Jyväskylän IB kokemuksia, vinkkejä ja pääsykoe

Minne_mä_ees_oon_menossa

Olen hakenut Jyväskylän IB-lukioon ja aattelin kysyä vähän kaikesta. Saa vastata vain osaan jos vaan on infoa.

Pääsykokeista:
a) Minkä takia sinne tarvii laskimen, jos esimerkkikokeessa lukee, ettei sitä saa käyttää?
b) Tarviiko siihen lukiolaskimen. Mistä niitä muuten saa halvalla? Miten ne eroaa normi laskimista?

Yleisesti:
a) Miten se käytännössä eroaa perus lukiosta. (Ottamatta huomioon sitä, että se on englanniksi ja kaks viimeistä vuotta käydään vaan niitä kuutta ainetta)
b) Onko jotain nettisivuja, joilta saa halvalla koulukirjoja/harjoittelumateriaalia/muuta opiskelijaelämään liittyvää mistä olisit halunnut tietää aiemmin?
c) Onko jotain paperihommia tmv mitkä kannattaa hankkia ajoissa?
d) Miten käytän opiskelija-alennuksia ja voivatko IB-opiskelijat käyttää niitä?
e) Mahdolliset tietokoneohjelmat mitä siellä käytetään. Saako ne koululta vai pitääkö itse ostaa ja asentaa. Ja minkälainen tietokonekulttuuri siellä on?

Muuta, mitä pitäs tietää? Mulla ei oo vanhempia sisaruksia tai edes läheisiä kavereita, jotka on lukiossa saatika edes kuulleet IB-lukioista et ois hienoo tietää

1

95

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ibstudent

      Opiskelen tällä hetkellä toista vuotta IB-linjalla, en tosin Jyväskylässä, mutta toivottavasti saat edes jotain apua :D
      IB eroaa ”peruslukiosta” oikeestaan eniten opetuksen tyylissä ja sisällössä (esim HL aineista saa laajemman käsityksen kun kansallisella lukiolinjalla on mahdollista ja siten myös hyvän pohjan jatko-opintoihin). Myös IB:n arviointi on erilainen (arviointiasteikko 1-7) ja koko tutkinnon päättöarvosanoihin vaikuttaa final examien lisäks myös koulussa arvioitavat suulliset kokeet ja esseet sekä lisäks EE ja TOK.
      Tuut varmasti kuulemaan vielä paljon pelotteluja IB:stä, mutta on tää välillä ihan hauskaakin, tsemppiä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Savonlinnassa machete hyökkäys!

      Myös kirvestä käytetty lyömäaseena......näin se Savonlinnakin rikastui...
      Maailman menoa
      133
      1768
    2. Jos sinua kiinnostaa nainen

      tai olet miettinyt, niin ei minulla ole ollut ketään. Olen viettänyt hiljaista ja yksinäistä elämää. En ole "käynyt nais
      Ikävä
      57
      1421
    3. Suoraan Sinulle

      En usko välttämättä mihinkään sielunkumppanuuteen tai muuhun maagiseen voimaan, mutta sinussa olen silti nähnyt jotain,
      Ikävä
      49
      1159
    4. Mikä siinä sun kaivatussasi on niin

      erityistä muihin verrattuna? 🙋‍♂️
      Ikävä
      82
      1036
    5. Apokryfikirjat: mitä "kielletyt kirjat" kätkevät sisäänsä?

      Itämaiset palstat eivät ole Raamatun tai kristinuskon asialla, mutta koska meitä häiritään täällä, meidän on puhuttava a
      Hindulaisuus
      371
      881
    6. Miksi toisille löytyy kumppani, mutta joillekin ei?

      Usein ihmettelee, miten helppoa joillekin on löytää seuraa. Jo nuoresta asti on kumppani vierellä ja jos tulee ero, vaih
      Sinkut
      124
      749
    7. Niin siinä kävi

      Mä ihastuin suhun. Kukapa ei? Olisi pitänyt kuunnella sisäistä naisen vaistoa, etten takuulla ollut ainut. Kuulin sattum
      Ikävä
      39
      711
    8. aa eli nyt tajuan..

      eli siis pitkä-aikainen vaikeus parisuhteen saamisesta johtuu omalta kohdaltani alhaisesta yhteiskunnallisesta asemasta.
      Sinkut
      117
      685
    9. Mikähän auttaisi kun kuIIi

      Seisoo kun lipputanko. PaIIien sitominen antaa voimakkaan orkun mikä jeesaa himoja hetkeksi, mutta se panetus tulee pian
      Ikävä
      69
      673
    10. Mitä siellä tapahtuu?

      Mitä ihmettä? Joku hyökkäys?
      Savonlinna
      17
      671
    Aihe