ottaa vastuuta samalla tavalla kuin aikuinen, koska lapsena tarvitsemme vielä kovin paljon apua ja tukea omilta huoltajiltamme ja muilta aikuisilta. Mutta aikuisina viimeistään olemme vastuussa itsestämme ja omista valinnoistamme."

Niin...? Jäämme siis odottelemaan aikuisuutta jotta voimme ottaa vastuun koko höskästä. Pitää malttaa vain odottaa tätä ihanaa ikähetkeä, jolloinsitten saa kuulla tämän parantavan ja korjaavan litanian. Kiitosta vaan.

• pilkottava_pimeys kirjoitti:

Lapsiuhrina kummastuttaa aina ja uudelleen nuo iänikuiset toteamukset lapsen tilasta ja mahdollisuuksista.

"Lapsi ei tietenkään voi ottaa vastuuta samalla tavalla kuin aikuinen, koska lapsena tarvitsemme vielä kovin paljon apua ja tukea omilta huoltajiltamme ja muilta aikuisilta. Mutta aikuisina viimeistään olemme vastuussa itsestämme ja omista valinnoistamme."

Niin...? Jäämme siis odottelemaan aikuisuutta jotta voimme ottaa vastuun koko höskästä. Pitää malttaa vain odottaa tätä ihanaa ikähetkeä, jolloinsitten saa kuulla tämän parantavan ja korjaavan litanian. Kiitosta vaan.

"Pitää malttaa vain odottaa tätä ihanaa ikähetkeä, jolloinsitten saa kuulla tämän parantavan ja korjaavan litanian"

No mielestäni ny ymmärrät asian pikkusen väärin. Ei aikuisenakaan tarvitse kantaa vastuuta vanhempiensa tekemisistä, eikä niistä asioista joita lapsuudessa on tapahtunut.

Mutta aikuisina olemme sitten itse vastuussa ITSESTÄMME ja OMASTA elämästämme. Eikä tän litanian kuuleminen mitään auta vaan tarttis tehdä jotain, että se oma hyvinvointi lisääntyy ja samalla se pahoinvointi vähenee

Nää on niitä valintakysymyksiä, toki kuluuhan se elämä vanhempia ajatellessa ja heitä syytellessä , mutta silloin helposti jää ne OMAT mahdollisuudet vaikuttaa nykytilaan ja tulevaisuuteen käyttämättä

Turhaan minua kiittelet, ei nää mitään mun keksimää juttua ole, ihan yleistä ja hyvinkin tunnettua asiaa. Laitan vielä lisääkin luettavaa

https://www.adlibris.com/fi/kirja/ei-koskaan-liian-myohaista-saada-onnellinen-lapsuus-9789525174601

"Kirja herättää toivoa ja vakuuttaa lukijan siitä, että kenenkään ei tarvitse olla menneisyytensä vanki"

• seishauskempaa

Minusta olisi paljon kivempaa että nämä rikolliset jutuisivat vastaamaan teoistaan ja lapset suojelua. Niin että voisi sitten kerätä niitä voimavaroja ja taitoja itsensä huolehtimiseen.

• seishauskempaa kirjoitti:

Minusta olisi paljon kivempaa että nämä rikolliset jutuisivat vastaamaan teoistaan ja lapset suojelua. Niin että voisi sitten kerätä niitä voimavaroja ja taitoja itsensä huolehtimiseen.

Niin, toki noin jos kyseessä on pienet lapset, mut käsittääkseni toi aloittaja on jo aikuisen kirjoilla.

Jos kyseessä on teini ikäinen lapsi , niin hänkin voi jo itse ottaa yhteyttä lastensuojeluun ja edustaa itse itseään omassa asiassaan. Myös opettaja ja koulukuraattorit kykenevät auttamaan, kun heillä jo virkansa puolesta on velvollisuus tehdä ilmoitus lapsen kaltoinkohtelusta.

Samalla sitte noita asioita käydään lävitse, et saa sitä keskusteluapua ja mahdollisesti terapiaa/psyk hoitoa jos ongelmat on sen laatuisia ja lapsi sairastunut psyykkisesti ja toki vanhemmatkin joutuvat vastuuseen jos siellä on rikoksen tunnusmerkit täyttäviä tapahtumia, väkivaltaa tai insestiä, huomattavaa lasten kaltoinkohtelua tai heitteillejättöä

Edelleen toki jos jo aikuinen "lapsi" katsoo tarvitsevansa suojelua vanhempiensa takia, niin lähestymiskielto on sit niihin tapauksiin yks keino ja myös noi samat kuin edellä, vanhempi on väkivaltainen aikuista lastaan kohtaan.

