Onko Taavi Skeidan taka-akseliongelma ratkaistu?

Turo_on_Helkama

Jo vuosia on kohistu Taavi Skeidan keskiaikaisesta taka-akselirakenteestä: se on jäykkä yhdystukiakseli.
Joko ongelma on ratkaistu?

87

1358

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • AsiantuntijaNro1

      Se on hyvä ja toimiva rakenne.

      • kate_kasvaa

        Ja halpa!


      • VaimosiPitääJäykästä

        Käytössä yleisesti lentokoneiden laskutelineissä ja rautateiden liikkuvan kaluston teleissä. Ei välttämättä halpa, mutta kestävä.


    • Sarkasmi.sakari

      Kohistu on. Lakkasin huolehtimasta kohinasta, kun skodakriitikko alkoi huolehtimaan päänsä sisäisestä kohinasta. Skoda-palstalla.

    • leluihin.tehty

      Samanlainen kuin esim Auriksessa, siis ihan paska

    • halpa.ja.toimii.jotenkin

      Oktaavin parhaissa malleissa on nykyaikainen erillisjousitus myös takana.
      Peruspulliainen, joka SKodan ostaa, ei ymmärrä edes mistä on kysymys.

      • Peruspulliainen ei todellakaan huomaa eroa ajettavuudessa.
        Sensijaan eron huomaa huoltokuluissa, uusin Saabiin puslat(12kpl), akselisto piti pudottaa pois vaihtotyötä varten, ei ihan halpa huolto😮
        JK. Škodaan tuli erillisjousitus taka-akselille jo -30 luvulla.


    • perässähiihtäja-tojo

      Toyotan kohdalla keskiaikainen taka-akselirakenne, jäykkä yhdystukiakseli ratkaisi osan ajettavuusongelmista 2000-luvun alun Corollassa. Toyota kopioi rakenteen suoraan 1974-mallin Volkswagen Golfista. Ohjausta eivät saaneet kopioitua, joten kehitettävää jäi runsaasti.
      Kun Golfiin tuli monivarsituenta taka-akseliin v. 2004, Corolla/Auris seurasi perässä.

    • Toki.toki

      Onko Ongelma ratkaistu?

      Nämä on näitä "milloin lakkasit hakkaamasta vaimoasi"-kyssäreitä.

      • otan.osaa

        Sulla on siis Taaviskeida, mutta vaimo karkasi Yön Timon kanssa.


    • alaviivapoika

      Te joilla on ongelmia autonne valojen kanssa. Ostakaa Skoda! Skodassa toimii valot edessä ja takana.

      • alabamaan

        Ei niitä oikein voi valoiksi sanoa, valitettavasti. Huomiovalotkin venäläiset ledit jotka posahtelee paskaks harva se päivä, täysin randomisti.


    • VelttoEtuakseli

      Vai oikein kohistu?

      • skodan.insinöörit-onnist

        Rehellisesti myönnettävä Skodan insinöörit ovat onnistuneet tekemään toimivan ja kestävän taka-akselirakenteen kestää vuodesta toiseen ja riittävä ajomukavuus


    • Tavalliseen käyttöön yhdysakseli on parempi juuri huolettomuutensa vuoksi.
      Kovin harva pystyy/haluaa/viitsii säätää käyttöauton alustaa omien mieltymystensä mukaiseksi. Tuo säädettävyys on käytännössä ainoa etu vipuhässäkkäakselista😀 Toki jos ajo on ratapainotteista😎

    • RusskijTraktor

      Traktoreissa käytettävä akselirakenne. Hyvin sopii skotaankin.

      • Mielenkiintoista, traktoreissa käytetävä??? Nyt olisi linkin paikka!
        Etuvetoinen traktori??? !
        Jos vetävällä akselilla on yhdystukirakenne olisin erittäin utelias näkemään rakennekaavion😀


    • jäykkisakseli_pomputtaja

      Ei sitä ole vieläkään ratkaistu. Sama akselisto käytöstä, johtuu säästöistä. Skodan on oltava halpa valmistaa (mutta kallis loppukäyttäjälle).

      • TosiHuono

        Tuo sama pätee kaikkiin massakulutustuotteisiin, siis muihinkin automerkkeihin kuin skodaan.

