Eturauhasen TUIP-leikkaus, kokemukset?

Starman10

Olen 60-vuotias mies ja minulle on varattu aika TUIP-leikkaukseen (siis ei varsinainen höyläys eli TURP) vaihtelevien virtsaamisvaivojen takia. Eturauhanen on hieman suurentunut (noin 33 ml) ja siinä on pitkään ollut tulehdustaipumusta. Vuosi sitten oli kaksi virtsatulehdusta, sen jälkeen olen ollut varmuuden vuoksi estoantibiootilla. Virtsasuihku on mittauksissa aika vaatimaton. Haluaisin kuulla kokemuksista nimenomaan TUIP-tyyppisestä leikkauksesta: Onko johtanut parempaan virtsasuihkuun? Onko siemensyöksy kääntynyt sisään päin vai säilynyt normaalina? Onko virtsan pidätyskyky säilynyt hyvänä? Kaiken kaikkiaan: Kannattatiko kokemuksen mukaan mennä TUIP-tyyppiseen leikkaukseen.

16

4563

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 6422mick

      Minulle tehtiin tuo operaatio maanantaina, elikkä lopputuloksesta ei ihan satavarmaa voi sanoa, mutta hyvältä vaikuttaa; rakko tyhjenee, ei kuseta jatkuvasti, suihku parani, ottaa eteen, ja mälli lentää vauhdilla, ja ulos, eikä rakkoon. Tässä vaiheessa kuseminen vielä sattuu jonkin verran, mutta ei niin kuin aluksi,, silloin tuntui, kuin olisi kussut piikkilankaa.

    • Kiitos kommentista, kuulostaa erittäin lupaavalta! Millainen oli tilanteesi, jonka vuoksi TUIP-leikkaukseen päädyit - millaisia vaivoja oli tarkemmin ottaen? Olitko jo kokeillut hormonipohjaista lääkehoitoakin? Itse en ole uskaltanut sitä kokeilla, vaikka Xatralia olenkin jo pari vuotta napsinut.

    • 6422mick

      Kusettuani alkoi melkein heti uudestaan kusettamaan, siis rakko ei tyhjentynyt, heikko suihku, kusin istultaan, koska oli helpompaa, mutta kun nousi pöntöltä, niin lirahti; oikeastaan mäkihyppy-asennossa tuli parhaiten, vaikka kuinka ravisti, niin vehjettä housuun laittaessa taas lirahti, pari kertaa tuli kusiumpi. Tamsylosiinia käytin vähän aikaa, mutta vaikutus ei kummoinen. Minulla ei rauhanen ei ollut suuri, mutta sen mallinen, että painoi virtsaputkea. Niin ja monesti oli vaikeaa saada pissa tulemaan.

    • 6422mickille: Miten toipuminen leikkauksesta on jatkunut, kun siitä on nyt reilut 2 viikkoa? Oma leikkaukseni on ihan pian edessä ja mietin, miten kauan tulen olemaan esim. heikosti työntekohapessa. Työni on konttorimaista sisäduunia. Miten siis sinun tapauksessasi?

    • 6422mick

      Hyvin olen toipunut; kolme viikkoa sain sairaslomaa, koska työni on ruumiillista, mutta konttorihommia olisin voinut tehdä vaikka leikkausta seuraavana päivänä.

    • Hieno juttu, kuulostaa lupaavalta ja hyvältä!

    • 6422mick

      Viime yönä, ja tänä aamuna tunsin, kun istuin pöntöllä kusella, että jotain paksumpaa tuli. Kusi oli punaista, ja seassa pieni kokkare; leikkausarpi ilmeisesti tuli pois, niin kuin oli sanottu, mutta tuokaan ei ollut kivuliasta, vaan juuri huomasi, että muutakin tuli, kuin kusta.

    • Starmn10

      Eilen sitten minun leikkaukseni, pääsin jo kotiin, yksi yö sairaalassa. Toistaiseksi tuntuu, että kaikki etenee lupaavasti. Virtsaa tulee jo nyt paremmalla suihkulla kuin ennen leikkausta! Ainoa vain, että sitä tulee vain noin 1 dl kerrallaan ja noin 1-2 tunnin välein. Mutta tämä on tietenkin vasta alkuaa, kattoo nyt...

      Miten sinun toipumisesi on edennyt? Miten nopeasti ja millä tavoin olet lisännyt liikuntaa?

    • 6422mick

      Työhommia, raskaitakin teen päivittäin, ja tunnin kävelylenkkejä, ja ei kipuja. Tsemppiä .

    • Saap.nähärä

      Minulle.pitäisi tehdä tuip pikapuoliin. Sen näkee sitten

    • Nyt TUIP-leikkauksestani noin 6 viikkoa. Aloin tehdä sporttisempia juttuja (mm. punttisalia) reilu viikko sitten ja kaikki on mennyt hyvin. Mutta kun viime perjantaina pelasin peräti 2 tuntia sählyä, tuli pelin jälkeen illalla kipuja alavatsaan. Seuraavana päivänä kivut ohi. Tänään pelasin tennistä (aika kevyesti) tunnin ja nyt kivut palasivat. Muita oireita ei ole ja mitään verenvuotoa ei ole ollut kuin pari päivää leikkauksen jälkeen. Olenkohan sittenkin tehnyt liian kovia treenejä liian aikaisin? Onko kenelläkään mitään vastaavia kokemuksia?

    • Jappe52

      Hei kaverit. Mulla on samanlaiset oireet kuin mitä 6422mick kuvaa. Tamsu ei auta. Eturauhanen painaa rakkoa ja tukkii putken, niin että koko ajan on hätä ja koskaan ei saa tyhjäksi. Ja heti käynnin jälkeen lirahtaa housuunkin. Urologille on seuraava aika jonkun viikon päästä.
      Kiinnostaa tietää, miten pystyitte töihin tässä kunnossa ja miten pitkään hoitoa piti odotella.

      • 6422mick

        Taisi mennä neljä kuukautta leikkaukseen pääsyä. Työt ulkotöitä maalla, joten kuselle pääsi milloin vaan, joten ei hirveästi haitannut työntekoa.


    • gdhfghh

      Onko keltään lukijoista, tai tiedättekö, jotakin, jolta on leikkauksen jälkeen rassattu virtsaputkea,, minulla meni leikkaus hyvin, mutta nyt puolen vuoden jälkeen virtsaamisen aloitus kestää, ja suihkukin on heikohko. Jostain luin, että virtsaputkea olisi huuhdeltu, rassattu tms.

    • Miten.on

      Tehtiin TUIP, ei ollut apua. Onko muita menetelmiä hoitaa virtsaumpi? TURP ei tule kysymykseen, sanoi urologi. Tietäisikö joku?

    • 2354sdfgfg

      Muutama kuukausi sitten tehtiin höyläys. Sen tuloksena meni siemensyöksy sekä orgasmin tuntemus kokonaan. Elämä on ollut sen jälkeen yhtä helvettiä, öisin ei saa nukuttua. Koko ajan tunne, että tämä elämä oli tässä. Ikää kuitenkin alle 60. Tampereella saivat tämän aikaiseksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      102
      7315
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      36
      2792
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      34
      2366
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      107
      2076
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      16
      1775
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      9
      1545
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1407
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1381
    9. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      35
      1343
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1324
    Aihe