Hulluna humalassa vai viinatta viisaana

Kyllä heräsi monenmoisia ajatuksia, kun yhtenä päivänä uutisissa haastateltiin ihmisiä viinakaupassa ja kyseltiin lisääntyneistä aukioloajoista. Ei voinut olla miettimättä, että miksi annetaan niin myönteinen kuva alkoholista? Tietysti sitä osaa moni käyttää vain vähäisiä määriä rentoutumiseen vaikkapa, mutta paljon siitä on haittaakin.
Mietin sitäkin, että annetaanko nuorille liian mukava kuva viinasta?
Jokin aika sitten kun kaupat sai vahvempia juomia myyntiin, niin ihmiset vaati, että viinit ja kirkkaat myös. Ei kyllä tarvi.

73

1349

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • takatalvisia_mietteitä

Eikös nuorison alkoholinkäyttö olo huomattavasti maltillisempaa kuin meidän vanhempien aikoinaan? Muistelen lukeneeni että kännäämiset jäävät heiltä väliin, kun puhelimen näpräämistä ei malteta lopettaa siksikään aikaa:)

• No parempi se känny hyppysissä ku pullo.
        Onhan se monilla nuorilla niin, ettei ota ollenkaan tai sitten osataan käyttää kohtuudella.
        Tuli mieleen noi nuoret, jotka ovat 15-17v ja joille alkaa tulemaan noi juomingit mieleen. Annetaanko niille sellainen kuva että on ihan ok juoda.. :[

Tupakat on piilotettu kaupoissa, mutta kaljasta ja vahvasta viinasta tehdään varsinaisia ilojuttuja mediassa.

• Shemale_Sonja

Ja samaan aikaan kitistään laittomista aineista tuoreimpana Sillanpään tapaus. Ainoa ero laillisessa alkoholissa on sen laillisuus. Monet kyllä terasseilla sössötää, promilekänneissään että huumeet on perseestä mutteivat ymmärrä itse "kohtuukäyttävänsä" yhtä vaarallisista ainetta maailmassa ellei jopa vaarallisinta, ainakin mitä tulee väkivallan ilmenemiseen ja turhiin riitoihin muutenkin.
      Ei nämä laittomat aiheuta moisia sekavuustiloja jos muistaa pysyä yhdessä aineessa kerrallaan eikä sekoita päätä samaan aikaan nopeilla ja hitailla. Huumeita (laittomia) voi käyttää kohtuudella siinä missä alkoholiakin kun pitää taukoja. Itse olen opioidiaddikti, tosin käyrän kroonisten kipuihin, mutta joka päivä. En humaltuakseni aineesta jota käytän. Mutta tiedän paljon laittomien aineiden satunnaiskäyttäjiä mm. bileisiin kun ei alkoholi kuitenkaan kaikille maistu. Jokainen vanhempi käyttäjä tietää vaarat ja riskit, toisin kuin aikoinaan ensikännejä vetelevät murkut. Moni ei opi koskaan juomaan. Minullakaan alko ei sovi ja se maistuu kamalalle. 6 vuotta ja risat ollut ilman alkoholia. En käyttäisi opioidejakaan jos en olisi kipupotilas. Mutta olen aina ajatellut että kun on yksi elämä vain niin en sitä kroonisiin kipuihin tuhlaa.

Voi kun pääsisi johonkin sivistysmaahan, esim. Tanskaan jossa sekä huume- että kipuongelmia hoidetaan järkevästi. Minä en pääse edes huumehoitoon Kokkolassa kun en ole pohjilla, eikä minusta kadulla kohdatessa kukaan huomaa että käytän huumeita. Yritin hakea jeesiä Portista mutta aina on joku tekosyy. Eka kyllä vihjailtiin, että pääsen hoitoon mutta sitten sanottiinkin viime viikolla että ei käy. No pitää alkaa taas tappelee viranonaistahojen kanssa ja tehdä valituksia lekureista. Näin Suomessa. Tanskassa, Norjassa ja Ruotsissa näitä ongelmia oikeasti hoidetaan hyvin. Persaukisena pitää vaan kehitellä joku tapa muuttaa johonkin noista maista.

