Miten pääsisi palvelutaloon ?

yksinäisyystappaa

Yksin sairaana kotona on kamalaa vaikka kotihoito käväisee kaksi kertaa päivässä.
Palvelutaloon ei pääse.
Minne menisi ettei tarvitse pelätä yksinään ?
Ei minnekään. Kun ei ole rahaa tarpeeksi.
78v.

37

1083

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juu_u

      Älä sinne niin kaipaa. Tutki asioita ja huomaat kotiolojen paremmuuden. Jos kuntosi huononee riittävästi "pääset" hoitokotiin laulamaan uskinta maksaa silloin ainakin 7000 e kuukaudessa. Ota eutanasia!

    • miinaorvokki

      Juu_u ???
      Onko kirjoituksessasi mitään inhimillistä?
      Mene itse malliksi minne tuossa toista kehotit.

      Ystavällisyys ei maksa joten pyydä edes anteeksi möläytystä.

      • Vasemmanlaidanlukutaito

        Aloittajalleko sinä kommentoit? Ehkä sittenkin tuolle "juu-u:lle", joka on ala-arvoinen tyyppi. Mutta silloin pitää napsautaa hänen kommenttinsa alla olevaa LISÄÄ KOMMENTTI että vastaus menee oikeaan kohtaan.


    • kirjoitellaan-taas-

      Kirje alotuksentekijälle !


      Moi ,
      sinulla on kuitenki aika hyvin asiat,
      kun sinulla käy kotipalvelu kaksikertaa päivässä,
      tietenki jos et itse pääse ollenkaa ulos se tekee tilanteesta ikävän,
      -- olen saman ikänen,
      yksin asuva hyvin kivulias, kipee ihminen,
      mutta pystyn liikkumaan itse ulkona,
      harrastan vielä myös erilaista liikuntaa muutamia kertoja viikossa,
      viihdyn yksikseni,
      tietenki joskus kaipaan jotain samaa kuin oli oma puoliso
      kun hän oli vielä elossa,
      muuten elämä on vielä jokseenki hyvin,
      voimat vääjäämättä hiipuu,
      siivous käy jo melkein mahdottomaksi,
      olen jotenki avuton, en osaa, en jaksa , en kehtaa hankkia kotiapua,
      se onkin suurin ongelmani,
      pelottaa tämä voimien hiipuminen ja kipeä elämä,
      mihin se johtaa
      ja kuinka lopulta saan apua kotiin,
      vai saanko ollenkaa,
      tämä vanhuus tekee ihmisestä avuttoman,
      vaikka ennen elämässä on ollu hyvin itseelinen, jaksava, toimielias,
      nyt se kaikki näyttää olevan ohi,
      se harmittaa suuresti
      ja vetää mielen matalaksi,
      meitä saman ikäsiä on paljon,
      kampailemme samojen ongelmien kanssa,
      aika näyttää miten meidän käy,
      uusi sote-sotku on vielä arvoitus,
      onko meidät suuret-ikäryhmät unohdettu oman onnemme nojaan,
      kuolemmeko yksin kotiimme kenekää siitä huolta kantamatta,
      se jää nähtäväksi,
      toivon sinulle jonkin hyvän ratkaisun jotta jaksaisit elää mahdollisimman tasokasta loppuelämää,
      terveisin: saman ikänen.

    • Ikä.tuo.mukanaan

      Eikö kodinhoitajilla olisi tietoa paikkakuntanne tilanteesta. Ainakin voisivat neuvoa kenen puoleen kääntyä.
      Olemmeko me huonokuntoiset niin alistuneita, että emme osaa pitää puoliamme oman elämisemme vuoksi?
      Sinulla sentään käy kodinhoitaja. Saat jotain apua. Moni meistä joutuu maksamaan tuntipalkan jokaiselle kävijälle. Pienistä eläkkeistä aika raakaa.

    • sama-ongelma-

      alotukseen :

      Huoli on meikdän kaikkien vanhusten yhteinen,
      tulevaisuus on arvoitus,
      saammeko apua ja kuinka sitä hankkia,

    • yksinäisyystappaa

      Kotihoidosta on käyty selvittelemässä tilannetta. Ei pääse palvelutaloon.