• My_Dear_

" Nämä lapsuudessa syntyneet uskomukset hallitsevat elämäämme niin kauan, kunnes tiedostamme ne ja alamme tehdä sisäistä työtä vapautuaksemme niistä."
        My Dear
        On paljon myös kokemusta, jolloin ei tuollaista lapsuuskokemusta ole taustalla. Omalla kohdallani ehkä jotain tuosta viimeisessä suhteessa ennen narsistia, jossa mieheni oli työnarkomaani... kuitenkin minut huomioiden, ei pihdannut rahoja minun suhteeni... Mutta jotain tärkeää tunteista jäin ilman...
        Myös on ollut täällä palstalla kirjoituksia, joissa uhri kertoo, että huono minäkuva on syntynyt ihan suoraan narsistin toimesta...
        Mutta ilman muuta syvimmät narsistiloukut syntyvät ehkä kuitenkin niinkuin sinä tuossa valaiset. Hyväitsetuntoinen ihminen ei ala narsistin jalkamatoksi vuosikausiksi. Syntyy väistämättä leimahtavia ristiriitoja jotka saavat narsistin etääntymään. Ilman muuta.

• My_Dear_ kirjoitti:

" Nämä lapsuudessa syntyneet uskomukset hallitsevat elämäämme niin kauan, kunnes tiedostamme ne ja alamme tehdä sisäistä työtä vapautuaksemme niistä."
        My Dear
        On paljon myös kokemusta, jolloin ei tuollaista lapsuuskokemusta ole taustalla. Omalla kohdallani ehkä jotain tuosta viimeisessä suhteessa ennen narsistia, jossa mieheni oli työnarkomaani... kuitenkin minut huomioiden, ei pihdannut rahoja minun suhteeni... Mutta jotain tärkeää tunteista jäin ilman...
        Myös on ollut täällä palstalla kirjoituksia, joissa uhri kertoo, että huono minäkuva on syntynyt ihan suoraan narsistin toimesta...
        Mutta ilman muuta syvimmät narsistiloukut syntyvät ehkä kuitenkin niinkuin sinä tuossa valaiset. Hyväitsetuntoinen ihminen ei ala narsistin jalkamatoksi vuosikausiksi. Syntyy väistämättä leimahtavia ristiriitoja jotka saavat narsistin etääntymään. Ilman muuta.

No tää aloitus ny käsittelee noita lapsuuden kokemuksia, että siitä syystä ny vähän sen mukaan tulee kommentoitua.

Mutta kyllä joo, narsisti saattaa onnistua murtamaan ihan normi itsetunnollakin varustetun ihmisen ns. luomalla sellaisen epätodellisen ilmapiirin jossa ihminen alkaa epäillä jopa itseään, kun mennään äärilaidasta toiseen.

Monissakin tarinoissa tuodaan esiin, miten ihana se narsisti parhaimillaan voi olla ja sitten kuitenkin toisessa kohtaa se hirviö. Vielä kun ulkopuolelle näkyy pelkästään se ihanuus, niin uhrikin alkaa uskomaan ettei kukaan usko häntä, menetät lapset , sinua pidetään hulluna yms. asioita joita narsisti esittää pahoinpitelyn jälkeen.

Myös häpeä omasta tilasta on tehokas keino sulkea suunsa. Ei varmaan ole helppoa kertoa, että on vuosikausia alistunut ties millaiseen kohteluun, kun ny kuitenkin eletään täällä ns. sivistyvaltiossa, jossa naisilakin jonkinlaiset oikeudet. On totta ettei hyväitsetuntoinen ala ovimatoksi vuosikausiksi, mutta tosiaan itsetuntokin voidaan murtaa pitkässä juoksussa.

Uskoisin kyllä että ettei kovin hyvä itsetuntoinen jolla on asiat hyvin lähde kovin pitkäksi aikaa narsistin kelkkaan, kun hänellä on jo itsellään kaikki se mitä narsisti lupailee. Toisin sanoen, ne kuuluisat kehut eivät vaikuta kun ihminen tietää itse oman arvonsa ja rakastaa itseään, jolloin hän ei anna kohdella itseään huonosti.

Pääsääntöisesti lukemani perusteella kyllä itse olen sitä mieltä, että narsisti useinkin tulee elämään silloin kun ihmisellä itsellään ei ihan kaikki ole okoo. Hän on jonkinlaisen tuen tarpeessa/rakkautta vailla.

• Totta_

No tää aloitus ny käsittelee noita lapsuuden kokemuksia, että siitä syystä ny vähän sen mukaan tulee kommentoitua.

Mutta kyllä joo, narsisti saattaa onnistua murtamaan ihan normi itsetunnollakin varustetun ihmisen ns. luomalla sellaisen epätodellisen ilmapiirin jossa ihminen alkaa epäillä jopa itseään, kun mennään äärilaidasta toiseen.

