Peruskoulusta kotikouluun?

Tyttö15v

Hei! Olen 15-vuotias tyttö ja käyn nyt seiskaluokkaa. Olen jäänyt luokalleni jo kerran 1-luokalla ja nyt mietitään 7 luokan kertausta.

Minulla ei ole opiskelussa ongelmia oppimisen suhteen, mutta itse koulussakäymisen. Olen erityisherkkä ja introvertti. En ole epäsosiaalinen mutta erityisherkkyyden takia koen että minua jatkuvasti ahdistaa koulussa ja kun olen päivän koulussa minusta tuntuu etten jaksa ihmisiä koko loppupäivänä milloin vetäydyn omaan rauhaan. Kavereita tapaan viikonloppuisin ja uusiin ikäisiini ihmisiin on helppo tutustua somessa ja siitä sitten oikeasti päästä tutustumaan.

En tahdo mennä kouluun ahdistuneisuuden takia. Minua muuten harvemmin ahdistaa mutta kouluympäristössä koen jatkuvasti olevani hälytystilassa, ainut mikä helpottaa oloa on musiikin kuuntelu, mutta sitäkään ei esim tunneilla sallita ja välkillä on hankala keskittyä samanaikaisesti kavereiden kanssa keskusteluun. Nyt minulla on kuitenkin niin paljon poissaoloja että tuntikäyttäytymisen arviointi puutteen takia olen saanut monesta aineesta ehdot. Opettajat kuitenkin ovat sanoneet että sillonkun olen tunneilla käyttäytymisessäni, oppimisessani tai koenumeroissa ei ole valittamista, mikä on opettajien mielestä uskomatonta että opin itsekseni opiskellessa ja pärjään yhtä hyvin kuin monet muutkin oppilaat.

Haluaisin itsekkin ehkä kerrata 7luokan ja opiskella ihan niinkuin nyttenkin, mutta en missään nimessä mennä kouluun. Onko mahdollista että voisin aloittaa kotikoulun?

Psykologi käynnit aloitan myöhemmin tämän vuoden lopussa ja ennenkin olen sellaisella käynyt. Koulukuraattoriin ollaan oltu perheen kanssa yhteyksissä ja hänkin ollut suuri apu minulle. Minua on ahdistanut koulu jo ala-asteelta ja tiedän että se johtuu muista ihmisistä. Minua ahdistaa tietynlaiset ihmiset ja ihmiset keiden käytös on minulle sietämätöntä, sellaisia tuntuu olevan lähes kaikki koulustamme. Minusta tuntuu että me nykyajan teinit olemme täysin pilalla. Pojat tuntuvat pitävän meitä tyttöjä objektiiveina ja tytöt tuntuvat hyväksyvät tämän. Kaikki teinit tuntuvat niin feikeille ja persoonattomille ja moni on myös todella huomion hakuisia keinoilla millä tahansa, Enkä voi sietää sitä tai esim epärehellisyyttä tai kaksinaamaisuutta. Itselläni on vahva persoona ja tiedän että monet teinit eivät vielä itsekkään tiedä keitä ovat mutta minulla ei ole koskaan ollut ongelmaa sen kanssa mitä olen tai kuka olen.

Onko kellään samanlaista kokemusta tai ehdotuksia mitä minun kohdallani kannattaisi tehdä? Kotiopetus? Pienryhmä?

2

726

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hei!

      On hyvä, että olet miettinyt asioita näinkin pitkälle ja tunnistat omat voimavarasi ja jaksamisesi.

      Aloin pohtia, onko sinulle tehty henkilökohtainen suunnitelma opetuksen järjestämisestä? Erityisherkkyyteen kuuluvien oireiden kanssa olen varma, että sinulla olisi oikeus erityiseen tukeen ja mahdollisesti mainitsemaasi pienryhmäopetukseen. Esimerkiksi kuraattorille tai luokanvalvojalle voi ottaa asian puheeksi.

      Pohdit myös kotiopetusta. Sen järjestämiseen ei pääosin tarvita erityisiä lupia, vain oman huoltajasi suostumus ja halu ottaa vastuu opetuksestasi "harteille". Viestiäsi lukiessa sain tunteen että opiskelutaitosi ja -motivaatiosi riittäisivät tähänkin.

      Toivon että viimeistään psykologin kanssa asioita läpi käydessä löytäisitte yhdessä keinon helpottaa koulunkäyntiäsi ja oloasi ylipäätään - on olemassa paljon erilaisia tukimuotoja ja olen varma että niistä löytyy myöskin sinulle sopiva, jolla saat koulutiesi kulkemaan helpommin.

      Olen myös iloinen siitä, että huolimatta kouluun liittyvistä ongelmista, kerrot silti tapaavasi kavereita ja tutustuvasi uusiin ihmisiin. Ikäisenäsi itse löysin parhaat voimavarani nimen omaan koulun ulkopuolelta ja nuo ihmissuhteet ovat kantaneet vielä pitkälle aikuisikään.

      Voimia tilanteeseesi ja aurinkoista kevättä!
      Mari, NettiSaapas Joensuu

      • Mistä tuon "Asiantuntijan vastaus" merkinnän saa?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      226
      3505
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2191
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2081
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1965
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      83
      1640
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1371
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1271
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1267
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe