Border collie

SnadiCollie

Mro! Olen jo vuosia miettinyt koiran hankkimista ja nyt on harkinnat harkittu ja olen alkanut etsimään rotua. Tällä hetkellä border collie olisi mielessä. Olen itse todella aktiivinen henkilö ja tarkoitus olisi viettää aktiivisesti aikaa koiran kanssa. Minulla on vielä kolme vuotta opiskelu aikaa jäljellä eli koulutus aikaa koirallekin löytyy. Olen lukennut paljon että border collietta ei kannata otta kotikoiraksi jos ei harrastuksia aloita koiran kanssa. Minulla ei ole tarkoitusta aloittaa mitään agilityä toko tai semmosta vaan ihan aktiivisesti viettää aikaa koiran kanssa päivittäin (koira tulisi mukaan omiin ulkoharrastuksiin skeittaus pyöräily vaeltaminen) eli kysymys on tässä että riittääkö tämmöinen oleskelu koiralle niin että mieli pysyy terveenä? Asun myös kerrostalossa mutta sieläkin vietän vain aikaa nukkumisen aikana muuten liikun ulkona kesäisin. Vastatkaa ihan vapaasti haluan monien mielipiteitä ja mieluiten border collie omistajienkin ennen kuin hankin että ei sitten mene niin etttä en pysty pitämään koiraa tyytyväisenä. Kiitos!

1

195

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Simppa91

Moikka! Olen bortsuomistaja, Something Like kennelistä olen saanut oman narttuni 2015. Aina puhutaan aktivoinnista, mielestäni bc pitää opettaa pikemminkin rauhoittumaan. Ei talvellakaan ole paimenella tekemistä Englannissa, eli lampaiden paimennusta. Ei siitä saa seota, kyllä huilata osata täytyy.
      Bordercollie ei sovellu ensimmäiseksi koiraksi. Koulutus pitää kiinnostaa, ainoastaan sellaiselle ihmiselle tämä rotu soveltuu. Tottelevaisuus ei periydy. Tekemisen haluinen bc voi olla keskivertoa normaalia koiraa verrattuna, mutta sekään ei ole automaattista.
      Koirat on erilaisia, samassa rodussa on erilaisia yksilötä. Kuten meitä ihmisiäkin on moneen junaan. Mutta sanotaan, että bc rodun ominaisuuksiin kuuluu aktiivisuus ja hyvä toimintakyky ja helppo koulutettavuus.
      Ehkä mieluummin hakisin kasvattajia, jotka kasvattavat täysin näyttelylinjaisia bortsuja. Eli kysyisit koiraa, kasvattajalta s-postissa, jolla ei olisi juurikaan paimenusviettiä. Sellaista pentua haet. Nimittäin paimennusvietillä on vain haittavaikutuksia tapauksessasi jos haet vain kotitarpeisiin koiraa, mutta et halua tavoitteellisesti harrastaa mitään. Demssin kennelissä syntyy paljon näyttelylinjaa, antavat myös kotikoiriksi.
      On myös muitakin, mutta yleisesti ilman kisavaatimuksia, et saa bc kasvattajilta koiraa, eli harrastuskoiraksi myyvät. Niin se vain menee, joten eivät vastaa välttämättä edes s-postiisi varsinkin jos jo vaadit saada tietyn värisen. Kasvattajat haluavat nimeä itselleen kasvatinomistajien koirien kustannuksella. Kovaa kilpailua ja tietysti myös varmistavat tällä tavoin, että koirien kanssa tehdään ja harrastetaan. Eivät vain patsastele kotona. On se minustakin tärkeää! :)
      Onnellinen koira on sellainen, joka on koulutettu ja tietää kaapin paikkansa, sekä saa rodun omaista tekemistä. Tokoa pitäisi osata myös kotikoiran ja bortsun kanssa ehdoton jos haluat sen tottelevan ja tahdot opettaa sinua kiinnostaviin asioihin kuten skeittaus, pyöräily ja vaeltaminen. Ehdotan, jos saat pennun, että menet ainakin koirakouluun. Näin jo kirjoituksestasi, kysymyksistäsi ettet tiedä vielä tarpeeksi ja siksi tieto-taitoja on hyvä kerryttää :)
      Nimittäin itsekin asun tällä hetkellä kerrostalossa ja bortsuni voi todella hyvin, mutta sehän onkin koulutettu olemaan sisätiloissa rauhallinen ja ulkona saa leikkiä ja riehua, kun minä sanon ja annan toiminnalle luvan. ;-)

PS. Tässä oli vain muutama asia... Olisihan sitä bortsuista eriteltävää, vaikka kuinka paljon. Kannattaa pitää mielessä ettei tiedä koskaan tarpeeksi mtn, aina voi oppia lisää. Liika itsevarmuus ja väitteleminen tietämättömien koiranomistajien kanssa johtaa epäkypsään ajatteluun ja inimillistämiseen. Tämän ajan henki onkin mennyt koirankoulutuksessa mielestäni metsää. Kaikki pitäisi olla niin positiivisesti koulutettuja, eikä saisi asettaa sääntöjä koiralleen oikeudenmukaisella kädellä. Kannattaa siis olla kriittinen, kun kuuntelet ihmisiä mm. tästä rodusta, josta olet lukenut paljon. :-)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      145
      8580
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      47
      2449
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      27
      2251
    4. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      37
      1995
    5. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      95
      1768
    6. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      181
      1737
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      22
      1390
    8. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      109
      1147
    9. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      6
      1033
    10. Oletko miten

Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      53
      1015
    Aihe