Monissakin tarinoissa tuodaan esiin, miten ihana se narsisti parhaimillaan voi olla ja sitten kuitenkin toisessa kohtaa se hirviö. Vielä kun ulkopuolelle näkyy pelkästään se ihanuus, niin uhrikin alkaa uskomaan ettei kukaan usko häntä, menetät lapset , sinua pidetään hulluna yms. asioita joita narsisti esittää pahoinpitelyn jälkeen.

Myös häpeä omasta tilasta on tehokas keino sulkea suunsa. Ei varmaan ole helppoa kertoa, että on vuosikausia alistunut ties millaiseen kohteluun, kun ny kuitenkin eletään täällä ns. sivistyvaltiossa, jossa naisilakin jonkinlaiset oikeudet. On totta ettei hyväitsetuntoinen ala ovimatoksi vuosikausiksi, mutta tosiaan itsetuntokin voidaan murtaa pitkässä juoksussa.

Uskoisin kyllä että ettei kovin hyvä itsetuntoinen jolla on asiat hyvin lähde kovin pitkäksi aikaa narsistin kelkkaan, kun hänellä on jo itsellään kaikki se mitä narsisti lupailee. Toisin sanoen, ne kuuluisat kehut eivät vaikuta kun ihminen tietää itse oman arvonsa ja rakastaa itseään, jolloin hän ei anna kohdella itseään huonosti.

Pääsääntöisesti lukemani perusteella kyllä itse olen sitä mieltä, että narsisti useinkin tulee elämään silloin kun ihmisellä itsellään ei ihan kaikki ole okoo. Hän on jonkinlaisen tuen tarpeessa/rakkautta vailla.

"Toisin sanoen, ne kuuluisat kehut eivät vaikuta kun ihminen tietää itse oman arvonsa ja rakastaa itseään, jolloin hän ei anna kohdella itseään huonosti. ""
        Totta. Nyt olemme aivan samoilla linjoilla mielipiteissämme tästä. Ehkä tämäkin on huomioitava erityisesti.
        "Pääsääntöisesti lukemani perusteella kyllä itse olen sitä mieltä, että narsisti useinkin tulee elämään silloin kun ihmisellä itsellään ei ihan kaikki ole okoo. Hän on jonkinlaisen tuen tarpeessa/rakkautta vailla."
        Niin, lapsihan on syntymästä aina vanhempiensa "armoilla"... Aikuisen kohdalla narsisti tarvitsee ainkin väliaikaisen tilan, josta pujahtaa uhrin elämään tekemään sinne tuhojaan. Ikävä kyllä tuoksi väliaikaiseksi tilaksi riittää joskus pelkkä yksin eläminen ihan normaalein kaipuutiloin...
        Mutta hyväitsetuntoinen todellakin tuntee arvonsa. Joka tapauksessa.

Piti ihan lukea aloitus... uudestaan.
        Lapsellehan ei narsistin kasvatuksessa pääse hyvää itsetuntoa kehittymään.

• Totta_ kirjoitti:

"Toisin sanoen, ne kuuluisat kehut eivät vaikuta kun ihminen tietää itse oman arvonsa ja rakastaa itseään, jolloin hän ei anna kohdella itseään huonosti. ""
        Totta. Nyt olemme aivan samoilla linjoilla mielipiteissämme tästä. Ehkä tämäkin on huomioitava erityisesti.
        "Pääsääntöisesti lukemani perusteella kyllä itse olen sitä mieltä, että narsisti useinkin tulee elämään silloin kun ihmisellä itsellään ei ihan kaikki ole okoo. Hän on jonkinlaisen tuen tarpeessa/rakkautta vailla."
        Niin, lapsihan on syntymästä aina vanhempiensa "armoilla"... Aikuisen kohdalla narsisti tarvitsee ainkin väliaikaisen tilan, josta pujahtaa uhrin elämään tekemään sinne tuhojaan. Ikävä kyllä tuoksi väliaikaiseksi tilaksi riittää joskus pelkkä yksin eläminen ihan normaalein kaipuutiloin...
        Mutta hyväitsetuntoinen todellakin tuntee arvonsa. Joka tapauksessa.

Piti ihan lukea aloitus... uudestaan.
        Lapsellehan ei narsistin kasvatuksessa pääse hyvää itsetuntoa kehittymään.

"Ikävä kyllä tuoksi väliaikaiseksi tilaksi riittää joskus pelkkä yksin eläminen ihan normaalein kaipuutiloin..."

Niimpä, onhan olemassa sanonta, että viisaskin menee vipuun, että sellaista sattuu. Ne nuo itsetuntokysymykset sellaisia, että nekin vaihtelevat, joskus on kohdillaan ja välillä keikkuu riippuen asioista ja olosuhteista ja omista tunteista, miten itsestään ajattelee.