• Shemale_Sonja

Ja kun tietokone meni rikki niin arvatkaa onko mukava kirjoittaa kännykällä tänne pitkiä viestejä, kun tekstinkorjaus "korjaa" jokaisen sanan väärin.

No voitte vaikka arvailla mitä tuossa aiemmin koitin kirjoittaa... Ärsyttävää.

• Täällä on kyllä paljon mätää tuossa kroonisissa kipuhoidoissa. Eihän se ole elämä hääviä jos kipeä on koko ajan.
        Toivottavasti saat apua.

Tuosta sun tekstistä sai hyvin selvää :)

• tinttu-liina kirjoitti:

Täällä on kyllä paljon mätää tuossa kroonisissa kipuhoidoissa. Eihän se ole elämä hääviä jos kipeä on koko ajan.
        Toivottavasti saat apua.

Nii..mua harmittaa kyllä tuo Sillapään juttu. Toivottavasti hänkin selviää tuosta ja saa itsensä taas ennalleen. Keikat perutaan ym..

Täällä on kyllä paljon mätää tuossa kroonisissa kipuhoidoissa. Eihän se ole elämä hääviä jos kipeä on koko ajan.
        Toivottavasti saat apua.

Tuli tuota sun jutusta mieleen, että luulis hoitavan lääkärin järjestävän tuon sun asian, ettei tartte yksin tapella systeemejä vastaan..

• TosirealistiKokkolan

Homous ja huumeus ovat tauteja; sairauksia joista ei parane koskaan. Kun ne yhdistetään tupakkaan, niin "kuolema kolkuttelee kohta kotinurkissa", hah!
      Sillanpäälle ja tuhansille muille homopäille - ja pelkästään Suomessa on käymässä samoin. Liian nuorena polttorovioon - krematorioon... Tupakka on maailman vaarallisin vapaasti saatavissa oleva myrkky - huume; mutta "puhdas" viina on VAIN viisasten vaaraton virizil..., hah hah haaa!!!

• Sä siis tarvit viinaa, että saat jöpöön eloa?

• Narsismi on myös sairaus..

• TosirealistiKokkolan
        Kittie-chihu-81 kirjoitti:

Narsismi on myös sairaus..

Päivän aforismini nro 63:
        "Narsismi on kateellisen sairaus - henkipaton pirullinen pakko-oire"...

• Seli, seli! Narsistit ovat ilkeitä ja puhuvat vain itsestään, parisuhteen kauhistus, omaan napaan tuijottajia ja käyttävät muita hyödykseen..

• eihätää

Eiväthän nuoret käytä mitään viinaa ollaan tästä asiasta nyt vaan vaiti

• Ku tuo oliski totta..

Harmi vaan, että on moniakin jotka jää koukkuun.

• minätiänasiat
        tinttu-liina kirjoitti:

Ku tuo oliski totta..

Harmi vaan, että on moniakin jotka jää koukkuun.

On s totta,eiväthän nykyään nuoret alkoholia eikä tupakkaa käytä he ovat raitistuneet.Mutta julkisuudessa on olut tapauksia joissa mm poliisi on jahdannut täysin viattomia skootterilla ajavia nuoria ja sakottanut heitä syyttä mielestäni se on väärin.Ellei maan hallitus ja pääministeri kykene lopettamaaan vrn junankuljettajien lakkoja eikä kykene puuttumaan poliisin toimintaan,on tässä valtakunnassa pahasti jokin vialla! ja naisia ei pitäisi päästää mukaan politiikkaan.

• minätiänasiat kirjoitti:

On s totta,eiväthän nykyään nuoret alkoholia eikä tupakkaa käytä he ovat raitistuneet.Mutta julkisuudessa on olut tapauksia joissa mm poliisi on jahdannut täysin viattomia skootterilla ajavia nuoria ja sakottanut heitä syyttä mielestäni se on väärin.Ellei maan hallitus ja pääministeri kykene lopettamaaan vrn junankuljettajien lakkoja eikä kykene puuttumaan poliisin toimintaan,on tässä valtakunnassa pahasti jokin vialla! ja naisia ei pitäisi päästää mukaan politiikkaan.

Tuskin poliisi ketään syyttä jahtaa, ja mikäs inho sulla naisia kohtaan tuolla politiikassa on?

• En osaa sanoa nuorten alkoholin käytöstä mitään.. Muistan kun itse olin teini, olin ainoa meidän ammattikoulu luokassa, joka ei juonut tippaakaan. Säästin rahat harrastuksiin, ja siitä sain luokkakamujen naurut, mutta ei ole kaduttanut..😊

• No kyl on harvoi kerrat täälläki. Arielin kaa korkattiin pullo kuoharii ennen kesäloman alkuu ku muutoin mä juon vaan kahvii ja vettä... :)

• artagnan kirjoitti:

No kyl on harvoi kerrat täälläki. Arielin kaa korkattiin pullo kuoharii ennen kesäloman alkuu ku muutoin mä juon vaan kahvii ja vettä... :)

Toki saa alkoholia käyttää, järkevästi, se ei minua haittaa.😊

• Hyvä ku pidit pääsi. Aika moni nuori alkaa kokeilemaan just kavereiden kanssa.

Tiedän nuoria jotka juo aina kun vaan vapaalla ovat. Sitten on myös niitä, jotka ottaa muutaman oluen hyvin harvoin. Silloin ku se pysyy kohtuudessa niin silloin on hyvin pullat uunissa :)

• artagnan kirjoitti:

No kyl on harvoi kerrat täälläki. Arielin kaa korkattiin pullo kuoharii ennen kesäloman alkuu ku muutoin mä juon vaan kahvii ja vettä... :)

Minusta just tuollanen pikkukilistely pn ihan jees, ku juhlistaa jotain asiaa :)

Eipä tule enää itekkää kipattua ku vaan juhlissa..joita on hyvin harvoin :)

Hyvä ku pidit pääsi. Aika moni nuori alkaa kokeilemaan just kavereiden kanssa.

Tiedän nuoria jotka juo aina kun vaan vapaalla ovat. Sitten on myös niitä, jotka ottaa muutaman oluen hyvin harvoin. Silloin ku se pysyy kohtuudessa niin silloin on hyvin pullat uunissa :)

Olin kiltti tyttö ja halusin silloin säästä rahaa akvaarioon..😊

• Kittie-chihu-81 kirjoitti:

Olin kiltti tyttö ja halusin silloin säästä rahaa akvaarioon..😊

Taisit olla sitten kiltimpi ku minä ;)

Sä sit ostit sen akvaarion?

Taisit olla sitten kiltimpi ku minä ;)

Sä sit ostit sen akvaarion?

Ai jaa..?😄 Juu, ostin akvaarioon, toisenkin myöhemmin.. Harrastin akvaarioita ainakin 12 vuotta?

Ai jaa..?😄 Juu, ostin akvaarioon, toisenkin myöhemmin.. Harrastin akvaarioita ainakin 12 vuotta?

Akvaariot on kyllä upeita :) Kisulit varmaan tykkäis semmosesta.. :))

Akvaariot on kyllä upeita :) Kisulit varmaan tykkäis semmosesta.. :))

Kyllä niiden kalojen elämää oli kiva seurata, yksi naapurin kissa kävi joskus moikkaamassa, kun siivosin akvaarioita.. Oli todella utelias ja varmaan toivoi että olisi saanut napattua kalan..?😃

Kyllä niiden kalojen elämää oli kiva seurata, yksi naapurin kissa kävi joskus moikkaamassa, kun siivosin akvaarioita.. Oli todella utelias ja varmaan toivoi että olisi saanut napattua kalan..?😃

