Haluaisin rakentaa vanhaan autooni automatiikan, joka sytyttää ajovalot katkaisimen 0-asennossa hetki sen jälkeen (esim. 2 s) kun moottori on käynnistetty. Ikävä kun automatiikkaa ei ole, niin monesti unohtuu sytyttää valot, auto saksan tuontia.
Onko autoissa yleisesti olemassa jokin johto missä on jännite ainoastaan silloin kun moottori käy (laturilta?)? Sieltä voisi ottaa releelle ohjauksen. Vai olisiko tieto otettava elektroniikan avulla joltain pyörintäanturilta, esim. kampiakselin asentotunnistimelta? Entä millä saisi helpoiten aikaan tuollaisen muutaman sekunnin viiveen?
Helppo olisi toki kytkeä valot niin että palavat aina kun virrat päällä mutta niin en halua tehdä kahdestakin syystä: joskus on hyvä voida pitää virtoja päällä ilman että ajovalot palavat ja toisekseen starttauksen aiheuttama (ali)jännitepiikki rasittaa varmasti ballasteja (xenon) turhaan (ilmenee valojen välkkymisellä, kun starttaa valojen olleessa päällä). Tuon viiveen haluaisin syttymiseen juuri siksi että valot syttyisivät vasta kun moottori on jo varmasti käynnissä ja starttaus loppunut, jolloin ballasteille tulee kunnollinen akkujännite.
Ajovaloautomatiikka
38
2453
Vastaukset
- edison2
Ota huomioon vikatilanne, turvallisuus pimeässä. Niitä releitä pitäisi monistaa, yhden käämin kyrvähtäminen ei sammuta molempia lamppuja satasen nopeudessa...
-Eikös varmempi ole piippari, valot unohtui?- Vituttaa
Aloittaja kysyi miten valot saa syttymään automaattisesti. Silloin niiden SAATANA pitää syttyä automaattisesti.
- loikyujtyhtsrdtf
Ei auton alkuperäisissäkään valokytkennöissä ole mitään ydinvoimala tason varmistuksia, vaan monenkin yksittäisen kompenentin hajoaminen aiheuttaa pimeyden.
- sillaiseepelaa
Laita kirkas merkkivalo kojelautaan. Vedä lampusta piuha virrat päällä sulakkeelle. Vedä lampusta toinen piuha ajovalon kaapeliin. Nyt merkkivalo palaa jos valot unohtuneet laittaaa päälle. Valo myös palaa jos olet unohtanut ne sammuttaa.
- Mersussa
En laita kun haluan että premium-luokan autossa valot syttyvät automaattisesti.
- premium_sähkövika
Mersussa kirjoitti:
En laita kun haluan että premium-luokan autossa valot syttyvät automaattisesti.
mitä hommaat semmoisia premium-tason autoja joissa joutuu rakentelemaan valoja.
- Nimimerkki_Erkki
Ohjauksen voi ottaa öljykellolta ja kytkentä tuohon tyyliin. Bipolaaritransistorin tilalla voi käyttää MOSFETtiä. https://aijaa.com/oaLNnk
- Automie
Hyvä idea ottaa öljykellolta tieto! Kiitokset ensimmäisestä asiallisesta vastauksesta. Jos sattuu joku vika tulemaan niin valot saa kyllä manuaalisesti alle sekunnissa päälle
- öljyhuomiovalo
Ne tuppaa nuo öljynpainemerkkivalot aina joskus tyhjäkäynnillä vilkkumaan, ajovalot vilkkuvat sitten samaan tahtiin. Huomaa ainakin lisätä öljyä.
- Jddidioglskw
öljyhuomiovalo kirjoitti:
Ne tuppaa nuo öljynpainemerkkivalot aina joskus tyhjäkäynnillä vilkkumaan, ajovalot vilkkuvat sitten samaan tahtiin. Huomaa ainakin lisätä öljyä.
Melko paska auto pitää olla jos painevalo vilkkuu. Silloin on suurempiakin murheita kun yhdet ajovalot.
- ei_pimeässä
Jddidioglskw kirjoitti:
Melko paska auto pitää olla jos painevalo vilkkuu. Silloin on suurempiakin murheita kun yhdet ajovalot.
Sekin vielä että öljynpainevalo sammuu jo vaikka auto ei ole vielä käynnistynyt.
- rollaati.rollaa
ei_pimeässä kirjoitti:
Sekin vielä että öljynpainevalo sammuu jo vaikka auto ei ole vielä käynnistynyt.
... mutta öljynpainevalo syttyy tietyllä viiveellä uudelleen jos auto ei käynnistynyt.
Valojen sytytykseen akkujännitteen seuranta. Käynnistyksen aikana akkujännite käy varsin alhaalla ja silloin valot voivat olla sammuneena. Kun starttimoottori lakkaa pyörimästä niin jännite nousee takaisin ylös. Tästä näkee milloin starttaus on päättynyt. Sitten viiveellä katsotaan öljynpainevalon käyttäytymistä.
Auton CAN - väylästä todennäköisesti löytyy tieto siitä että moottori on käynnissä. Tiedon hankkiminen sitä kautta on tykillä hyttystä - ratkaisu mutta... - noin_se_toimii
rollaati.rollaa kirjoitti:
... mutta öljynpainevalo syttyy tietyllä viiveellä uudelleen jos auto ei käynnistynyt.
Valojen sytytykseen akkujännitteen seuranta. Käynnistyksen aikana akkujännite käy varsin alhaalla ja silloin valot voivat olla sammuneena. Kun starttimoottori lakkaa pyörimästä niin jännite nousee takaisin ylös. Tästä näkee milloin starttaus on päättynyt. Sitten viiveellä katsotaan öljynpainevalon käyttäytymistä.
Auton CAN - väylästä todennäköisesti löytyy tieto siitä että moottori on käynnissä. Tiedon hankkiminen sitä kautta on tykillä hyttystä - ratkaisu mutta...Joo, sitten kun startti ei jaksa enää pyörittää tai lopetetaan starttaus.
Miten olisi: virta päälle - viive starttauksen aloituksen yli - starttauksella katko = valot syttyy. Siis vetohidastettu rele ja avautuva kosketinrele starttauksesta sarjassa. - Automie
rollaati.rollaa kirjoitti:
... mutta öljynpainevalo syttyy tietyllä viiveellä uudelleen jos auto ei käynnistynyt.
Valojen sytytykseen akkujännitteen seuranta. Käynnistyksen aikana akkujännite käy varsin alhaalla ja silloin valot voivat olla sammuneena. Kun starttimoottori lakkaa pyörimästä niin jännite nousee takaisin ylös. Tästä näkee milloin starttaus on päättynyt. Sitten viiveellä katsotaan öljynpainevalon käyttäytymistä.
Auton CAN - väylästä todennäköisesti löytyy tieto siitä että moottori on käynnissä. Tiedon hankkiminen sitä kautta on tykillä hyttystä - ratkaisu mutta...Auto on viimeinen merkkinsä edustaja jossa ei ko. väylää ole.
Mutta eikös laturilta saa joltain johdolta jännitteen vain kun auto on käynnissä? - laturipanostaja
Automie kirjoitti:
Auto on viimeinen merkkinsä edustaja jossa ei ko. väylää ole.
Mutta eikös laturilta saa joltain johdolta jännitteen vain kun auto on käynnissä?Siihen johtoon joka tulee latauksen merkkivalolle, tulee jännite vain kun laturi pyörii. Siihen kytkettävä rele ei saa olla kuitenkaan niin herkkä että toimisi jo sen lampun läpi tulevalla akun jännitteen virralla.
- vanha_jippo
Automie kirjoitti:
Hyvä idea ottaa öljykellolta tieto! Kiitokset ensimmäisestä asiallisesta vastauksesta. Jos sattuu joku vika tulemaan niin valot saa kyllä manuaalisesti alle sekunnissa päälle
öljykello sytyttää ajovalot automaattisesti niinkin premium-luokan autossa kuin Nissan Micrassa (samalla huomauttaa öljyn tai sen paineen vähyydestä...)
- Sähkärisälli
Voit ottaa ohjauksen laturin D liittimeltä. Releenä voi käyttää vaikka tälläistä kaksoisrelettä niin saat myös samalla parkit ja ajovalot päälle.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/481861/Kaksoisrele-12V-2x40A
Rele voisi olla myös vaikka sellainen missä on kaksi 87 napaa niin parkit voi kytkeä omiin piireihinsä. Muista sulakkeet ja muutenkin asiallinen asennus.- Automie
Näinpä taidan asian toteuttaa, tuo viive pitää vielä miettiä...
"Muista sulakkeet ja muutenkin asiallinen asennus."
Kyllä, se on periaatteeni kaikissa asennuksissa.
- Ota_selvää_ensin
Saattaa olla että autossasi on jo valoautomatiikka. Ei niitä autoja kovin monenlaisia tehdä. Peruskaapelointi on sama mutta johdot kytketään vähän eri tavalla valokytkimeen riippuen siitä mihin maailman kolkkaan auto lähetetään. Näin ainakin oli itselläni (MB 190 1990-malli).
Pissapojan suuttimien lämmityskin lähti toimimaan kun laiton sulakkeet paikoilleen. - on_off_very_easy
Millainen urmas ei pysty keskittymään tekemisiinsä liikkeellelähtiessä JA UNOHTAA LAITTAA VALOT MANUAALISESTI päälle? Sitten, jos se oikein premium-tason automatiikka rakennetaan ja se pettää ei valoja saa välttämättä päälle ollenkaan enää millään vaikka vastaantulija siitä kuinka vilkuttaakin. Tällaisia vikoja kerjätessään saa kaikista autoista vanhan rellun tai sitikan.
Summerin päällejääneistä valoista voin hyväksyä, sillä päätösvalta siihen reagoinnista ja vastuu ajamiseen liittyvistä asioista pysyy yhä kuskilla. Kaikenlainen automatiikka toimii tai ei toimi, riippumatta siitä luottaako siihen tai vain luuleeko kovin sen toimivan. Keep It Simple And Stupid = KISS. Kyllä valtamerilaivoissakin ja lentolaitteissa voi olla se päinvastainen tuhoisaa.- Meikä-
Sinun varmasti kannattaakin jättää tuollaiset kytkennät muiden huolleksi väännellä ylpeänä nappia jos sen kerran osaat.
Itse laiton joskus yhteen Toyotalaiseen niin että ohjaus tuli juurikin virtalukolta, sai sitten kytkimellä pois käytöstä jos halusi. Xenoneja varten voi laittaa vetohidastetun viivereleen.
Akun latausjännitteestä tietoa ei voi ottaa koska jos kaikki virta laturilta menee akun lataamiseen tai invertterin kautta kahvinkeittimeen niin jännite ei nouse ja valot sammuu.
Nykypäivän latureista en tiedä onko niissä millaisia kytkentöjä, tein yhdestä Boschin laturista generaattorin niin siinä oli vain kaksi pinniä LIN-väylälle ja paksu latausjohto. Tämmöisessä tapauksessa tulee ensimäisenä mieleen kiepauttaa laturin paksu johto pari kierrosta pultin ympäri ja laittaa pultin päähän Hall-anturi. Silloin valot syttyvät vasta kun laturi pyörii eikä tarvitse rikkoa auton omia johtosarjoja. - Höpöhöpö_
Meikkä ei oikein taida tietää miten laturi toimii. Kaikenlaiset täällä höpisevät mitä sattuu. Et niinpaljoa pysty laturia kuormittamaan ettei D :aan tule jännitettä ellet polta laturia.
- Meikä-
Mitä sinä vajakki täällä meuhtaat, tahallesiko aiheutat viihdettä palstalle vai etkö eläessäsi ole muuta korjannut kun isäukkosi valmettia 60-luvulta ja kuvittelet muiden olevan yhtä onnettomia kun itse olet?
Missähän se D on Volvo V80 laturissa? siinä ei ole kun paksu latauspiuha akulle ja kaksi nastaa LIN-sarjaliittimelle joka käskee laturia. Tässä laturissa itse hiosin nauhakoneessa jännitteensäätimen auki ja heitin patentit väliin että sain rajoitettua magnetointia ja latausjännitteen kohdilleen.
