Näytön ajurit

Tulpatonmopo

Kannattaako näytön ajurit asentaa? Hyödyt?

7

376

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paljonhyötyä

Näyttö toimii, jos sen ajurit on asennettu. Jos et tarvitse näyttöä, ajureitakaan ei tarvita.

• Ei_tarvita

Kuva näyttöön menee standardoitua liitäntää pitkin. Ei siihen mitään ajureita tarvitse asentaa.

• värituhertajille

Kai niistä ainakin teoriassa saattaa jotain hyötyä olla äärimmäisen turhantarkalle värien kanssa tuhertavalle huippunäyttöä käyttävälle näytön kalibroinnissa.

• Tulpatonmopo

Kiitos kommenteista. Joo, kyllä kuva tulee ilman ajureitakin.
      Varmaan jotain hipleetä tulee ajureiden mukana, mutta jätän asentamatta.

• Turbo-Urpo

Jos sinulla on Debian, niin varmasti kannattaa etsiä jostakin talvisotien jälkeen päivätyt ajurit. Minä menin yks päivä kokeilemaan Debian jakelua, ja ajurien puutteen vuoksi tutustuminen piti keskeyttää. 27 tuumaisen Led monitorin kuva oli ruminta mitä ikinä olen nähnyt.

Jos sinulla on Windows 10, niin mikki setä pitää huolen että katselukokemuksesi on paras mahdollinen.

• aslakkialatölviöstä

Miksiköhän "mikki setä" hukkasi läppäristä kirkkauden säädöt ( 1803 päivitys)?
        Onhan se tietysti hyvä että aurinkoisena päivänä voi käyttää tuotakin laitetta, pilvisellä ja iltaisin täytyy käyttää toisia laitteita.
        Edellisellä (1709) toimi ja alkuperäisellä W 7:lla säätö toimii.

• MikaPitkänen

Teen työkseni mm. näyttöjen kalibrointia. Eri käyttöjärjestelmien omat geneeriset ajurit vs. brändien omat ajurit ei tuo mitään eroa, koska ajureissa ei ole teknologisesta tai softallisesta näkökulmasta mitään varsinaiseen kuvan toistoon vaikuttavaa lisätekijää. Jos näyttö toistaa X määrän värejä, X kontrastin, X väriavaruuden, X ms nopeudella jne., niin ne samat ominaisuudet on käytettävissä kaikilla ajureilla. Olen tämän itse testannut ja todennut. Ainoa erillinen tiedosto, mikä saattaa vaikuttaa ruudin toistaman värimaailman laatuun, on väriprofiili. Normikäyttäjälle kuitenkin paras tapa on näytön hankinnan jälkeen unohtaa ajurit ja googlettaa brändiä koskeva review tms. ja kopioida sieltä näytölle manuaaliset säädöt. Eri asia on kuvankäsittelijät, reprot jne. Niille säädöt ja väriprofiilit rakennetaan puolikkaan prosentin tarkkuudella ja pitkien testaussessioiden perusteella. Tästä peruskäyttäjä ei saa mitään muuta kuin ajantuhlausta aikaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      26
      2778
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2312
    3. 148
      2264
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      53
      2190
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1802
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      389
      1662
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      98
      1597
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      298
      1485
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1419
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      133
      1418
    Aihe