        On saatava aikaiseksi tietyssä kokoluokassa auto, jonka kustannukset voi olla maksimissaan xxxxx euroa, jotta sitä voitaisiin myydä yyyyy eurolla.

        Jokaisessa autossa on kompromissejä, jotka johtuvat hinnasta. Sen lisäksi tuo sama akselistorakenne on käytössä hyvin monella muullakin valmistajalla, syystä että se on edullinen valmistaa.

        Joten tämä turha aihe johtuu vain siitä, että jotkut haluavat yrittää anonyymiä kiusaamista netin välityksellä. Riipaiseeko se sitten jotakuta että automerkkiä herjataan, onkin sitten ihan eri asia.


    • eimeilleikinätulelinttaa

      Monimutkainen alusta menee vanhemmiten linttaan. Siitä ne vanhat Mersut ja Bemarit tunnistaa.

    • ratti.vinossa

      Skodan taka-akseli linksantaa helposti vanhemmiten.
      Varsinkin 2 kopan oCut tulevat hiukan kylki edellä ja talvella hankeen jää neljä pyörän jälkeä.
      Kuskin paikalta asian havaitsee kun ratti on vähän vinossa.

      • Eipä linksahda😊sekin on k.o akselirakenteen hyvä puoli.


      • Sarkasmi.sakari

        Kun ratti on vähän vinossa, säädetään ohjauskulmat. Paitsi virtuaalisissa länsiautoissa. Niillä ei voi ajaa routamonttuun, ei tarvita säätöjä edes iskareiden vaihdon jälkeen, on kaikki jo tehtaalta valmista 700 000 km taipaleelle!


    • CostaDelSilencio

      "Pitkästä aikaa" vakio-kriitikko on kaivanut esiin aiheen "jäykästä taka-akselista" ja toisaalla Ocun hinnasta Virossa. Nämä provot on ammuttu moneen kertaan niin seulaksi, että hieman normaalia pitempi kierrätysväli on paikallaan, tuumi kriitikko.

      Ja tulihan tuosta toki taas varmat hörönaurut, kun joku normaali vaivautuu vastaamaan typeryyksiin. Ei kestä kiittää, vastaamme jatkossakin...

      • mielenkiintoinen.juttu

        Eikö Taavissa sitten olekaan jäykkää yhdystukiakselia?

        Jos "provot provot on ammuttu moneen kertaan niin seulaksi" niin mikä sitten on Taavin hinta Virossa? Onko se halvempi, saman hintainen vai kalliimpi?


      • mieli.ku.vitus

        Yhdystukiakseli on jäykkä taka-akselirakenne.
        Sellainen on kyllä aika monessa halvassa autossa kustannusyistä.

        Jos Virossa sama Octavia maksaa 3 tuhatta vähemmän kuin Helkaman veroton hinta on niin kyllä suomalainen maahantuoja vetää monta tonnia välistä.

        Nyt kiinnostaakin onko Viron halvin Octavia täysin samoin varustein kuin halvin Suomessa myyty.


      • mielenkiintoinen.juttu kirjoitti:

        Eikö Taavissa sitten olekaan jäykkää yhdystukiakselia?

        Jos "provot provot on ammuttu moneen kertaan niin seulaksi" niin mikä sitten on Taavin hinta Virossa? Onko se halvempi, saman hintainen vai kalliimpi?

        "Taavin" hinta Virossa on mikä on, kuten myös häränhännän tai naudankielen.
        Mikään ei estä ostamasta "taaviia" Virosta ja täyttämästä takakonttia häränhännillä.
        Ongelma?


    • Pettynyt.skodan.ostanut

      Liittyykö tämä jäykkään taka-akseliin kun uudessa ostamassani skoda octaavialaisessa oli ratti vinossa vaikka etupyörät oli aivan suorassa. Valitin myyjälle, mutta ei se mitään auttanut.

      • Sarkasmi.sakari

        Ei, ei se myyjälle valittaminen auta. Älä myöskään valita merkkihuoltoon, säilyy Skoda alkuperäiskunnossa. Politrukki-myyjä hyvittää vähemmän huonosti, kun vaihdat skeidasi uuteen ensi vuonna.


      • vaikea.korjata

        Yksi syy ratin vinouteen voi olla vaurioitunut taka-akseli. Jos jompaan kumpaan takapyörään on tullut tälli esim sivuliuusta voi rakenne vääntyä. Octaviassahan yhdystukiakseli on pokattu ei niin paksusta plootusta ja se vääntyy helposti.


