karvanlähtö

huolestunut uusi kanin omis...

Hei!

Saimme iki-ihanan kaksivuotiaan hermeliinikanin lemmikiksemme. Nyt pikkuiselta lähtee karvaa. Onko se ihan luonnollinen juttu (turkin vaihto) vai onko se mahdollisesti suruinen tai jonkin vitamiinin puutoksessa ?

7

4790

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sipsu

Lähteekö karvaa normaalisti vai tuppoina, paljon vai tosipaljon? Elämänmuutos stressaa ja voi aiheuttaa ylimääräistä karvanlähtöä, myös huoneilman laatu ja lämpötilanmuutos voi. Mistä oloista millaiseen kani muutti?

Vitamiinikuuri ei ole pahitteeksi ja tietysti täysrehupellettien ja heinän ohella monipuolinen tuoreruoka auttaa. Muista kuitenkin aluksi antaa samaa ruokaa samoja määriä kuin edellisessä paikassa on annettu, muuten kani voi saada ripulin joka voi jopa koitua sen kohtaloksi...

Jos et tiedä mitä se on ed. paikassa syönyt, anna vain heinää ja vähän kuivaa ruisleipää ja pellettejä, eikkaisen porkkanaa ja katso miten vatsa toimii. Jos vatsa vetää löysälle, lopeta tuore ja ala antamaan pieninä määrinä varovasti pikkuhiljaa sitten kun vatsa toimii taas kunnolla.

Jos karvaa lähtee tuppoina, soita lääkärille.

Runsaaseen karvanlähtöön kannattaa antaa kupista tai juomapullosta sillointällöin sokeroimatonta ja lisäaineetonta tuoreananasmehua joka hajoittaa suolistoon joutuneet karvapaakut. Suolitukoshan on kanilla vakava ja yleinen kuolemaa aiheuttava ongelma. Harjatkaa paljon.

• minätäällähei.

ananasmehun täytyy muuten olla joko tuoreesta ananaksesta puristettua, tai sitten tölkeistä. ei siis tavallista mehua, mitä itse ostat mehuhyllyltä, vaan nimenomaan säilykeosastolta ananaspaloja omassa vedessä. siinä on vielä se aromi tallella, tavallisessa mehussa ei ole.

kaneilla on tavallisesti karvan lähtö aika keväällä ja syksyllä, ja silloin olisi hyvä antaa silloin tällöin ananasmehua. jos tulee suolistotukos (--> kani ei ulosta) sille voi antaa aluksi noin. 5ml parafiini öljyä, ja ananasmehua. mutta jos suolistotukos kestää yli päivän verran, täytyy kani saada eläinlääkäriin.

• iines.92
        minätäällähei. kirjoitti:

ananasmehun täytyy muuten olla joko tuoreesta ananaksesta puristettua, tai sitten tölkeistä. ei siis tavallista mehua, mitä itse ostat mehuhyllyltä, vaan nimenomaan säilykeosastolta ananaspaloja omassa vedessä. siinä on vielä se aromi tallella, tavallisessa mehussa ei ole.

kaneilla on tavallisesti karvan lähtö aika keväällä ja syksyllä, ja silloin olisi hyvä antaa silloin tällöin ananasmehua. jos tulee suolistotukos (--> kani ei ulosta) sille voi antaa aluksi noin. 5ml parafiini öljyä, ja ananasmehua. mutta jos suolistotukos kestää yli päivän verran, täytyy kani saada eläinlääkäriin.

Voiko siis kanille antaa semmosesta tölkistä ananasmehua jossa ollu ananaksia mutta ottaa ne pois ja antaa sen meun siitää??
        Mun kanilla on karvanlähtöaika nyt onko se normaalia??
        onko teijän kaneilla nytten??

• minätäällähei.
        iines.92 kirjoitti:

Voiko siis kanille antaa semmosesta tölkistä ananasmehua jossa ollu ananaksia mutta ottaa ne pois ja antaa sen meun siitää??

ananastakin voi antaa, ainakin murskaa, mutta se taas ei ole kamalan hyvää hampailla, eli parempi olisi ilman. mutta jos kani nyt hirveästi tykkää, niin voi ananastakin antaa.
        mun on vaikea sanoa kasvanlähdöstä, oma kani tulossa vasta parin viikon päästä (kuin mä kestän odottaa!)

karvaa lähtee kanilta luultavasti ympäri vuoden, mutta syksyisin ja keväisin sitä lähtee eniten. tämän eron saattaa huomata ainakin pitkäkarvaisilla harjaamattakin, mutta jotta eron huomaisisi, olisi kanilla hyvä olla karsta, jolla sitä harjaa kerran päivässä. näin karstaan jääneistä karvoista voi päätellä, lähteekö karvaa poikkeuksellisen paljon, vai normaalisti.

• Sipsu
        iines.92 kirjoitti:

Kukin tyylillään, tuloksen kuitenkin näkee parin päivän sisällä, että toimiko vai ei. Kanin papananhan ei kuulu olla nuppineulanpään kokoinen.
        Itse en suosi teollisia säilykkeitä säilöntäaineineen ja sokereineen.

Kaipa se karva voi nytkin lähteä, kun kanit asuu ympärivuoden sisällä, ei karvanlähdöt ole aina kovin loogisia. Jos kuitenkin karvaa lähtee aina paljon, on syytä epäillä vähintään vitamiinin puutostilaa.

• minätäällähei.
        Sipsu kirjoitti:

Kukin tyylillään, tuloksen kuitenkin näkee parin päivän sisällä, että toimiko vai ei. Kanin papananhan ei kuulu olla nuppineulanpään kokoinen.
        Itse en suosi teollisia säilykkeitä säilöntäaineineen ja sokereineen.

Kaipa se karva voi nytkin lähteä, kun kanit asuu ympärivuoden sisällä, ei karvanlähdöt ole aina kovin loogisia. Jos kuitenkin karvaa lähtee aina paljon, on syytä epäillä vähintään vitamiinin puutostilaa.

luonnossa rusakot, metsäjänikset ja muut eläimet vaihtavat talviturkkinsa sitten, kun päivä alkaa olemaan tietyn pituinen. vaikka talvella tulisikin siis äkkiä poikkeuksellisen lämmin, eläimet eivät vaihda talviturkkia pois.
        jos karvaa lähtee paljon, niin veikkaan minäkin jotain vitamiinin puutos tilaa tms.

• Alffi

Joo, munki kanilta lähtee paljon karvaa. Yritän harjata sitä paljon, harmi vaan mein pupu ei harjaamisesta tykkää. Mieluummin se mutustais sitä harjaa=)
      Kai se karvanlähtö on ihan normaalia, mein pupulta lähtee eniten pepusta sitä. Ja sen turkki on myös tosi sähköinen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      84
      1729
    2. Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa

Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.
      Maailman menoa
      272
      1605
    3. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      290
      1389
    4. Martina lähdössä Ibizalle

Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      170
      1309
    5. Avustikset peruttu.

Aettokosken ampuraan rahat otettu poekkeen valtiolle.
      Suomussalmi
      57
      915
    6. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      48
      891
    7. 66
      884
    8. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      66
      873
    9. Miksi mies tuntee näin?

Eli olen mies ja ihastuin naiseen. Tykkään hänestä ja koskaan hän ei ole ollut minulle ilkeä. Silti ajoittain tunnen kui
      Ikävä
      40
      861
    10. Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg

parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤
      Ikävä
      48
      838
    Aihe