Kivuliaat kuukautiset

Kkuuttamolla

Oletteko huomanneet että jos kuukautiset runsastuneet ennen kuukautisia niin onko tulleet kivuliaimmiksi samalla? Nykyisin tullut välillä oikein sellaisia verihyytymiä ja kouristaa oikein vatsaa siinä kipeästi kun ne valahtaa ulos. Ja muutoinkin eka vuotopäivä pakottava tunne alavatsalla enemmän kuin ennen. Gynellä käyn kyllä tässä kohtpuoliin mutta kyselen vain onko muilla/onko ihan yleistä?

Muita mahd vaihdevuosioireita ehkä (olen 49) kun aamulla herää, tulee siinä sellainen hikoilukohtaus usein. Herää siis herätyskelloon ja ei vielä siinä hiessä mutta alkaa sitten puskeen samoin tein hikeä ihan että selkä kastuu. onko se tällaista ne kuumat aallot?

4

1400

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kkuuttamolla

Eikö siis ole kellään kipeytyneet kuukautiset vaihdevuosien lähentyessä? Tavallaan kaikki muutkin kuukautisvaivat on tulleet pahemmiksi kuin mitä ollut (pääkipu, rinnat tuhannen kipeät ennen kuukautisia jne), kun vuotoo lukuunottamatta melko vaivattomat olleet aina. Sellainen kai kuuluu kuvioon mutta se että tulee varsinaisia kuukautiskipuja nyt sitten?
      Niin ja tuossa hikoilussa mietityttää (se nyt kans vaihdevuosioire tiedän) se että kun yleensä kuvaillaan että naama punoittaa ja kuumottaa, mutta en semmosta tunne. Hikipisaroille vain valahtaa..

• onneksiloppuivat

Tutulta kuulostaa, mutta hikoilua oli vain vähän yleensä, mutta reippaan liikunnan yhteydessä paljon.

• gfdgdfhfdhhdhd

Olen nuorempi, mutta oireeni alkoivat todella varhain. Vuoto hieman runsastunut ja kierto lyhentynyt, mutta vuotokertojen välillä on eroja. Edellisellä kerralla vuoto oli niukempi. Itselläni on enemmän sellaisia pieniä hyytymiä, ei yhtä isoa. Nuorempana niitä ei juuri ollut. Itselläni kuukautiskipuihin on aina auttanut liikunta, joten ei isommin ole kipuja. Tosin olen kai jonkin sortin "biorytmi-ihminen", eli valon määrät ja vastaavat tekijät vaikuttavat paljon. Syyspimeillä kaikki on ikävämpää kuukautisista lähtien.

Itse hikoilen hormonimäärien ollessa matalimmillaan, eli ehkä noin viikkoa ennen kuukautisia alkaa. Enemmän olo on vain kostean tukala päivisin (kevyt ja ilmava pellava on taivaallinen vaatemateriaali!). Yöllä hikoilu on selvempää. Ja hermostunut olen, pää muutenkin kuin dementikolla. Punainen tuskin olen.

Kannattaa mittauttaa veren varastorauta-arvot. Itselläni oli todella matalalla. Raudan syönti helpotti olotilaa monelta osin. Esim. hapenloppumisen tunne ja sydämentykytys melkein jäivät pois. Hemoglobiinissa raudanpuute näkyy vasta, kun tilanne on paha. Monellakohan vaihdevuosi-ikäisellä tai muuten reippaasti vuotavalla raudan puute pahentaa oireita? Anemia muuten myös lisää vuotoa.

• Ellina

Myooma?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?

Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.
      Ikävä
      123
      2538
    2. 135
      1945
    3. Ikävä on häntä

Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos
      Ikävä
      63
      1276
    4. Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet

Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K
      Maailman menoa
      115
      1271
    5. En kai koskaan saa sinua

Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k
      Ikävä
      77
      1131
    6. Minkä kultakimpaleen

Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik
      Ikävä
      35
      1122
    7. HESARI: Kahden Pasin pankki OmaSp

Toinen entinen työntekijä sanoi, että Turtio oli organisaatiossa “Jumalasta seuraava, ylöspäin” https://www.hs.fi/visio
      Seinäjoki
      27
      1113
    8. Tykkäsit nainen

Aina eniten lähetyssaarnaajassa, muistan miten nautit!😎😚 meidän pitää päästä vielä kokemaan se.
      Ikävä
      45
      1079
    9. Kerroppas nyt

M mies, että kenestä sinä oikein tykkäät, niin saadaan tämä asia muillekin selväksi 😉
      Ikävä
      83
      1029
    10. Helppo selvittää onko oma täällä

Laittaa yhden selvän kysymyksen ja jos kukaan ei osaa vastata, niin oikea ei ole täällä. Saa käyttää vapaasti hyödykse
      Ikävä
      60
      992
    Aihe