Kivitalo ei ole paloturvallinen

Eppäilevämattias

Miksi kivitalo olisi sen paloturvallisempi kuin mikään muukaan talo? Harvemmin palo seinästä saa alkunsa.

5

681

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paloa

Palavien aineiden määrä on vähäisempi. Harvemmin tosiaan seinästä alkaa, mutta aika usein palo etenee seinään.

• ei_puuta_kerrostaloon

Ihan höpö höpö. Huonekaluissa ja sisustusmateriaaleissa on aina enemmän kuin tarpeeksi materiaalia palon ylläpitoon. Esim. yhden sohvan vaahtomuovieristeet tai jääkaapin eristeet palaa sellaisella kivalla megawattiluokan paloteholla vauhtiin päästyään. Kyllä tarkenee ja henki lähtee, jos ei pääse ulos muutaman minuutin kuluessa palon syttymisestä.

Pientalossa sitten jo vähän se ja sama, jääkö runkoa pystyyn palon jäljiltä. Kerrostalot toki eri juttu. En pidä puukerrostaloja kovinkaan mielekkäänä. Eihän näissä juuri ikinä pala koko talo, vaan ainoastaan yksi tai pari huoneistoa. Sitten ollaankin puutalossa hitusen ihmeessä, mitä tehdään, kun on puoli taloa sammutusvesien kastelemana. Vrt Helsingissä ilman sääsuojia rakennetut talot kivasti homeessa jo ennen valmistumistaan.

• NickNailer

Rakennusten paloturvallisuudessa lähdetään siitä, että on riittävästi aikaa poistua paikalta. On ihan eri asia palaako puutalo heti päältä vai jääkö kivi tunneiksi pystyyn. Siinä ehtii jo normaalioloissa sammuttamaankin.

Palokuorman saa pieneksi, jos haluaa. Jääkaapin eriste on PIRiä, joka ei pala, vaan hiiltyy. Sohvankin saa palamattomana, jos maksaa (tai vaihtoehtoisesti ostaa BASFilta suoraan "vaahtomuovin" ja tekee itse).

Aika hyvin pärjää levyttämällä herkät materiaalit kaksinkertaisella kipsilevyllä, koska kipsissä on kidevettä. Ihan oikeaa vettä saa, jos hankkii sprinklerit.

Kaikki on suhteellista. Kivitalossa on pienemmät vakuutusmaksut, joten ainakin vakuutusyhtiöiden mielestä kivitalo kestää tulipaloja puutaloa paremmin.

• Qpla

Salama tai pikkupoikien tulitikkuleikki ei sytytä kiviseinää.

• Kivitaloonhyvä

Välipohja, väliseinät, portaat ja usein myös yläpohja on kivitaloissa kiveä. Palava massa ja tulen keinot levitä ovat kivitalossa pienempiä. Palaneen kivitalon voi usein myös restauroida ja ottaa uudelleen käyttöön pienemmillä vaurioilla kuin puutalon... joka usein menee käyttökelvottomaksi. Usein palot lähtevät sähköliitännöistä ja -laitteista jotka ovat rakenteissa kiinni. Nämä seikat eivät kuitenkaan aiheuta kivitalossa paloa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      35
      4203
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      55
      2915
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      46
      2828
    4. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      30
      2603
    5. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      8
      2555
    6. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      324
      2551
    7. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      2129
    8. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      54
      1875
    9. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      46
      1673
    10. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      141
      1527
    Aihe