      Ensiksi täytyy olla vähintään 3xvrk kotihoitajan tarve ja paljon huonompi kunto. Ei pääse palvelutaloon vaikka joutuisi olemaan kuntonsa takia sängyssä suurimman osan aikaa kattoa tuijotellen.

      Toiseksi täytyy mennä ainakin kerran viikoksi johonkin tarkkailtavaksi miten selviytyy päivittäin.
      Johonkin hoitokotiin. Kotihoito järjestää sen.
      Sieltä antavat arvion onko tarve palvelutaloon.
      Mutta en pääse vielä tarkkailtavaksikaan.

      Kotihoidon omavastuu minulle on noin 150€.
      Ei se ilmaista ole.

      Sain siivoussetelin, kun en pysty paljon siivoomaan. Siivoussetelin arvo on 20€.
      Siivoojat paikkakunnallani eivät tule ollenkaan alle kahden tunnin keikalle, ja se maksaisi noin 100€ firmasta riippuen. Eli siivoussetelistä ei ole mitään hyötyä.
      Ei oikein jää 80 euroa, että kerran kuukaudessa voisi maksaa kahden tunnin siivouksen.

      Eläkkeestä jää käteen alle 500€.

      Lääkkeet maksaa noin 120-150€kk.

      Ruoka tulee kotona olevasta Menumatista-laitteesta, koska en pääse kauppaan enkä kykene juurikaan ruokaa laittamaan.
      Menumatruoat maksaa kuukaudessa noin 200€.
      Se on siis vain yksi lämmin ateria päivässä.

      Kauppa-auto tuo kerran viikossa aamiaistarvikkeet ja iltapala-ainekset ja muun, siis kahvin, leivät, leikkeleet, hedelmiä, mehua, viiliä, tiskiaineen, saippuan, wc-paperin.
      Puhelin- ja sähkölaskut ja jotain satunnaisia (jalkahoito, kotiparturi) kun makselee, kauppa-auton tilaus pitää aina tehdä sen mukaan , mitä jää.

      Tiedän, että tämä on ihan tavallista, normaalia eläkeläisen elämää !
      Suurella osalla on tällaista.
      Mutta kun ei totu. Sydän streikkailee, huimaa, kaatuilee ja pelottaa.
      Tauti jäykistää jäseniä. Hataraa on.

      Turvapuhelinfirmasta saa odottaa käyntiä monta tuntia joskus.
      Parempaan firmaan ei ole varaa, josta tultaisiin noin puolessa tunnissa.

      Kiitos myötätunnosta !

      • lääkekatto

        Vuotuinen lääkekatto on noin 600 euroa, eli se tulee kohdallasi täyteen 3-4 kuukausessa, sen jälkeen et itse maksa lääkkeistäsi. Noin pienillä tuloilla saat varmasti asumistukea ja ehkä toimeentulotukeakin.


      • yksinäisyystappaa
        lääkekatto kirjoitti:

        Vuotuinen lääkekatto on noin 600 euroa, eli se tulee kohdallasi täyteen 3-4 kuukausessa, sen jälkeen et itse maksa lääkkeistäsi. Noin pienillä tuloilla saat varmasti asumistukea ja ehkä toimeentulotukeakin.

        Saa asumistukea, en voi saada toimeentulotukea, lopulla kustannan kaiken muun ja kyllä pärjäilen, mutta yksinolo kun ei ole kunnossa on kamalinta. Pelko on jäänyt aivoihini asumaan.
        Kun oli seuraa joskus, meni paremmin, mutta ainoat lähellä asuvat, kaksi mukavaa kaveriani naapurista siirtyivät taivaan valtakuntaan.
        Yritän olla realisti, katson paljon telkkaria etten ajattelisi pelkojani.


    • kanssa-kulkija

      Hankalalta kuullostaa henkinen tilanteesi , vaikka hyvin organisoidulta hoitosi kyllä vaikuttaa.
      Ehkä puheseura kannustaisi jaksamaan, tai antaa käytännön virikkeitä vaikeina hetkinä ?

      WWW. TUKINET

      AAMUKORVA

      Kenties voisit tilata puhekirjoja, joita kuuntelemalla ajatuksesi rauhottuisi, jos ei

      radio tai telkkari kiinnosta ?

      • Kokenut-kuuntelija

        On kokemusta puhekirjoista siis äänkirjoista, joita voi lainata esim kirjastoista. Tuli siinä
        'tutuksi Kalle Päätalonkin kirjoittama kirja kuunneltua, hyvää uniääkettä ei tarvtse ottaa melatoniini pilleriä.
        Toisinaan kirjan lukijalla on yvin monotoninen ääni ja se vasta antaa hyvin unen alkua. Siskon mies sokeutui 80% näövammaisila on laaja valikoima äänikirjoja.Hän oli hyvin tyytyväinen näkövammaisten palveluihin.


    • auttajana.nytkin

      Mietippäs mahdollisuutta palkata itse avustaja joka kävisi vaikka kerran päivässä tuon jo olemassa olevan avun lisäksi.

      Avustajan tuntipalkka on alle 10 euroa tunnissa, mutta tuleehan siihen toki eläke yms,. maksut sinun maksettavaksesi, mutta esimerkiksi 2/h /pvä ei maahan kaada ja luulen, en tosin tiedä, että siihen saa varattomuutesi johdosta vielä tukeakin.

      Yritäppäs kuntasi sosiaalitoimen kanssa puhua asiasta. Heillä on tarkat yiedot ja ohjeet.
      Itse käyn vastaavassa avustustyössä invakisoituneen ihmisen avustajana 3 päivänä viikossa noin 3-4 h / kerta. Hänelle tuodaan lämmin ruoka jokaiselle päivälle, mutta aamupalat ja iltasyömiset hän kykenee itse hoitamaan. Lääkkeet kyllä unohtuvat ottamatta, viikonlopun jälkeen ne ovat päiväkohtaisissa koloissaan...

      Toimeen tarttumalla, selvitä mikä ero olisi jos avustamisesi olisi päivittäistä, ja pääsisit uloskin avustettuna.

      En tiedä kokonaistilannettasi liikuntakyvyn osalta, tms. joten en voi täysin verrata omaan avustussuhteeseeni.

      Kunnan virkailijat , terveys- ja sosiaalitoimistossa tietävät ja osaavat laskea tuon itsepalkatun avustajankin kustannukset paremmin.

      Tsemppiä ja voimia.
      Auttaisin jos olisi lähellä, eikä ole kallista apua, kun itse eläkeläisenä minulle ei tarvitse maksaa eläkemaksuja, mutta vero tietenkin.

    • yksinäisyystappaa

      Lämpimät kiitokset ystävällisille ihmisille !
      Avustaja olisi kiva vaikka kerran viikossa, mutta meillä jotka saamme asumistukia on niin pienet tulot ja jää niin vähän käteen, ettei siivoojaankaan ole varaa, jos ei itse pysty.
      Niinkuin kirjoitin edellä.

      Kiitos ystävällisyydestä ja neuvoista.
      Pelastitte tämän päivän.
      Muistan teitä iltarukouksessani.

      • auttajana.nytkin

        Kuten kerroin, toimin auttajana.


        Minä siivoan autettavalleni, joka käyntikerta tarkistan pinnat, lakaisen ja pyyhin jos on pyyhittävää. Kun siivotaan joka päivä, ei ole suuria siivousurakoita ja koti on aina siisti.
        Vien roskat, tiskaan, olen seurana, vien asiakkaan ulos, jne.

        Ei se ole kallista! alle 10 euron tunti kaikkineen.
        Kaikkia auttajat eivät ole firmojen palveluksessa, firmahan sen suurimman pottin siivouksestakin perisi!


      • yksinäisyystappaa
        auttajana.nytkin kirjoitti:

        Kuten kerroin, toimin auttajana.


        Minä siivoan autettavalleni, joka käyntikerta tarkistan pinnat, lakaisen ja pyyhin jos on pyyhittävää. Kun siivotaan joka päivä, ei ole suuria siivousurakoita ja koti on aina siisti.
        Vien roskat, tiskaan, olen seurana, vien asiakkaan ulos, jne.

        Ei se ole kallista! alle 10 euron tunti kaikkineen.
        Kaikkia auttajat eivät ole firmojen palveluksessa, firmahan sen suurimman pottin siivouksestakin perisi!

        Aivan, firmat ovat kalleimpia, siivooja saa vain vähän, mutta kaupunki vaatii, että on oltava firma, vain firma hyväksytään, kun on palvelusetelin käytöstä kysymys.
        Kaupunki tekee yhteistyöt vain firmojen kanssa.
        Käytännössä kaupunki maksaa siivoustyöstä firmalle palvelusetelin arvon, 20€ ja asiakas lopun.

        Toisaalta on aika mahdoton löytää suoraa kontaktia henkilöön, joka siivoisi kympillä.
        Ystäväpalveluja on olemassa, tiedän, olen vain aika huono ottamaan yhteyttä mihinkään.
        Tuntuu masentavaltakin, että pitää virallisesti tilata "ystävä"
        kun on niin surkea ihminen, ettei ole omasta takaa enää.
        Jotkut ovat muuttaneet kauas ja jotkut ovat poisnukkuneet.

        Ystäväpalveluihmiset ovat ihania hyväsydämisiä ihmisiä, on ihanaa, että vapaaehtoisia on olemassa.
        Olen joskus vuosia sitten ajatellut alkaa itsekin auttajaksi/ystäväksi, mutta tuli olennainen muutos terveyteen.

        Kiitos taas sinulle, olet ihana ihminen !


      • Yksin.unohdettuna
        auttajana.nytkin kirjoitti:

        Kuten kerroin, toimin auttajana.


        Minä siivoan autettavalleni, joka käyntikerta tarkistan pinnat, lakaisen ja pyyhin jos on pyyhittävää. Kun siivotaan joka päivä, ei ole suuria siivousurakoita ja koti on aina siisti.
        Vien roskat, tiskaan, olen seurana, vien asiakkaan ulos, jne.

        Ei se ole kallista! alle 10 euron tunti kaikkineen.
        Kaikkia auttajat eivät ole firmojen palveluksessa, firmahan sen suurimman pottin siivouksestakin perisi!

        Maksetaanko se mustana sinulle? Edullisetkin siivousfirmat laskuttavat lähes 30 per tunti. Silloin firma on sopinut o% Alvin asiakkaan iän tai sairauden perusteella.
        Ei sinunkaan apusi tule halvaksi, jos usein käyt. Mutta tunnissa ehtii imuroida pienen asunnon ja juoksuttaa roskat. Ehkä pari kertaa kuussa riittäisi aloittajalle.
        Moni ikäihminen elää yksin isonkin yhteisön keskellä. Omassa taloyhtiössäni on useita portaita ja tuttuja vuosien takaa, mutta ei kukaan soita ovikelloa edes ohimennessään.
        - "Vanha on jotenkin outo. Ymmärtääköhän se edes puhetta. Kuuleekohan se. Vieläkö se muistaa minut? Täytyis vissiin joskus kysyä sen vointia. Nyt ei ehdi."


      • auttajana.nytkin
        Yksin.unohdettuna kirjoitti:

        Maksetaanko se mustana sinulle? Edullisetkin siivousfirmat laskuttavat lähes 30 per tunti. Silloin firma on sopinut o% Alvin asiakkaan iän tai sairauden perusteella.
        Ei sinunkaan apusi tule halvaksi, jos usein käyt. Mutta tunnissa ehtii imuroida pienen asunnon ja juoksuttaa roskat. Ehkä pari kertaa kuussa riittäisi aloittajalle.
        Moni ikäihminen elää yksin isonkin yhteisön keskellä. Omassa taloyhtiössäni on useita portaita ja tuttuja vuosien takaa, mutta ei kukaan soita ovikelloa edes ohimennessään.
        - "Vanha on jotenkin outo. Ymmärtääköhän se edes puhetta. Kuuleekohan se. Vieläkö se muistaa minut? Täytyis vissiin joskus kysyä sen vointia. Nyt ei ehdi."

        Hei.
        Minun avustettavani maksaa minulle palkan, ihan normaalilla tavalla hän on minun työnantajani.
        Palkastani pidätetään vero, ja minulle maksetaan matkakuluista sillä tavalla, että merkitsen hänen kuljettamiseensa tarvitut kilometrit päiväkirjaan ja hän joskus tankkaa omilla varoillansa minun autoni. Sillä tavalla kuitataan matkakuluja joita syntyy. Hänellä on lisäksi taksikortteja, mutta niillä ei pääse kuin määrättyjä matkoja.

