Elämä Oppikussin mukaan

Ihmeiden Oppikurssin käsitteiden selvennyksiä kurssin opiskelun tueksi Robert Perryn mukaan: ELÄMÄ vs KUOLEMA

ELÄMÄ

Perinteinen merkitys:
Elämä on prinsiippi tai voima, jolle toiminta on luonteenomaista, elävä keho; biologinen elinvoima.

Merkitys Ihmeiden Oppikurssissa:
Elämä on hengen elinvoiman, olemassaolon ja todellisuuden prinsiippi tai voima, joka on Jumalan välittämää, päättymätön ja ikuinen. Se on kokonaisuudessaan yhtä ilman erillisiä osia, ilman vastakohtia tai aste-eroja, eikä sitä voi tuhota eikä vähentää millään tavalla. ”Elämä on kaiken sen ikuinen ominaisuus, jonka elävä Jumala on luonut” (T-4.IV.11:7), “Se on ainoa olotila, joka on kaikille Jumalan luomille yhteinen” (OT- 167.1:3). Elämä on mielen ja hengen asia. Elämällä ei ole mitään tekemistä kehon kanssa. ”Taivaan ulkopuolella ei ole elämää” (T-23.II.19:1). Keho ei elä; siinä on vain illuusio elämästä. (T-6.V(A).1:3-4). Elämä on: ”ikuista” (T-27.III.2:2), ”luomista” (T-11.Johd.1:6), ”yhtä kuin Jumala” (T-14.IX.4:5), ”rauhaa” (T-27.VII.10:5), ”ajatus” (OT-54.2:3), ”kommunikointia Jumalan kanssa” (T-14.IV.10:6)

1

350

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KUOLEMA

Kuolema on keskeinen illuusio; ajatus siitä, että ikuinen elämä voisi vähentyä, vaarantua, menettää elinvoimansa tai että se voitaisiin tuhota. Kuolema on ainoa ajatus kaikenlaisen kärsimyksen, puutteen ja rajoitusten takana. Kehon kuolema on kaikkein karuin esimerkki kuoleman ajatuksesta. Kuolema näyttää olevan tämän maailman viimeinen voima, sillä sen valta näyttää nujertavan lopulta kaiken. (OT-163.2).

1. Ego kertoo meille, että jos kuolema on jumala tässä maailmassa, kuolema liittyy Jumalaan. Siinä tapauksessa kuolema olisi Hänen rangaistuksensa meidän syntiemme takia. Tämän vuoksi meidän tulisi egon mukaan pelätä Jumalaa.

2. Fyysinen kuolema on kuitenkin meidän itsellemme langettama rangaistus. Me teimme sen itse (T-1.I.24:1) ja siksi se vetää meitä puoleensa.

3. Me teimme kuoleman oikeuttaaksemme itsellemme Jumalan pelon. Ego haluaa meidän pelkäävän Jumalaa ja haluaa meidän pysyvän kaukana Hänestä, sillä ego pelkää katoavansa Jumalan rajattomaan Elämään.

4. Tämä Jumalan Elämän pelko saa egon haluamaan, että se voisi voittaa Jumalan uhan. Ego tekee tämän näennäisesti tuhoamalla Jumalan Pojan. Ego pyrkii ”todistamaan” sillä, että se on voittanut, jopa tuhonnut, Elämän Jumalan (OT-163.5, 7).

5. Kuolema on kuitenkin täydellinen illuusio, sillä elämää ja henkeä ei voi tehdä vähäisemmäksi, ei tuhota eikä muuttaa millään tavalla. Kehot lakkaavat toimimasta, mutta ne eivät kuole, koska ne eivät ole olleetkaan elossa.

6. Koska kuolema ei ole todellinen, fyysinen kuolema ei saa mitään aikaan. Kuolema ei ole keino paeta elämän tuskaa, eikä se myöskään ole tie Taivaaseen. (T-6.V.(A).1).

7. Kun ymmärrämme, ettei kuolemaa ole, meille tulee mahdolliseksi luopua kehostamme vapaaehtoisesti sitten kun tehtävämme täällä maan päällä on suoritettu. (OT-294.1:5-10). Kehomme saattaa myös yksinkertaisesti häipyä olemattomiin - niin kuin Jeesuksen tapauksessa kävi. (T-19.IV.(C), OK-27)

(SaNi)

Lähde: Robert Perry (2005). GLOSSARY of Terms from A Course in Miracles. Nearly 200 Definitions to help you take an active role in your study of the Course. 2nd edition, sivut 66, 21.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      116
      6040
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      33
      4137
    3. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3362
    4. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      2996
    5. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      255
      2083
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      88
      2014
    7. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      44
      1846
    8. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      143
      1805
    9. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1696
    10. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1569
    Aihe