      • vaikea.korjata kirjoitti:

        Yksi syy ratin vinouteen voi olla vaurioitunut taka-akseli. Jos jompaan kumpaan takapyörään on tullut tälli esim sivuliuusta voi rakenne vääntyä. Octaviassahan yhdystukiakseli on pokattu ei niin paksusta plootusta ja se vääntyy helposti.

        Jos ymmärtäisit rakenteen tietäisit miksi k.o akselistoa ei kutsuta jäykäksi. Se joustaa toiseen suuntaan, googlaappa nin tiedät miksi se aikanaan oli melkoinen keksintö ja saatat oivaltaa miksi k.o rakenne on yleisin vapaasti pyörivällä taka-akselilla.
        Pyörää ei tarvitse keksiä uudelleen😝


      • näin.se.menee
        Kolmetenavaajarakki kirjoitti:

        Jos ymmärtäisit rakenteen tietäisit miksi k.o akselistoa ei kutsuta jäykäksi. Se joustaa toiseen suuntaan, googlaappa nin tiedät miksi se aikanaan oli melkoinen keksintö ja saatat oivaltaa miksi k.o rakenne on yleisin vapaasti pyörivällä taka-akselilla.
        Pyörää ei tarvitse keksiä uudelleen😝

        Älä kuseta itsesi vaikka Skodan ostitkin.
        Yhdystukirakenne on jäykkä taka-akselirakenne, koska toisen pyörän joustoliike vaikuttaa myös toiseen. Syyllinen on se yhdystuki.
        Erillisjousitetussa molemmat takapyörät tekevät joustoliikkeensä täysin toisistaan rippumatta.


      • TSI2012
        näin.se.menee kirjoitti:

        Älä kuseta itsesi vaikka Skodan ostitkin.
        Yhdystukirakenne on jäykkä taka-akselirakenne, koska toisen pyörän joustoliike vaikuttaa myös toiseen. Syyllinen on se yhdystuki.
        Erillisjousitetussa molemmat takapyörät tekevät joustoliikkeensä täysin toisistaan rippumatta.

        Älä kuseta meitä, vaikka Skodan menestys tälle palstalle vetääkin. Kohtuutehoisten perheautojen "yksinkertaisilla" alustaratkaisulla provoilu on Suomi24:n arkea.

        Ja aina sama valitus, ettei muiden vastaavien automallien samanlaisia rakenteita saa mainita, koska nyt keskustellaan Skodasta. Mutta erillisjousitetuista Skodista ei saa keskustella, vain jäykän taka-akselin "ongelmasta"...


      • Turo_on_Helkama

        Miksei saisi? Taavin kanssa samankokoisessa Dacia Loganissa on myös yhdystukiakseli takana.
        Molemmat ovat halpoja itäautoja (paitsi Skeida Suomessa).


      • TSI2012
        Turo_on_Helkama kirjoitti:

        Miksei saisi? Taavin kanssa samankokoisessa Dacia Loganissa on myös yhdystukiakseli takana.
        Molemmat ovat halpoja itäautoja (paitsi Skeida Suomessa).

        Hys hys, Dacia on länsiauto. Melkein Renault, kuten Ladakin...


      • näin.se.menee kirjoitti:

        Älä kuseta itsesi vaikka Skodan ostitkin.
        Yhdystukirakenne on jäykkä taka-akselirakenne, koska toisen pyörän joustoliike vaikuttaa myös toiseen. Syyllinen on se yhdystuki.
        Erillisjousitetussa molemmat takapyörät tekevät joustoliikkeensä täysin toisistaan rippumatta.

        Tuolla logiikalla kaasunestejousitetuissa sitikoissa ei ole erillisjousitusta edes etupäässä😝


      • JärkiKäteenNyt
        näin.se.menee kirjoitti:

        Älä kuseta itsesi vaikka Skodan ostitkin.
        Yhdystukirakenne on jäykkä taka-akselirakenne, koska toisen pyörän joustoliike vaikuttaa myös toiseen. Syyllinen on se yhdystuki.
        Erillisjousitetussa molemmat takapyörät tekevät joustoliikkeensä täysin toisistaan rippumatta.