Alunperin laturi otti itse herätteen samasta akun paksusta latauspiuhasta mikähä'n se sinun onnettomilla tiedoilla on, B vai?
Tarviiko pistää kuvaa laturista, tosin nyt on jännitteensäädin possumassalla kyllästetty ja johtohäkkytöitä tulee ulos välistä että toimii ilman LIN-väylää. - Meikä-
Höpöhöpö_ kirjoitti:
Meikkä ei oikein taida tietää miten laturi toimii. Kaikenlaiset täällä höpisevät mitä sattuu. Et niinpaljoa pysty laturia kuormittamaan ettei D :aan tule jännitettä ellet polta laturia.
Tasikin olla muuten S80 mistä tein sen generaattorin kun nuo kaikki kipot ihan saman näköisiä. Mutta älä nyt saa****n nollataulu luule että kaikki muutkin ovat jääneet sinun tavallasi 80-luvulle:
https://www.google.com/search?biw=1301&bih=670&tbm=isch&sa=1&ei=VGrdWrD1Es_zsAH-x4bIAQ&q=volvo s80 altenator&oq=volvo s80 altenator&gs_l=psy-ab.3...2920.11564.0.12318.16.14.1.1.1.0.150.1268.12j2.14.0....0...1c.1.64.psy-ab..0.9.686...0j0i67k1j0i19k1j0i30i19k1j0i8i30i19k1j0i30k1j0i8i30k1j0i24k1.0.wCrLIKq-ot0#imgrc=dn19F9Xd6yw0mM: - laturipanostaja
Meikä- kirjoitti:
Tasikin olla muuten S80 mistä tein sen generaattorin kun nuo kaikki kipot ihan saman näköisiä. Mutta älä nyt saa****n nollataulu luule että kaikki muutkin ovat jääneet sinun tavallasi 80-luvulle:
https://www.google.com/search?biw=1301&bih=670&tbm=isch&sa=1&ei=VGrdWrD1Es_zsAH-x4bIAQ&q=volvo s80 altenator&oq=volvo s80 altenator&gs_l=psy-ab.3...2920.11564.0.12318.16.14.1.1.1.0.150.1268.12j2.14.0....0...1c.1.64.psy-ab..0.9.686...0j0i67k1j0i19k1j0i30i19k1j0i8i30i19k1j0i30k1j0i8i30k1j0i24k1.0.wCrLIKq-ot0#imgrc=dn19F9Xd6yw0mM:Perinteisessä laturissa jossa on säädin yhteenrakennettuna D jännite, joka on magnetointia varten, tuodaan ulos laturista vain latauksen merkkivaloa varten.
http://kustinasennukset.blogspot.fi/2014/11/laten-laturit.html - Meikä-
Nyt ei puhuttu perinteisistä latureista, apinakin osaa kytkeä ilman että ymärtää toiminnasta enenpää kun sika hopealusikasta. Jos kelataan ketjua vähän ylöspäin, juuri ennen kuin tuo vammanen tuli sekoilemaan:
"Nykypäivän latureista en tiedä onko niissä millaisia kytkentöjä, tein yhdestä Boschin laturista generaattorin niin siinä oli vain kaksi pinniä LIN-väylälle ja paksu latausjohto. "
Tuo vammanen tulee tänne sönkkäämään että Meikä jauhaa paskaa ja sitten itse ole avannut konepeltiä 80-luvun jälkeen edes lisätäkseen lasinpesunestettä.