Kyllä katteja kiinnostaa tuollaset pikku-uimarit. Onhan noita ollu videoitaki, missä kissa yrittää kalastaa akvaariosta :)

Olikos meitsin salarakkaalla minkä merkkisiä sinttejä akvaariossaan? :-)

Minusta just tuollanen pikkukilistely pn ihan jees, ku juhlistaa jotain asiaa :)

Eipä tule enää itekkää kipattua ku vaan juhlissa..joita on hyvin harvoin :)

Hittolainen sentään kun sälli unohti mainita mansikat ja kermavaahdon.. :-O Untuvikolta vaan ohimennen kuultua.. ;-D

• butch-cassidy kirjoitti:

Hittolainen sentään kun sälli unohti mainita mansikat ja kermavaahdon.. :-O Untuvikolta vaan ohimennen kuultua.. ;-D

Voi namia..kyllä kuulosti niin nannalta.. Nyt mun alkoi tekemään mieli kermavaahtoa. :[

Olikos meitsin salarakkaalla minkä merkkisiä sinttejä akvaariossaan? :-)

No, minulla oli: Täpläimumonni, kuparimonneja, taistelukaloja, miljoonakaloja ja neontetroja..😊

No mä kuules tsiigailin muita juttui ku kermiskulhoo... ;)

• artagnan kirjoitti:

No mä kuules tsiigailin muita juttui ku kermiskulhoo... ;)

Senhän arvaa....Ja viel taustamusana oli varmaanki Janen ja Sergein Je T`Aime... :))))))

No, minulla oli: Täpläimumonni, kuparimonneja, taistelukaloja, miljoonakaloja ja neontetroja..😊

Oletkos Chihunen käynyt katsastamassa VesiVeijarin akvaariota? Siellä kun taisi olla pyrstönheiluttajaa kultakalasta lähtien. Eikös nuo taistelukalat olleet niitä värikkäitä tappelupukareita? :-)

Senhän arvaa....Ja viel taustamusana oli varmaanki Janen ja Sergein Je T`Aime... :))))))

Meitsi hiukkasen epäilee että imelyydestä päätellen kyseessä oli Serge G:n 'Sea, sex and sun'.. ;-D

• Mikä vaa on mahdollista ku on Artsista kysymys :))))

Mulle tuli tuo mun biisi ihan väkisin mieleen, ku aattelin sitä, että toinen mussuttaa kermavaahdolla kuorrutettua mansikkaa ja toinen katsoo vieressä pieniä punaisia sydämiä pulputen ;))))
        Ah, miten romanttista! :}

Oletkos Chihunen käynyt katsastamassa VesiVeijarin akvaariota? Siellä kun taisi olla pyrstönheiluttajaa kultakalasta lähtien. Eikös nuo taistelukalat olleet niitä värikkäitä tappelupukareita? :-)

En ole käynyt Kokkolan uimahallissa vuosikausiin.. Pääseekö sinne akvaariota katsomaan ilman sisäänpääsy maksua? Voisi käydä tsekkaamassa, kun jälleen käyn Klassa.😊

Mikä vaa on mahdollista ku on Artsista kysymys :))))

Mulle tuli tuo mun biisi ihan väkisin mieleen, ku aattelin sitä, että toinen mussuttaa kermavaahdolla kuorrutettua mansikkaa ja toinen katsoo vieressä pieniä punaisia sydämiä pulputen ;))))
        Ah, miten romanttista! :}

Mä kuulkaas diggaan vaan ku kiusitaan. Tulee sillai magee fiilis... ;) Biisi oli sit tää... ;)

https://www.youtube.com/watch?v=ncwLyR40--w

En ole käynyt Kokkolan uimahallissa vuosikausiin.. Pääseekö sinne akvaariota katsomaan ilman sisäänpääsy maksua? Voisi käydä tsekkaamassa, kun jälleen käyn Klassa.😊

Ilman muuta pääsee maksutta kun se on sijoitettuna heti sisääntuloaulaan. Meitsikin lähtisi kernaasti Chihusen kavaljeeriksi mutta nykyisin tulee harvemmin käytyä Kokkolan suunnalla. Pikaisesti arvioituna se taitaa olla jopa useiden satojen litrojen kokoinen.. :-)

Ilman muuta pääsee maksutta kun se on sijoitettuna heti sisääntuloaulaan. Meitsikin lähtisi kernaasti Chihusen kavaljeeriksi mutta nykyisin tulee harvemmin käytyä Kokkolan suunnalla. Pikaisesti arvioituna se taitaa olla jopa useiden satojen litrojen kokoinen.. :-)

Okei, kiva! Täytyy käydä katsomassa akvaariota, kun toukokuussa tulen Kokkolaan.😊

• artagnan kirjoitti:

Mä kuulkaas diggaan vaan ku kiusitaan. Tulee sillai magee fiilis... ;) Biisi oli sit tää... ;)

https://www.youtube.com/watch?v=ncwLyR40--w

No ei tuo huono ollu ;)
        Ei sua kyllä ainakaa sinnikyyden puutteesta voi moittia :))

No ei tuo huono ollu ;)

No sälli lyö päätään seinään että paukkuu.. ;-D

No sälli lyö päätään seinään että paukkuu.. ;-D

Pitäsköhän Artsin hommata kypärä? :))

No ei tuo huono ollu ;)

No tota... Tiedätsä fiiliksen ku on sillai korvii myöten retkussa et muut gimmat ei merkkaa mitään? On niinku sellainen 'jalat alta' -fiilis joka ainoo kerta ku nähdään... :)

• artagnan kirjoitti:

No tota... Tiedätsä fiiliksen ku on sillai korvii myöten retkussa et muut gimmat ei merkkaa mitään? On niinku sellainen 'jalat alta' -fiilis joka ainoo kerta ku nähdään... :)

Tiiän..On ekana aamulla mielessä ja illalla viimeiseks. Siinä välissä unessa ja monta kertaa pitkin päivää. Joku tietty biisi saa ajattelemaan toista ja suu on hymyssä pitkin päivää ym. ym...
        Kyllä mä sua ymmärrän Artsi :)

Tiiän..On ekana aamulla mielessä ja illalla viimeiseks. Siinä välissä unessa ja monta kertaa pitkin päivää. Joku tietty biisi saa ajattelemaan toista ja suu on hymyssä pitkin päivää ym. ym...
        Kyllä mä sua ymmärrän Artsi :)

No toi oli niinku musta kerrottuu ku mä funtsin alati A******... :)

• Kokemustaa

Kyllä on paren kun pitää korkin kiinni.

• Juu..varsinkin jos sen käyttö menee pitkäks..

• EiRiippuvainen

Periaatteessahan alkoholin pitäis olla laitonta mutta ei siitä mitään tulis osoittihan kieltolakikin sen.
      Kaikessa on kyse kohtuukäytöstä mutta parempi aina kun ei käyttäis mitään. Tuntuu siltä että jokaisen on jollakin tavalla saatava jotakin jotta jaksais koska elämä täällä ei ole helppoa. Joku himokuntoilee, joku pelaa, tupakoi, juo, narkkaa jne. keinoja on monia pitää ittensä kasassa mutta jotkut keinot on epäterveellisempiä ja kun niistä odottaa pelastajaa saattavat ne "viedäkin hautaan".

Kait kahvistakin voi saada rytmihäiriöitä jos sitä pannukaupalla juo? Ainaki verenpainetta.

• Kieltolaki tulis, niin varmaan olis viinapannut porisemassa siellä sun täällä..

Oikeessa olet, että riippuvuutensa kullakin. Kyllähän se piristää, kun on jotain arkielämän vastineeksi. Sanottiinhan sitä yhessä mainoksessakin, että on mukava kun on jotain mitä odottaa. Joillakin se on just sitä, että ku viikonloppu tulee, niin menee ottamaan muutaman.

Ruoka, viina tai joku muu, niin kaikkihan ne tappaa ku liikaa mättää. Sehän se just, että kun ei päästä lähtemään lapasesta noista mitään.

Kahvi on jotain mitä ilman ei tulis toimeen :)) Siinäkin kyllä pitää olla kohtuus, ku tulee muutes huono olo :(

• Meitsikään ei ole ryypiskellyt sitten syksyn 2015 jälkeen kun tappelun tuoksinnassa tuhansien eurojen arvoiset ming-maljakot miltei särkyivät elikkäs oli sällille oppituntia kerrakseen.. :-/

• Mites se Butsi tollasta rähinäviinaa otti :[
        Vaan melkeen arvaan mistä syystä on nyrkkeilyhanskat otettu naulasta :)

Oikeesti, nii usein joku kännimoka saa lopettamaan, ku ei halua enää ittelle sitä hirveetä harmitusta..

• kaikkialta_löytyy

Alkoholipitoisesta jäätelöstä povataan kesän uutta hittiä. Likööriä ne sinne tuumasivat sotkea.

• Paha_pukki

Turussa aletaan valmistaa, Bad Santa Oyn toimesta toukokuusta lähtien.

• Mitä järkeä tuossa on?? Annettas vaan jätskin on jätskiä ja liköörit sitten erikseen. Hyi..ällöttää koko ajatus..Kai tuo varmasti nuorisoon uppoaa.
        Varmasti siinä kysytään papereita, ku niinhän on käyny esim. Lidlissä joissaki tuotteissa missä on ollu alkoholia.

• rioogrande200
        tinttu-liina kirjoitti:

Mitä järkeä tuossa on?? Annettas vaan jätskin on jätskiä ja liköörit sitten erikseen. Hyi..ällöttää koko ajatus..Kai tuo varmasti nuorisoon uppoaa.
        Varmasti siinä kysytään papereita, ku niinhän on käyny esim. Lidlissä joissaki tuotteissa missä on ollu alkoholia.

Miksi pitäis kysyä mitään papereita kun jäätelöä ostaa? tuskin vaan jäätelöissä on alkoholia niin paljoa että se päihdyttävästi vaikuttaa vai vaikuttaako sinuun?

• rioogrande200 kirjoitti:

Miksi pitäis kysyä mitään papereita kun jäätelöä ostaa? tuskin vaan jäätelöissä on alkoholia niin paljoa että se päihdyttävästi vaikuttaa vai vaikuttaako sinuun?

No en minä tuota keksinyt..On ihan tapauksia ollu kaupoissa, että ovat kysyneet papereita kun tuotteessa on ollut vähänkään alkoholia.

No en minä tuota keksinyt..On ihan tapauksia ollu kaupoissa, että ovat kysyneet papereita kun tuotteessa on ollut vähänkään alkoholia.

Olen myös kuullut/lukenut noista tapauksista.

• widgewood
        tinttu-liina kirjoitti:

Jos syö rommirusina jäätelön ja heti puhkuu poliisin alkoholimetriin,niin varmasti välkkyy kaikki sateenkaaren värit se on varma asia se.Näin sanooi kerran itse poliisi myös tupakan polttaminen voi näkyä alkoholi metrisä

• widgewood kirjoitti:

Jos syö rommirusina jäätelön ja heti puhkuu poliisin alkoholimetriin,niin varmasti välkkyy kaikki sateenkaaren värit se on varma asia se.Näin sanooi kerran itse poliisi myös tupakan polttaminen voi näkyä alkoholi metrisä

Miten tupakka voi näkyä??

• kaikkinäkyy44
        tinttu-liina kirjoitti:

Miten tupakka voi näkyä??

