Olen suunnitellut seuraavaksi autokseni Toyota Corolla 1.4 D4D Wagonia. Moottori on yllättävän pirteä kokoonsa nähden. Autoa ajaneet tai omistavat kertokaahan kokemuksianne, ajettavuus, kulutus, lämpimyys?? Onko tekniikka pelannut hyvin?
Corolla 1.4 D4D Wagon
12
2497
Vastaukset
- Jooseppi
Viitisen tuhatta on tullut ajeltua juuri tuollaisella. Ei mitään valittamista, yllättävän hyvin jaksaa kulkea pikkukoneellakin.
Minun mielestäni kulkee ihan yhtä hyvin kuin 1.6 bensakone maantieajossa. Sellaisellakin tuli pari vuotta ajeltua.
Kulutus on ollut 5 litran molemmin puolin sekalaisessa ajossa.
Autohan lämpiää suht nopeasti, kun on tuo polttoainetoiminen lisälämmitin. Ja jaksaa pysyä lämpimänä kovemmillakin pakkasilla. - Jussi
Itselläni on nyt alla 2002 mallinen 1,4 VVT-i wagon corolla jolla olen ajellut 65tkm.
Kävin kokeilmassa tuollaista uutta D4D pikku dieseliä ja hyvältähän se tuntui. Paperillahan se häviää kaikille bensakoneille suorituskyvyssä, mutta käytännössä kiihtyy ihan ok ja vääntöäkin on. Jos nyt huonoa haetaan, niin vitosvaihteen välitys on turhan tiheä.. tarvisi harvemman vitosen tai kutosvaihteen.
Omissa laskelmissani en vaan saanut tuosta autosta kannattavaa (ajomäärä 28-30tkm/vuosi). Noilla kilometreillä tulisi vuodessa muutaman sata euroa halvemmaksi ajella, mutta ei kannata kun ottaa huomioon lähtöhinnan korkeuden.- 1.4D
Itselläkin tulee juuri tuo 25-32tkm vuoteen täyteen ja laskelmta näyttää että on siinä ja siinä kannattaako, mutta valitsin kuitenkin 1.4D. Kun pitää muistaa myös ajomukavuuteen vaikutta tekijä, eli teho valintaan mukaan. Mukava sillä on rekkoja ohitella 5-vaihteella ylämäkeen, kun ei vääntö kesken lopu.
Lisäksi kivoina asioina tulee se mainittu puoli-webasto, jolla lämmittää auton nopeasti ja esim. paksumpi tuulilasi (äänieriste). Eli hiljaisempihan se bensakoneeseen verrattuna on.
Ps. Jännä homma kun monesti verrataan 1.4 bensaa vaihtoehdoksi tälle dieselille, vaikka oikea vertaus olisi tietysti 1.6, jotta päästään edes samaan teholuokkaan. Se kaventaa hintaeroa, mutta ei tee vielä siitä kannattavaa. - Jooseppi
1.4D kirjoitti:
Itselläkin tulee juuri tuo 25-32tkm vuoteen täyteen ja laskelmta näyttää että on siinä ja siinä kannattaako, mutta valitsin kuitenkin 1.4D. Kun pitää muistaa myös ajomukavuuteen vaikutta tekijä, eli teho valintaan mukaan. Mukava sillä on rekkoja ohitella 5-vaihteella ylämäkeen, kun ei vääntö kesken lopu.
Lisäksi kivoina asioina tulee se mainittu puoli-webasto, jolla lämmittää auton nopeasti ja esim. paksumpi tuulilasi (äänieriste). Eli hiljaisempihan se bensakoneeseen verrattuna on.
Ps. Jännä homma kun monesti verrataan 1.4 bensaa vaihtoehdoksi tälle dieselille, vaikka oikea vertaus olisi tietysti 1.6, jotta päästään edes samaan teholuokkaan. Se kaventaa hintaeroa, mutta ei tee vielä siitä kannattavaa.Itse kanssa mietin, että kannattaako ottaa diesel kun ajoa tulee 30-35 tkm vuodessa.
Olin jo tilaamassa uutta 1.6 bensaa, mutta kävin sitten koeajamassa molemmat dieselit, isompikoneinen ei oikein iskenyt kapean vääntöalueensa kanssa, kulki kyllä reippaasti, mutta kun ajoin 1,4 dieselin tiesin heti, että tästä sitä on kauppaa ruvettava hieromaan.
Vaikkei auto mikää raketti olekaan, niin hyvin sillä liikenteen mukana pysyy ja rekoistakin ohi pääsee suht ripeästi. - jussi
Jooseppi kirjoitti:
Itse kanssa mietin, että kannattaako ottaa diesel kun ajoa tulee 30-35 tkm vuodessa.
Olin jo tilaamassa uutta 1.6 bensaa, mutta kävin sitten koeajamassa molemmat dieselit, isompikoneinen ei oikein iskenyt kapean vääntöalueensa kanssa, kulki kyllä reippaasti, mutta kun ajoin 1,4 dieselin tiesin heti, että tästä sitä on kauppaa ruvettava hieromaan.
Vaikkei auto mikää raketti olekaan, niin hyvin sillä liikenteen mukana pysyy ja rekoistakin ohi pääsee suht ripeästi.Kirjoittelit ajaneesi molemmat dieselit ja mainitsit isommassa olevan kapea vääntöalue. Itse en ole tuota isompaa päässyt kokeilemaan, mutta toyotan nettisivuilla olevasta vääntökäyrästä katselin väännön olevan yli 200nm 1500-4000rpm välillä eli vaikuttaisi pikkudieseliä vahvemmalta. Ikäväkyllä pikkudieselin käppyröitä ei ole tarjolla.