Kyllähän noissa narsistisuhteissa saa alkuun melkoisen itsetunto buustauksen kun ei tajua niitä kehuja valheiksi. No loppupeleissä sekin sitte paljastuu, mut alkuun joutuu pähkäilemään, et ymmärtääkö oikein vaiko onko omas pääs vikaa.

Mulla sattuu semmonen herätys, et ku kerran kattelin peilistä itseäni ku oottelin häntä tulevaksi, niin näytin kyllä iloiselta , mut sit yhtäkkiä vaan ääni päässä sanoi, et mitä helvettiä sä teet, miksi annat kohdella itseäsi noin. Totuus tuli esiin ja sen jälkeen ei sit ollu paluuta.

Ettei sit itsetunto taas hetkeen ollut kovinkaan kohdillaan, veetutti ja hävetti, tuli soimattua itseään, mut noustu on siitäkin, kun ymmärsi et myös itselleen voi ja saa anteeksi anteeksi ja saa olla itse itselleen armollinen. Nykyään tosiaan tuosta kaikesta on aikaa, et voi sanoa selvinneensä vaik näitä asioita yleisluontoisesti silloin tällöin veivaakin täällä

• narsperslapsi

Olkaa lapset aina kiltisti ja nätisti, se sanaparsi on jäänyt minulle äidistä erityisen hyvin mieleen. Pitäisi olla siis kiltti ja nätti. Kiltteys tarkoittaa ettet paljoa liiku ja jos liikut liikut kuin varoen, teet siten kuten äiti haluaisi. Tekisi jotain vain silloin kun äiti antaa siihen luvan. Nätisti tarkoittaa että lapsen tulisi olla kuin koriste. Koristeet ovat aina sievästi ja paikoillaan eivätkä ole lattialla mytyssä. Äiti halusi pitää ihmiset haluamassaan järjestyksessä, asiat olivat kyllä aivan sekaisin mutta hän piti lapset kontrollissa. Tarkkaili lapsia ja huomautteli heti jos lapsi teki jotain hänen mielestään poikkeavaaa tai väärää.Muistan itse jo hyvin nuorena että protestoin häntä vastaan ja tunsin tietynlaista vihaa häntä kohtaan.

Nyt aikuisena tajuan että hän kiinnitti huomionsa vääriin asioihin, siis lapsiin ja heidän elämäänsä. Äiti hämmensi kuin lapsi savivellikuppia leikkiessään toisen ihmisen elämällä. Potkaistaan sitten kuppi nurin että saa lähteä taas alusta. Aina vain yhä huonompi keitto. Lasten tulisi antaa elää vanhemman rinnalla vapaasti ja lapsen tulisi tarkkailla vanhempaansa eikä vanhemman lastaan. Äidin olisi pitänyt elää omaa elämäänsä ja mitä hän olisi saanut aikaan omassa elämässään se olisi tullut meidän lastenkin hyväksi. Nyt hän keskittyi vain tarpeettomasti kontrolloimaan lapsiaan eikä tehnyt mitään oman elämänsä eteen. Me lapset olimme normaaleja lapsia, emme olisi tarvinneet mitään erityistarkkailua äidin puolelta. Olimme kuin eläimet aitauksessa jossa meitä vielä valvottiin ettemme pääse ulos mistään raosta.

Lasta ei pitäisi ottaa itselleen työnä, joka vielä sitoo. Jos näin tekee, on täysin väärällä alalla.

• narsperslapsi

Luulin lapsena olevani jotenkin epäkurantti, mutta lopulta tajusin että äitimme on jotenkin viallinen, mutta me lapset kannamme itsessämme sen tunteen hänen viallisuudestaan, aivan kuin me olisi meidän oma tunne. Narsisti asetti meihin omansa koska olimme yhtä kuin hän. Se mitä hänen olisi pitänyt tuntea siirtyi meille, pelkkä tunne siis.

• Boiivoii
        narsperslapsi kirjoitti:

Luulin lapsena olevani jotenkin epäkurantti, mutta lopulta tajusin että äitimme on jotenkin viallinen, mutta me lapset kannamme itsessämme sen tunteen hänen viallisuudestaan, aivan kuin me olisi meidän oma tunne. Narsisti asetti meihin omansa koska olimme yhtä kuin hän. Se mitä hänen olisi pitänyt tuntea siirtyi meille, pelkkä tunne siis.

Siitä onkin kysymys. Narsisti elää elämäänsä toisten kautta. Pelkkä kuori joka on ulkoa opetellut manipuloinnin tavat ja keinot. Sen vuoksi narskun vaikutuspiiriin kuuluvat kokevat hänet niin järkyttävän ahdistavana. Aikuisenakaan ei meinaa päästä vapaaksi. Ei pysty uskomaan itseensä, pienikin vastoinkäyminen tai hankala ihminen voi saada aikaan perääntymisen ja pakoreaktion.

