Kuinka tarkistaa hehkureleen kunto?

Tiet

Heip,

Tietäiskö kukaan, kuinka saan helpointen tarkastettua dieselin hehkureleen kunnon? Meinaa nimittäin lähteä heikosti käyntiin pakkasella, kun ei hehkuta lainkaan. Einsimmäisenä tuli mieleen, että tuo rele voisi olla rikki.

Kiitokset kaikista vastauksista jo etukäteen

11

16999

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kottero

      Hehkureleen saa testattua aika hyvin virtakynällä .
      Jos virta kulkee hehkuttaessa "hehkutulpille"on rele kunnossa.
      Itse alkaisin sekkaa kyllä ensiksi hehkutuppien kuntoa,koska käynistymiseen vaikuttaa eniten se että joku tai useampi on poissa pelistä.
      Niitten kunnon saa mitattua yleismittarilla.

      • Tiet

        Tulpat on vaihdettu. Mittasin virtakynällä viikonloppuna, että tulpille ei tule virtaa.

        Onko mitään muuta vaihtoehtoa, kun että rele olisi rikki? Tämä tietysty taitaa olla kaikkein todennäköisin.


      • 1.9d
        Tiet kirjoitti:

        Tulpat on vaihdettu. Mittasin virtakynällä viikonloppuna, että tulpille ei tule virtaa.

        Onko mitään muuta vaihtoehtoa, kun että rele olisi rikki? Tämä tietysty taitaa olla kaikkein todennäköisin.

        Sulake, kokoluokka "iso", voi olla muuallakin kuin s-rasiassa.


    • Virtaskainen

      Mikä moottori ja vuosimalli? Oliko moottori pakkasen puolella? Jos tdi, lue käyttöohjekirjasta: ei esihehkuta yli 5 asteen lämpötilassa. Jälkihehkuttaa kyllä 2 min, mutta hehkuvalo ei syty.

      Akun navoista jännitemittaus näyttää noin 2 min startin jälkeen, kun hehku katkeaa, jännite nousee noin ehkä 0.4 V ja laturi lakkaa valittamasta.

    • Petri

      Mistä johtuu kun näillä autopuolen osastoilla kysellään jos jonkinlaista vikaa, mutta ei saada kysymyksen mukaan auton merkkiä ja muita olennaisia tietoja, joku varmasti osais sanoa vian (tyyppivian) kyseiseen autoon eikä kysyjän tarvitsisi mennä auton luo jokaisen vastauksen jälkeen. Tässä yksi vika vaihtoehto sinulle lisää, onko autossasi mahdollisesti moottorissa lämpötila-anturi joka ohjaa hehkun relettä, vika voi löytyä myös sieltä.

    • Paas enstex ettien se rele sieltä konepellin alta.
      Ota se irti.
      Siinon kax leveetä ja kax kapeempaa liitintä.
      Yhdistä toinen kapeempi ja toinen leveempi liitin akun plussaan ja toinen kapeempi miinukseen.
      Toisen leveemmän liittimen kytket virtakynän avulla miinukseen.
      Nyt releen pitäis napsahtaa ja virtakynän lampun syttyä jos rele on kunnossa.
      Tarkista muuten vielä hehkun sulake,se on yleensä siinä releen vieressä ja on jotain 50-80 amp.

    • kummajainen

      Mikä se sellainen virtakynä oikein on?

      Ilmeisesti tarkoitetaan jännitettä ilmaisevaa lamppua. Jännitettähän se voi näyttää, mutta ei ilmoita, että virta kulkee siitä eteenpäin.

      Virran mitaamiseksi pitää kytkeä väliin mittari ja sitä ei kannata maallikon yrittää (Pihtimittareitakin on).

      Toivottavasti kukaan ei yritä käyttää autohommissa ns. vaihekynää, joka on tarkoitettu korkeammalle vaihtojännitteelle. Yrityksestä ei sinänsä ole mitään haittaa, sama kuin kaivelisi nenäänsä.

      Jännitteen ja virran sekoittaminen on jokapäiväistä maallikoiden puheissa. Se ei haittaa, mutta sotkee asioita.

      • Ei pidä paikkaansa

        Eikös se mahda olla sellanen "kynä" että kun sen kärjen kytkee jännitteelliseen johtimeen ja siinä olevan johdon maadottaa esim.auton runkoon, niin sen sisällä oleva lamppu osoittaa kulkeeko lampun läpi virta vai ei.
        Jännitettähän saattaa olla vaikka kuinka, mutta jos se yritetään maadoittaa jännitteelliseen johtimeen niin virta ei kulje koska ei ole jännite-eroa eikä lamppu siis syty.
        Joten virtakynä ei osoita jännitettä vaan sen läpi kulkevaa virtaa.
        Että sellanen virtakynä...


      • kummajainen
        Ei pidä paikkaansa kirjoitti:

        Eikös se mahda olla sellanen "kynä" että kun sen kärjen kytkee jännitteelliseen johtimeen ja siinä olevan johdon maadottaa esim.auton runkoon, niin sen sisällä oleva lamppu osoittaa kulkeeko lampun läpi virta vai ei.
        Jännitettähän saattaa olla vaikka kuinka, mutta jos se yritetään maadoittaa jännitteelliseen johtimeen niin virta ei kulje koska ei ole jännite-eroa eikä lamppu siis syty.
        Joten virtakynä ei osoita jännitettä vaan sen läpi kulkevaa virtaa.
        Että sellanen virtakynä...

        Tuohan on selvää, mutta...

        Kyllä kait sillä "virtakynällä" yritetään tutkia, kulkeeko jossakin laitteessa virta. Kynähän ilmoittaa, onko jossakin pisteessä jännitettä maata vasten.

        Jos kynällä koetellaan paikallaan olevan lampun jännitteen puoleista napaa, niin se näyttää, että "virtaa" on. Toisesta navasta se näyttää, että virtaa ei ole. Näyttö on sama olipa lamppu ehjä tai rikki.

        Siis se näyttää, onko mitattavassa pisteessä jännitettä. Kynän lampun läpi kulkevalla virralla ei ole mitään merkitystä. (Ellei sitten ole kiinnostunut siitä, että onko se kynän lamppu kunnossa. Ja senhän voi tutkia helpomminkin.)


      • Pena3
        kummajainen kirjoitti:

        Tuohan on selvää, mutta...

        Kyllä kait sillä "virtakynällä" yritetään tutkia, kulkeeko jossakin laitteessa virta. Kynähän ilmoittaa, onko jossakin pisteessä jännitettä maata vasten.

        Jos kynällä koetellaan paikallaan olevan lampun jännitteen puoleista napaa, niin se näyttää, että "virtaa" on. Toisesta navasta se näyttää, että virtaa ei ole. Näyttö on sama olipa lamppu ehjä tai rikki.

        Siis se näyttää, onko mitattavassa pisteessä jännitettä. Kynän lampun läpi kulkevalla virralla ei ole mitään merkitystä. (Ellei sitten ole kiinnostunut siitä, että onko se kynän lamppu kunnossa. Ja senhän voi tutkia helpomminkin.)

        Jos kerran halutaan nipottaa...
        Eli siis kynällä tutkitaan onko jossain pisteessä jännitettä eli kulkeeko kynän läpi virta, eli kynä on virtakynä.
        Ai miten niin kulkeeko virta vai ei...
        Muistanet Ohmin lain?


      • kummajainen
        Pena3 kirjoitti:

        Jos kerran halutaan nipottaa...
        Eli siis kynällä tutkitaan onko jossain pisteessä jännitettä eli kulkeeko kynän läpi virta, eli kynä on virtakynä.
        Ai miten niin kulkeeko virta vai ei...
        Muistanet Ohmin lain?

        Kyllä minä Ohmin lain ymmärrän. Mitähän tekemistä sillä on sen asian kanssa, että jossakin koetinkynän lampussa kulkee virta.

        Hehkurelettähän tässä tutkitaan eikä sitä kynän lamppua.

        Jos lamppu sytty, kun se kytketään hehkureleen napaan, niin se ilmoittaa, että hehkureleen navassa on jännite, joka pystyy antamaan virtaa lampulle.

        Se ei kerro sitä, meneekö hehkureleen kautta virtaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1104
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      824
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      649
    4. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      616
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      76
      590
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      104
      574
    7. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      54
      547
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      522
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      513
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      437
    Aihe