- Jooseppi
jussi kirjoitti:
Kirjoittelit ajaneesi molemmat dieselit ja mainitsit isommassa olevan kapea vääntöalue. Itse en ole tuota isompaa päässyt kokeilemaan, mutta toyotan nettisivuilla olevasta vääntökäyrästä katselin väännön olevan yli 200nm 1500-4000rpm välillä eli vaikuttaisi pikkudieseliä vahvemmalta. Ikäväkyllä pikkudieselin käppyröitä ei ole tarjolla.
Ehkä valitisin sanani väärin.. Tarkoitin, että itse en pitänyt tuon koneen luonteesta.
Kyllähän vääntöä oli, mutta turbon "potku" tuli jossain kolmen tonnin hujakoilla ja reipas meno tyssäsi neljän tonnin paikkeilla.
Tuosta "potkusta" en niin tykännyt, pikkudieselissä kun tuo vääntö on tasaisempaa. - D4D_
jussi kirjoitti:
Kirjoittelit ajaneesi molemmat dieselit ja mainitsit isommassa olevan kapea vääntöalue. Itse en ole tuota isompaa päässyt kokeilemaan, mutta toyotan nettisivuilla olevasta vääntökäyrästä katselin väännön olevan yli 200nm 1500-4000rpm välillä eli vaikuttaisi pikkudieseliä vahvemmalta. Ikäväkyllä pikkudieselin käppyröitä ei ole tarjolla.
>Ikäväkyllä pikkudieselin käppyröitä ei ole tarjolla.
Kyllähän ne tuolta toyota.fi:stä löytyy, vaikkakin vain pdf:stä:
http://www.toyota.fi/media/fifi/pdf/Corolla.pdf - jussi
Jooseppi kirjoitti:
Ehkä valitisin sanani väärin.. Tarkoitin, että itse en pitänyt tuon koneen luonteesta.
Kyllähän vääntöä oli, mutta turbon "potku" tuli jossain kolmen tonnin hujakoilla ja reipas meno tyssäsi neljän tonnin paikkeilla.
Tuosta "potkusta" en niin tykännyt, pikkudieselissä kun tuo vääntö on tasaisempaa.Selvä. Tuossa aiemmin tulleesta linkistä kun katsoi vääntökäyrät, niin aika paljon mukavamman muotoinenkin oli pikkuriisselin käyrä.
Kävin varmuudenvuoksi kokeilemassa myös isomman ja se oli todellakin pettymys kun odotti jotain enemmän verrattuna pienempään.
Noh nyt tänään tuli tehtyä tilaus tuollaisesta 1.4 D4D koneellisesta farkusta... ei vaan malttais odotella yhtään ;) jussi kirjoitti:
Selvä. Tuossa aiemmin tulleesta linkistä kun katsoi vääntökäyrät, niin aika paljon mukavamman muotoinenkin oli pikkuriisselin käyrä.
Kävin varmuudenvuoksi kokeilemassa myös isomman ja se oli todellakin pettymys kun odotti jotain enemmän verrattuna pienempään.
Noh nyt tänään tuli tehtyä tilaus tuollaisesta 1.4 D4D koneellisesta farkusta... ei vaan malttais odotella yhtään ;)Teit viisaan valinnan valitessasi Toyota-auton!
Hyvin moni muukin on kehunut tuota pikku dieseliä pirteäksi koneeksi.Kohdallasi ei tule olemaan kalliit kilometrit ja huollotkin ei maltaita maksa.
Miten pitkällä toimitusajalla sait auton?
Mulla edellisessä autossa(farkku -03) toimitus aika oli 3 kk,mut tässä uudessa(Verso) oli päivää vaille kuukaus.Mut kyl se sieltä tulee!- jussi
make.roadrunner kirjoitti:
Teit viisaan valinnan valitessasi Toyota-auton!
Hyvin moni muukin on kehunut tuota pikku dieseliä pirteäksi koneeksi.Kohdallasi ei tule olemaan kalliit kilometrit ja huollotkin ei maltaita maksa.
Miten pitkällä toimitusajalla sait auton?
Mulla edellisessä autossa(farkku -03) toimitus aika oli 3 kk,mut tässä uudessa(Verso) oli päivää vaille kuukaus.Mut kyl se sieltä tulee!vajaa 2kk, eli vapun kieppeillä pitäisi tulla.
- Toyisti
juuri ajamassa, kyseistä 1.4d4d farkkua. Pikku pyörityksessä 0-80km/h ihan OK. Ahdin lähtee mukaan nopeasti ja muutenkin helppo pyöritellä. Maantiellä kaipaisi enempi vääntöä tai tiheämmän lootan koska aika hengetön tuosta 80km/h eteen päin 5. vaihteella. Aika levottomalta tuntui myös meno maan tiellä, sekä ohjaus oli aika kevyt. Muuten ihan OK. Referenssinä oli eka D4D ave farkku 267tkm ajettuna.
- jussi
Tulipa mieleeni kysyä onko kukaan asentanut tälläiseen itse sitä alkuperäiseen lisälämmittemeen saatavaa kellosarjaa joka mahdollistaa esilämmityksen?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1286978Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631624284Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen523426Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4903054Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2892038Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde361703Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja201601- 911543
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1751451Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151406