Moi! Löytyykö täältä muita yhteiskuntatutkimukseen hakevia, Tampereen yliopistoon? Eilenhän julkaistiin ennakkoaineisto, oletteko ehtineet jo tutustua artikkeleihin? Mitä mieltä olette niistä? Itse ennätin lukea kolme ensimmäistä, ja ihan mielenkiintoisilta vaikuttivat. Haen ekaa kertaa, niin käsitteistö on hieman (paljon) hukassa, mutta eiköhän tää tästä ala pikkuhiljaa avautumaan kun enemmän lukee. Haettekos ekaa kertaa, vai onko tää jo tuttu juttu? Millaisella lukumäärällä ajattelitte mennä kokeeseen? Mä luulen, että aika monta kertaa joudun nuo artikkelit lukemaan, että tarttuu jotain päähän. Onneksi yhteissivumäärä on noin pieni . Mielipiteitä/ajatuksia olisi kiva kuulla :)
Yhteiskuntatutkimus 2018
20
4624
Vastaukset
- jhvi
Mä haen myös ekaa kertaa! Keksin tän alan vähän puskista joten on kyllä mullakin tekemistä näiden artikkeleiden ja käsitteiden kanssa. Monta kertaa luettava läpi ja rikottava pienempiin osiin! Se kuitenkin auttaa paljon että on mielenkiintoa näihin aiheisiin :)
- Sandelstam
Hei! Itse haen toista kertaa, viime vuonna jäin varasijalle (josta ei ollut toivoakaan päästä kouluun). Artikkeleiden aiheet on munkin mielestä mielenkiintosia, mut silti pari aika raskasta tekstiä mukana. Mulla ainaki tökkii toi pakolaisteksti ja se kansalaishomma. Vuorovaikutus-artikkeli ja rasismiteksti vaikuttas kiinnostavimmilta.
Itse olen lukenut artikkelit nyt kertaalleen läpi ja kahdesta kirjoittanut muistiinpanot. Tarkoitus on tän toisen kierroksen jälkeen lähinnä kerrata muistiinpanoja. Kannattaa vaan lukea niitä ja kirjotella jotain itelleen ylös, niin ainakin mulla on monesti auennut asiat! - jhvi
Joo toi pakolaisaiheinen on mullekkin kaikkein hankalin! Muut kyllä on ollut suht mielekästä mutta siinä on niin paljon sellasia sanoja joita joutuu miettimään ja muutenkin jotenkin tahmea rakenne... Paljonko luit viimekerralla? :)
- Sandelstam
Vähän vaikee sanoa tarkkaan, miten paljon luin mutta siis kokopäivätyön ohella viime ja tänä vuonnakin. Eli käytännössä arkipäivinä se pari tehokasta lukutuntia, viikonloppuna enemmän. Enkä oo ns. siirtäny muuta elämää sivuun täksi ajaksi eli näen kavereita, juhlin vappua jne. Noin neljä pistettä jäi Hesassa ja Tampereella molemmissa, Tampereella 58. varasija.
Viime vuonna ainakin oli lukemistani avoimen kursseista hyötyä, lasken vähän sen varaan tänäkin vuonna. Kirjottelen paljon muistiinpanoja (ehkä liikaakin) ja yritän ymmärtää tekstiä. Olis kyllä kiva olla varma omasta lukemistaktiikastaan, tää on meinaan edelleen tämmöstä kokeilua. Luen kerran läpi, toisen kerran kirjotan muistiinpanoja ja kolmannella kerralla lyhyemmät muistiinpanot. Lopuksi sit viel kertausta.
Miten te muut luette? Mitäs fiiliksiä alottajalla on? - Anski
Eipä ole ap:lla oikein lähtenyt lentoon tää lukeminen :/. Kaikki artikkelit luettu, osa pariin kertaan. Toi pakolaisartikkeli on suoraan sanottuna ihan perseestä, en löydä siitä punaista lankaa ollenkaan, mikähän siinä on pääpointtina? Kai täytyis nyt vaan ottaa itseään niskasta kiinni ja alkaa tekemään muistiinpanoja...
- Hemilia
Moi! Täällä kans yksi ekaa kertaa hakeva. Ihan mielenkiintoset artikkelit. Samoilla linjoilla teidän kans. Muistiinpanoja oon itekkin koittanut tehdä.
Tällä hetkellä jumitan tuon leipäjono-artikkelin logistisen regressioanalyysin kans. Tällaset ei oo ihan mun juttu ja jotenki tuntuu, ettei tuo aukea mulle riittävän hyvin. Miten teillä? - Anski
Mullekaan ei ole ihan ominta aluetta nuo tilastolliset analyysit jne.. kuinkahan hyvin tollaisia pitäis osata tulkita pääsykokeessa..? Ja pitääkö nuo kaikki luvut muistaa tyyliin ulkoa..
- hui
Moikka! Minäkin hakemassa ekaa kertaa, jännittää!! Enää reilu viikko aikaa lukea, miten olette lukeneet, onko muita opiskeluvinkkejä kuin muistiinpanot ja sitten käsitteiden kertaus? Mulla menossa nyt viides kerta kun luen noita, pakolais ja ihannesubjektiartikkelit tuntuu aika vaikealukuisilta. Myös koevastauksen oikea jäsennys- ja kirjoitustapa kuumottaa, että onko lukiossa opittu riittävää.
Tsemppiä lukuun!! - Sandelstam
Hei! Viimeisiä päiviä viedään. Itse käyn artikkeleita kolmatta kertaa läpi ja kirjoitan muistiinpanoistani uusia (lyhyempiä ja esseemuotoisia) muistiinpanoja. Oon kans laitellu vessan seinään lyhyitä muistiinpanoja :D
Mulla olis aika spesifi kysymys koskien aineistoa. Mitä ootte mieltä, puhutaanko osallisuus-artikkelissa ja kansalaisuus-artikkelissa samantyyppisestä toimintakykyvyn lisääntymisestä? Media-artikkelissa siitä vaan käytetään myös nimityksiä valtaistuminen ja voimaantuminen. Tuli ahaa-elämys ja olis kiva tietää, oonko yhtään edes oikeilla jäljillä..
Tsemppiä kaikille, viel pari päivää!!- Huihuihui
Hei joo!!! Empäs oo tajunnu mutta eikös siinä vähän samaa asiaa ajeta takaa! Jännittääää, yritän vielä jotain pääpointteja käyä läpi ennen huomista..
- Anski
Mitä fiiliksiä kokeesta, miten meni? Mulla jäi ihan ok fiilis.. Käsitteiden määrittelyssä tosin meni muutama ihan metsään, eli kirjoitin aika lailla aiheen vierestä (toimintavalmiuksien viitekehys / kasvojen säilyttäminen, no performanssikin ehkä). Osallisuus/osattomuus essee ihan ok.
Aineisto-osuuden taulukontulkinnat tuntui ihan ylihelpoilta (tai sit en vaan älynnyt?). Paljonkos muuten saitte sen prosenttilaskun vastaukseksi? Mä sain 45%. Mites se työttömyyden lasku/nousu taulukko, missä piti ilmoittaa muun muassa millä aikavälillä muutos on tapahtunut. Mä laitoin siihen että muutos on tapahtunut maaliskuun 2017 lopusta maaliskuun 2018 loppuun. Kun siinähän oli tilastoitu eka kvartaalin osalta ne luvut, ja sehän loppuu maaliskuun lopussa. Saatoin kyl ajatella ton nyt jotenkin hassusti, jäi vähän mietityttään. Ne esseet (aktiivisuus/osallisuus työttömän kuvaus) jäikin mulla sit aika lyhkäsiks, mut kaipa niihin jotain asiaakin tuli kirjotettua. Aika paljon kyllä samat teemat toistuivat eri esseissä, esim. eriarvoisuutta käsittelin kaikissa esseissä.
Mites muilla? Jännityksellä sit vaan ootteleen kesäkuun loppua (vai millon ne tulokset tulee..?). - Epätoivoinen
Huhuh, siis onneksi koe on ohi.. mutta jäi myös vaivaamaan tuo prosenttitehtävä.. Luulen että ajattelin sen täysin väärin koska ymmärsin että osallisuus oli noussut 30 prosentista 100 prosenttiin ja siitä vähennettäisiin 15 prosenttiyksikköä, eli 85 prosenttia... mutta yksi ystävistäni sai myös tuon 45 % joten se kuulostaa oikealta. Taulukko tulkinnat tuntui itsestänikin aika helpoilta, ja sain paljon tekstiä viimeisiin 10 pisteiden aineistoihin, jännittää paljon. Yliopisto paikka olisi kyllä mieleinen parin vuoden yrittämisen jälkeen :)
Kiva,että joku jaksaa tästä vielä keskustella!!
- Stressiavautuminen
Oi jee, että täällä keskustellaan kokeesta.
Itsekin sain prosenttitehtävästä tuon 45%. Jäi mietityttämään, että oisko siihen pitänyt merkata joku laskutoimitus kun itse laitoin oikeastaan vain vastauksen.
Taulukkotulkinnat tosiaan tuntui helpoilta, mutta en tiedä tulkitsinko sitten kuitenkaan tarpeeksi tarkasti. Ja hitsi, ite laitoin tuohon muutokseen, että olisi välillä tammikuu 2017 - tammikuu 2018. Taidat Anski olla oikeassa, muutenhan tuo ois ollut aika helppoki.
Itselläni kirjallisuusosuus meni huomattavasti paremmin. Toimintavalmiuksien viitekehys taisi jäädä vähän suppeasti avatuksi ja esseessä en välttämättä käsitellyt tarpeeksi laajasti aihetta, kun tila loppui kesken, mutta siitä puolesta jäi hyvä fiilis.
Aineistoesseet sitten jäi itelläni tosi lyhkäsiksi. Harmitti sen puolesta, kun tuntui heti alussa niin hyvältä ja "helpolta" koe ja oli niin paljon, mistä oli tarkoitus kirjottaa, mutta tuntui ettei puoltakaan ehtinyt.- Anski
Mua jännittää nyt kaikkein eniten just se, että arvostellaanko multa ollenkaan sitä aineisto-osiota, kun vähän mokasin kirjallisuusosiossa noi käsitteen määrittelyt.. Kun on varmaan aika paljon sellaisia hakijoita, joilla kirjallisuusosio on mennyt täydellisyyttä hipoen.. täytyy toivoa, että edes jotain irtopisteitä noista ois herunut..
- sdgkjk
Opintopolkuun kirjautumalla lukee vain "peruuntunut, opiskelijapaikat täynnä." Tulevatko lopulliset pisteet ja tieto varasijasta sähköpostiin vai mistä ne saisi tietää?
- Sandelstam
Hei! Tuli taas tämä keskustelu yhtäkkiä mieleen. Pääsikö muut keskustelijat sisään? Itse pääsin, pisteet 48/60. Ei siis mitkään huiput, mutta riittävät. Jakauma oli 20/28, mikä hiukan säikäytti. Eka osuus ei siis mennyt ollenkaan hyvin, mutta toisella onneksi pystyin kompensoimaan. Luulin laskeneeni tuon prosenttilaskun väärin kun sain tulokseksi 45, mutta olikin kai sitten oikein :)
Tsemppiä ensi vuoteen, jos nyt ei lykästänyt! - Ellinoora77
Hei Sandelstam! Onnea, pääsit opiskelemaan!
