Mitä jos tietokone ei käynnisty

trakula

Minulla on käynyt niin että pöytäkoneeni ei käynnisty. Emolevyyn tulee valoja ja kun yritän käynnistää niin mitään ei tapahdu. Olen yrittänyt käynnistää konettani Ram muistitestin kautta mutta ei tapahdu mitään. Haluaisin tietää että miten saan koneeni käyntiin.

10

386

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asdasdasdasd1231231

      Pitääkö ääntä, kun painat virtanäppäintä? Tuleeko näytölle yhtään mitään? Pääsetkö bios? Onko valoja missä?

      Oletko kokeillut laittaa muistin uudelleen kiinni? Jos olet vähän aikaa sitten koskenut ehkä et laittanut kunnolla?

      Virtalähde päällä, kun olet nappia painanut (on koska emolevy saa virtaa)? Vika voi olla jossain muualla sitten. Onko näyttö päällä, näytön johdot oikein?

      • trakula

        ainoa mitä huomaan on led valo joka palaa vihreenä emolevyssä


    • linuxuser

      virtapiuha irti päiväksi ja painat sitten virtanappia muutamia sekunteja...
      sitten ootat vielä tunnin ja virtapiuha kiinni ja kone päälle...

      • trakula

        alussa sanoit virta piuha irti päiväksi niin kuinka monta tuntia


    • paristo.patteri

      Mahdollisesti emolevyn paristo kuollut. Äidin PC ei ainakaan lähtenyt käyntiin kun se patteri oli menettänyt virtansa.

    • jalaa1x

      Virtalähde on helppo testata ilman, että se olisi kytkettynä tietokoneeseen. Irroitetaan kaikki johdot, mitkä menevät emolevylle tai oheislaitteille. Otetaan tarkasteluun 24-pin ATX-liitin, etsitään siitä vihreä ja musta johto. Nyt yhdistetään nämä kaksi johtoa jollain hyppylangalla, esim. suoristettu paperiliitin käy, tai jäykkä johdon pätkä. Seuraavaksi virtajohto pistorasiaan, ja virtalähteen takana oleva virtakytkin käännetään 1 asentoon. Toimiva virtalähde käynnistyy nyt.

      • toteaja

        savun hälvettyä tarkastetaan kytkentä


      • jalaa1x

        Ei siitä mitään savuja tule, mikäli vain kytkee oikeat pinnit yhteen. Tullut testattua tuolla menetelmällä virtalähde jos toinenkin. Vihreä johto on PS-ON ja musta GND, eli maa. Pinnit, mitkä pitää yhdistää ovat 15 ja 16. Tämä siis 24-pin. ATX-liittimessä. Lisänä on hyvä pitää yleismittaria, millä mittaa, että antaako virtalähde ulos oikeita jännitteitä.


    • robotti

      2 läppäriä olen saanut toimimaan kun ottaa patterin pois ja pitää start nappulaa noin puoli minuuttia päällä..Tubessa löytyy näitä ohjeita.

    • pääepäilty_virtalähde

      Tässäkö on nyt sitten niin että kone on ennen käynnistynyt, mutta ei sitten nyt?
      Vai onko kone uusi vasta itse kasattu eikä käynnisty ensimmäistäkään kertaa?

      Jos kone on ennen käynnistynyt, eikä sille ole tehty mitään sen jälkeen, ei edes siirrelty, niin kyllä silloin useimmiten vika on virtalähteessä, joka syystä tai toisesta on äkillisesti vikaantunut.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      155
      11201
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3123
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      216
      2974
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2177
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1938
    6. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1765
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      18
      1749
    8. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      53
      1734
    9. 85
      1698
    10. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1637
    Aihe