• tytär-1

Meillä tässä narsistiperheessä riitti *energiaa* vain esikoislapselle. Seuraavat saivat selvitä miten lystäsi. Kuri oli todella kovaa, mutta kukaan ei tavallaan huolehtinut lapsen perustarpeista ja kannustamisesta eteenpäin. Kun kaksosveljeni hukkui ikävän tapaturman seurauksena, niin äitini sanoi minulle, että olisit sinä hukkunut ennemmin, kuin veljesi.
        Ja hän todella jatkoi tätä *poikapuoleisten* palvontariittiä perheessä koko elämänsä ajan.
        Hän jopa kertoi käynnistään kaksoisveljeni haudalla syntymäpäivänä ja ostamistaan kalliista ruusuista. sekä siellä esittämästään laulusta >> Maan korvessa kulkevi lapsosen tie..<<. Mutta minua, elossa olevaa *kaksosta*, hän ei edes onnitellut lainkaan.

Tätä käsittämätöntä *vihanpitoa* jatkui loppuunasti. Kun olimme viimeisen kerran tervehtimässä häntä sairaalassa, niin poislähtiessämme, hän HALUSI halata ainoastaan esikois veljeäni ja isääni. Minä en kuulunut *halattaviin*, vaikka paikalla olinkin.

• ddddder
        Boiivoii kirjoitti:

Siitä onkin kysymys. Narsisti elää elämäänsä toisten kautta. Pelkkä kuori joka on ulkoa opetellut manipuloinnin tavat ja keinot. Sen vuoksi narskun vaikutuspiiriin kuuluvat kokevat hänet niin järkyttävän ahdistavana. Aikuisenakaan ei meinaa päästä vapaaksi. Ei pysty uskomaan itseensä, pienikin vastoinkäyminen tai hankala ihminen voi saada aikaan perääntymisen ja pakoreaktion.

Kuka osaa sanoa mikä narsistisen tekee tyhjäksi? Miksi häneltä puuttuu oma elämä?

• tytär-1 kirjoitti:

Meillä tässä narsistiperheessä riitti *energiaa* vain esikoislapselle. Seuraavat saivat selvitä miten lystäsi. Kuri oli todella kovaa, mutta kukaan ei tavallaan huolehtinut lapsen perustarpeista ja kannustamisesta eteenpäin. Kun kaksosveljeni hukkui ikävän tapaturman seurauksena, niin äitini sanoi minulle, että olisit sinä hukkunut ennemmin, kuin veljesi.
        Ja hän todella jatkoi tätä *poikapuoleisten* palvontariittiä perheessä koko elämänsä ajan.
        Hän jopa kertoi käynnistään kaksoisveljeni haudalla syntymäpäivänä ja ostamistaan kalliista ruusuista. sekä siellä esittämästään laulusta >> Maan korvessa kulkevi lapsosen tie..<<. Mutta minua, elossa olevaa *kaksosta*, hän ei edes onnitellut lainkaan.

Tätä käsittämätöntä *vihanpitoa* jatkui loppuunasti. Kun olimme viimeisen kerran tervehtimässä häntä sairaalassa, niin poislähtiessämme, hän HALUSI halata ainoastaan esikois veljeäni ja isääni. Minä en kuulunut *halattaviin*, vaikka paikalla olinkin.

Kyllä joo, minäkin olen tuntenut tämän tyyppisen naisihmisen joka nosti poikalapset jalustalle ja mitätöi,/sivuutti /jätti huomiotta tyttölapset ja piti yllä jonkinlaista kilpailuasetelmaa muihin naisiin nähden ja arvio naisia siltä pohjalta, millaisen miehen nainen oli saanut.

Edelleen suhtautuminen muihin aikusiin naisiinkin oli kovin nuivaa, helposti tuli arvostelua asiasta jos toisesta, vaikka oli vasta tavannut, eikä kunnolla ees ihmistä tuntenut. Jonkinlaisen armon tuntuivat saavan ne naiset joiden koki olevan jotenkin pulassa tai vaikeuksissa tai heillä oli ns. "huono mies, mikä toki oli naisen syytä sekin. Mutta jos sattui, että heidän elämänsä koheni niin samaa kohtelua sitten saivat hekin.

Tää naissukupuolen halveksunta on mun mielestä yks merkittävä seikka arvioidessa narsistisuutta naisella, kun tuo väite "narsisti vihaa naisia" pätee kyllä naisiinkin, mitä on hyvin vaikea ymmärtää, kun kyse on kuitenkin samaa sukupuolta olevista ihmisistä, mutta tulee kyllä hyvinkin esiin, tosiaan tyttölapsen kohteluna ja suhtautumisessa muihinkin naisiin.

