Mitä opitte protu-leirillä?

kilpikonnakierre

Hei kaikki protu-leirin käyneet/vetäneet!

Haluaisin kysyä muutaman kysymyksen kouluprojektiani varten;

1. Mistä aiheesta syntyi kiinnostavin/syvällisin keskustelu leirillä ja miksi? (saa olla useitakin)

2. Mitä opitte leirillä?

3. Miten käsityksenne maailmasta muuttui? (En tarkoita välttämättä uskonnollisella tasolla, vaan yleisellä)

Kiitos vastanneille jo etukäteen!

3

1905

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • momo

      Mun leiristä on nyt kolme vuotta aikaa. Ei siis oo tuoreinta tietoa, vaan katon asioita nyt eri vinkkelistä :)

      1. Mistä aiheesta syntyi kiinnostavin/syvällisin keskustelu leirillä ja miksi? (saa olla useitakin)

      Yksinäisyydestä: monella oli henkilökohtaisia kokemuksia, pohdittiin syitä ja tunteita. Aihe oli tosi omakohtainen.
      Turvallisuudesta: kun oltiin eri puolilta Suomea, nähtiin poliisi ja muut turvallisuusjutut, esim. armeija ja nettiin liittyvät, tosi eri tavoin. Opin tästä ehkä kaikista eniten
      Ei ollut keskustelu, mutta tulevaisuuspolku, jossa kävin itekseni puhumassa kaikkien ohjaajien kanssa eri aiheista syvällisiä. Oli tosi hieno kokemus ja aattelen sitä edelleen.

      kiinnostavin oli kannibaalin käännytys ja monet saunakeskustelut

      2. Mitä opitte leirillä?

      Opin paljon politiikasta haluamattakin :D Meillä oli sellaisia nelikenttiä siellä, joilla tutkittiin asiaa. Musta tuntuu nyt jälkikäteen, että opin paremmaksi keskustelemaan muiden kanssa ja sellaiseksi, joka sietää ja ymmärtää helpommin muiden mielipiteitä.

      3. Miten käsityksenne maailmasta muuttui? (En tarkoita välttämättä uskonnollisella tasolla, vaan yleisellä)

      Tää on vaikea. Aattelen ehkä nyt, että maailma ei oo niin paha kuin sinne mennessä. En koskaan oikein puhunut mistään maailmanparantamisista kavereiden kanssa, mutta leirillä puhuttiin ja musta oli kiva huomata, etten oo ainoo sellanen, jota painaa esim ilmastonmuutos. Mun maailmankuva on ehkä siis tarkempi, koska aattelin asioita leirin aikana, ja positiivisempi. Uskon siihen, että ihminen on pohjimmiltaan hyvä.

    • Auliv

      1. Maailmankuva-keskustelu/luento, jonka veti edesmennyt Pekka Elo. 1990 leirillä kävi ulkopuolisia luennoitsijoita, joilla oli ymmärrystä kunkin päivän teemasta.

      2. Että en ole maailmassa yksin, vaikka Mikkelissä tunsin olevani.

      3. Prometheus-leiri muutti kaiken. En osaa eritellä asiaa enää, mutta se oli käännekohta. Kotiseudullani ei ollut koskaan ollut et-opetusta eikä nuoria ollut missään muuallakaan kannustettu ajattelemaan itse. Internettiä ei ollut, saati somea. Prometheus-leiri oli sisäinen vallankumous.

      Kävin leirini 28 vuotta sitten.

    • Lilli.M

      Mirkalta opin ettei jumalaa ole ja sen miksi kirkko haluaa kaikki lapset ja nuoret ripariin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      10300
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      421
      4563
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      92
      3104
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2875
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2714
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      230
      2698
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      154
      1889
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      73
      1748
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1640
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1443
    Aihe