        Keskinäisellä sopimuksella minä teen työni kuten hän toivoo, ja usein vien teatteriin, tai lähikaupunkiin ihan vaoin vaihtelun tarjoamiseksi.
        Tulee niitä vanhukselle yksinäisiä tunteja, vaikka kävisin joka ainut päiväkin istumassa muutaman tunnin seurana.

        Terveiset autettavaltani.
        Tässä yhdessä istumme, hän syö, minä kirjoitan.


    • meittiäjokavaunuun

      Elämä on todellakin monelle vanhukselle julmaa aikaa. Itse pyydän joka päivä K-taholta että saisin kaatua kodissani saappaat jalassa. Olen 80v. ja joka vuosi on tulossa lisäkremppaa.
      Meillä neurologisten tapausten osastolla v a i n yksinolo ja eläminen on sitä eliittiä. Kuin koneet me enimmäkseen häivytämme vahingollisen yksinäisyyden tunteen...tai on hetkittäin niitäkin.
      Siis ketkä me? Mut ainaskin pelkään palvelutaloon joutumista viimisen päälle.

      • palvelutalo-viimmenen-

        Palvelutaloon joutuminen ei ole maailman paras juttu,
        muutama vuosi sitten ku puolisoni sairastui alzhaimeriin hän pääsi loppuvaiheessa palvelutaloon ympärivurokauden valvontaan ja hoitoon,
        ( hyvä se tietenki oli kun itse en enään jaksanu häntä hoivata )
        kävin häntä usein katsomassa ja avustin kykyni mukaan,
        mutta
        en itse halua palvelutaloon jos jotenkuten pärjään omassa kodissa,
        koska palvelutaloissa on vähän henkilökuntaa,
        huoneet yleensä haisi kakalle, kun eivät ehtineet koko aikaa siivota,
        joissaki huoneissa sairaat huuti kokoajan apua tai äitä tai mitä millonki,
        se huutaminen oli todella rasittavaa vierailulla olevillekki, entä muille potilaille,
        se varmasti on hirveetä kuuneltavaa, koko aikainen huutaminen,
        suru oli suuri oman omaisen sairauden ja kärsimysten takia,
        se aika oli raskasta aikaa, suru on ikuinen,
        ajan myötä hieman lievittyy, kipeät muistot jää kuitenki pistämään,
        kaikki on nyt takana päin, rakkaani pääsi taivaankotiin vuosien kärsimysten jälkeen,
        luoja meitä vanhoja auttakoon jotta jaksisimme omatoimesen elämämme loppuunasti,
        se jää nähtäväksi,
        jos luoja olisi armollinen päästäisi meidät suhtkoht terveenä saappaat jalassa pois ikuisuuteen sitten kun sen aika tulee,

        palvelutalo on viimeinen mahdollisuus elämän loppuvaiheessa, jos ei ole kohdannu äkkilähtöä ennemmin,


    • isoäiti_

      Rohkea aloitus, joka onnistui hyvin, sillä
      koskaan ei tiedä millaiseen rumbaan joutuu palstalaisten pyörityksessä.
      Mukava, että olet saanut asiallisia vastauksia. Toivotaan niistä olevan apua sinulle
      aloittaja ja ehkäpä muillekin.
      Kerrankin voi sanoa, että keskustelupalstalla on keskusteltu. Hienoa!

      Äänikirjoista tuli mieleeni; kun luin Seura-lehteä nauhalle näkövammaistilaajille monia vuosia sitten. En tiedä ilmestyykö ko. lehti enää (?).
      Lukeminen alkoi aina lehden kansikuvan kerronnalla.
      Kerran lehdessä oli laaja artikkeli Vatikaanin Sikstuksen kappelista (Sikstiiniläiskappeli)
      lukuisilla kuvilla varustettuna ja minun piti yrittää kertoa myös kuvien sisältö itse tekstin ohella. Siinä kiemurtelin Michelangelon freskon Viimeien tuomio kimpussa yrittäen etsiä sanoja kuvaamaan Eevan ja Aatamin karkoitusta ihmisfiguurien keskellä, tai Aatamin luomista Jumalan käden kosketuksineen.
      Hiki nousi pintaan, sillä näiden jumalaisen kauniiden kuvien kuvaaminen sanoin oli mielestäni mahdoton tehtävä.

      Lukijat kiittelivät aina, koskaan ei tullut moitteita, vaikka tiesin vajavaisuuteni ja usein mietin jälkeenpäin miten olisi pitänyt sanoa ja mitä jättää sanomatta
      Monotooniseksi ja rauhalliseksi kuvailivat ääntäni.

      • Ymmärrän

        Taidetta, niin musiikkia kuin kuvataidettakin ei oikein pysty kääntämään puhekielelle.

        Hyvää jatkoa kaikille teille! toivottaa Mia-Liisa.
        Tämä on todella ihana keskustelu-ketju.


    • tavallvirtanen

      pitääkö myydä kiintee omaisuus pellot ja mettät ja käyttää rahat palvelutalon hoitoon vai saako ne antaa jollekin perinnöksi?vai onko se myöhästä kun jo asumassa palvelutalossa?

      • Pitää

        Kaikki kiinteä ja irtain omaisuus tulee ehdottomasti antaa ennakkoperintönä pois hyvissä ajoin. Samoin pankkitilit kannattaa tyhjätä käteiseksi. On hyvä jos on jälkikasvua joka voi hoitaa raha-asiat vanhuksen puolesta vaivihkaa niin ettei yhteiskunta ja byrokratia pääse väliin.


      • aaapsiskos
        Pitää kirjoitti:

        Kaikki kiinteä ja irtain omaisuus tulee ehdottomasti antaa ennakkoperintönä pois hyvissä ajoin. Samoin pankkitilit kannattaa tyhjätä käteiseksi. On hyvä jos on jälkikasvua joka voi hoitaa raha-asiat vanhuksen puolesta vaivihkaa niin ettei yhteiskunta ja byrokratia pääse väliin.

        eikös ne voi kuolemansa jälkeen perinnöksi ihminen jättää, pitääkö ne etukäteen antaa, kun ei ole vielä kuollutkaan, perintönsä?


    • paristo

      H A L O O !!!
      Miltähän tuntuu aloittajan lukea "tavallvirtanen" kirjoittamaa juttua ???

      Ehkä hän ja moni muu myisi , jos olisi mitä myydä, että saisi hoivaa !!!

      On kummallista, että jotkut varakkaat ihmiset on niin sairaan itaran nuukia etteivät voi käyttää rahojaan omaksi hyväkseen ja hyödykseen vaan yhteiskunnan pitäisi kaikki maksaa.
      Kuitenkin samaan aikaan samat varakkaat ihmiset kadehtivat muita varakkaita ja muitten varakkaitten eläkkeitä ja ihmettelevät mikseivät varakkaat maksa itsekin jotain.

      • tavallvirtanenn

        ei vaan kysymys oli siitä, että vaatiiko jokin instanssi yhteiskunnassa myymään hoivamaksuihin vai ei, onko lakia tai sääntöä siihen?vai saako ne pitää Ominaan ja antaa sitt perinnöksi jollekin.


      • Ttimon
        tavallvirtanenn kirjoitti:

        ei vaan kysymys oli siitä, että vaatiiko jokin instanssi yhteiskunnassa myymään hoivamaksuihin vai ei, onko lakia tai sääntöä siihen?vai saako ne pitää Ominaan ja antaa sitt perinnöksi jollekin.

        ymmärrän yskän", ei kai sitä tarvi erilailla katsoa koska ne perinnöt antaa, joka antaa ennemmin, onhan silläkin ollut varallisuutta, tai sama määrä voi olla kuoltuaan antavalla, miks eritavalla toimitaan. Miks saa antaa eläissään lapsilleen mutta ei kuoleman jälkeen? kuoltuaan pitääkin antaa yhteiskunnalle?


