Paikallispuudutus vai narkoosi?

Olin aamulla leikkauspöydällä. Menin aamulla kello 7.00 KAKS:n päiväkirurgiselle osastolle. Kello 9.30 minut oli operoitu. Leikkaus tehtiin paikallispuudutuksella.


Mahtava kokemus, olet koko ajan mukana, tiedät mikä vaihe leikkauksesta on meneillään, keskustelet leikkaavan lääkärin ja hoitajien kanssa ja nouset omille jaloillesi leikkauksen päätyttyä. Pääsin kotiin pienen seurantajakson ja aamupalan jälkeen.

Aamulla ennen leikkausta tapasin leikkaavan kirurgin hän oli sama nuori nainen, jonka tapasin polilla muutama viikko sitten, olin helpottunut hän nimittäin esitti jo silloin paikallispuudutusta. Leikkaussaliosastolle kävellessäni kuulin jonkun huutavan nimeäni. Hän oli kirurgian erikoisairaanhoitaja, ystäväni, jonka kanssa aikoinaan matkustelimme sädehoidoissa Oulussa. Halasimme toisiamme jälleen näkemisen ilosta. Olin hyvän tiimin käsissä en pelännyt, en tarvinnut rauhoittavia.

Nyt makoilen kotisängylläni, olo rauhallinen ei kipuja. Neljä viikkoa ponnistuskieltoa sitten voin alkaa taas kivenpyörittelyn ; )

Olen kokenut paikallis-ja alueellisen puudutuksen sekä narkoosin leikkauksessa.
Nyt kolemani paikallispuudutus oli mielestäni parhaiten onnistunut.

Mitä mieltä?

Tästä kivasti kohti kesää.

34

949

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minulla on Polvesta riimi.
      Käyhän lukemassa.
      Mukavaa musaakin siinä.
      Saat hyvän mielen.

      H.

      • Mielialassani ei ole parannettavaa.

        Sain kivasti veronpalautuksia ja lisäksi valuutusyhtiöstä soitettiin, että saan seuraavassa laskussa 30 € hyvityksen. Sillä rahalla tilasin HS:n viikko- ja digilehden kolmeksi kuukaudeksi. Burana ja Panadol auttoi kun kipu palasi, kohta kanakeiton syöntiin.

        Olen tauolla luovuudesta. Makoilen ja nautin joutenolosta.

        Leikkaussalissa kysyttiin haluanko musiikkia. En halua, vastasin.


      • Satumaa-tangoa
        korpikirjailija kirjoitti:

        Mielialassani ei ole parannettavaa.

        Sain kivasti veronpalautuksia ja lisäksi valuutusyhtiöstä soitettiin, että saan seuraavassa laskussa 30 € hyvityksen. Sillä rahalla tilasin HS:n viikko- ja digilehden kolmeksi kuukaudeksi. Burana ja Panadol auttoi kun kipu palasi, kohta kanakeiton syöntiin.

        Olen tauolla luovuudesta. Makoilen ja nautin joutenolosta.

        Leikkaussalissa kysyttiin haluanko musiikkia. En halua, vastasin.

        Olisit pyytänyt Reijo Taipaletta 😅


      • Satumaa-tangoa kirjoitti:

        Olisit pyytänyt Reijo Taipaletta 😅

        Ajatukseni oli tässä selkeästi päivässä en kaivannut unelmia en merten taa. Nyt voin alkaa suunnittelemaan oikeita ei kuviteltuja matkoja.


    • leitt

      Olisikohan nuoruus leikkaus kysymyksessä.

      On ollut puudutus ja narkoosia. Sydän opetaariossa ei ollut mitään ja näin kaikki itse.

      • Jos nivustyräleikkaus nuorentaa niin oli ; )


      • korpikirjailija kirjoitti:

        Jos nivustyräleikkaus nuorentaa niin oli ; )

        Ei sitten enää tyrä rytky😂


    • hompsantuusa_

      Hienoa, että toimenpide onnistui hyvin. Paikallispuudutus on aina potilasystävällisempi. Tietysti myös kustannukset ovat huomattavasti pienemmät.

      • Mieliala leikkauksen jälkeen oli selkeä, ei sekavuutta kuten narkoosin jälkeen. Lisäksi tietoisuus mitä ympärilläni tapahtui oli tärkeää.

        Paikallispuudutuksella tehdyt leikkaukset lyhentävät sairaalassa oloaikaa, uskon myös, että potilasjonot nopeutuvat.

        Eka lähetteestä oli kulunut vajaa viisikuukautta ja operaatio on nyt tehty.
        Eli en jäänyt jonoon makaamaan, nostin asian pöydälle ja se tehosi.


    • roskaPostiiii

      Toimempide on se minkä perusteella valinta tehdään .

      • leitt

        Kyllä niin.


      • Ei välttämätyä. Vielä aamulla sairaanhoitaja puhui narkoosista. Sanoin että haluan puudutuksen. Onneksi oli tämä sama lääkäri, joka asiaa alunperin ehdotti.


    • niilläkin.eroa

      Epiduraalipuudutus vai paikallispuudutus?

      • Kerroin jo, että paikallispuudutuksella. Piikkiejä vatsaan kunnes tunto hävisi pari kertaa leikkauksen aikana ns. "tivolia" lisättiin suoraan suoneen kivun estoon.

        Tivoli nimityksen ymmärsin heti kun aine vaikutti. Silmissä alkoi pyörimään, mutta sen aineen vaikutus oli hyvin lyhyt aikainen.


    • Eilen tuli kuluneeksi viisi vuotta siitä, kun rannemurtumani leikattiin ja titaanilevyllä plus seitsemällä ruuvilla korjattiin.
      Alunperin suunniteltiin puudutusta olkapäästä kämmeneen, mutta pyysin narkoosia, sillä leikkaus kesti puolitoista tuntia, en halunnut kuunnella luun poraamista ja levyn kiinni ruuvaamista.
      Vähän oli nuppi tööt, mutta koska joka tapauksessa jouduin olemaan sairaalassa yön yli, ei tuo pahemmin haitannut.
      Kerran vaan oksensinkin ja oikein nätti arpi jäi reissusta muistoksi.

      • Vetihän tämäkin kokemus jossain vaiheessa kädet ja jalat jännitykseen, mutta jutustelu hoitajien kanssa auttoi ja poisti jännityksen.

        Minulta on poistettu kalkkia olkapäästä puntioimalla. Siinäkin käytettiin paikallispuudutusta.

        Ennen leikkausta pitää poistaa kaikki lävistykset, korut ja samalla kysytään onko kehossa mitään metalleja. Se kuulemma siksi, että jos joudutaan polttamaan suonia tai hermopäitä se voi polttaa ihoa metallin vierestä. Titaani on vaaraton. Minulla on titaania alaleuvassa.


    • polviko-

      Kysymys alotuksentekijälle :

      Mitä tai mikä sinulta leikattiin ?

    • Minulla polvileikkauksessa puudutus lähti kesken kaiken, eipä tuntunut kivalta. Onkohan halvaantuneilla samnlainen tunne.
      Narkoosissa on leikelty myös useasti, en voi moittia.

      • Piti kirjoittaa että onkohan halvaantuneilla samanlainen tunne kuin selkäydinpuudutuksessa terveellä.


      • Puudutusta pitää lisätä jos potilas tuntee kivun. Sain suonen kautta "tivolia".


      • mielikki.mummo kirjoitti:

        Piti kirjoittaa että onkohan halvaantuneilla samanlainen tunne kuin selkäydinpuudutuksessa terveellä.

        Olen operoitu epiduraalipuudutuksella. samanlainen tilanne kuin paikkallispùdutuksessa vain leikkauksesta jälkitoipuminen hitaampaa.

        Nyt kun puudutusaine on poistunut kehosta tunnen kipua noustessani ylös tuolista tai sängystä. Seisominen, kävely ja makaaminen eivät tuota kipua.

        No, kun alavatsaa on avattu on haavan seudun kipu luonnollista.


      • korpikirjailija kirjoitti:

        Puudutusta pitää lisätä jos potilas tuntee kivun. Sain suonen kautta "tivolia".

        Niin pitää. Minulla alkoi vapina ja vilun tunne leikkauspöydällä joka tulee yleensä vasta kun ollaan poistuttu sieltä. Varmaan myös paikallispuudutusta oli polvessa kun en tuntenut hirveää kipua, en ensin tajunnut mistä on kyse, kipua alkoi säteillä koko jalkaan. Tunsin että alkoivat ompelemaan joten tiesin että alkaa olla ohi.
        Olin loukannut vasemman polveni pahasti lapsena mäenlaskussa, se alkoi vaatia toimenpiteitä. Nyt polvi on parempi öisin on lepokiua.


      • mielikki.mummo kirjoitti:

        Niin pitää. Minulla alkoi vapina ja vilun tunne leikkauspöydällä joka tulee yleensä vasta kun ollaan poistuttu sieltä. Varmaan myös paikallispuudutusta oli polvessa kun en tuntenut hirveää kipua, en ensin tajunnut mistä on kyse, kipua alkoi säteillä koko jalkaan. Tunsin että alkoivat ompelemaan joten tiesin että alkaa olla ohi.
        Olin loukannut vasemman polveni pahasti lapsena mäenlaskussa, se alkoi vaatia toimenpiteitä. Nyt polvi on parempi öisin on lepokiua.

        Tuo kylmän tunne ja vapina, todellakin, tuli kun istuimme kahvilla. Kaihileikkauksesta tullut nainen sanoi, että täällä on kylmä. Huomasin itsekin vilua ja pientä vapinaa. Se hävisi kun olin syönyt aamupalaa ja juonut kuumaa kahvia. Erilaisia havaintoja, ihminen kontrolllin tuntemuksiaan.


    • tööött

      - ittellä 6paikpuudutuksella, 4nukutus ja 3-elvytysjuttua -poliisiHeidin kertomus valoonvaeltamisesta rajalle - mullakin samanmoisiia kokemuksia - joskus oon ajatellut - miksi en kuolemaakaan osaa pelätä - elää silti tahtoisin mutta hyväksy sitä sanelupolitiikkaa tai ilm. juopponarkkien yökyräilyjä kenekään asuntoihin
      - nuoremmat taitaa tarvita enempikin koulutusta myös asuntonäytöissä - mieluummin päivä- kuin yöaikaan - vanhukset ilm.. mun kokemuksen mukaan tietoissti ajetaan tohon kahden vahtoehdon tilaan joko tai - taistele tai pakene - hyvä ilmaus mielestäni on kuin nimimerkkini töött - hyvin kuvaa sitä sekavuutta - mitä ihmisen -misten ajattelematon käytös saa aikaan.

    • Selkäydinpuudutus oli minusta hyvä vaihtoehto. Narkoosia en ole koskaan halunnut, mutta ovat pari kertaa antaneet sitä, kun olen kuulemma ollut heräämässä kesken operaation. ( Tiedoissani on narkoosikielto.)

      Viimeisimmän nukutuksen jälkeen taisi kulua pari tai kolmekin vuorokautta teho-osastolla, ennenkuin saivat minut heräämään leikkauksen jälkeen. Sain katsella kiehtovan kauniita, herkän sinisävyisiä näkyjä jossain toisissa sfääreissä, jonne olisin voinut ihan mielelläni jäädä jatkamaan matkaa.

      • Korppis..hyvääyötä

        Eihän narkoosissa koe, ei näe mitään, ihminen on pois tietoisuudesta.

        Olet ilmeiseisesti vaeltanut tietoisuuden ja kuoleman välimaastossa.


      • O-Orvokki

        Samoin luulen minäkin.

        Hyvää yötä ja kauniita unia Sinulle!


    • samakuied

      - ihmisiltä yleensä kiristetään paitsi ruuveja jos pultit ja mutterit löysällä, myös varoja aika moninaisin keinoin - kuni meren jalaivan oli elonsa rauhaton - tiedän - hän levon saanut on........

    • Hienoa että leikkauksesi meni noin hyvin ja vähällä vaivalla. Nyt kun sitten vain malttaisit huilailla ja olla tekemättä mitään.

      • Huomenta Paloma@

        Ensimmäinen yö leikkauksen jälkeen takana. Sairaalasta pääsyn edellytys on, että joku on lähelläsi seuraavan yön. Yö meni hyvin. Vatsallani en pystynyt vielä nukkumaan kuten tapani on. Illalla haava eritti hieman verta, antoi siis muistutuksen take it easy.....Aijon parantua en rimpuile. Onhan noita haasteita.kuten maalausteline ja kangas sekä siveltimiä ja värejä.

        Kun selkävamma oli pahimmillaan maalasin öljyväreillä kuparipannusarjan. Ensimmäisen työn nimeksi annoin L2 hiusmurtuma.

        Tänään ei aurinkoa, vettä lupailivat.

        On aika levätä ja kerätä voimia kesään.


    • noohjooh

      Olin nuorena, eikun nuorempana, korvaleikkauksessa. Kaikki pään leikkaukset tehdään "valveilla". Jotain rauhoittavaa sain, olin jo torkahtanut kun mies ääni sanoi "nyt porataan kalloa" ja piina alkoi. Ei fyysinen piina, enemmän henkinen.

      Mua ei ole nukutettu koskaan. Epiduraalia saanut, ja sen jälkeen sellaiset tropit että iski horkka ja pahoinvointia ym. Voin vaan kuvitella mikä olo on täyden narkoosin jälkeen. Mutta jos se estää paniikin, niin mikä siinä. Eipä tarvi laskea minuutit että koska se painajainen loppuu.

      Olin muuten kerran päälle viiskymppisenä kokeellisessa operaatiossa josta ei etukäteen kerrottu että on kokeiluvaiheessa. Kohdusta poistettiin vaarattoman myooman ilman puudutusta, poli-käynnin aikana. Ne kysyi vaan jälkeenpäin millä skaalalla kipu oli 1-10, vastasin että 9, mutta onneksi vain lyhyen hetken. Ansaitsin sillä ilmaisen kierukan.

      Paranemisia sulle!

      • Iltapäivää@

        Uskomattoman ihana tunne kun on antanut itselleen luvan olla vain. Nukuin tovin, heräsin, kova mielihalu vesimelooniin.

        Jääkaapissa ei ole ruokaa. On kai se pakko nousta ja lähteä kauppaan. Josko jo neljän ruuhka olisi ohi.

        Olit siis ikään kuin synnyttämässä kun kasvaiimesi poistettiin. Oliko tuo menettely laillinen? Uskoisin ei.

        Olen itse ollut aikuisena vapaaehtoisessa terveystutkimusryhmässä. Tutkimus oli valtakunnallinen, tehtiin verikokeita ja tarkkailtiin elämäntapoja jne.


    • Tein aamulla aloituksen plus50 palstalle, tyhjä, hiljainen aavelaivamainen palsta. Onko viiskymppiset kirjoittajat siirtyneet tänne?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1262
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1127
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe