Kohdunpoistosta toipuminen

Nipsu

Voisiko joku kertoa kuinka kauan kohdunpoiston jälkeen kestää maha- ja selkäsärky? Kohta pitäisi töihin mennä ja ainoa asento missä on hyvä olla niin on selällään.

26

16397

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maria__

      Minulla toipuminen kesti n. viikon.. ja sairaslomaa oli n. 5 viikkoa.. olin kyllä jo aivan kunnossa töihin mennessäni..
      Koska Sinulle on tuo kohdunpoisto tehty ?
      Ota ihmeessä yhteyttä lääkäriin jos Sinun jo töihin pitäisi mennä ja olet yhä noin kipeä....

      • poistettu molemmat

        Toipuminen kesti noin 6vk:a ainaski mulla ja sitte kun palasin töihin, olin vielä kipeänä jkv muutaman viikon.


    • tellu

      Jos olet sama Nipsu mikä kirjoitteli vähän aikaa sitten siitä että olet viikon päästä leikkauksesta kanniskellut painavia kauppakasseja ja puukoppia, en yhtään ihmettele hidasta toipumista. Itse alan ammattilaisena tiedän ettei ne varoittelut kantamisesta ja raatamisesta ole puppua. Lihakset tarvitsevat aikaa ja lepoa alkuvaiheessa.

    • kisuliini

      Mulla meni vain noin 3 viikkoo niin olin melkein entiselläni. Tosin vatsanseutu oli hiukan arka, koska se oli vatsanpeitteiden läpi leikattu. Mutta kyllä mä pystyin nukkumaan ja olemaan missä asennossa vaan jo 4 viikolla.
      Ulkoilin ja urheilin jo normaalisti!

      • Ohi on

        Viime tiistaina multa poistettiin vatsanpeitteiden läpi kohtu ja toinen munasarja. Torstaina kotiutettiin ja nyt on toinen päivä ilman lääkkeitä, illalla otan Para-tabsin vielä varoiksi. Ulkona olen käpsytellyt lauantaista lähtien, haluan että heti heti alkuvaiheesta yleiskuntoni lähtee kohenemaan ja saan happea. Mitään raskasta en tee mutta en liioin makaakaan koko päivää, siitä tulee vaan huono olo. Toivottavasti kaikki menee yhtä hyvin kun tää eka paranemisviikko, ettei tule takapakkeja. Sairaslomaa jäljellä 4 viikkoa.


      • ottaa
        Ohi on kirjoitti:

        Viime tiistaina multa poistettiin vatsanpeitteiden läpi kohtu ja toinen munasarja. Torstaina kotiutettiin ja nyt on toinen päivä ilman lääkkeitä, illalla otan Para-tabsin vielä varoiksi. Ulkona olen käpsytellyt lauantaista lähtien, haluan että heti heti alkuvaiheesta yleiskuntoni lähtee kohenemaan ja saan happea. Mitään raskasta en tee mutta en liioin makaakaan koko päivää, siitä tulee vaan huono olo. Toivottavasti kaikki menee yhtä hyvin kun tää eka paranemisviikko, ettei tule takapakkeja. Sairaslomaa jäljellä 4 viikkoa.

        rauhallisesti kuitenkin! Itselläni leikattiin 5 viikkoo sitten ja nyt menin töihin.
        Hyvä että sullakin olo on ok! Mäkin pystyin aloittamaan ulkoilun alussa mutta nytkin voin vielä sanoa että se haava tuntuu.
        Tikinpoiston jälkeen on hyvä olla noin viikko silleen hissukseen, itse sain jumppaohjeetkin aloitettavaksi vasta 2 viikkoa leikkauksen jälkeen.


      • Ohi on
        ottaa kirjoitti:

        rauhallisesti kuitenkin! Itselläni leikattiin 5 viikkoo sitten ja nyt menin töihin.
        Hyvä että sullakin olo on ok! Mäkin pystyin aloittamaan ulkoilun alussa mutta nytkin voin vielä sanoa että se haava tuntuu.
        Tikinpoiston jälkeen on hyvä olla noin viikko silleen hissukseen, itse sain jumppaohjeetkin aloitettavaksi vasta 2 viikkoa leikkauksen jälkeen.

        Kiva, että löysin kohtalotoverin, olen nimittäin ite ihan pallo hukassa, sairaalasta ei annettu mukaan mitään ohjeita, ei muuta kun sairaslomatodistus! Muutenkin ihmetytti toi kahden päivän sairaalassaoloaika, eks ole aikas lyhyt kun ajattelee leikkauksen suuruutta??

        Elikkä mitä ihmeen jumppaohjeita sait? Koskakohan uskaltaa ajaa autoa? Kuinka pitkiä kävelyitä teit sillon tikkien poiston jälkeen? Mä en oikeestaan vielä ole kun vähän teputellut happea haistellen pihaa ympäri. Ajattelin, et pikkuhiljaa...


      • sairaalasta
        Ohi on kirjoitti:

        Kiva, että löysin kohtalotoverin, olen nimittäin ite ihan pallo hukassa, sairaalasta ei annettu mukaan mitään ohjeita, ei muuta kun sairaslomatodistus! Muutenkin ihmetytti toi kahden päivän sairaalassaoloaika, eks ole aikas lyhyt kun ajattelee leikkauksen suuruutta??

        Elikkä mitä ihmeen jumppaohjeita sait? Koskakohan uskaltaa ajaa autoa? Kuinka pitkiä kävelyitä teit sillon tikkien poiston jälkeen? Mä en oikeestaan vielä ole kun vähän teputellut happea haistellen pihaa ympäri. Ajattelin, et pikkuhiljaa...

        mä sain monta a4:sta.
        Itse asiassa mun sairaalassa tälläisiin leikkauksiin kuuluu mm. tapaaminen fysioterapeutin kanssa ja käytiin läpi jumppaus ym. Toi kotiutus sulla on ollut tosi nopee, mäkin pääsin 3 pv:n päästä. Hoitsut sano että yleensä ollaan 4-5 pv. riippuen kunnosta!
        Siitä liikkumisesta, tikkien poiston jälkeen tein sellaista parin sadan metrin lenkkiä, ensin kerran/pv ja sitten lisäsin olon mukaan. Parempi on jos pääsee nopeesti levolle kun se että on kaukana kotoa ja joutuu repimään itsensä kotiin! Joskus oli niin että yhtenä päivänä jaksoi enemmän ja seuraavana ei enää niin paljon. Mutta kyllä mulla ainakin se haava-alue rupes vähän tuntumaan niin tiesin että soffalle makuulle taas muutamax tunnix. Sairasloma on kuitenkin sairasloma!

        Niistä jumppaohjeista lyhennelmä: Tee näitä 3 krt/pv ja toista 3 sarjaa 10 krt.

        2 vkoa leikkauksen jälkeen
        Koukkuselinmakuu, kädet vartalon vieressä
        - Nosta pää ja kaula alustalta uloshengityksen aikana vatsalihaksia jännittämällä. Katse kokoajan yläviistoon , leuka irti rinnasta. Polvet koukussa. Sisäänhengityksen aikana palaa alkuasentoon.

        4 vkoa leikkauksen jälkeen
        Koukkuselinmakuu.
        -Kurkota uloshengityksen aikana käsillä kohti polvia niin että hartiat ja lapalut irtoavat alustalta. Sis.hengityksen aikana paluu alkuasentoon.

        2 kk leikkauksen jälkeen
        koukkuselinmakuu
        - kurkota vielä ylemmäs käsillä polvien ohi uloshengityksen aikana niin että koko ylävartalo nousee alustasta. Palaa sis.hengityksen aikana alkuasentoon.

        Lisäksi leikkausalueen venytysliikkeet:
        -Asetu selinmakuulle polvet koukussa ja jalkapohjat sängyllä. Hengitä sisään ja nosta samaan aikaan lantio irti sängystä, laske lantio hitaasti alas samalla uloshengittäen.
        -Vie polvet vuoroin oikealle ja vasemmalle hitaasti venyttäen, vähitellen liikealuetta laajentaen.
        Näitä liikkeitä 3-5 krt. kerrallaan 2xpv Liikkeet rentouttavat ja lieventävät haavakipua.

        Kyllä aika menee hyvin kun näitä jumppaa!
        Mä en särkylääkkeitä kovin montaa päivää käyttänytkään, rohkeesti vaan ilman!


      • lisäys
        Ohi on kirjoitti:

        Kiva, että löysin kohtalotoverin, olen nimittäin ite ihan pallo hukassa, sairaalasta ei annettu mukaan mitään ohjeita, ei muuta kun sairaslomatodistus! Muutenkin ihmetytti toi kahden päivän sairaalassaoloaika, eks ole aikas lyhyt kun ajattelee leikkauksen suuruutta??

        Elikkä mitä ihmeen jumppaohjeita sait? Koskakohan uskaltaa ajaa autoa? Kuinka pitkiä kävelyitä teit sillon tikkien poiston jälkeen? Mä en oikeestaan vielä ole kun vähän teputellut happea haistellen pihaa ympäri. Ajattelin, et pikkuhiljaa...

        mä ainakin ajoin itse tikinpoistoon. Ei ollut ongelmia! Mutta kuuntele omaa oloasi, kyllä mä aikahyvin pystyin kaikkee kevyttä tekemään.
        Alussa tosin nautiskelin hyvällä syyllä mieheni palveluksista, mm. että kirjoitin vain kauppalistan enkä mennyt edes mukaan kauppaan.
        Lisäksi mm. roskien viennin ja imuroinnin annoin siippani hoitaa ekat pari viikkoo... oli loma!


      • Ohi on
        lisäys kirjoitti:

        mä ainakin ajoin itse tikinpoistoon. Ei ollut ongelmia! Mutta kuuntele omaa oloasi, kyllä mä aikahyvin pystyin kaikkee kevyttä tekemään.
        Alussa tosin nautiskelin hyvällä syyllä mieheni palveluksista, mm. että kirjoitin vain kauppalistan enkä mennyt edes mukaan kauppaan.
        Lisäksi mm. roskien viennin ja imuroinnin annoin siippani hoitaa ekat pari viikkoo... oli loma!

        Kiitokset ohjeista,otin talteen. Tikit on nyt poistettu, vähän epävarma tunne, pikkunen kohta haavasta vähän irvistelee, mutta eiköhän se siitä umpeudu! Lepäilen tän päivän , huomenna alkaa sitten pikkuhiljainen kuntoutus. Mutta tosiaan, kannattaa muistaa että on SAIRASlomalla, eli sohvalla saa olla ihan hyvällä omallatunnolla! - Taitaa tulla monta metriä virkattua seuraavien viikkojen aikana:-)


      • pari vuotta sitten poistettiin
        Ohi on kirjoitti:

        Kiitokset ohjeista,otin talteen. Tikit on nyt poistettu, vähän epävarma tunne, pikkunen kohta haavasta vähän irvistelee, mutta eiköhän se siitä umpeudu! Lepäilen tän päivän , huomenna alkaa sitten pikkuhiljainen kuntoutus. Mutta tosiaan, kannattaa muistaa että on SAIRASlomalla, eli sohvalla saa olla ihan hyvällä omallatunnolla! - Taitaa tulla monta metriä virkattua seuraavien viikkojen aikana:-)

        Hyvää vointia sinulle. Kyllä se siitä joka päivä helppaa. Voin kertoa koska minulta poistettiin myös kohtu ja kohdunkaula. Tästä on nyt pari vuotta aikaa ja vieläkin on haavan ympäristö tunnoton. Mitään muuta siitä ei jäänyt. Ihanaa ei ole menskuja ja syöpädiagnoosi osoittautui vääräksi.


      • Anonyymi
        sairaalasta kirjoitti:

        mä sain monta a4:sta.
        Itse asiassa mun sairaalassa tälläisiin leikkauksiin kuuluu mm. tapaaminen fysioterapeutin kanssa ja käytiin läpi jumppaus ym. Toi kotiutus sulla on ollut tosi nopee, mäkin pääsin 3 pv:n päästä. Hoitsut sano että yleensä ollaan 4-5 pv. riippuen kunnosta!
        Siitä liikkumisesta, tikkien poiston jälkeen tein sellaista parin sadan metrin lenkkiä, ensin kerran/pv ja sitten lisäsin olon mukaan. Parempi on jos pääsee nopeesti levolle kun se että on kaukana kotoa ja joutuu repimään itsensä kotiin! Joskus oli niin että yhtenä päivänä jaksoi enemmän ja seuraavana ei enää niin paljon. Mutta kyllä mulla ainakin se haava-alue rupes vähän tuntumaan niin tiesin että soffalle makuulle taas muutamax tunnix. Sairasloma on kuitenkin sairasloma!

        Niistä jumppaohjeista lyhennelmä: Tee näitä 3 krt/pv ja toista 3 sarjaa 10 krt.

        2 vkoa leikkauksen jälkeen
        Koukkuselinmakuu, kädet vartalon vieressä
        - Nosta pää ja kaula alustalta uloshengityksen aikana vatsalihaksia jännittämällä. Katse kokoajan yläviistoon , leuka irti rinnasta. Polvet koukussa. Sisäänhengityksen aikana palaa alkuasentoon.

        4 vkoa leikkauksen jälkeen
        Koukkuselinmakuu.
        -Kurkota uloshengityksen aikana käsillä kohti polvia niin että hartiat ja lapalut irtoavat alustalta. Sis.hengityksen aikana paluu alkuasentoon.

        2 kk leikkauksen jälkeen
        koukkuselinmakuu
        - kurkota vielä ylemmäs käsillä polvien ohi uloshengityksen aikana niin että koko ylävartalo nousee alustasta. Palaa sis.hengityksen aikana alkuasentoon.

        Lisäksi leikkausalueen venytysliikkeet:
        -Asetu selinmakuulle polvet koukussa ja jalkapohjat sängyllä. Hengitä sisään ja nosta samaan aikaan lantio irti sängystä, laske lantio hitaasti alas samalla uloshengittäen.
        -Vie polvet vuoroin oikealle ja vasemmalle hitaasti venyttäen, vähitellen liikealuetta laajentaen.
        Näitä liikkeitä 3-5 krt. kerrallaan 2xpv Liikkeet rentouttavat ja lieventävät haavakipua.

        Kyllä aika menee hyvin kun näitä jumppaa!
        Mä en särkylääkkeitä kovin montaa päivää käyttänytkään, rohkeesti vaan ilman!

        Kiitos paljon näistä ohjeista! En saanut Tyksistä mitään ohjeita liikkumiseen. Näillä menen!


    • Anonyymi

      Hei! Minulla kohdunpoistosta (ja munasarjojen) 10 päivää aikaa. Toipuminen on ollut hyvää; ei kipuja ja olen tehnyt 1-2 kävelylenkkiä päivässä silti liikaa rehkimättä. Nyt loppuviikosta vain alkanut kuume nousta, jos jätän Panadolin & Buranan ottamatta yli 12 tunniksi. Soitin Naistenklinikalle, ja sanoivat ettei ole syytä huoleen koska kuume kuitenkin laskee heti kun otan lääkkeet, eikä lämpö ole yli 38 asteen (korkeimmillaan on ollut 37,9C). Itseä vähän huolestuttaa mahdollinen tulehdus sisäelimissä, mutta joillain kuulemma tämän toipumisajan aikana voi kroppa reagoida pienellä kuumeellakin. Muita oireita ei ole, ja kun olen ”lääkkeissä” niin on ihan hyvä olo - mutta pakkohan nekin on lopettaa, nyt jo ärtynyt suoli tykkää kyttyrää buranadieetistä 😳

      Olisinkin kysynyt, että onko kenelläkään ollut toipumisaikana tällaiste kuumeilua, joka sitten olisi vain jäänyt pois...eli ei ollut kuitenkaan tulehduksesta merkki?

    • Anonyymi

      Lisäyksenä edelliseen vielä, että kyseessä oli laparoskopinen leikkaus ja sairaslomaa 2 viikkoa.

    • Anonyymi

      Älkää nyt hyvät ihmiset menkö silvottavaksi esim runsaiden menkkojen takia tai myoomien jotka voi yksityisellä poistaa yksitellen pelkästään myoomat. Haluan vain varoittaa sillä voitte pissata housuun pysyvästi tai saada laskeutuman jota sitten yritetää korjata useilla leikkauksilla. seksi elämä pilalla vaihtarit ennakkoon ja kuivuus.

      Kuten jo aiemmin totesin onneksi en uskonut julkisenpuolen kehotusta kohdunpoistoon myoomien takia, tyrkyttäköön hyväuskoisimmille. En kuitenkaa sano ettei tämän ketjun aloittelijalla olisi ollut painavaa syttä tms. mistä minä tietäisin.

      Kyselisin taas onko lisää ihmisiä joilla auttanut serrapeptase/serrapeptase nattokinase myoomiin?

      • Anonyymi

        Kaikella kunnioituksella: et voi tietää KENENKÄÄN tähän ketjuun postanneiden syitä kohdunpoistoon, ellei erikseen ole kerrottu, joten ei kannata huudella neuvoja ilman taustatietoja. Joka leikkauksella on riskinsä, mutta faktaa on se, että kohdunpoistojen komplikaatiot ovat tutkitusti aika pieni prosentti kaikista leikatuista naisista. Itse ainakin luin kotiläksyni ennen leikkausta ja olin tietoinen riskeistä (riski ei ole sama kuin ennuste) - ja sain lähetteen yli viisi vuotta sen jälkeen, kun olin asiaa alkanut tutkia & pyytää lähetettä; lähete ei todellakaan irronnut helposti.

        Tämä ketjuhan on lisäksi aloitettu otsikolla ”Kohdunpoistosta toipuminen” - olisi ehkä hyvä idea sinun kohdallasi aloittaa uusi keskustelu otsikolla, joka viittaisi etsimääsi tietoon (kokemuksia myoomien poistoon serrapeptase-hoidoilla).


      • Anonyymi

        minähän sanoinkin kommenttissani etten voi tietää syitä eri ihmisillä, sanoin vain että sitä tyrkytetään yleisratkaisuksi julkisella esim myoomiin koska se on halvempaa ja nopeampaa...saahan sitä toki mennä kohdunpoistoon vaan en itse siihen suostu ja halusin varoittaa muitakin.

        oli tuolla serrapeptaase ketju, pitäisi nostaa sitä.


    • Anonyymi

      Kun on näet niin että kaikille ei ole kerrottu riskeistä, ja että julkinen puoli ei pidä pelkkien myoomien poistoa järkevänä, liiotellaan siihen liityviä riskejä, eikä kerrota kohdunpoiston pilaavan joillakin seksielämän, nimenomaan yhdynnät ja niiden nautinnon. toivon että kaikki osaisivat etsiä itse esim netistä eri toimenpiteiden riskit. julkisen puolen lääkäreihin ei todellakaan ole luottamista. se on heille raha /säästö kysymys.

      • Anonyymi

        ja myönnän ettei tämä ollut oikea ketju ilmaista asiani, siihen on omat ketjunsa. olin vain tuohtunut koska julkinen vaistenplk valehteli kuin sika minulle, tai outo sanonta, siathan ovat rehellisen oloisia. Yksityinen tarjoaa aivan eri ratkaisuvaihtoehtoja, se on pointti.


      • Anonyymi

        Olen pahoillani, että kuntasi julkinen terveydenhuolto on palvellut sinua huonosti. Itselläni on (Helsinki) asiasta täysin päinvastainen kokemus; olen käyttänyt julkista terveydenhuoltoa 15 vuotta työterveyshuollon ohessa, ja koen aina saaneeni tosi hyvää palvelua. Kohdunpoistoa pihdattiin tosin vajaat 10 vuotta, lähete tuli monen vuoden (ja myoomien poistojen) jälkeen, mutta sekin lienee 'hyvä' asia joidenkin mielestä :)
        Mukavaa syksyä!


    • Anonyymi

      Moi - tulin vielä jättämään postauksen, kun itse tässä ketjussa kyselin vajaa kuukausi sitten kohdunpoiston jälkeisestä kuumeilusta: tuo oireilu loppui parin viikon jälkeen. Kävin tuolloin varmuuden vuoksi työterveyslääkärillä, joka otti verikokeet ja teki sisätutkimuksen: kaikki oli ok, tulehdusarvo vähän koholla (35) mutta kuulemma joillekin normaali reaktio parikin viikkoa leikkauksen jälkeen. Nyt, kun leikkauksesta on 5 viikkoa, olo on normaali ja vointi hyvä.

      • Anonyymi

        Tuolla facessa meillä on Menopaussi niminen ryhmä, josta saa vertaistukea myös tähän. Tervetuloa!


    • Anonyymi

      Onko teillä ollut kipuja suolentoimintaan liittyen?
      Itsellä leikkauksesta (sekä kohtu että munasarjat pois) 10 päivää ja tunnen jokaisen suolen toimintaan liittyvän kipuna peräsuoleen päin.

    • Anonyymi

      minulla meni n 9 vk palautumiseen. tosin leikkaus olikin äkillinen jne.

    • Anonyymi

      Oli kaksi kuukautta sairaslomalla. Hidas toipuminen. Ei kaikilla mene samallalailla.

    • Anonyymi

      Kohdunpoistosta vaginaalisesti 9 päivää. Suolen toiminta ja niihin liittyvät ilmavaivat aiheuttavat jonkin verran tukalaa oloa ja kipujakin. Öisin Panacod ja Ibumax, päivisin pelkkä Ibumax riittää. N. 10000 askelta per päivä rauhallista kävelyä menee mainiosti, helpottaa oloakin. Mitään painavaa en nostele ja välttelen ponnistelua sekä vatsaa kovettavia ruoka-aineita. Näillä on pärjännyt aika hyvin. Ompeleita alaosastolla pitää vähän myös varoa, ei voi istahtaa miten/mihin vain, ettei kirraa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      89
      3770
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      592
      3549
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      3472
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      53
      2199
    5. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      13
      2171
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      321
      1947
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      123
      1927
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      170
      1694
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      26
      1381
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1342
    Aihe