      • paristo
        Ttimon kirjoitti:

        ymmärrän yskän", ei kai sitä tarvi erilailla katsoa koska ne perinnöt antaa, joka antaa ennemmin, onhan silläkin ollut varallisuutta, tai sama määrä voi olla kuoltuaan antavalla, miks eritavalla toimitaan. Miks saa antaa eläissään lapsilleen mutta ei kuoleman jälkeen? kuoltuaan pitääkin antaa yhteiskunnalle?

        Kuka on kieltänyt testamentin teon ? Ei kukaan !
        Ilman testamenttiakin lapsilla on lakioikeutensa perintöön, ei siihen yhteiskunta tule jaolle !


    • elättää.toivetta

      Toinen vaihtoehto olisi nrahapelissä saada nuun paljon rahaa että voisi palkata hoitajan viimeisille vuosille. Tosin tämä on aika utopistinen toive.

    • Itsekin.harkitseva

      Taitaa olla jo liian myöhäistä toteuttaa:
      Tapa joku poliittisen eliitin huippu. Pääset vankilaan kissanpäiville. On ikuinen huolenpito 24/7, terveydenhoito ja muut palvelut. Tulet olemaan siellä arvostetussa asemassa.
      Epäilen vain, että kuntosi on jo päässyt siihen jamaan, ette pysty tuohon. Olisi pitänyt varautua ajoissa. Ja onko auttajia?

    • Pelleporrasvastuuseen

      Aloittaja on saanut käsittämättömiä vastauksia. Kun suomalaiset ovat niiin politiikkaan orjentoituneita niin miksi hemmetin ihmeessä he eivät joukkovoimalla vaadi päättäjiä hoitamaan vanhusasioita kuntoon.

      Laitospaikkoja on vähennetty jo liikaa sanoi viime viikolla (?) joku päättäjiä viisaampi hemmo ja hoito- ja hoivakotien tulisi olla voittoa tuottamattomia ainakin vielä näille tämän maan hyvinvoinnin rakentaneille ikäluokille.

      Itse tiedän yhden tapauksen, jossa iäkäs ihminen vain ilmoitti sairaalakäynnillä että hän ei aio enää palata yksinäiseen kotiin ja piste. Että voihan se olla hieman itsestäkin kiinni tämä(kin) homma. Hän tosin on iäkkäämpi kuin aloittaja.

      • yksi.paikka

        Millä paikkakunnalla (???) tuo onnistui: "En aio enää palata yksinäiseen kotiin ja piste."

        Tuota ei usko erkkikään.

        E i ole itsestä kiinni pääseekö vai ei palvelutaloon.
        Palvalutalot on ajettu alas. paikkoja ei ole,
        ennenkuin joku kuolee ja tulee 1 paikka.


      • Luki-luki

        Missä siinä sanottiin että hän meni palvelukotiin? Sitten kai menee kun jonotuksen jälkeen paikka aukeaa. Mutta kotiin hän ei mennyt.


    • ommainen

      Kaksi lähiomaistani asuu jukisen sektorin palvelutalossa ja ovat tyytyväisiä. Kummallakin on kansaneläke ei muuta. Olen toisen edunvalvoja ja talous on tasapainossa eli tulot ja menot noin 1000 euroa kuukaudessa. Vanhuspalvelulaki korostaa liikaa kotona asumista, muitakin paikkoja pitää olla.

      • onkototta

        miten kansaneläke voi olla 1000 euroa ? Minulla on työeläke pienempi enkä saa yhtään kansaneläkettä !


      • ommainen
        onkototta kirjoitti:

        miten kansaneläke voi olla 1000 euroa ? Minulla on työeläke pienempi enkä saa yhtään kansaneläkettä !

        Vaikeavammainen saa muuta tukea, myös tukieläkettä. Asumistukeakin. En kadehtisi, elämä on ollut esim. omaani verrattuna melko rajoittunutta.


      • paristo
        ommainen kirjoitti:

        Vaikeavammainen saa muuta tukea, myös tukieläkettä. Asumistukeakin. En kadehtisi, elämä on ollut esim. omaani verrattuna melko rajoittunutta.

        Vaikeavammainen siis voi päästä palvelutaloon, se on oikein hyvä, mutta hyvin iäkäs ja sairas ei pääse. Se ei ole hyvä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1585
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1224
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1147
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1066
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      1027
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      582
      1015
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      920
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      912
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      774
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      700
    Aihe