        "Yhdystukirakenne on jäykkä taka-akselirakenne, koska toisen pyörän joustoliike vaikuttaa myös toiseen. Syyllinen on se yhdystuki.
        Erillisjousitetussa molemmat takapyörät tekevät joustoliikkeensä täysin toisistaan rippumatta."

        Reaalimaailmassa jokaisen pyörän joustoliike vaikuttaa myös muiden pyörien joustoon, korin liikkeiden kautta. Sen lisäksi, ns. erillisjousitetuissa akselistoissa, joustoliike vaikuttaa toiselle puolelle kallistuksenvakaajan kautta.

        Kun joustoliikkeen vaikutus joudutaan siirtämään osittain toisellekin puolen autoa kallistuksenvakaajalla, voidaan esittää kysymys, miksi yhdystukirakenne olisi niin huono kuin annat ymmärtää, sillä se tekee käytännössä samat asiat jouston suhteen kuin kalliimpikin ratkaisu.

        Olisiko sittenkin niin että se nyt on vaan tyhmää maksaa liikaa.


      • Turo_on_Helkama

        I-koppaisessa Golfissa 70 -luvun puolivälissä tällainen taka-akselistorakenne oli kuuminta hottia mutta että vielä 40 vuotta myöhemminkin tällainen ensiesitellään uudessa Skeidassa fanfaarit soiden. Wau, kyllä pomppii montuissa periaatteella "Hyvää ei saa halvalla, uuden Octavian saa!"


      • hohohoohohohoo
        Turo_on_Helkama kirjoitti:

        I-koppaisessa Golfissa 70 -luvun puolivälissä tällainen taka-akselistorakenne oli kuuminta hottia mutta että vielä 40 vuotta myöhemminkin tällainen ensiesitellään uudessa Skeidassa fanfaarit soiden. Wau, kyllä pomppii montuissa periaatteella "Hyvää ei saa halvalla, uuden Octavian saa!"

        Pomppii?

        Haluatko kertoa tekniset perustelut miksi erillisjousitettu pompottaisi vähemmän?

        Jos puhutaan ihan perinteisestä iskunvaimennuksesta, niin jokainen iskunvaimennin/jousi-yhdistelmä omaa sellaisen asian kuin resonanssitaajuus.

        Kun ajetaan sitten pinnalla, jossa esiintyy tuon resonanssitaajuuden kerrannaisia, alkaa jousitus elämään omaa elämäänsä, eli ns. pompottamaan.

        Kyseisellä ilmiöllä ei ole mitään tekemistä alustan teknisen toteutuksen kanssa, vaan on riippuvainen jousituksen resonanssitaajuudesta.

        Kun vielä jaksat apinan lailla nauraa 70-luvun teknisille ratkaisuille, eikö koomista ole se, että moottoreissa liikkuu edelleenkin männät sylintereissä ja vaihdelaatikossa on rattaita, vaikka nuo asiat keksittiin yli 100 vuotta sitten?


      • Turo_on_Helkama

        Sulla on jäänyt peruskoulu käymättä - tai ainakin fyssan tulleilta olet lintsannut.
        Lue tämä http://polku.opetus.tv/node/517


        Skeidataavin jousittamattomaan massaan kuuluu renkaat, vanteet, jarrut, yhdystukiakselisto ja kaikki muu mikä liikkuu pyörien mukana ylös alas suhteessa runkoon. Jouset kuuluvat osittain jousitettuun, ja osittain jousittamattomaan massaan.
        Mitä suurempi jousittamaton massa on, sitä huonnommin renkaat pystyvät seuraamaan epätasaisuuksia - että kyllä pomppii.


      • Turo_on_Helkama kirjoitti:

        Sulla on jäänyt peruskoulu käymättä - tai ainakin fyssan tulleilta olet lintsannut.
        Lue tämä http://polku.opetus.tv/node/517


        Skeidataavin jousittamattomaan massaan kuuluu renkaat, vanteet, jarrut, yhdystukiakselisto ja kaikki muu mikä liikkuu pyörien mukana ylös alas suhteessa runkoon. Jouset kuuluvat osittain jousitettuun, ja osittain jousittamattomaan massaan.
        Mitä suurempi jousittamaton massa on, sitä huonnommin renkaat pystyvät seuraamaan epätasaisuuksia - että kyllä pomppii.

        Muuten oikein mutta yhdystukiajseliston jousittamaton massa on pienempi kun normaalissa monivarsituennassa.


      • hohohoohohohoo
        Turo_on_Helkama kirjoitti:

        Sulla on jäänyt peruskoulu käymättä - tai ainakin fyssan tulleilta olet lintsannut.
        Lue tämä http://polku.opetus.tv/node/517


        Skeidataavin jousittamattomaan massaan kuuluu renkaat, vanteet, jarrut, yhdystukiakselisto ja kaikki muu mikä liikkuu pyörien mukana ylös alas suhteessa runkoon. Jouset kuuluvat osittain jousitettuun, ja osittain jousittamattomaan massaan.
        Mitä suurempi jousittamaton massa on, sitä huonnommin renkaat pystyvät seuraamaan epätasaisuuksia - että kyllä pomppii.

        "Skeidataavin jousittamattomaan massaan kuuluu renkaat, vanteet, jarrut, yhdystukiakselisto ja kaikki muu mikä liikkuu pyörien mukana ylös alas suhteessa runkoon."

        Olet melkein oikeassa. Tuo yhdystukiakselisto eikuitenkaan liiku mihinkään jousituksen mukana, vaan ainoastaan siihen liittyvät tukivarret.

        Jos verrataan ns. erillisjousitettuun ratkaisuun jossa on useampia tukivarsia, uskaltaisin mututuntumalla väittää että tavallisessa henkilöautossa olevassa erillisjousituksessa on enemmän massaa.

        Molemmissa ratkaisuissa on renkaat, vanteet ja jarrutkin, joten noilla komponenteilla et eroa pysty selittämään.

        "Mitä suurempi jousittamaton massa on, sitä huonnommin renkaat pystyvät seuraamaan epätasaisuuksia - että kyllä pomppii."

        Mielestäsi siis linja-autot ja kuorma-autot pomppivat tiellä kuin kumipallot :)

        Laittamasi linkki oli aivan oiva, ja viittaat hienosti siinä oleviin asioihin, mutta valitsit väärät seikat. Kannattaa tutustua siihen harmoniseen värähtelyliikkeeseen, se on syy, miksi akselisto pompottaa.

        Tottakai erilaiset akselistototeutukset (ja niiden massa) vaikuttaa tuohon resonanssiin ja siihen, miten sitä pystytään säätämään, mutta skodassa ei ole jäykkää akselia joka liikkuisi joustoliikkeen mukana.

        Ainiin, ei minulla peruskoulu jäänyt kesken, luin ihan korkeakoulututkintoon asti.


      • Turo_on_Helkama

        "Tuo yhdystukiakselisto eikuitenkaan liiku mihinkään jousituksen mukana, vaan ainoastaan siihen liittyvät tukivarret."

        Sua on huijattu Skeidakaupassa - yhdystukiakseliston koko massa liikkuu.

        "Mielestäsi siis linja-autot ja kuorma-autot pomppivat tiellä kuin kumipallot :)"

        Taidat syödä sieniä.


      • jäykkä_jöpökkö

        "Tuo yhdystukiakselisto eikuitenkaan liiku mihinkään jousituksen mukana, vaan ainoastaan siihen liittyvät tukivarret.""Tuo yhdystukiakselisto eikuitenkaan liiku mihinkään jousituksen mukana, vaan ainoastaan siihen liittyvät tukivarret."

        Peelot ovat kiinnittäneet uudet puslat Skoda-hitsiliimalla Helkaman huollossa. Sen takia se ei liiku.


      • Perusjuttuja
        Turo_on_Helkama kirjoitti:

        "Tuo yhdystukiakselisto eikuitenkaan liiku mihinkään jousituksen mukana, vaan ainoastaan siihen liittyvät tukivarret."

        Sua on huijattu Skeidakaupassa - yhdystukiakseliston koko massa liikkuu.

        "Mielestäsi siis linja-autot ja kuorma-autot pomppivat tiellä kuin kumipallot :)"

        Taidat syödä sieniä.