D nastassa muistaakseni oli akun plussasta latausvalon kautta heräte kentälle, kun laturi pyörii, kenttä saa virtaa staattorilta, silloin polttimo jää kahden 12V väliin eikä pala. Enkä minä en tiedä miten tuo kehari oli suunnitellut ottavansa tiedon laturin ulkopuolelta D nastasta jotta se saa akun kautta virtaa. - suunsoittajille
Meikä- kirjoitti:
Nyt ei puhuttu perinteisistä latureista, apinakin osaa kytkeä ilman että ymärtää toiminnasta enenpää kun sika hopealusikasta. Jos kelataan ketjua vähän ylöspäin, juuri ennen kuin tuo vammanen tuli sekoilemaan:
"Nykypäivän latureista en tiedä onko niissä millaisia kytkentöjä, tein yhdestä Boschin laturista generaattorin niin siinä oli vain kaksi pinniä LIN-väylälle ja paksu latausjohto. "
Tuo vammanen tulee tänne sönkkäämään että Meikä jauhaa paskaa ja sitten itse ole avannut konepeltiä 80-luvun jälkeen edes lisätäkseen lasinpesunestettä.
D nastassa muistaakseni oli akun plussasta latausvalon kautta heräte kentälle, kun laturi pyörii, kenttä saa virtaa staattorilta, silloin polttimo jää kahden 12V väliin eikä pala. Enkä minä en tiedä miten tuo kehari oli suunnitellut ottavansa tiedon laturin ulkopuolelta D nastasta jotta se saa akun kautta virtaa.Jäikö kieli vaiko pää konepeltin väliin kun jo monta päivää hiljaista häh !?
ei hätää ota isäukon nauhakone ja hio jostain niin pää tulee pois välistä, mutat älä liian kauan hio että menee deeplussa saman tien. - mikäonvanha
Meikä- kirjoitti:
Nyt ei puhuttu perinteisistä latureista, apinakin osaa kytkeä ilman että ymärtää toiminnasta enenpää kun sika hopealusikasta. Jos kelataan ketjua vähän ylöspäin, juuri ennen kuin tuo vammanen tuli sekoilemaan:
"Nykypäivän latureista en tiedä onko niissä millaisia kytkentöjä, tein yhdestä Boschin laturista generaattorin niin siinä oli vain kaksi pinniä LIN-väylälle ja paksu latausjohto. "
Tuo vammanen tulee tänne sönkkäämään että Meikä jauhaa paskaa ja sitten itse ole avannut konepeltiä 80-luvun jälkeen edes lisätäkseen lasinpesunestettä.
D nastassa muistaakseni oli akun plussasta latausvalon kautta heräte kentälle, kun laturi pyörii, kenttä saa virtaa staattorilta, silloin polttimo jää kahden 12V väliin eikä pala. Enkä minä en tiedä miten tuo kehari oli suunnitellut ottavansa tiedon laturin ulkopuolelta D nastasta jotta se saa akun kautta virtaa.Mitäs se "meikä" kiehuu, ajattelitko että vanhassa autossa on väyläsähköt. No ehkä ensin on syytä päättää mikä on vanha. Noille juuri kortin saaneille, "meikhämiehille " kaikissa vanhoissa on väyläsähköt.
- Meikä-
suunsoittajille kirjoitti:
Jäikö kieli vaiko pää konepeltin väliin kun jo monta päivää hiljaista häh !?
ei hätää ota isäukon nauhakone ja hio jostain niin pää tulee pois välistä, mutat älä liian kauan hio että menee deeplussa saman tien.Joo, taas yksi kunnon Hessu Hopo. Kerhoilla ja työpaikan kahvipöydissä voi ulostaa mitä sontaa huvittaa kun valmiina poistumaan ripeästi paikalta tai pari papukaija-kaveria mitkä automaattisesti asettuvat asiassa kun asiassa kaverinsa puolustusasemiin, vaikka koko puheenaihe olisi heille täys mysteeri. Palstoilla paskan sönköttäminen yleensä jää vähemmälle.
- Mualta
Ihmetyttä miksi niitten valojen pitää syttyä valokytkin nolla asennossa? Omat ajoneuvot kuuskyt ja kaheksankymmenluvulta. Kahdessa summeri ja muissa "valoautomatiikka" joka sammutti valot kun moottori sammutettiin. Valot siis ovat poissa nolla asennossa, mutta muissa ne ovat aina tarvittavat. Valoautomatiikka oli yhteen rakennettu jälkikäteen ja muissa se oli alkuperäisenä.
- Aloittajajaautoilija
Aikani asiaa pähkäiltyäni toteutin tämän kahden releen, vaihtoreleen ja tavallisen kytkentäreleen sarjaankytkentänä. Ideana se, että vaihtorele vetää kun avain on starttausasennossa ja katkaisee tällöin valojen herätepiirin. Kytkentäreleen kelalle tulee johto D :lta, välissä sopiva vastus joten laturin merkkivalon läpi tuleva jännite ei riitä vetämään relettä.
Nyt siis valot syttyvät, kun laturi lataa JA avain ei ole starttausasennossa, toimii hyvin. Kun avaimen palauttaa takaisin starttausasennosta, ei startin kuormitusta enää ole ja xenonit syttyvät mukavasti. Jos taas moottori ei lähde käyntiin, valot eivät syty koska laturi ei lataa ja kytkentärele ei vedä.- sadfsfasdf324
Mihin tuota starttiasennon relettä tarvitsee kun eihän se laturi nyt startessa vielä lataa? Vai onko auto joku vanha väljä paska jota joutuu starttaamaan minuutin ja sylinteri kerrallaan alkaa pikkuhiljaa syttymään niin tuollainenkin ongelma voi esiintyä.
- Meikä-
hoho, kiitokset sadfsfasdf324! Parhaat naurut loistavan verbaalisesta esitystavasta:
"...sylinteri kerrallaan alkaa pikkuhiljaa syttymään niin tuollainenkin ongelma voi esiintyä."
:D :D :D - Aloittajataas
sadfsfasdf324 kirjoitti:
Mihin tuota starttiasennon relettä tarvitsee kun eihän se laturi nyt startessa vielä lataa? Vai onko auto joku vanha väljä paska jota joutuu starttaamaan minuutin ja sylinteri kerrallaan alkaa pikkuhiljaa syttymään niin tuollainenkin ongelma voi esiintyä.
Vanha se kyllä on, väljä ei ja paska - no siitä voi olla montaa mieltä.
Tuota relettä tarvii siihen, että xenonien sytytysmuuntajille ei tule jännitettä ennen kuin starttaus on varmasti ohi - laturin merkkivalo kyllä sammuu autossani jo starttauksen aikana ja starttimoottorin aiheuttama transientti ei taatusti tee hyvää xenon-ballasteille. - Mualta
sadfsfasdf324 kirjoitti:
Mihin tuota starttiasennon relettä tarvitsee kun eihän se laturi nyt startessa vielä lataa? Vai onko auto joku vanha väljä paska jota joutuu starttaamaan minuutin ja sylinteri kerrallaan alkaa pikkuhiljaa syttymään niin tuollainenkin ongelma voi esiintyä.
Tuota mun vaunussa bensapumppu käynnistyy ensimmäisestä sytytyskipinästä. Eli menee sekuntteja täyteen paineeseen, joten käynnistymiseen kylmänä menee 1-4s. Ominaisuus kuuluu järjestelmään eikä ole vika. Lämpimänä käynnistyy tietenkin alle sekunnissa, joten viiveen järjestäminen ihan asiallista. Kaikki autot eivät lähde käyntiin pelkällä puristuksen ylimenolla.
Omassa ajoneuvosa on "valoautomatiikka" vaikka onkin jo yli 30v vanha. Valoja ei tartte sytytellä tai sammutella muuten kuin jos tarttee parkkeja tai pimeys moottorin käydessä.
- hevosmiäs
Kytke30 meetrin kettinkillä beerium luokkas rutinofis pihas suurinpaan puuhus moottorin tukikorvakkeista kiinni. Jos nyt unohdat käydä avaamassa ja näkemässä onko valo päällä niin huomaat jos on pimeeetä niin teillä ei oo ketään kotona.
- viheranargistiHKI
Sammuta pihavalos niin näeet onko koslassas valot päällä vai ei.
Määkin ymmärrän tän tekniikan valoista jos on pimeetä niin jopo lähtee mukaani vaikka dynamon D ei ole kytketty rengasta vasten. - Hivisti
Varvimittarista herätin, ja tätsool.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1135253
- 675054
- 904114
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.753610Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv603198- 432791
- 152297
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️521914- 401790
Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.371628