Tähän Vakninin tekstiin liittyen

"Narsisti vihaa naisia katkerasti ja kiihkeästi. Naistenvihaajana hän yhdistää rakastettuna olemisen omistetuksi tulemiseen, valtaamiseen, kahlehtimiseen, muutetuksi tulemiseen, alentamiseen, riistämiseen, heikoksi tekemiseen, hukuttamiseen, sulautetuksi tulemiseen ja peitetyksi joutumiseen. Hänelle rakkaus on vaarallista takaa-ajoa."

Olen sitte päätellyt että niin miehillä kuin naisillakin johtunee ilmeisesti tuosta elämän ensimmäisestä rakkaus suhteesta, ja siinä pettymisestä.
        http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/faq74.html

• En_tiedä_
        ddddder kirjoitti:

Kuka osaa sanoa mikä narsistisen tekee tyhjäksi? Miksi häneltä puuttuu oma elämä?

En tiedä, osaanko minäkään sanoa, mikä narsistin tekee tyhjäksi. Kysymyksen voi kuitenkin käsittää myös, että mikä narsistissa on sellaista, miksi sitä voi sanoa tyhjiksi kuoriksi.
        Tuosta on paljonkin settiä olemassa. Lähes kaikki narsistin touhuilut, ellei peräti ihan kaikki liittyy teatteriin, jota narsisti esittää siinä missä toiset elävät sitä oikeaa elämää...
        Narsisti yrittää kyhätä itsestään mahdollisimman houkuttelevan paketin, johon uhrit kapsahtaisivat. Paketti on kuitenkin tyhjä, kuten kysymyksestäkin ilmenee... Vain koreat kuoret. Usein ulkoiset merkit ja myös narsistin "sisäinen" maailma, joka täynnä valhetta siitä mikä ja kuka hän on. Valheeseen kytketty suuri joukko sivullisia ihmisiä, jotka useimmiten eivät edes itse tiedä olevansa osana valheiden verkkoa.

• lopenkyllästynytsinuun

Hyvin näkyy äiskällä olevan "kynnet kiinni" tässä aloittajassa. Moneskohan aloitus tämäkin jo on, jossa valittaa äidistään. Olet jo narserslapsi selvittänyt kaikki henkiset ongelmasi, joten eiköhän olisi jo aika lopettaa tämä ikuinen myötätunnon haku tältä palstalta.

• Anna.mennä.vaan

'lopenkyllästynytsinuun', tietysti joukkoon mahtuu aina arvostelijoita. Kirjoitukset eivät ole kaikkien mieleisiä. Aloittaja kirjoittaa asiaa.

• Joo, tutulta kuullostaa munkin mielestä tää aloitus, et pahoin on jumituttu niihin lapsuuden olosuhteisiin, siihen äitiin, ja sitä kautta uhriduttu.

Sen vuoksi ny laitoinkin noita, et vois suunnata katseen siihen itseen ja omaan elämään varsinkin jos on jo sillä iällä, et äidistä periaatteessa olis jo pitänyt itsenäistyä ja opetella kantaan vastuuta ja tehdä valintoja sen suuntaisesti, et asiat olisivat itsellä paremmin.

Ennenkin jo pohtinu, et voiko sitä vanhempaakin loputtomiinkaan syyttää, enää aikuisena jos itsellä menee huonosti. Huonoista oloistakin on ponnistettu pitkälle.

Eri asia sit on jos on vaik mielenterveysongelmia joiden juuret on lapsuudessa, mut niiden kanski voi oppia elämään ihan hyvää/omanäköistään elämää

• Heipparälläää

Joo, tutulta kuullostaa munkin mielestä tää aloitus, et pahoin on jumituttu niihin lapsuuden olosuhteisiin, siihen äitiin, ja sitä kautta uhriduttu.

Sen vuoksi ny laitoinkin noita, et vois suunnata katseen siihen itseen ja omaan elämään varsinkin jos on jo sillä iällä, et äidistä periaatteessa olis jo pitänyt itsenäistyä ja opetella kantaan vastuuta ja tehdä valintoja sen suuntaisesti, et asiat olisivat itsellä paremmin.

Ennenkin jo pohtinu, et voiko sitä vanhempaakin loputtomiinkaan syyttää, enää aikuisena jos itsellä menee huonosti. Huonoista oloistakin on ponnistettu pitkälle.

Eri asia sit on jos on vaik mielenterveysongelmia joiden juuret on lapsuudessa, mut niiden kanski voi oppia elämään ihan hyvää/omanäköistään elämää

Mikä ihme palstapsykiatri puoskari sinä olet? Anna toisten kirjoittaa, älkää koko ajan kyttäilkö muita. Miten sä olet oikein kannuksesi ansainnut? Mä olen pidemmän aikaa seurannut sun juttujas ja ainoa jota sä osaat tehdä on linkkien kopioiminen ja liittäminen tänne.

