Nopeudensäädin.

teenihanite

Jos ostan halvahkon sähköperämoottorin 12v, 5 3 vaihteisen, ja haluaisin tehdä siitä portaattomasti säädettävän, ja samalla niin että tulisi sähköpihi systeemi. Valmis vastaava maksaa 375€, tulisiko halvemmaksi diy versio? Mitä kaikkea tarvitaan kytkentään, ja mikä olisi hintaluokka?

7

806

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rollaati.rollaa

Laitapa huvikseen googleen hakusanaksi

sähköperämoottori pwm

Näyttäisi olevan useampiakin samaan liittyviä projekteja jopa suomenkielellä selostettuna. Rakenteluohjeita löytyy englanniksi aika paljon.

Vene-elektroniikkaa rakentaessa kannattaa pitää mielessä se, että jokainen laite tulee jossakin vaiheessa kastumaan kunnolla. DIY-projektia eli viritelmää voi testata hyvällä säällä paljaanakin mutta se lopullinen toteutus pitää olla purkitettu tarpeeksi riittävän tiiviisti. On hieman ikävää, jos laite kastumisen vuoksi lakkaa toimimasta sadesäässä esimerkiksi kilometrien päässä rannasta.

• laituriuisteluunkotona

Omalla rannalla voi tuollaisilla sähköillä kyllä kurvailla, mutta jos aallot alkavat nousemaan johonkin 60cm:nkin niin melko turha peli on sähkömoottori ellei se ole sitten todella tehokas eli yli 20 hevosvoimainen.

• xxsxxdxxf

En ole Atlantille menossa, Itämerta edemmäs ei mennä, sen aallokon kyllä hallitsen.

• diy.projektien.ongelma

Kun kysymys on pelkästä rahasta niin osta valmis tuote kaupasta. Pienen rahansäästön takia ei kannata lähteä itse harrastamaan elektroniikan rakentelua, kun tavoitteena on päästä oikeasti käyttämään laitetta. Hyvin moni diy projekti alkaa hyvin mutta ei koskaan tuota haluttua lopputulosta. Kesken jäänyt viritelmä syö paitsi aikaa ja rahaa niin myös estää sinua ostamasta tilalle uutta toimivaa laitetta, sillä sehän olisi sama kuin tappion myöntäminen.

Jos tarvittavat työkalut löytyvät valmiina ja osaamistakin on eikä pieni viiväastyminen harmita niin sitten tilanne on toinen. Rakentelemalla saa sellaisia ratkaisuita toteutettua, joita kaupan hyllyltä on mahdotonta löytää.

• sellaistasevainon

Mutta jos haluaa itse rakentaa, niin 2kpl diesel-auton starttimoottoria rinnakkain veneen moottoriksi?

Olen nähnyt kyllä tuollaisia sähköjuttuja avutontahan se on noiden kanssa jos tehot ovat jotain 1 kilowattia, mitenkään ei pärjää aallokossa sellaisella, soutuveneelläkin pääsee paremmin.

• Lettunen

Pwm säätimen voi tehdä itsekin mutta suosittelisin dimension engineering firmasta joko syren tai sabertooth moottorisäädintä. Itselläni on sähköveneprojekti johon tulee myös pwm säädin. Radio ohjatussa ruohonleikkurissa on jo sabertooth.n 2x60amp moottorisäädin ja toimii hyvin. En ite lähtis muita säätimiä miettimään.

• RMRM

Jos ihan itse tekee, niin helpoin on tehdä säädin arduinolla. Siinä on pwm-modulaatio valmiina. Mitään analogisia kytkentöjä ei kannata ruveta väsäämään. Arduinon perään vaan riittävän isot tehotransistotrit , -fetit tms.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      146
      2912
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      367
      2047
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      40
      1777
    4. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      37
      1742
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1421
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1221
    7. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1173
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      328
      965
    9. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      110
      948
    10. Annan meille mahdollisuuden

Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      782
    Aihe