Minulla olisi tarkoitus ensi keväänä hakea opiskelemaan Tampereelle yhteiskuntatutkimusta sekä mahdollisesti myös Helsinkiin sosiaalitieteitä. Etenkin sosiologia kiinnostaa. Viime vuonna luin Helsinkiin pääsykokeisiin ja suht hyvin luinkin, mutta valitettavasti pääsykoepäivänä olin niin kovin sairaana etten pystynyt matkustamaan pääsykokeisiin :(
Mutta ensi keväänä uusi yritys!
Valintakoekirjallisuushan tulee tietoon vasta huhtikuussa. Onko sinulla vinkkejä miten voisin valmistautua jo ennen sitä pääsykokeisiin? Lukemalla alan kirjallisuutta, olisiko vinkkejä? Avoimen kursseille en pysty nyt osallistumaan.
Kiitos vinkeistä!- Sandelstam
Hei!
Onpa sulla ollu törkeä huono tuuri, ettet selvinny pääsykokeeseen :(( Toivottavasti nyt natsaa!
Jos jotain haluaa etukäteen lukea, niin varmaan ihan yleisteoksia yhteiskuntatieteistä. Jyväskylän yliopiston kokeessa oli viime vuonna (vapaaehtosena) aineistona yksi hyvä kirja, mutten kuolemaksenikaan muista nimeä tai löydä netistäkään.. Viime vuosina toisessa osiossa on ollut helpohkoa taulukoiden analysointia ja yksi (muistaakseni jopa kolmen pisteen) prosenttilasku. Sisäistä siis ainakin prosentin ja prosenttiyksikön ero!
Artikkeleista (olettaen et ovat taas artikkeleita) kannattaa opetella pääkohdat sekä käsitteitä, jotta osaa soveltaa ja yhdistellä. Mulla jäi paristakin artikkelista epäselviä kohtia, mutta koska kokeessa ei kysytty niistä suoraan, onnistuin paikkaamaan tätä kirjoittamalla muista artikkeleista. Parhaiten sisäistin mielenkiintoisimman artikkelin ja hyödynsinkin sitä eniten. Toki kaikista täytyy silti pääkohdat osata.
Kirjoitettavaa on paljon, joten jos aiemmin ollu ajanhallinnan kanssa ongelmia ni kannattaa ottaa huomioon. Tosin Helsingissä tainnut olla vieläkin enemmän. Sitte vaan luottoa omaan osaamiseen! Itse olin lukemisen aikaan "varma", etten pääse sisään, koska hoidin niin monet asiat huonommin kuin viime vuonna (lukeminen ei maistunut ja avoimen kurssitkin painoivat päälle). Niin sitä vaan silti onnistuttiin. Sullakin varmasti hyötyä, että oot ainakin kerran jo lukenu pääsykokeeseen.
Tsemppiä, kysy vaan lisää jos tulee kysymyksiä! Ja jos nimimerkkisi viittaa syntymävuoteen ni täällä toinen semiseniori (34v) :)
- Anonyymi
Olisin nyt ekaa kertaa hakemassa korkeakouluihin ja löysin tän alan nyt ihan puskista. Työllistyykö yhteiskuntatieteiden kandidaatit/maisterit?
Oon ihan kusi sukassa kun en yhtään tiedä mikä kiinnostaa, sosionomi oli kiikarissa vaikka kuinka kauan mutta ei se tunnu enää yhtään omalta.- Anonyymi
Vanha keskustelu, mutta en oikein löytänyt muitakaan. Mahdollisesti minua voisi kiinnostaa yhteiskuntatutkimus, mutta tietoa alasta on kovin vaikea löytää. Olisi kiva jos kertoisitte mahdollisimman paljon tietoa kyseisestä alasta. Opiskelu, missä voi opiskella, sisäänpääsyprosentti, työllistyminen, palkka...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi624362Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1551823Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141543Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !381317Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1681083- 58929
- 79925
Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.169847Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54821- 39791