• Heipparälläää

Joo, tutulta kuullostaa munkin mielestä tää aloitus, et pahoin on jumituttu niihin lapsuuden olosuhteisiin, siihen äitiin, ja sitä kautta uhriduttu.

Esittele meille itsesi, kuka olet ja miksi olet täällä palstatohtorina? Sä olet ryhtynyt neuvomaan täällä muita mutta se mikä sinun tarinasi on, ei ole kukaan kuullut.,

• Heipparälläää

Miten sä itse olet jumiutunut tälle palstalle? Etkö pääse elämässäsi oikein eteenpäin vaan olet jäänyt tänne purkamaan passiivista aggressiotasi kirjoittajiin? Ukkosi kanssa on mennyt huonosti, sen kyllä arvaan ja sinusta tuli muiden hoitaja ja narsismin erikoistuntija?

• Heipparälläää kirjoitti:

Mikä ihme palstapsykiatri puoskari sinä olet? Anna toisten kirjoittaa, älkää koko ajan kyttäilkö muita. Miten sä olet oikein kannuksesi ansainnut? Mä olen pidemmän aikaa seurannut sun juttujas ja ainoa jota sä osaat tehdä on linkkien kopioiminen ja liittäminen tänne.

"Anna toisten kirjoittaa, älkää koko ajan kyttäilkö muita. Miten sä olet oikein kannuksesi ansainnut? Mä olen pidemmän aikaa seurannut sun juttujas ja ainoa jota sä osaat tehdä on linkkien kopioiminen ja liittäminen tänne. "

En ole koskaan kieltänyt ketään tänne kirjoittamasta, koska niinhän minäkin teen ja laitan noita linkkejä usein asiani tueksi, kun en ny omasta päästäni ihan kaikkea keski, eikä ole tarpeenkaan kun näitäkin juttuja on jo pohdiskeltu itseäni viisampien parissa.

Enkä ees kyttäile, kunhan kommentoin itseäni kiinnostaviin aiheisiin joista koen että mulla vois olla sanottavaa aiheeseen liittyen, kun itselläni on kokemusta ns. "risaisesta" lapsuudesta

Mut jostain syystä ny vaan nää jutut menee siihen, et joku alkaa puhua minusta, kun ei aloittajalle/, aiheeseen liittyen ole mitään sanottavaa, kuten tässäkin näyttää käyvän.

En minä mitään aggressiota sen kummemmin pura , vaan on tarkoitus jakaa tietoa näistä asioista. Ihan tavallinen ihminen minä olen, enkä itse ny pidä itseäni minään erikoisasiantuntijana, kunhan keskustelen ja pyrin jakamaan tietoa/vaihtoehtoisia tapoja suhtatua asiaan.

Vielä tuosta agressiosta sen veran, että sulla ny tuntuu palaneen käämit jostain syystä minun suhteeni. Mut ehkä pääset yli ja löydät jotain sanottavaa aloittajalle/ aiheeseenkin liittyen. Ei ny viitsis sivuuttaa aloittajaa ja hänen ongelmiansa, alkamalla puhua minusta.

• mxdfoebg
        Heipparälläää kirjoitti:

Miten sä itse olet jumiutunut tälle palstalle? Etkö pääse elämässäsi oikein eteenpäin vaan olet jäänyt tänne purkamaan passiivista aggressiotasi kirjoittajiin? Ukkosi kanssa on mennyt huonosti, sen kyllä arvaan ja sinusta tuli muiden hoitaja ja narsismin erikoistuntija?

Korjaan tuon virheen eli meni ukkomiehen kanssa huonosti ja sitä kautta hänestä tuli tänne erikoisasiantuntija, joka aina on oikeassa ja aina pitää päästä sanomaan se viimeinen sana. Mikäli näin ei tapahdu, vaan huomioidaan jotakin muuta, niin heti kääntää itse ovelasti asiat katolleen, muistaakseni on maininnut itsekin olevansa jonkin sortin narsu tai vakavasti läheisriippuvainen.

• mxdfoebg kirjoitti:

Korjaan tuon virheen eli meni ukkomiehen kanssa huonosti ja sitä kautta hänestä tuli tänne erikoisasiantuntija, joka aina on oikeassa ja aina pitää päästä sanomaan se viimeinen sana. Mikäli näin ei tapahdu, vaan huomioidaan jotakin muuta, niin heti kääntää itse ovelasti asiat katolleen, muistaakseni on maininnut itsekin olevansa jonkin sortin narsu tai vakavasti läheisriippuvainen.

