Tarkoituksena on poistaa tapetti -70 luvulla rakennetun kerrostalon seinästä ja maalata seinä. Kuulin kuitenkin, että tapetti on voitu tuohon aikaan kiinnittä asbestiliimalla ja tapetin poisto on asbestityö? En tiedä montako kerrosta tapettia seinässä on, ilmeisesti uusin tapetti on laitettu edellisen päälle, ja sekin joskus vuosikymmeniä sitten.
Pitääkö tämä paikkansa, onko asuntoon tehtävä asbestitutkimukset ennen kuin voin alkaa uusimaan seinäpintoja? Vai laitanko vain tasoitetapetin päälle?
Vanha tapetti ja asbesti?
9
11727
Vastaukset
- Tee-se-itse
Ei se asbesti ole niin vaarallista jos yhden työn tekeekin, raksamiehet jotka oli sen kanssa jokapäivä kosketuksissa siihen sairastui.
- Jaatinen_
Ei '70 luvun taloja kannata enää tapetoida, vaan purkaa.
Ei muuta kuin rullalle vaan.... - Tapetointi
Luulen että as oy ei ihan heti rullaamisesta innostu, joten mennään nyt alkuun sillä tapetoinnilla.
Eli uskaltaa poistaa itse? Jonkinlaista hengityssuojainta kannattanee kuitenkin käyttää ja pinnat siivota huolellisesti työn jälkeen. - googlaamalla_selviää
Taas tyypillinen yövuoron aikaan saama turha aloitus!
Koska tulee seuraava kysely? - Tapetointi
Googletettu on melko perusteellisesti, mutta tietoa tapetinvaihdon asbestiongelmista ja niiden vaikutuksista löytyy hyvin vähän ja ovat osittain ristiriitaisia keskenään. Jos löysit Googlella hyviä lähteitä jotka vastaavat kysymyksiini, niin voisitko linkata ne tähän, olisi suureksi avuksi. Kiitos jo etukäteen!
- AniMagi
Isännöitsijä ei ollut koskaan kuullutkaan asbestista tapettiliimassa, en olisi huolissani.
- Asbestikartoittaja
Kylpyhuoneissa voi olla käytetyn muovitapettia, jossa on asbestia. Normaalissa 70-luvun kerrostalohuoneiston tapetti- ja maalusremontissa tarvitsee ottaa asbestinäyte, ennen tapetin purkamista seinätasoitteesta. Myös kattotasoitteesta on hyvä ottaa asbestinäyte. Pelkästään paperitapetista ja liisteristä otettava asbestinäyte on mielestäni aiheeton. RI/asbestikartoittaja
- Jepu
Se on juuri noin, mahd asbesti on siellä tapetin alla tasoitteessa. Jätä se sinne, ei vaaraksi jos sitä ei häiritse. Jatka kuten muutkin ja tapetoi päälle.
- Tapetointi
Kiitos tiedosta, hienoa saada asiantuntijan kommenttia. Taidan vetää tasoitetapetin päälle ja maalata sen, niin säästyy asbestitutkimukselta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Apua, Gogi ja Kia tippuivat TTK:sta! Oliko Gogin ja Kian tiputus mielestäsi oikein?
Gogi ja Kia tippuivat monen yllätykseksi sunnuntaina TTK:sta. Oliko tämä mielestäsi oikein näin vai kenen olisi pitänyt721814Taas poistuu ABC, nyt Salossa
Ei ole enää ihmisillä varaa ostaa nakkisämpylää myymälän puolelta. Viimeiset roposet menevät polttoaineeseen. Takana on1101655Irak aikoo laskea tyttöjen avioitumisikää yhdeksään vuoteen
Myös avioero naisen aloitteesta kielletään https://yle.fi/a/74-201236942521245Millainen luonne sinä olet?
Itse olen innovatiivinen ja kuunteleva, sekä avoin uusille asioille. Mieheltä1821202Suomalaisista nuorista miehistä huolestuttava tutkimus Joka neljäs hyväksyy naisiin kohdistuvan vä
Suomalaisista nuorista miehistä huolestuttava tutkimus – Joka neljäs hyväksyy naisiin kohdistuvan väkivallan Joka neljä2351173Oletko koskaan miettinyt miltä lähempi fyysinen
kontakti tuntuisi hänen kanssaan? Sitä menee sekaisin pelkästä olemuksesta, niin kosketus voisi olla aika räjäyttävää.451087- 2121054
Vasemmistoliiton Minja Koskela lyttäsi Halla-ahon...
...arvion Usan presidentin vaalien voiton syistä, ja löi pöytään täsmälleen oikean arvion. Koskelan arviota tukevat myös293912Aina vaan kalliimmaksi tulee NATO Suomelle
"Kaikkonen ja Kopra: Nato vaatii pian lisää panostusta jäsenmailtaan" https://www.is.fi/politiikka/art-2000010824365.htm221890- 56767