        Liikkuuhan se akselisto tottakai, mutta.... Poikittainen "akselipalkki" on hyvin lähellä rungon kiinnityspisteitä, jolloin sen aiheuttama hitausmomentti on olematon verrattuna siihen, että "palkki" olisi suoraan renkaiden välillä, jolloin olisi kyseessä jäykkä akseli. Eli tuolla ei juurikaan ole merkitystä tuolla "palkin" liikkeellä.

        Kun tuo "palkki" on tosiaankin vain lainausmerkeissä palkki, ei tuota akselistoa voi hyvällä tahdollakaan kutsua jäykäksi. Tuohan on joustava osa, joka toimii kallistuksenvakaajan tavoin.

        Erittäin hyvä rakenne, edullinen valmistaa, kevyt ja huoltovapaa.


      • Turo_on_Helkama

        Ai tänään se yhdystuki liikkuukin - eilen liikkuivat vain tukivarret.
        Huomenna varmaan huomaat, että yhdystuen mukana liikkuu myös toinenkin takapyörä kaikkine hiluineen - se kun on jäykkä akselistorakenne vaikka skeidakauppias jotain muuta väittikin. Tässä on sulle koko himmelin kuva https://www.partan.eu/en/catalogue/skoda-octavia-combi-5e5-2015-rear-axle-beam-5q0501115_11508/

        Miksiköhän siihen myydään puslia ja muuta varaosasälää jos se on huoltovapaa...?


      • Perusjuttuja
        Turo_on_Helkama kirjoitti:

        Ai tänään se yhdystuki liikkuukin - eilen liikkuivat vain tukivarret.
        Huomenna varmaan huomaat, että yhdystuen mukana liikkuu myös toinenkin takapyörä kaikkine hiluineen - se kun on jäykkä akselistorakenne vaikka skeidakauppias jotain muuta väittikin. Tässä on sulle koko himmelin kuva https://www.partan.eu/en/catalogue/skoda-octavia-combi-5e5-2015-rear-axle-beam-5q0501115_11508/

        Miksiköhän siihen myydään puslia ja muuta varaosasälää jos se on huoltovapaa...?

        http://www.multibody.net/wp-content/uploads/lexus-lf-a-suspension.jpg

        Olisko se sittenkin huoltovapaampi kuin tuollainen toteutus?

        Mikä sulla on tarve nyt vääntää tämän asian kanssa? Mihin kommenttiin olet tyytyväinen?

        Itse en vaan osaa oikein arvostaa keskustelua sellaisella tasolla että joku on täyspaska eikä sillä tee mitään, kun asia ei ole niin.

        Purkaat anonyyminä agressioita autopalstalla vai mikä on homman nimi?


      • Hessumopo
        Turo_on_Helkama kirjoitti:

        I-koppaisessa Golfissa 70 -luvun puolivälissä tällainen taka-akselistorakenne oli kuuminta hottia mutta että vielä 40 vuotta myöhemminkin tällainen ensiesitellään uudessa Skeidassa fanfaarit soiden. Wau, kyllä pomppii montuissa periaatteella "Hyvää ei saa halvalla, uuden Octavian saa!"

        Edelleen unohdat tahallasi, että samanlainen ratkaisu on monessa eri automerkissä, eikä siinä ole mitään ongelmaa. Mutta kyllähän kaikki tietävät kykkänän tarkoitusperät, asiat eivät riitele, vaan trollit.


      • Turo_on_Helkama
        Perusjuttuja kirjoitti:

        http://www.multibody.net/wp-content/uploads/lexus-lf-a-suspension.jpg

        Olisko se sittenkin huoltovapaampi kuin tuollainen toteutus?

        Mikä sulla on tarve nyt vääntää tämän asian kanssa? Mihin kommenttiin olet tyytyväinen?

        Itse en vaan osaa oikein arvostaa keskustelua sellaisella tasolla että joku on täyspaska eikä sillä tee mitään, kun asia ei ole niin.

        Purkaat anonyyminä agressioita autopalstalla vai mikä on homman nimi?

        Ei tuo Skeidataavin jäykkä taka-akseli parane yhtään jos jossain muussakin automerkissä sellainen on ollut.


    • onko.muutettu

      Vieläkö Corollassa on yksi lehtijousi edessä poikittain ja kaksi takana pitkittäin kuten ekamallin Corollassa 60-luvulla

    • ex-bemaristi

      Vanhassa Bemarissa on ratti vinossa, kun mennään suoraan. Todella ikävä ominaisuus. Ei mitään ajamisen iloa.