Jahas, tämmöstä sit taas keksit jatkoksi, haluat puhua minusta, vaikka huomio ny pitäis olla tuossa aloittajan tilanteessa, jonka sinä ny ainakin jätät täysin huomiotta.

Mutta joo, luuletkos ny tehneesi jonkin suurenkin paljastuksen. Ensinnäkin täällä ei kovin paljon oo kävijöitä ja uskoisin monenkin "tietävän" mun tarinani, niinkuin näköjään sinäkin.

Sen verran ny kuitenkin korjaan kun sulla tuossa tuota väärääkin tietoa on, ettei kyseessä ollut mikään ukkomies sanan varsinaisessa merkityksessä vaan sen ns. seurustelusuhteen lisäksi sillä oli muitakin suhteita/tapaili useampaa naista samanaikaisesti.

Mitä tulee tuohon läheisriippuuvuteen ja jonkin sortin narsistiiin, millä olen tarkoittanut ns. ohunahkaista narsistia. Että jos vähänkin enemmän luet tästä aiheesta niin saat tietoosi, että hyvinkin monet ns. narsistin uhrit ovat noita läheisriippuvaisia ja ohutnahkaisia narsisteja. Ettei se sen kummempaa ole, "vikaa" on sysissä ja sepissä, kuka meistä niin virheetön on.

Jotain "vikaa" sinussakin on kun tosiaan ny kovasti huomiot minua, vaikka keskustelun aihe oli jotain muuta. Toki minäkin sitten vastavuoroisesti huomion sitte sinua, ettet sinäkään jää täysin huomiotta, kun ny jostain syystä sitä tunnut minulta hakevan.

Mutta kuten monesti ennenkin tapahtuu näin, et aloittajan asia jää täysin huomiotta. Näin ny kävi täs kohtaa ny ihan sun toimesta, mikä liekään sitte motiivisi alkaa puhumaan minusta.

Mut koitas ny kuitenkin itsekin huomioida välillä jotain muutakin, kun katolleen ny meni tää ketju ihan sun toimesta vai oliko se tarkoituskin kääntää keskustelu muuksi kun minä ny tulin sen pilaamaan. Sekö sua kismittää

• Sen_verr
        Heipparälläää kirjoitti:

Esittele meille itsesi, kuka olet ja miksi olet täällä palstatohtorina? Sä olet ryhtynyt neuvomaan täällä muita mutta se mikä sinun tarinasi on, ei ole kukaan kuullut.,

Sen verran täältä sivusta huikkaan, että harva (jos kukaan) on tällä palstalla esitellyt itseään noin perusteellisesti kuin tämä ylt on tehnyt.

• Semmostatampereella

Minua ahdistaa seurata erästä äitiä. Itselleen kustantaa turhuuksia. Lapset saa nuudelia ja vaatteet ilmaiseksi jostaik. Huutaa tukistaa. Sitten juo lasten rahoja.

• Oonjärkkytörkee

Facesta on saanut lukea yhdenkin narsistiäidin (ent. Maanisdebressiivisen) ajatuksia elämästä, rohkaisua ja kannustusta lapsilleen ja muille. Psykiatria niitä on faceen präntännyt yhtä mukulaa kuunneltuaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kaipaatko sinä

Yhtään meidän katseita
      Ikävä
      170
      2071
    2. Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä

Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo
      Sonkajärvi
      37
      1455
    3. Jotkut ihmiset pelkäävät syöpää sairastavaa

On hauskaa, kun kertoo jollekin, että "minulla on syöpä". Jotkut käyttäytyvät kuin se olisi tarttuva tauti. Eivät uskall
      Sinkut
      132
      1154
    4. Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden

Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe
      Ikävä
      56
      902
    5. olisit voinut mies edes

Pyytää anteeksi 🙏🫶
      Ikävä
      55
      846
    6. Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.

Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol
      Maailman menoa
      250
      814
    7. Kääminsä polttanut taksi suomussalmella

Vieläkö sillä hermonsa menettäneellä hulluja ylinopeuksia ajavalla asiakkaansa haukkuvalla( jos ajat paska kyydin hänen
      Suomussalmi
      20
      782
    8. Jorma Uotinen avaa sanaisen arkkunsa TTK-miesparista ja koko uudistuksesta: "Sehän on..."

Tanssii Tähtien Kanssa -parketilla nähdään ensimmäistä kertaa Suomessa tanssiparina miespari kauden alusta asti. Mikko S
      Tanssii tähtien kanssa
      18
      735
    9. Aina ku nään sun kuvan

Tekis mieli kirjoittaa viesti: Moi kulta, on ikävä❣️🤗 ihan noin vain, lyhyt ja ytimekäs 😁🤭
      Ikävä
      58
      713
    10. Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis
      Maailman menoa
      198
      634
    Aihe