Kevätharavointi

Haravan.varressa

Syksyläl jäivät lehdet maahan, kun ei niitä voinut haravoida alituisessa sateessa. Nyt ovat ihanan rapsakoita ja lentelevät tuulessa kuin lepakkolapset.
Tartuin haravaan puutarhuriystäväni kanssa, joka korosti minulle, että nyt on lehdet haravoitava pensaiden alle antamaan voimaa kasvulle. Sykssyllä lehtiä ei pidäsinne kasata, sillä kasat antavat suojan talvehtimisen ajaksi tuhohyönteisille ja myyrille.

Keväällä lehtikasat pitävät maan kosteana ja kun lehdet lahoavat, saa kasvi ravinteita ja mullan laatu paranee.

Aina sitä oppii uutta.

10

536

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Viime vuosina mökillä aloin ruohonleikkurilla silputa lehdet maan ravinteiksi. Ihmeesti ne hävisivät nurmen noustessa. Kun pidän yhteyttä kesänaapureihin vielä, kuulin vihreää jo työntyyneen puutarhoihin ja palstoille.

      Täällä kotona ilotsen laajasta pihasta penkkeineen keinuineen, ja huvimajoineen! Tv:ssä menee hyvä kulttuuriohjelma Pohjolan enkeli,..pitää seurata.

    • Per-kel

      Tulipahan pikkasen haravoitua ja saksittua :)

    • sini.sirkku.ek

      Täällähän on ihan herttaista keskustelua! On siitä kauan kun näin mukavaan sävyyn kaikki on jutelleet! Hienoa!

      Hyvää yötä ! 😊

    • kukkasille

      Kylläpä sitä väsähti ko piti harsoa hakea autotallista, laitoin porraspieliin kukkaistutukset. Ne ko lupasi pakkasta ja luntakin. Alimmaisena oli se harsokin, mutta peitetty on.

    • Makriina.ei.kirj

      Pahinta puutarhassa on puutarhajätteiden hävittäminen kaupunkialueilla. MInulla on lehtikomposti pensaan alla ja muovinen kompostiloota seinustalla, mutta eipä niihin pensaitten oksia tällätä. Yhtiö tilaa lavan, eikä mene kuin hetki, kun se on puolillaan oksia ja risuja. Minä pätkin pihdeillä mahdollisimman lyhyeksi, mutta toiset vievä kolmimetrisiä puita ja oksia lavalle. Liian pitkiä ne minunkin oksani ovat, koska karsimani marjaomenapensas on kamalaa risukkoa. Se vie ison tilan lavalla. Sen pätkiminen on isompi työ kuin mikään muu koko pihassa.
      Ruoho on jo alkanut vihertää ja skilla availee sinisiä kukkiaan. Pionien kärjet kurkkivat mullasta. Ihanaa, kevät tulee.

      • Voi' ihanaa lukea puutahajuttuja! Hyvin jaksat vielä raivata pihalla Makriina, käy se pensaiden leikkuu hyvillä oksasaksilla, mutta meillä kun oli koriste omenapuu 4 m korkea, siitä en selvinnyt itse.

        Kesämökillä oli meillä avopenkka ison kompostorin lisäksi, sinne saattoi latoa pientä oksaa ja rikkakasveja. Aika nopeasti ne maatui mullaksi. Kurpitsa viihtyi hyvin ravinteikkaassa mullassa, vaikka e pikkelseistä välitäkään.
        Mieheni sieltä seuloi minulle kukkapenkkeihin multaa keväisin tyttöjen kanssa , ja vielä muistan kimeät kiljunnat kun matoja oli seassa 😊

        Kaipaan vieläkin puutarhan hoitoa näin keväisin, mutta saan vain ihailla krokusten ja muita kukintoja täällä kerrostalon pihalla. heippa!


      • sini.sirkku.ek

        Olihan hauska näky täällä Espoon kaupunkipihalla! Viimeistä kahvimukiani kun hörpin ikkunapöydän äärellä, nousi parvekkeen tasolle näkyviin kauhakuormaajan kauha täynnä kosteaa multaa, hah.

        Minä partsille ihailemaan, josko ne asukeille tarjoo suoraan kaiteelta mullatkin 😀
        Työkoneiden ääniä toki olen kuullut, kaikki kytävät siisti jokin ajettava pienkone, ja nurmikoilla on kottikärryjä pensaikkojen luona.

        Kaikki pensaat on eilen kaivuukone kiskaissut juurineen lavoille, siististi on toimittu ja leveät istutusalustat kukkasille ja pensaille on reunalaudoilla tuetut pihan keskustan ympäri.

        Ruusupensaat on saaneet mennä, kiva nähdä mitä tilalle aikovatkaan. Onneksi on ikivihreät mäntypuut ja ruotsin pihlajat, koivupuutkin paikoillaan, ne kun tuttuna näkymänä tervehtivät aamuisin :)

        PS. Oiskohan se tuossa istuessaan kauhurissa ukko tajunnut, jos oisin vinkannut partsilta, että,...juu tänne vaan 👋💪 😊))


    • nirppanokka.mummeli

      Kaunis, kirkas aurinko paistaa, ihana istua parvekkeella ja antaa auringon hyväillä kasvoja! Ehkäpä tässä istuessa pienen rusketuksenkin saa. Ovi raollaan, kuulen veteraanipäivän juhlallisuuksista musiikin kaikuvan radiosta , oi kuinka ihana olo valtaa mielen tällaisena juhlapäivänä. Nautinnollista iltapäivää muillekin ikätovereille!

    • mun.isäin.armahin

      Todella kauniisti lauloi Sibeliusakatemian tyttökuoro Finlandian. Harvoin niin kirkassointista esitystä on saanut kuullakaan.
      Päivä paistaa nyt suloisesti, veteraanit on juhlittu ja kahvitauonkin voi jo pitää ulkona. Kesä on tulossa!

    • haravanvarressa

      Täällä Pirkanmaallakin jo kevät edistyy, meillä on käyty mökillä jo kahtena viikoloppuna, itse jäinkin tänne muun perheen selvitessä kotona pari päivää. Niin minähän tein varhaiskaalista ja lammasjauhelihasta ison keiton, uus kali vaan vaan kuin suli, jotta perunaa laitoin lisäksi.
      Kaunista on, ilma kuin linnunmaitua hengittää. Naapurikin pistäytyi, sai lainaksi hyvän leikkurin ja kahveet juotiin, vaikka ei tuoretta pullaa ollutkaan nyt tarjota..
      Hyvin kelpasi, se kun on säilyvämpää tuo kotona tehty, menee vielä viikonkin vanhana hyvin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4985
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3154
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1770
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1635
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1491
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1256
    8. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1247
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1237
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1217
    Aihe