Jos ostan halvahkon sähköperämoottorin 12v, 5 3 vaihteisen, ja haluaisin tehdä siitä portaattomasti säädettävän, ja samalla niin että tulisi sähköpihi systeemi. Valmis vastaava maksaa 375€, tulisiko halvemmaksi diy versio? Mitä kaikkea tarvitaan kytkentään, ja mikä olisi hintaluokka?
Nopeudensäädin.
7
806
Vastaukset
- rollaati.rollaa
Laitapa huvikseen googleen hakusanaksi
sähköperämoottori pwm
Näyttäisi olevan useampiakin samaan liittyviä projekteja jopa suomenkielellä selostettuna. Rakenteluohjeita löytyy englanniksi aika paljon.
Vene-elektroniikkaa rakentaessa kannattaa pitää mielessä se, että jokainen laite tulee jossakin vaiheessa kastumaan kunnolla. DIY-projektia eli viritelmää voi testata hyvällä säällä paljaanakin mutta se lopullinen toteutus pitää olla purkitettu tarpeeksi riittävän tiiviisti. On hieman ikävää, jos laite kastumisen vuoksi lakkaa toimimasta sadesäässä esimerkiksi kilometrien päässä rannasta. - laituriuisteluunkotona
Omalla rannalla voi tuollaisilla sähköillä kyllä kurvailla, mutta jos aallot alkavat nousemaan johonkin 60cm:nkin niin melko turha peli on sähkömoottori ellei se ole sitten todella tehokas eli yli 20 hevosvoimainen.
- xxsxxdxxf
En ole Atlantille menossa, Itämerta edemmäs ei mennä, sen aallokon kyllä hallitsen.
- diy.projektien.ongelma
Kun kysymys on pelkästä rahasta niin osta valmis tuote kaupasta. Pienen rahansäästön takia ei kannata lähteä itse harrastamaan elektroniikan rakentelua, kun tavoitteena on päästä oikeasti käyttämään laitetta. Hyvin moni diy projekti alkaa hyvin mutta ei koskaan tuota haluttua lopputulosta. Kesken jäänyt viritelmä syö paitsi aikaa ja rahaa niin myös estää sinua ostamasta tilalle uutta toimivaa laitetta, sillä sehän olisi sama kuin tappion myöntäminen.
Jos tarvittavat työkalut löytyvät valmiina ja osaamistakin on eikä pieni viiväastyminen harmita niin sitten tilanne on toinen. Rakentelemalla saa sellaisia ratkaisuita toteutettua, joita kaupan hyllyltä on mahdotonta löytää.- sellaistasevainon
Mutta jos haluaa itse rakentaa, niin 2kpl diesel-auton starttimoottoria rinnakkain veneen moottoriksi?
Olen nähnyt kyllä tuollaisia sähköjuttuja avutontahan se on noiden kanssa jos tehot ovat jotain 1 kilowattia, mitenkään ei pärjää aallokossa sellaisella, soutuveneelläkin pääsee paremmin.
- Lettunen
Pwm säätimen voi tehdä itsekin mutta suosittelisin dimension engineering firmasta joko syren tai sabertooth moottorisäädintä. Itselläni on sähköveneprojekti johon tulee myös pwm säädin. Radio ohjatussa ruohonleikkurissa on jo sabertooth.n 2x60amp moottorisäädin ja toimii hyvin. En ite lähtis muita säätimiä miettimään.
- RMRM
Jos ihan itse tekee, niin helpoin on tehdä säädin arduinolla. Siinä on pwm-modulaatio valmiina. Mitään analogisia kytkentöjä ei kannata ruveta väsäämään. Arduinon perään vaan riittävän isot tehotransistotrit , -fetit tms.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht1462912Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3672047- 401777
Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii371742Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua321421Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em931221- 541173
Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul328965Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles110948Annan meille mahdollisuuden
Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil53782