https://yle.fi/urheilu/3-10125444
Vaivaako liittoa ja järjestöjä sama ammattitaidottomien tauti, ollaan olevinaan asiatuntijoita kun on luettu tai kuunneltu juttu omaishoidosta.
Toiminta ei ole lähelläkään arkitodellisuutta joka palvelisi omaishoitajia, voikin kysyä mitä annettavaa liitolla ja järjestöillä oikeasti meille omaishoitajille on?
Omaishoitajien liitto ja järjestöt
44
405
Vastaukset
- Ajankuluavain
Ei ne järjestöt tai liitto pysty oikeasti auttamaan omaishoitajia, kun apua tarvitsisi, ei heillä ole sellasta vaikutusvaltaa. Nuo tahot on enemminkin virkistystoimintaa selkasille omaishoitajille, joilla on mahdollisuus saada jonkun hoitamaan hoidettavaa siks aikaa, kun he käyvät omaishoitajien järjestön järjestämissä tilaisuuksissa. Harvalla omaishoitajalla on oikeasti mahdollisuutta lähteä kotoa mihinkään, kun hoidettava on kotona. Omaishoitajan pitää muuta kautta apunsa pyytää kuin noista järjestöistä, järjestöt pystyy vaan antamaan neuvoja mistä apuja pitää pyytää.
- Tutkitt
Ja mitä se virkistystoiminta on.
Ne muutaman kerran vuodessa järjestetyt tapahtumat, kuka niihin pääsee mukaan, hyvin harva ehkä 2-3% omaishoitajista.
Täysin turhia nämä järjestöt ja liitto on, mitä hyötyä näistä on 97-98% omaishoitajista, ei mitään. - oh72
Kyllä minä olen saanut paljonkin esimerkiksi paikallisyhdistykseltä.
- om.hoit2
oh72 kirjoitti:
Mitä konkreettista apua olet saanut paikallisyhdistykseltä? Mielenkiinnolla odotamme vastausta, sillä jos apu on ollut "oikeaa apua", ei tiedä vaikka paikallisyhdistykset saisivat uusia jäseniä.
Itse toimin vapaaehtoisena toiminnassa, joka järjestää omaishoitajille retkiä ym. virkistystoimintaa (ei ole omaishoitajajärjestön alainen toimija), Voin kertoa, että retkille ym. tapahtumiin pääsevät vain ne omaishoitajat, joiden hoidettava on siinä kunnossa, että pärjää yksin kotona tai hoidettava on retken/tilaisuuden aikana inttervallihoidossa. Meillä on myös kahvilatoimintaa omaihoitajille sekä muille keskustelun haluisille. Sielläkin käyvät ne omaishoitajat, jotka pystyvät ottamaan hoidettavan mukaansa tai uskaltavat jättää pariksi tunniksi yksikseen.
Joskus olen seurannut näitä retkillä olevien omaishoitajien käyttäytymistä. Osa alkaa jo puolimatkassa vilkuilemaan kelloa ja kaivamaan kännykkää esille soittaakseen hoidettavalleen. Eli onko tämä virkistystoimintaa? Koko ajan näkee minkälainen stressi omaishoitajalla on hoidettavastaan, Huoli ja murhe siitä onko kotona kaikki ok ja miten siellä pärjätään. - Anonyymi
oh72 kirjoitti:
Taitaa olla trolleja täälläkin!
- Anonyymi
om.hoit2 kirjoitti:
Mitä konkreettista apua olet saanut paikallisyhdistykseltä? Mielenkiinnolla odotamme vastausta, sillä jos apu on ollut "oikeaa apua", ei tiedä vaikka paikallisyhdistykset saisivat uusia jäseniä.
Itse toimin vapaaehtoisena toiminnassa, joka järjestää omaishoitajille retkiä ym. virkistystoimintaa (ei ole omaishoitajajärjestön alainen toimija), Voin kertoa, että retkille ym. tapahtumiin pääsevät vain ne omaishoitajat, joiden hoidettava on siinä kunnossa, että pärjää yksin kotona tai hoidettava on retken/tilaisuuden aikana inttervallihoidossa. Meillä on myös kahvilatoimintaa omaihoitajille sekä muille keskustelun haluisille. Sielläkin käyvät ne omaishoitajat, jotka pystyvät ottamaan hoidettavan mukaansa tai uskaltavat jättää pariksi tunniksi yksikseen.
Joskus olen seurannut näitä retkillä olevien omaishoitajien käyttäytymistä. Osa alkaa jo puolimatkassa vilkuilemaan kelloa ja kaivamaan kännykkää esille soittaakseen hoidettavalleen. Eli onko tämä virkistystoimintaa? Koko ajan näkee minkälainen stressi omaishoitajalla on hoidettavastaan, Huoli ja murhe siitä onko kotona kaikki ok ja miten siellä pärjätään.Kuka lomallaan menis kuulemaan muiden raskaasta työstä ja surkeudesta. Omaishoitajat tekee alle minimipalkan , ilman kesälomaa. Liitto zm. seurat ei aja omh. asioita mitenkään
- Hoitj1
oh72 taisikin olla joku liiton tai järjestön henkilökunnasta koska ei kerro mitä hyötyä hän on saanut.
Eivät viitsi paneutua syihin miksi omaishoitaja voi pahoin ja palaa loppuun.
Tyhjänpäiväistä puuhastelua joutavien hankkeitten kanssa, kunhan nyt jotain näperreltävää on henkilökunnan ajanvietteeksi.
Nettisivuilla liiton ja järjestöjen omakehua jolla ei ole mitään pohjaa.
Omaishoitajien sähköposteihin ei vastata, ryöstöhintaiset puhelumaksut. - Omsku44
Laitetaanko me omskutkin lappu pöydälle, ”kesäloman vuoksi hoitopalvelut katkolla 2.7 - 31.7” heippa pärjätkää miten lystäätte.
https://www.facebook.com/161104810675379/posts/1606325049486674/
Soittaako joku neuvontapuhelimeen, puhelut törkeän hintaisia, liittokaan ei meitä tarvitse muuhun kuin rahastukseen. - Katkeruuttako
Aletaan vaan me omskutkin " uhkailemaan" niin kuin pääministeri.
Jos ei jakseta olla vaativassa omaishoidon tehtävässä.
Mutta eihän meitä kuunnella/uskota.
Hyvinhän te pärjäätte; kun käydään kotona arvioimassa. Totuus on kyllä ihan muuta arjessa. - Ihmtt
Ihmetellä täytyy miksi omaishoitajaliitto ei esiinny julkisuudessa, eikä tuo meidän huolia ja ahdistusta yleiseen tietoisuuteen.
Mediassa ei koskaan ole näkynyt liiton kannanottoja mihinkään asiaan.- Anonyymi
Hyvä kommentti kyseisen liiton pitäisi avustaa ja neuvoa miten esim. laaditaan valitus jos tulee hylkäävä päätös ja miten pitkälle voi valitusprosesssissa mennä ? Mitä keinoja on että tulee
myönteinen päätös `
Kyseisen liiton pitäisi olla enemmän julkisuudessa ja yrittää vaikuttaa päättäjiin - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvä kommentti kyseisen liiton pitäisi avustaa ja neuvoa miten esim. laaditaan valitus jos tulee hylkäävä päätös ja miten pitkälle voi valitusprosesssissa mennä ? Mitä keinoja on että tulee
myönteinen päätös `
Kyseisen liiton pitäisi olla enemmän julkisuudessa ja yrittää vaikuttaa päättäjiinEi ne ehdi liitossa kun runokirjojen lukeminen ja pilanuken rakentelu on niille tärkeintä.
Ja mitä ne julkisissa tilaisuuksissa kertoisivat kun niitä ei omaishoitajien ongelmat kiinnosta vähäkään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
myönteinen päätös `
Kyseisen liiton pitäisi olla enemmän julkisuudessa ja yrittää vaikuttaa päättäjiinEivät viitsi edes sähköposteihin vastata jos neuvoja tai apua pyydät.
Ylimielistä suhtautumista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eivät viitsi edes sähköposteihin vastata jos neuvoja tai apua pyydät.
Ylimielistä suhtautumista.Onko kukaan yrittänyt saanda neuvoja sieltä maksullisesta puhelinnumerosta?
Rahankeruu-järjestö taitaa olla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko kukaan yrittänyt saanda neuvoja sieltä maksullisesta puhelinnumerosta?
Rahankeruu-järjestö taitaa olla.Joku täällä kertoi yrittäneensä useita kertoja soittaa neuvontapuhelimeen, eivät olleet vastanneet. Pelkkä ylimielinen ruususenunta nukkuva rahankeruu-järjestö se on.
Samat neuvot saa oman alueen omaishoidon asioita hoitavilta henkilöiltä, palveluohjaajilta jne. Heillä on ajantasalla olevat tiedot. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko kukaan yrittänyt saanda neuvoja sieltä maksullisesta puhelinnumerosta?
Rahankeruu-järjestö taitaa olla.Eikä ole mikään halpanumero!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joku täällä kertoi yrittäneensä useita kertoja soittaa neuvontapuhelimeen, eivät olleet vastanneet. Pelkkä ylimielinen ruususenunta nukkuva rahankeruu-järjestö se on.
Samat neuvot saa oman alueen omaishoidon asioita hoitavilta henkilöiltä, palveluohjaajilta jne. Heillä on ajantasalla olevat tiedot.Järjestö, joka vaatii valtiolta miljoonia.
Uudelle hallitukselle esitetty jo vaatimus lisärahasta järjestötoimintaan.
KRRRRRRRRRRRRRR kkrrrrrrrrrrrrrrrr - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Järjestö, joka vaatii valtiolta miljoonia.
Uudelle hallitukselle esitetty jo vaatimus lisärahasta järjestötoimintaan.
KRRRRRRRRRRRRRR kkrrrrrrrrrrrrrrrrMiksi järjestötoimintaan?
Eikö se raha kuuluisi meille omaishoitajille? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi järjestötoimintaan?
Eikö se raha kuuluisi meille omaishoitajille?Siksi liitolle ja järjestöille että saava pitää suojatyöpaikkansa, reissata ympäri eurooppaa, liekkiä nukeilla ja lukea runoja.
Käyttävät omaishoitajia röyhkeästi hyväkseen.
- Pettynytomh
Usko ja luottamus siihen, että omaishoitajien liitto jotain meidän kaikkien hyväksi tekisi on mennyt lopullisesti.
Ei se ole meitä varten eikä meidän asiaa edusta.- 8vuottaOmhoitaja
Olen itsekin tosi väsynyt omaishoitaja, mutta minua hieman ihmetyttää edeltävien (=edeltävän) nimimerkkien komentit- Miten olet itse osallistunut yhdistyksen /liiton toimintaan? Toist esille joitain rakentavia mielipiteitä toiminnan ja omaishoitajien virkistämiseksi.
Ihantuo puskista huutelu ei auta.
En minäkään ole tyytyväinen valtakunnalliseen toimintaan, mutta paikallisella tasolla yritetään järjestää virkistystoimintaa.
Olen ollut pari vuotta mukana. - x-hoitaja
Kyse on moninverroin tärkeämmistä asioista kuin sirkushuvit.
Lainaus
”Omaishoitajien väsyminen, kaltoinkohtelu ja henkinen väkivalta on yleisesti tiedossa, miksi asialle ei tehdä mitään?
Omaishoitajaliitto on asiasta teettänyt tutkimuksen, mutta tulos omaishoitajien kohtelusta ja väsymisestä on jäänyt pimentoon. Miksi?”
Miksi tutkimuksesta on vaiettu? Miksi? - Anonyymi
Siksi, että kukaan ei tälläiseen huuhaa hommaan lähtisi.
- Anonyymi
8vuottaOmhoitaja kirjoitti:
Olen itsekin tosi väsynyt omaishoitaja, mutta minua hieman ihmetyttää edeltävien (=edeltävän) nimimerkkien komentit- Miten olet itse osallistunut yhdistyksen /liiton toimintaan? Toist esille joitain rakentavia mielipiteitä toiminnan ja omaishoitajien virkistämiseksi.
En minäkään ole tyytyväinen valtakunnalliseen toimintaan, mutta paikallisella tasolla yritetään järjestää virkistystoimintaa.
Olen ollut pari vuotta mukana.Miten voi osallistua ne omaishoitajat joilla on hoidettava, joka ei yksin pärjää.
Helppo teillä on jotka saatte vapaasti käydä tilaisuuksissa ja virkistäytymässä silloin kun itse haluatte.
Entä ne tuhannet omaishoitajat jotka eivät koskaa saa edes vapaapäiviään pitää?
Ja entä ne omaishoitajat jotka käy epätoivoista taistelua jokapäiväisen jaksamisen kanssa esimerkiksi väkivaltaista hoidettavaa hoitaessaan, he apua kaikkein eniten tarvitsevat, nukeilla leikkimällä ja kiviä halaamallako heitä autetaan? - Anonyymi
Olen ollut pari vuotta mukana.Niin, meillä on nämä hoidettavat kotona.
Mihin täältä pääset koska hoidettavaa ei voi yksin jättää.
Ja mitä noissa tilaisuuksiissa tekisin, ei ne meitä kuuntele.
Mitä parannuksia liitto on meidän hyväksi tehnyt historiansa aikana, ei yhtään mitään.
”Tulkaa mukaan vaikuttamaan”
Pelkkää ylimielisyyttä ja halveksivaa omaishoitajia kohtaan. - Anonyymi
Olen ollut pari vuotta mukana.Ihan törkeen paljon palkollisia, valtio antaa avustuksia. Omaishoitajien kuuluisi saada kunnon palkka. Entäs kesäloma??. Kuuluu helsingin kaupungin muillekkin työntekijöille. Siis ei kesälomaa. 3 pv /kk vp. Palkka alle minimipalkan 24 h/vrk työtä. 100% aivan turha suojatyöpaikka. mokomakin liitto!!! Rahankerjuuta jopa puheluista.
- Anonyymi
Joutavaa näpertelyä, mitään jokaista omaishoitajia hyödyttävää eivät tee eivätkä aikaan saa. Ongelmia ei koskaan julkisuuteen tuoda, eikä halutakkaan tuoda.
https://omaishoitajat.fi/strategia2023/ - Anonyymi
https://omaishoitajat.fi/omaishoito-nakyy-puolueiden-vastauksissa-hallitustunnustelijalle/
Täytyy kysyä mitä liitto on tehnyt omaishoitajien hyväksi?
Tuossakin puoluelta vaativat tekoja mutta itse eivät viitsi tikkua ristiin laitaa.
Tällaisille rahankerjuuliitoille pitäisi laittaa tulosvastuu tekemisistään, ellei lupauksia toteuteta rahahanat kiinni.
Omaishoitajaliittokin lupaa mitä vaan tehdä meidän aseman parantamiseksi, mitään eivät ole tehneet eikä ilmeisesti ole tarkoituskaan tehdä.- Anonyymi
Olen kymmenen vuotta seurannut liiton ja paikallisyhdistyksen toimintaa. Huonommaksi on vain mennyt.
Porukoille, minullekin, selitetään että liittoon kuuluminen on pakollista. (En silti liittynyt)
Valehdellaan päin naamaa, että jos kuuuu liitton saa varmasti lomia jne jne...
Eivät pysty edes omia asioitaan hoitamaan. - Anonyymi
En ole juuri muuta huomannut liiton puolelta kuin räsynukke joka markkeerasi omaishoitajaa. Aivan hirveä sepustus.
Eikö heillä ole mitään tärkeämpää tekemistä kuin askarrella näitä naurettavuuksia. On osoitus siitä että oikeat asiat eivät edes kiinnosta.
Saavat kovat apurahat, on millä mällätä.
- Anonyymi
Koska liittoon lähetetty posti menee suoraan roskiin, kirjoitin yhdelle hallituksen jäsenelle eilen mielipiteitä liiton toiminnasta sekä ehdotuksen omaishoitajien aseman korjaamiseen:
Poimintoja liiton toimintakertomuksesta 2018.
”Omaishoitajaliiton edellytetään ajavan aktiivisesti omaishoitajien aseman parantamiseksi tähtääviä toimenpiteitä, kuten esimerkiksi omaishoidon tuen valtakunnallisten kriteerien säätämistä ja palkkiotason nostoa sekä verotuksen kohtuullistamista”. EDELLYTETÄÄN, MUTTA MITÄÄN EI TAPAHDU! MIKSI?
”Toimintakulut olivat yhteensä 1 695 423,71 euroa (1 776 930,78 euroa vuonna 2017). Keskeisin kuluerä oli henkilöstökulut 1 121 280,78 euroa 66,1 % toimintakuluista, (60,3 % vuonna 2017). Muut merkittävät kuluerät olivat majoitus- ja ruokailukulut tapahtumissa sekä matkakulut....Liitossa tehtiin 18,9 henkilötyövuotta”. TIEDÄN, MITÄ HENKILÖSTÖKULUIHIN LASKETAAN. Muistelkaa hetki meitä lihapatojenne ja viinilasienne äärellä. Meille tarjotaan vesikeittoa ja vettä ilman leipää.
”Tulorahoituksesta 82,6 % oli Veikkauksen voittovaroista jaettavia STEA-avustuksia. STEA-avustukset olivat yhteensä 1 532 106,75 euroa, josta maksettiin edelleen paikallisyhdistyksille 66 700 euroa”. SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖN ERITYISAVUSTUKSET? Liitolle 1,5 miljoonaa, yhdistyksille (70) 66 tonnia. Hm! Mielenkiintoista! Osastoille tuokin taitaa olla liikaa. Sieltä ei apuja tule, yritetään vain pakottaa hoitajia kuulumaan liittoon ja valehdellaan härskisti päin naamaa lomaeduista.
”Tavoitteena on, että Suomi on vahvemmin mukana Eurocarersiin liittyvissä tutkimushankkeissa ja että liitto osallistuu syvällisemmin Eurocarersin vaikuttamistyön Euroopan tasolla, myös kansainvälisessä International Alliance of Carers Organisations (IACO)”. KOTIMAAN PERUSASIAT KUNTOON ENNEN KUIN MENNÄÄN KOKO MAAILMAA PELASTAMAAN.
”Vuoden lopussa Omaishoitajaliitto liittyi Kansalaisareenan jäseneksi tavoitteena kehittää vapaaehtoistoimintaa ja vaikuttaa vapaaehtoistoiminnan edellytyksiin”. HYVÄ, NYTHÄN MAKSAMME SIITÄ, ETTÄ HOIDAMME OMAISIAMME. VAPAAEHTOISTOIMINTA ON ILMAISTA! Yeee! Tämä on suorastaan hauska.
”Valtakunnallisen ja alueellisen järjestötoiminnan tavoitteina on
• luoda edellytyksiä ja tukea yhdistyskentän toiminnalle
• osallistua ja vaikuttaa alueelliseen keskusteluun ja päätöksentekoon ja tehdä omaishoitoa näkyväksi
• kehittää ja levittää omaishoitoperheiden tukimuotoja yhteistyössä paikallisten, alueellisten ja valtakunnallisten toimijoiden kanssa”
TÄSSÄKIN ENSISIJAINEN TAVOITE ON YHDISTYSTOIMINNAN TUKEMINEN, EI OMAISHOITAJIEN.
Kyllä on suuruudenhulluus iskenyt liittoon. Minun kuuden kohdan ehdotukseni perusasioista on toteutettavissa jokaiselta osalta yksinkertaisilla neuvotteluilla asiantuntijoiden kesken.
”Esitän teille listan KIIREESTI korjattavista asioista
1 Omaishoitajien täytyy saada korvaus kuluistaan! Ei ole oikein, että teemme työt ja maksamme siitä.
2 Eläkemaksut pitää kohtuullistaa. Ei ole oikein, että maksamme, moni jopa 10-kertaisen määrän, siitä mitä saamme, jos onnistumme elämään hoidettavaamme kauemmin.
3 Omaishoitajien sovitut lomat on voitava pitää.
4 Hoidettavilla pitää olla inhimilliset hoitopaikat hoitajan vapaapäiville.
5 Omaishoitajille pitää taata riittävä ja terveellinen ruoka omaishoitajakursseilla. Vesikeitto veden kanssa ilman leipää ei kelpaa. (Tähän luvattiin parannus, en tiedä toteutuuko)
6 Meitä pitää kohdella kuin täysijärkisiä kanssaihmisiä. Vaikka raadamme orjatyössä, meitä ei saa kohdella kuin ihmisroskia.
Kun perusasiat ovat kunnossa, hankkikaa vaikka miljoona (maksavaa) jäsentä liittoonne.”
Ei ihan niin kiireellisesti hoidettavien asioiden lista on paljon pitempi. Palaan siihen, kun hoidatte nämä pikimmiten.
Liitolla ei näy pienintäkään halua ”ajaa aktiivisesti omaishoitajien aseman parantamiseksi tähtääviä toimenpiteitä”. Me omaishoitajat olemme työnne edellytys. Te vain pelleilette ja pilailette kustannuksellamme. Toimintanne perusta pitää olla meidän, ei teidän, tarpeenne.- Anonyymi
Kaikella tuolla on vaan ja ainoastaan tarkoitus turvata liitolle miljoona-avustukset, omaishoitajille niistä ei ole mitään hyötyä.
Mutta missä viipyy liiton teot omaishoitajien aseman parantamisesta, teot jotka parantaa jokaisen omaishoitajan asemaa? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaikella tuolla on vaan ja ainoastaan tarkoitus turvata liitolle miljoona-avustukset, omaishoitajille niistä ei ole mitään hyötyä.
Mutta missä viipyy liiton teot omaishoitajien aseman parantamisesta, teot jotka parantaa jokaisen omaishoitajan asemaa?Koska tämä liitto on perustettu, 1990- luvullako?
Mitä liitto on olemassaolonsa aikana tehnyt omaishoitajien hyväksi, mitä ovat aikaan saaneet omaishoitajan aseman parantamiseksi?
Puoluepolitiikalla on melkoisen vahva asema liitossa, tämä ei ole hyvä asia.
- Anonyymi
Juttuvinkki vain iltapäivälehtiin omaishoitajien asemasta.
- Anonyymi
MOT, MOT, MOT
Olisikohan heillä aikaa ja intressiä, jos tarpeeksi moni meistä pyytäsisi?
- Anonyymi
Kovasti hiljaista on ollut koko kesän liitossa.
Mitä ne siellä oikeasti tekee palkkansa eteen?- Anonyymi
Liitossa ei osata enää muuta tehdä kuin linkittää lehtensä juttuja nettiin.
Eikö 2 miljoonalla eurolla liitolla ole mitään muuta annettavaa omaishoitajille? - Anonyymi
Mitä ne liitossa tekee?
Matkustelee ja kuittaa palkan siitä.
Onko liitto enemmän riesa ja rasite kuin hyöty omaishoitajille?
- Anonyymi
Omaishoidon työ tehdään kotona!
- Anonyymi
Omaishoitajat tekeen työn kotona.
Mutta mitä liiton henkilökunta tekee, siitä on kysymys.
- Anonyymi
https://www.youtube.com/watch?v=MHzr8RTMWyw&t=86s
Johan tuossa askarrellaan hiki hatussa.- Anonyymi
Voi he..... onko tuo oikeasti totta että tuollaista pilkkaa ilkeävät omaishoitajista tehdä.
- Anonyymi
Miksi puhelut on näin järkyttävän kalliita liittoon?
Puhelun hinta on lankaverkosta 8,35 snt/puhelu 8,83 snt/min ja matkapuhelinverkosta 8,35 snt/puhelu 22,32 snt/min. - Anonyymi
Voivoi ja voivoi.
Voi tätä voivottelua, voivottelemallako omaishoitajien huono asema korjaantuu?
https://proofer.faktor.fi/epaper/Lahella320/?#8
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde272900Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän332545- 1482274
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.542249Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti241870Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3911706Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään1041652- 3111561
- 1351459
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131446