Siten koska tupakka menee hengitysilmaan,kysy asiaa vaikkapa Kokkolan poliisilta

• kaikkinäkyy44 kirjoitti:

Siten koska tupakka menee hengitysilmaan,kysy asiaa vaikkapa Kokkolan poliisilta

Tuo oli kyllä ihan uutta tietoa..:)

• Mun varhaisnuoruus kului uinti-, taitoluistelu- ja telinevoimisteluharjoitusten parissa. Ja lopun aikaa istuin mun huoneessa tekemässä läksyjä. Mulle ei alkoholi olisi merkinnyt mitään, vaikka sitä olisi kannettu ämpärillä mun eteen... :))

• No sinä se olet ollut oikein ihannemuksu :)
        On se fiksua touhuta kaikkea tuollaista, ku että ois ollu huonoilla teillä. Vaatii kyllä aikamoista sinnikkyyttä harrastaa noin monenlaista ja vielä panostaa kouluunkin.
        Susta sais moni ottaa mallia :)

• kaveri_merkkaa_eniten
        tinttu-liina kirjoitti:

No sinä se olet ollut oikein ihannemuksu :)
        On se fiksua touhuta kaikkea tuollaista, ku että ois ollu huonoilla teillä. Vaatii kyllä aikamoista sinnikkyyttä harrastaa noin monenlaista ja vielä panostaa kouluunkin.

Kaveriporukka on noissa viinajutuissa isossa roolissa. Jos porukan 'johtotähti' on raitis muut seuraavat esimerkkiä. Liikunnallisuudella on kai suojaava vaikutus kun aika kuluu harkoissa?

• kaveri_merkkaa_eniten kirjoitti:

Kaveriporukka on noissa viinajutuissa isossa roolissa. Jos porukan 'johtotähti' on raitis muut seuraavat esimerkkiä. Liikunnallisuudella on kai suojaava vaikutus kun aika kuluu harkoissa?

Riippuu varmaan lajista..Oon kuullu semmostakin, että on pienestä asti harrastanu jotain ihan tosissaan, mutta sitten on muu elämä eli kaverit ja juhliminen saanu jättämään koko touhun. Se on monesti vanhemmille ollu se kova paikka.

• Ai et ois ollut södee päästä kurkkaamaan ku sä paahdoit kokeisiin... :)

Riippuu varmaan lajista..Oon kuullu semmostakin, että on pienestä asti harrastanu jotain ihan tosissaan, mutta sitten on muu elämä eli kaverit ja juhliminen saanu jättämään koko touhun. Se on monesti vanhemmille ollu se kova paikka.

Mä taas luulen et toi jutska riippuu miten skidit ite innostuu. Ku usein he harrastaa vaan mutsii ja faijaa miellyttääkseen ja sit ku ikää tulee lisää ja omaa tahtoo nii homma loppuu ku seinään...

• artagnan kirjoitti:

Mä taas luulen et toi jutska riippuu miten skidit ite innostuu. Ku usein he harrastaa vaan mutsii ja faijaa miellyttääkseen ja sit ku ikää tulee lisää ja omaa tahtoo nii homma loppuu ku seinään...

Meneehän se noinkin monesti. On se kyllä kurjaa, jos joku harrastus olis ollu vaan vanhempien iloks..Oon lukenukki nuorien kirjotuksia missä he miettii miten kertoa kotona, ku ei enää joku harrastus kinnostakkaa.

Jos on joku urheilujuttu ja siinä on oikeesti hyvä, niin silloin kyllä kannattaa muorenki miettiä kunnolla mitä itse haluaa. Ei tarvi myöhemmin katua.

No sinä se olet ollut oikein ihannemuksu :)

Oli niin ihanasti sanottu, kiitos... :))

• Pimpero1

18v. Urheilutytöillä, on hyvät pyllyt....

• Alottajahaistavittu

Vittu on taas joutavaa väittelyä. Poista vittuun tää alotus.

• TosirealistiKokkolan

Päivän aforismini nro 65:
      "Huurteessa on hullun hauskaa, viisaana pikku pierussa"...

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      139
      7790
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      39
      1989
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1930
    4. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1643
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1575
    6. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1030
    7. Oletko miten

Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      49
      930
    8. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      5
      929
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      830
    10. Muistatko hänen

Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      34
      812
    Aihe