Syrjitäänkö suomalaisia siivoustyössä?

Iso.Alan.Tekijä

Eräs iso alan tekijä, melkein aina vapaita paikkoja auki mollissa. Olen laittanut hakemuksia aikaisemmin heidän avoimiin siivous alan avoimiin työpaikkoihin. Minulla on paljon erilaista työkokemusta ja fyysinen kunto hyvä siivoukseen. Ei kutsuta edes haastatteluun.

Jokaisessa kaupassa missä silloin tällöin näen saman firman siivoojia, on ne KAIKKI AINA tummaihoisia. Sitten valtamedian uutisissa haukutaan suomalaisia patalaiskoiksi luusereiksi joille ei kelpaa avonaiset siivoustyöt. Mutta kun niihin avonaisiin paikkoihin ei edes kutsuta haastatteluun?

Tuo vaikuttaa minusta suomalaisten mollaamis kamppanijalta, ettei muka kiinnostaisi avonaiset siivoustyöt ja mielummin maataan kotona. Mutta eivät he(ainakaan tuo firma) palkkaa edes suomalaisia siivoomaan, eikä kutsuta edes haastatteluun.

Onko kukaan huomannut samaa?

11

748

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siivojakans

      teen töitä jyväskyläläisessä siivous firmassa ja ainakin meillä suurin osa työntekijöistä on suomalaisia ja VALKOIHOISIA . ainakin minun työnantaja etsii koko ajan uutta väkeä, tärkein kriteeri kun ,että haluaa ja osaa tehdä siivoustyötä ja on valmis noudattamaan työaikoja.

    • suomalainen09

      Itse olen suomalainen,laaja työkokemus.
      Laittanut hakemuksia Sol ja Lassila Tikanojaan.
      Haastatteluun en ole koskaan päässyt.Ulkomaalaisia siivoojia heidän työvaatteissa pääsääntöisesti näkyy täälläkin.

    • karutotuustässä

      Totuus asiassa on karu. Suomalaisen mennessä työhaastatteluun palkka pitää maksaa kokonaan. Maahanmuuttajan tai jopa turvapaikanhakijan (oleskelulupaprosessi siis kesken) työsuhteessa valtio korvaa työnantajalle työllistämistukena merkittävän osan työntekijälle maksettavasta palkasta. Siksi nämä SOLlit ja LT:t palkkaavat pääasiassa näitä näkemiänne ulkomaalaisen näköisiä henkilöitä. Vain vaativiin kohteisiin joissa edellytetään turvaselvityksiä ja varmuutta työntekijän oikeasta henkilöllisyydestä palkataan suomalaisia henkilöitä.

      Havaintonne ovat olleet ihan oikeita.

      • jlkhlhlh

        Näin se on. Ihan ilman työllistämistukiakin ulkomailta tulleita höynäytetään niin ettei makseta lisiä eikä tarpeeksi tunneista. Tätä höynäytystä tehdään suomalaisillekin, mutta "ikävän" moni osaa vaatia sen mikä kuuluu. Tulee siis kalliimmaksi.


    • jksjsksksks

      Ongelmana on se, että suomalainen lopettaa jo 1-2 päivän jälkeen. Sama juttu mansikkapelloilla.

      • N33k3R1T

        Mansikkapelto, 4€ tuntipalkalla ja työlakeja rikkovalla olosuhteella on pikkuisen eri asia kuin vakituinen siivoustyö, josta tässä ketjussa puhutaan.


    • Putsistaplank

      Kyllä syrjitään ja etenkin yli viiskymppisiä. Todella vaikeata saada edes osa-aikatyötä.

    • fac

      Kyllä joo, kyseessä lie NC jonka motto onkin suomimamma pihalle ja musta mies tilalle!

    • kvnasökv

      Jaa. Olin lyhyemmin nyt jo konkkaan menneessä pikkufirmassa opiskelujen ohella. Ulkomaalaiset (hekin monesti opiskelijoita) vetivät marketissa punaisella vessarätillä hedelmäpuntarit, liha-ja kala-altaat,jne. Yritin oikeasti hoitoalan ammattilaisena sanoa, että jotkut patologiset ulostebakteerit kehittävät itiöitä, jotka kestävät jopa 90c pesua. Ei vaikutusta, vaikka laitoin siivouskeskuksen seinälle englanniksi lapun. Luulisi englantia osaavan, jos englanniksi on tullut Suomeen opiskelemaan. Ehkä heillä ei ollut kiinnostusta asiaan. Sairaalassa veti kielitaidoton laitosapulainen koko osaston samoilla välineillä, joilla oli siivonnut eritysMRSA-potilaan huoneen. Suomalaisen kun palkkaa, niin ainakin menee jakeluun jos juurta jaksaen informoidaan, mitä ei pidä tehdä.

    • HyvätPalkatAlalla
      • tasa_arvoailiuliluliuli

        Suomalaisella siivoojalla pitää olla oma kirjanpito omista työtunneista aina takataskussa tai ei saa edes puolta tuosta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      429
      1906
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      198
      1593
    3. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1441
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      179
      1423
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      45
      1066
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      1050
    7. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      976
    8. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      120
      968
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      96
      948
    10. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      906
    Aihe