    • hirveä_ajokokemus

      Noi skeida taavit pomputtaa aivan kamalasti ajossa. Syynä on juuri tuo vanhahtava taka-akselirakenne (jäykkä taka-akseli) ja muut tekniset ratkaisut, joissa on säästetty laadun kustannuksella.

      • Tämänkin_kokenut

        Näin on ja kun vielä lisää melun ja öljynkäryn, ei enää voida hyvällä tahdollakaan puhua ajonautinnosta...... ajokärsimyksestä pikemminkin.


    • Avtoins

      Jäykkä taka-akseli juurikin aiheuttaa skotille tyypillisen huojahtelun.

      • Skotille tyypillisen huojahtelun aiheuttanee ettei alustassa(kiltin alla) käytetä alushousuja jolloin "akseli" lerppuu?


    • taitaa uusistakin itäauto skodista ruostua akselistojen korvakkeet niin akselistot muljahtavat vinoon esim. hidastetöyssyissä. vakava ongelma tuo ruostuminen, ei kannata ajaa.

    • tämmöne.tapaus

      Kun on vetaisty talvella sivuliiriä rotvalliin ja koko yhdystuki komplee vääntyy, niin sitten tulee ongelmia. Mulla kävi kutakuinkin näin vanhan 2 .Ocun kanssa ja seurauksena pieni haritus toisella puolella (niin pieni, että ajossa ei huomannut mitään). Renkaansuuntauksessa todettiin, että voi voi :). takapyörien kulmat eivät olekkaan jostain syystä aivan paikallaan, niin milläs säädät yhdystukiakselissa ?- Hommaa kompensoitiin nitkauttamalla koko akselia eri asentoon.. saadaan pienempi vika, mutta molemmille puolille.

      • skodajokke

        Tolkun ihmiset eivät aja sivuliiriä rotvalliin. Taidat olla Porvoosta?


      • jäykkisakseli_harmeja

        Toi siinä jäykkis akselissa on juurikin ongelma kun pitäis pyörän suuntauksia saada kohdalleen. Niksauttamalla koko jäykkistä kerralla saadaan tosiaan paras lopputulos, mutta silti kuluttaa renkaita pikku hiljaa ja aiheuttaa entistäkin enemmän epävakautta jo alun perin holtittomaan ja hakevaan ajotuntumaan.


      • 47j8
        skodajokke kirjoitti:

        Tolkun ihmiset eivät aja sivuliiriä rotvalliin. Taidat olla Porvoosta?

        Tolkun ihmiset ei aja jäykkäakselisella lavetilla, elleivät nyt sitten tykkiä tai kanuunaa ole kuljettamassa.


      • jäykkisakseli_harmeja kirjoitti:

        Toi siinä jäykkis akselissa on juurikin ongelma kun pitäis pyörän suuntauksia saada kohdalleen. Niksauttamalla koko jäykkistä kerralla saadaan tosiaan paras lopputulos, mutta silti kuluttaa renkaita pikku hiljaa ja aiheuttaa entistäkin enemmän epävakautta jo alun perin holtittomaan ja hakevaan ajotuntumaan.

        Ei sitä "vähän nitkauteta" mihinkään! Jos onnettomuuden jälkeen takapään auraukset ovat pielessä on tukivarsi vääntynyt, se vaihdetaan uuteen aivan kuten monivarsituennassakin.


      • Skoda-asiantuntija
        Kolmetenavaajarakki kirjoitti:

        Ei sitä "vähän nitkauteta" mihinkään! Jos onnettomuuden jälkeen takapään auraukset ovat pielessä on tukivarsi vääntynyt, se vaihdetaan uuteen aivan kuten monivarsituennassakin.

        Skodissa niitä on oiottu ensin moukarilla ja hienosäätö asettamalla sopivan kokoinen kiila tukivarteen sahattuun vakoon.


    • exmeseese

      Aika lapsellista toikin.

    • R.V

      eikös noissa skodissa aina lenksota se taka akseli vaikka mihinkä suuntaan. onhan noista kynkän korvakkeitakin ruostunut niin pahoin että on koko akselisto pudonnut tielle lähes uudesta autosta. vissiin heikko ruostesuojaus.

    • ei ole ratkaistu. ruoste syö akseliston kiinnikkeet vaaralliseen kuntoon jo vuoden aikana.

      • Eikö löydy linkkiä?


      • akseltakajäykkäVW

        isse ajoin passatilla missä sama rakenne hesasta kouvolaan vaikka toinen takarengas oli tyhjä
        ei ole niin hoppu vaihtaan kumia kun ilmassa pysyy jos puhkeaa-hyvä on jäykkyys monessa asiassa


    • sori.vaan
      • helppo.tunnistaa

        Et sitten jo ruosteen paljoudesta tunnistanut heti Tohjon akseliksi?


    • saastekohujatkuuVWaudi
    • TaaviaSkeidanen

      pompottava jäykkisakseli naurattaa.... kun on skootan takana hidastetöyssyissä, voi oikein nähdä tarkkaan tuon sairaan pomputuksen

      • Sarkasmi.sakari

        Sinuahan nauratti ravintolassa syödessä, aina naurattaa skeidanen. Talossa ja puutarhassa, aina naurattaa. Skoda.

        Niinhän se oli.


    • Mikäongelma

      Minulla oli "jäykkäakselinen" Taavi III, ja nyt on Taavi III isommalla koneella jolloin tuli erillisripusteiset takapyörät. En huomaa ainakaan mitään etua erillisripusteisesta - sanoisin että "jäykkä" saattoi olla jopa parempi. Tosin voi johtua siitä että "jäykän" kanssa oli oikeat renkaat 16 tuuman vanteilla, ja uudessa on nyt littanat kumit 18 tuuman vanteilla.

      Ja aika näyttää onko erillisripusteisessa enemmän väljiä paikkoja ajan mittaan.

      • Höh_ja_pöh

        Onko se erillisjousitettu niin huono?


      • erillisjousitetun
        Höh_ja_pöh kirjoitti:

        Onko se erillisjousitettu niin huono?

        Erillisjousitetunkin voi suunnitella huonoksi ei se mikään automaatio ole että se olisi aina parempi


    • Vauhtiweikko

      Mulla on mönkijässä jäykkä taka-akseli. Ei sillä uskalla nopiasti ajaa, tuntuu että kaatuu mutkissa.

    • Skoda.on.halpa.itäauto

      Jäykkä ja halpa yhdystukiakseli ei häviä Taavista mihinkään, koska Skodat ovat konsernin halvimpia autoja - paitsi Suomessa.
      Skodan pitää pystyä kilpailemaan Daciaa ja muita halpamerkkejä vastaan.

      • vastaustavailla

        Mikä on Suomessa konsernin halvin auto?

        Pärjääkö se Ladalle?


      • totinen.toveri

        Eikö se ole Siitin Mii kun syylänenäinen helkamamies on hinnoitelut Skeida Kitinän kalliimmaksi.
        Ladalle ei Skeidat ja Siittimet pärjää-


      • hieno.auto

      • Sarkasmi.sakari
        hieno.auto kirjoitti:

        Roskalaatikkoa muistuttavan Kitinäskeidaa halvemmalla saa hienon Dacian: https://www.dacia.fi/mallisto/logan-mcv/

        Dacia ja hieno samassa lauseessa. Hienoa, poikani!

        Olet oppinut mitä sarkasmi on ja miten sitä käytetään.


      • Turo_on_Helkama

        Dacian laatua väitetään samaksi kuin Skeidan, mutta ei Dacian turbomoottorit losahtele eikä DSG sekoile.

        Pojasta tulee mieleen sanonta:

        Kun isällä oli Lada ja isoisällä Mosse niin pojalla pitää olla Skeida


      • modernein.Skoda

        Skoda LS 120:ssä ei ollut jäykkää taka-akselia!


    • Onko asiaan tullut mitään päivitystä? Pomputuksesta päätellen, samanlainen jäykkis siellä skeidan alla on taka-akselina vieläkin.

      • Sarkasmi.sakari

        On tullut. Käy tsekkaa päivitykset facessa.


    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      66
      2975
    2. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      25
      2093
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      67
      1678
    4. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

      Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      24
      1530
    5. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1281
    6. Tiedän, että emme yritä mitään

      Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      16
      1277
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1196
    8. Mitä, kuka, hä .....

      Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      28
      1160
    9. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1117
    10. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

      miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      62
      1001
    Aihe