saanko aurata tien itse ?

pitääkömyydämökki

ostin mökin aurasin tien itse ja paikallinen "auraaja" tuli muutaman aurauskerran jälkeen valittamaan etten saisi aurata tietä itse vaan siitä pitäisi maksaa kyseessä yksityistie ja tien pituus 5 km aurausmaksu olisi 100€ kerta.
en ole ennen mökkiä omistanut enkä näitä tieasioita miettinyt mutta voiko olla näin hankalaa ja kallista .

28

2662

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • NickNailer

      Itse olen aurannut ja aurauttanut kaupungin kunnossapitovastuulle kuuluvaan yksityistietäni. Olen myös peruskorjannut tietä. Kaupunki on lähettänyt korjausten jälkeen mittamiehiä kirjaamaan uusia korkoja. Joskus on neuvoteltu siitä, mihin hoitoluokkaan tie kuuluu. Auraan tai aurautan samaan aikaan pääteiden kanssa, mutta kaupunki voi sitten myöhemmin höylätä mitä höylää.

      Itse auraamisessa on se hyvä puoli, että ei jää jumiin ainakaan omalla tiellä. Yhteiskunnan kadut ja tiet ovat sitten eri asia.


      Olen myös ollut tieyhdistyksen jäsen. Tieyhdistys ei sekään ole koskaan millään tavoin yrittänyt estää omatoimista tien aurausta tai kunnostusta. Joskus tieyhdistyksen hallituksen jäsenet tulivat jopa mukaan.

      Pyydä, että "monopoliauraaja" näyttää sen kirjallisen sopimuksen, missä aurauksen yksinoikeudesta on sovittu.

      Aiankin minä auraan omia teitäni silloin, kun tarve on. Halpaahan tuo teiden ylläpito ei ole.

      • Anonyymi

        Eihän teitä saa aurata. Siihen pitää olla tienaurausajokortti, jossa on liitteenä tieturvakortti ja tieoikeustodistus. Ei teillä kumminkaan ole, joten antakaahan olla aurailematta. Jätätte vaan auton sinne lähikaupan pihalle ja tallaatte polun mökille. Kyllä sitä nyt sen verran pitää ihmisen osata, että saa mökkipolun aikaiseksi. Ja mitä te talvella sinne mökille yleensäkään? Menkää pois, NOH SAATANA, antaa heittää!


    • on_oppimista_olemiseen

      Et siis ollut lainkaan tietoinen tiehoitokunnan olemasaolosta, joka huolehtii noista käytännön asioista, kuten aurauksista :D

      • NickNailer

        Yksityisteitä on monenlaisia. Tämä nykyinen tieni on naapurin ja minun välinen asia, jota kaupunki tosin on hoitavinaan (ts. kaupunki pitää alimmassa talvihoitoluokassa ja minä taas samassa kuin moottoritiet).


      • montamonessa
        NickNailer kirjoitti:

        Yksityisteitä on monenlaisia. Tämä nykyinen tieni on naapurin ja minun välinen asia, jota kaupunki tosin on hoitavinaan (ts. kaupunki pitää alimmassa talvihoitoluokassa ja minä taas samassa kuin moottoritiet).

        Kyllä se sillloin on ihan kaavatie, ei kaupunki tule hoitamaan sinun ja naapurisi yhteistä tontin pihatietä.


      • NickNailer
        montamonessa kirjoitti:

        Kyllä se sillloin on ihan kaavatie, ei kaupunki tule hoitamaan sinun ja naapurisi yhteistä tontin pihatietä.

        Ei ole katu, vaan yksityistie. Kaupunki on hoitavinaan. Ei ole kaavaa, joten ei voikkaan olla katu, vaan ihan minun ja naapurin omistamilla tiloilla, ei siis tonteilla, kun ei ole kaavaa.

        Kaupunki hoitaaa, mutta ei sillä ole suurta merkitystä. Myös naapurilla on ihan riittävästi raskasta kalustoa.


      • NickNailer
        NickNailer kirjoitti:

        Ei ole katu, vaan yksityistie. Kaupunki on hoitavinaan. Ei ole kaavaa, joten ei voikkaan olla katu, vaan ihan minun ja naapurin omistamilla tiloilla, ei siis tonteilla, kun ei ole kaavaa.

        Kaupunki hoitaaa, mutta ei sillä ole suurta merkitystä. Myös naapurilla on ihan riittävästi raskasta kalustoa.

        Ups tuo ei avaudu tavalliselle tallaajalle. Joten yritetään uudestaan.

        Jos on asemakaava, niin maan yksikkö on tontti. Jos ei ole kaaavaa niin maa on tila. Yksityistie on tässä tapauksessa tiloilla, ei siis asemakaava-alueilla.

        Asemakaava-alueella tiestä tulee kaupungin omistama katu, noin pääsääntöisesti.

        Po yksityistie on tilojen maalla, ei ole asemakaavaa, kaupunki hoitaa tien.

        Termillä "kaava" tarkoitan asemakaavaa, ei yleiskaavaa. Yleiskaavat taas ovat huuhaata.


      • montamonessa
        NickNailer kirjoitti:

        Ups tuo ei avaudu tavalliselle tallaajalle. Joten yritetään uudestaan.

        Jos on asemakaava, niin maan yksikkö on tontti. Jos ei ole kaaavaa niin maa on tila. Yksityistie on tässä tapauksessa tiloilla, ei siis asemakaava-alueilla.

        Asemakaava-alueella tiestä tulee kaupungin omistama katu, noin pääsääntöisesti.

        Po yksityistie on tilojen maalla, ei ole asemakaavaa, kaupunki hoitaa tien.

        Termillä "kaava" tarkoitan asemakaavaa, ei yleiskaavaa. Yleiskaavat taas ovat huuhaata.

        Mikähän lie kaupungin intressi tuppautua hoitamaan järjestäytymätöntä yksityistietä, ilmeisesti se ettei voi jakaa rahaa siihen tieavustuksina.


      • NickNailer
        montamonessa kirjoitti:

        Mikähän lie kaupungin intressi tuppautua hoitamaan järjestäytymätöntä yksityistietä, ilmeisesti se ettei voi jakaa rahaa siihen tieavustuksina.

        Naapurin mukaan johtuu katumaksulain ja mantaalimaksun korvaamisesta kiinteistöverolla. Naapurilla on merkittävästi enemmän (kilometreittäin) teitä tiloillaan, joten naapurille asia on ollut selvittämisen arvoinen - minulle ei.


    • Nikkineroilee

      Nikki tietää rakentamisesta ja tienhoidosta aivan kaiken. Nikki on nero. Sitten hän heräsi.

      • dsrntiy

        Valaistus ja sähkötyö -palstallakin on "tietämisensä" paraikaa tapetilla...


    • kalliiltakuulostaa

      Totta kai voit aurata itsekin, mutta jos tiellä on tiehoitokunta, niin valitettavasti siihen on yleensä pakko liittyä. Tosin tuo 100€ per aurauskerta per asukas on kyllä kova taksa.

      • NickNailer

        Luultavasti 100 € "könttäsumma" on lain vastainen. Yksityistielain 23 § mukaan maksun pitäisi olla suhteessa saatuun hyötyyn. Laskutusperuste on tieyksikkö. Yrittäjällä ei mielestäni ole oikeutta laskuttaa osakasta, koska 32 § mukaan "Tienpito on suoritettava yhteiseen lukuun."

        Silloin kun olin jäsen tieyhdistyksissä, niin maksoin vain omein liittymieni ja lähimmän yhteiskunnan omistaman tien välisen pätkän metreissä. Jokaisen osakkaan liittymän ja julkisen tien välinen etäisyys oli mitattu liittymän keskikohdasta. Tieyksiköt voi toki jyvittää muullakin tapaa, esim. ammattiliikenteen, tilan koon ja käyttötarkoituksen mukaan.

        Itse auraaminen näyttää olevan 32 § mukaista "Tieosakkaat tai tiekunta voivat kuitenkin päättää, että tienpito kokonaan tai osaksi on toteutettava tienjaon perusteella siten, että kukin tieosakas on vastuussa määrätyn tienosan tienpidosta."

        Pieni muistuts: tieyhdistyksen jäsenyyksistä on paljon aikaa. Moni asia on voinut muuttua.


    • csxda

      Sain aloituksesta käsityksen, että tie lähtee yleiseltä tieltä ja vie ainoastaan aloittajan mökille ( 5 km ) eikä sillä ole muita käyttäjiä eikä tiehoitokuntaa. Aloittaja vois tarkentaa.

      Aloittaja muutenkin kadonnut?

      • juttu_haisee

        Trollihan aloittaja oli. Tuskin on aurannut mitään. Vaikka olisikin törmännyt oikeaan auraajaan, tuo hinta on varmaan koko tien auraushinta kerralta, jonka laskuttaa tiekunnalta.


      • csxda
        juttu_haisee kirjoitti:

        Trollihan aloittaja oli. Tuskin on aurannut mitään. Vaikka olisikin törmännyt oikeaan auraajaan, tuo hinta on varmaan koko tien auraushinta kerralta, jonka laskuttaa tiekunnalta.

        Teki saman kysymyksen liikennepalstalle 4:n aikaan aamuyöllä 7.4 ja katosi sieltäkin


      • näin_ollut

        Vaikka tuossa jutussa olisikin totta siteeksi, niin ei siinä mitään vahinkoa pääse tulemaan. Urakoitsijat auraavat teitä yleensä tuntitaksalla, traktoreissa kun on perinteisesti tuntimittari työn laskuttamista varten. Valmiiksi auratulla tien osalla ei kauan aikaa mene, ei siinä virallinen auraajakaan paljoa häviä.
        Trolli ollut mönkijöineen tien tukkona, ja on ojennettu.


      • däh
        juttu_haisee kirjoitti:

        Trollihan aloittaja oli. Tuskin on aurannut mitään. Vaikka olisikin törmännyt oikeaan auraajaan, tuo hinta on varmaan koko tien auraushinta kerralta, jonka laskuttaa tiekunnalta.

        Lumet sulanu, ei tarvi aurata enää


    • BauHerr

      Aloittaja lienee Suomi24:n ylläpito = Nick Nailer
      Kun ne aidot aloitukset menneet aika vähiin!

      • BauNailer

        Miksi NickNailer kirjoittelet nykyään niin vähän BauHerr-nimimerkilläsi?


      • 0o9i8sdt
        BauNailer kirjoitti:

        Miksi NickNailer kirjoittelet nykyään niin vähän BauHerr-nimimerkilläsi?

        Uskottavuus kun alkaa nimimerkillä olemaan nollassa niin luovuttavahan siitä on -eiköhän sama potaska kohta jatku taas jollain uudella.


    • MokkihoperoTalvella

      Tiekunnan kokouksessa sovittiin, ettei minun mökilleni aurata tietä, vaan risteykseen pelkkä parkki/käännyntipaikka autolle. Saan sitten halutessani aurata tien omalla kustanuksellani perille asti. Itse olen niin hyväkuntoinen, että jaksan hihhtää tai kävellä perille asti, Lankomies, jolle olen antanut luvan käydä pilkillä, aurauttaa tien muutaman kerran talven aikana omalla kustannuksellaan, kun on vatsakas kaveri. Kannattaa siis käydä tiekokouksessa sopimassa yhteisistä asioista!

      • NickNailer

        Mukava kuulla, että kokouksessa on ollut hyvä henki.

        Omat muistikuvani eivät ole yhtä ruusuisia. Isännät ottivat yhteen erityisesti siitä, kenen tilan tai totnin kohdalla korjataan ojat, ja tierummut tuntuivat olevan elämää suurempia kiistan aiheita.


      • Anonyymi
        NickNailer kirjoitti:

        Mukava kuulla, että kokouksessa on ollut hyvä henki.

        Omat muistikuvani eivät ole yhtä ruusuisia. Isännät ottivat yhteen erityisesti siitä, kenen tilan tai totnin kohdalla korjataan ojat, ja tierummut tuntuivat olevan elämää suurempia kiistan aiheita.

        joo ne maalaiset on maailman pimeintä sakkia


    • Anonyymi

      maalaisilla tuntuu olevan käsitys että heillä on kaikki oikeudet toimia miten huvittaa muilla ei mitään oikeuksia

    • Anonyymi

      Oli aika maalaisilla tämä aloitus nostaa !

    • Anonyymi

      Kyllä ainakin minä tein akan kanssa selväksi jo naimisiin mennessä, että kaikki mikä on hänen on myöskin minun ja kaikki mikä on mun ei missään tapauksessa ole hänen.

      Ei meillä ole koskaan ollut siitä erimielisyyksiä.

    • Anonyymi

      Totta kai saat itse aurata tien, mutta se ei vapauta sinua tiemaksusta. Jos aurausta ei tehdä riittävän usein, niin kannattaa osallistua tiekokoukseen ja pyytää siellä lisää aurauskertoja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1545
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1321
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1257
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1255
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1238
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1233
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1214
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1190
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe