Hikikohtaus aina samaan aikaan?

läähänjaläkähdyn

Tuntuu oudolta, että tuollainen hikikohtaus tulee aina tietyssä kohtaa, eli kun alan illalla nukkumaan ja ehdin hetken maata paikoillani, niin silloin se tupsahtaa. Enpä ikinä ole kuullut, että näinkin voi mennä.

12

2637

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kkeehh

      Samaa ihmetellyt omalla kohdallani. Minulla vain aamulla, hetken päästä kun silmäni saan auki niin kuohahtaa hikeen. En tunne mitään erityisempää kuumotusta selässä/kasvoilla. Alkaa vain hikeä puskemaan.

      • Läähätänläkähdyn

        Minulla se hulmahtaa koko ylävartaloon ja otsalta hiusrajalta saa hikeä pyyhkiä. Inhottava tunne kaikkinensa.

        Elämä menee ensin menkkojen kanssa ja niiden jälkeen saa hikoilla!!


    • gfdgdfggdfg

      Minulla on ollut tosi nuoresta kuukautisia ennen ja joskus vielä kuukautisten alettua kuumia aaltoja. Kai oire kuitenkin estrogeenin vähenemiseen liittyy, vaikka kierto ei ole pahemmin häiriintynyt (hieman lyhentynyt ja hieman runsastunut). Minulla siis ilmeisesti liittyy hormonien kaikkein matalimpaan vaiheeseen.

      Voisiko oireiden syklisyys teillä johtua joistakin biorytmitekijöistä, esim. eri hormonien vuorokausivaihteluista? Ainakin aamulla on ilmeisesti kortisonihormonit huipussaan, niiden on tarkoitus herättää keho uuteen aamuun. Eli jos estrogeenin vähyys ja muut hormonit vaikuttavat yhdessä kyseisellä tavalla.

      • Läähätänläkähdyn

        Tiedä hormooneista, mutta on tämä vaan yhtä tukalaa.

        Minulla nämä hellekohtaukset alkoi kun menkatki vielä oli. Kierto lyheni ja välillä oli menkat niin kovat, että piti hakea lääkettä että loppuivat. Välillä jäivät yhdeksi kuukaudeksi pois ja lopulta koko menkat loppui kuin seinään. No eipä tarvitse siteitä enää ostaa. Kohta on varmaankin sitten Tenat riesana :/


    • Hikimummi

      No ihan sama juttu! Kun saan pään tyynyyn ja rauhoitun, alkaa tulla kuuma..

      • Läähätänläkähdyn

        On se mukava että on kohtalotovereita. Ollaan me naiset semmosia hormoonikoneita.

        Joskus pakkasella ulkona tuli ajateltua kun kylmä oli, että tulispa nyt se hellekohtaus..


    • oliskojo

      Itse epäilen että voiko olla vaihdevuodet tulossa, hikoilu tulee n 23-23:30 välillä, aamuyöllä neljän maissa joo herään siihen ja aamulla puol yhdeksän maissa. Vai onko joku muu ihme kellon tarkka hikoilu hetki ? No tälle vuodelle tulee 47 jo ikää, joten epäilen vaihdevuosia. En tämmöistä jaksa kyllä, pitää varmaan lääkäriltä pyytää jotain reseptiä, että loppuis.

      • Läähätänjaläkähdyn

        No kyllä tuo kuulostaa vaihdevuosien kuumakohtauksilta. Kyllä ainakin minulla tuo kohtausten määrä vaihtelee. Tuo iltahiki on vakio, muut tulee jos tulee.
        Olen ajatellut, että kunhan ei hirveitä mielialamuutoksia tule, niin kestän kyllä kuumahumahdukset. Eihän ne mukavia ole, mutta itse en välitä ottaa mitään lääkettä.

        Olen kärsinyt koko ikäni näpyistä. Nyt vasta vaihdevuodet on hillinnyt. Siksi yritän hormoonilääkkeistä pysyä erossa.


      • oliskojo

        No minä en ole koskaan oikein kuumaa kestänyt ja tää on oikeasti kamalaa, yhtäkkiä koko yläkroppa hiessä, no näppyjä on vieläkin, osaako sitä olla ilmankaan. Mieliala muutoksia ei ole tullut, äidillä tuli ja söi hormooneja, sai rintasyövän, itsellä on jo esiaste ollut vuosia joten syöpää odotellessa vois hormoonejakin vedellä.


    • nti66

      Mä herään aamuyön aikaan selkä ja otsa märkänä,talvella ei ollut kuin harvoin,joskus ykskaks helahtaa hikihelmiä kasvoihin ja sit haihtuu,tuntuu että hikoilukohtaukset tulee pienestäkin fyysisetä touhusta ,ylämäkiä mennenkin aina selkä märkänä,ei talvisin,vaikka miten paksu takki päällä ja reppu selässä .

    • väsyyy

      Mä otan nukkumaan mennessä mahdollisimman kevyen peiton, koska hikoilen aina ensimmäisen tunnin. Yöllä sitten lisään toisen ja joskus aamuyöllä kolmannenkin. Unet aina parin-komen tunnin jaksoissa...

    • KuumaEiPuuma

      Olisi mielenkiintoista tietää, millaisia erilaisia kuumia aaltoja ihmisillä on. Jotkut hikoilevat eri kohdista, toiset vain kuumenevat, kuten minäkin.

      Minulla ei tule koskaan valuva hiki missään, ei vaikka istuisin saunassakin loputtomiin, tai juoksisin kuinka. Minulla tulee vain iho nihkeäksi - en tiedä, mikä minussa on vialla.

      Onko teillä tällaista?

      Kuumissa aalloissa koen todella kuumenemista, mutta kasvoni eivät mene punaiseksi ja hikiseksi, mutta varsinkin koko selkä ja vatsa ja rinnan alue ovat kuin tulessa. On ihan järkyttävän ahdistava olla, kun tuntuu, että sisusta on kuin tulessa. Saatan maata sängyssä alasti, kun huoneen lämpötila on 18-19 astetta. Samaan aikaan, kun minulla on aivan järkyttävän kuuma, niin kuuma, etten voi ajattellakaan laittavani peittoa päälle, saatta kuumemittari näyttää ihoni lämpötilan olevan 35,8 astetta, ja saatan jopa täristä kai kylmästä yhtä aikaa ihan horkassa, vaikka minulla onkin kuuma.

      Kun sitten otan lisää estregeenia, niin kuinka ihanaa onkaan, kun kuumuus alkaa vähentyä ja voin kohta laittaa peiton päälleni ja ehkä nukahtaakin.

      Tämä kuumuus ei tule aalloissa, vaan kun se alkaa vähitellen tulla, niin jos en ota lisää estrogeenia, kuumuus voi kestää yhtäjaksoisesti vaikka tuntikausia. Olen sen muutaman kerran testannut hirveällä sinnillä, kun oli estrogeenit vähissä - apteekissa joku toimituskatko - enkä uskaltanut kuluttaa sitä yhtään ylimääräistä.

      Kertoisitteko, onko jollain myös tuollaisia kuumia aaltoja. Kiitos paljon.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      596
      16328
    2. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      46
      14594
    3. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      373
      9231
    4. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      45
      5199
    5. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      11
      4472
    6. Valkeakosken murhaaja-raiskaaja on kantasuomalainen mies tiedottaa poliisi

      Some- ja palstapersut ehtivät jo moneen kertaan julistaa tekijän maahanmuuttajaksi. Miten meni niin kuin omasta mielestä
      Maailman menoa
      162
      2951
    7. Kantasuomalainen mies pidätetty - ulkomaalaiset syyttömiä tekoon

      Verityöstä on pidätetty vuonna 2005 syntynyt mieshenkilö. Ulkomaalaisilla ei mitään yhteyttä tekoon.
      Valkeakoski
      111
      1780
    8. Mitä hänellä oli päällään kun viimeksi näit hänet?

      Avoimia vastauksia saa kirjoitella... Ehkä joku saattaa tunnistaa itsensä kommenttien joukosta :)
      Ikävä
      57
      1329
    9. Meidän tarinako on ohi?

      Ootko niin päättänyt?
      Ikävä
      90
      1245
    10. Miksi kaupunki toivoo nuorilta malttia?

      https://www.hs.fi/suomi/art-2000010453236.html "Älkää suunnitelko kostoa" Mistä on kyse? ”Toivomme, että nuorten taho
      Valkeakoski
      41
      1227
    Aihe