Tontin sisäinen maamassojen vaihto

Tknk

Aina silloin tällöin hehkutetaan talon alustatöiden kalleutta ja toisaalta moititaan talon rakennuttajia säästämistä väärässä paikassa, jos yrittävät painaa kustannuksia tällä rintamalla alas.

Halvinta luulisi olevan, että tuodaan tontille järeä kaivuri ja siirretään eloperäinen aines syrjään rakennuspaikan alta ja reilusti ympäriltä, sitten nostetaan ympäriltä täyttömaata talon alle 1 m kaistale tulevien perustusten ympärille ja lopuksi täyteään kuoppa jäljellä olevalla eloperäisellä maalla. Luonnollisestikaan ei toimi jos tontti on hyvin pieni tai säilytettäviä puita on liikaa (luku voi olla juurien takia yksikin). Kuinka paljon näin mahdetaan menetellä?

2

99

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • NickNailer

      Niin tehdään aina kun se on mahdollista.

      Mutta mutta läjitykselle ei yleensä ole tilaaa ja rakentamisessa tarvittavat massat ovat ihan muuta kuin mitä sovimaa tarjoaa. Sora on yleensä pakko ostaa, joten tontin alkuperäisillä massoilla ei useinkaan ole mitään järkevää käyttöä.

      • Tknk

        Heh, kiitoksia, taitaa tämä kuulua sarjaan itsestäänselvyyksiä, joita ei kukaan viitsi netin lukemattomiin ohjeisiin lisätä, sillä olin useampaan otteeseen yrittänyt Googlella etsiä kysymykseen vastausta. Yritin vielä vastauksesi jälkeen varmistaa tuota ilman tulosta, joskin nyt osui vastaan toisesta keskustelusta termi sokkelipalkki ja sillä googlaamalla itselleni uusi mielenkiintoinen tuote (hauska termi, kun ei maan päällä lepäävästä laatasta palkki-sana ensimmäisenä juohdu mieleen --> en varmaankaan ole keksinyt oikeata hakufraasia ketjun otsikon mukaiselle menetelmälle).

        Savimaa on ilmeisesti yleisempää kuin olen kuvitellut. Kait silläkin maanvaihto onnistuisi kunhan perustamistapa valitaan tuon mukaan eli teräspaalutus ryömintätilalla sokkeliristikoin.

        Miksi muuten savimaan kyseessä ollen käytetään melko vähän maan keventämistä ja yleensä päädytään paaluttamiseen? Kun kevennyshän voi samalla toimia lämpöeristeenä, niin luulisi olevan edullisempi menetelmä pientalorakentamisessa. Vai olenko saanut väärän käsityksen?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4479
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2229
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1754
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1488
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1423
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1288
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1136
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe