Suorittimet

suorittimet

AMD A4 5300B 3,4GHz. Välimuisti?? Intel I3-3220 3,3GHz. 2-ydin. 4säle. L3 välimuisti 3MB. Kumpi parempi nettisivujen selailussa. Toimiiko Videot/elokuvat nykimättä? Vanhemmat pelit.

5

113

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • passmark_selvittää
    • liikaa_tehoa

      Hankala sanoa tuossa käytössä: Suurin yksittäinen asia, joka vaikuttaa web-selailun nopeuteen on nettiliittymän nopeus ja kyky toimittaa paketteja pudottamatta niitä eri lähteistä. Soketti-yhteyksiä kun avataan moniin eri lähteisiin. Lisää viivettä aiheuttaa palvelimien muu kuorma eli muut käyttäjät.
      Videoiden pyörittämiseen riittää edelleen 400MHz prosessori yhdellä corella ja optimoidulla softalla (SSE tai MMX). HD-kuvaan tuon kellotaajuuden voi nostaa n. gigahertsiin, mikä riittää jos väylätekniikka päivittyy samalla PCI:stä PCI-e:ksi. Eli jos noilla prosessoreilla ajatellaan kellotaajuuden olevan 15-kertainen(2x core), geneerisellä koodilla kirjoitettu softa pitäisi riittää purkamaan videota reaaliajassa. Jos ei riitä, niin sitten käytät väärää softaa! Eli kääntäjä määrittää, mikä softa toimii ja mikä ei. Jos se on väärälle arkkitehtuurille käännetty - et itse voi siihen vaikuttaa - paitsi jos kyse on avoimen lähdekoodin ohjelmistosta. Tällöin on mahdollista tehdä käännös itse ja kenties saada toimivaa koodia, mikäli oletusoptimoinnit riittävät toiminnallisuuden takaamiseen: Yleensä pitää vielä tehdä joidenkin ominaisuuksien optimointia C:llä tai jopa assemblerilla, mutta se selviää vain koodin profiloinnin avulla. Käytännössä kaikissa merkittävissä player-softissa on nuo optimoinnit jo valmiina eli riittää kääntää softa oikealle arkkitehtuurille tai softa jo tunnistaa arkkitehtuurin itse ja lataa oikean koodekin version.
      Tuo power-rating/raha on vähän huuhaata: Saat sen lämpönä takaisin, joten se on poissa joka tapauksessa asunnon lämmityskuluista - ainakin talvella! Ja kuka nyt kesäänsä viitsisi tietokoneen äärellä viettää? Useimmat kun maksavat itse myös lämmityslaskunsa..
      Mutta prosessointitehoa on selvästi enemmän i3:ssa, mutta se tulee esiin vasta, jos pelaat tietokoneella tai harrastat tieteellistä laskentaa.. nettiselailussa sillä ei ole merkitystä - itse asiassa mikä tahansa laite, jossa on edes 1/5 tehoja noihin verrattuna riittää jo järkevään selailuun. Ja 1/10 tehoista riittää jo, jos jätetään idioottien tekemät sivustot pois laskuista.

      • tuossanoin

        Kyllä suorittin vaikuttaa myös internetsivujen toimivuuteen. Joskin määräävässä asemassa on lähinnä ytimen suorituskyky, sillä yksittäisen internetsivun koodi ajetaan yleensä vain yhdessä säikeessä.

        Ja turha alkaa jossittelemaan, suuri osa normaalisti käytetyistä sivustoista on juurikin niitä mainitsemiasiasi "idioottien tekemiä" raskaita sivustoja, jotka kuormittavat konetta huomattavasti. Kyllähän iltasanomien sivukin pyörisi vaikka MikroMikolla, jos sivustolla näytettäisiin vain uutisteksti ja kaikki turhat hienoudet jätettäisiin pois. Aloittaja ei kuitenkaan varmasti halua alkaa värkkäämään turhia.

        Videoiden suhteen olet oikeassa, ainakin teoriassa. Esimerkikis tuon i3-suorittimen tapauksessa videosta pitäisi jäädä varsinaisille suoritinytimille vain vähän kuormaa, kun MFX-yksikkö tai vastaava hoitaa videon purun. Käytännössä tilanne ei kuitenkaan ole aina näin ruusuinen.


      • tehon_tuhlausta

        Firefox:ssa pluginit on erotettu omaan containeriin, jota ajetaan eri prosessissa. Tämä tehty siitä syystä, että jos jokin plugini kaatuu, riittää käynnistää se uudelleen - ei tarvitse koko selaimen kaatua samalla. Käytännössä samalla sivut, joilla suoritetaan plugin-koodia, esim. videoita, javaa, flashia yms. sisältävää myös suorittuvat useammalla ytimellä.
        Ja jotta homma ei olisi näin ruusuinen, se sakkaa ja pahasti 1-ytimisillä laitteilla ja ainakin jossakin vaiheessa sen saikin kytkettyä pois päältä. Prosessien välinen kommunikointi on nimittäin hidasta yhdellä corella, koska prosessin joutuu ajamaan pitkät pätkät message-quen käsittelyä varten.. ja prosessin vaihtohan bugin takia flushaa cachen nykyään lähes aina.. tästä syystä osa toiminnallisuudesta on palautettu takaisin selaimelle plugin containerista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      95
      6806
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      29
      2686
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      33
      2263
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      83
      1952
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1681
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1487
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1377
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1351
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1294
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1243
    Aihe