Corolla 1.4 D4D Wagon

Jukka

Olen suunnitellut seuraavaksi autokseni Toyota Corolla 1.4 D4D Wagonia. Moottori on yllättävän pirteä kokoonsa nähden. Autoa ajaneet tai omistavat kertokaahan kokemuksianne, ajettavuus, kulutus, lämpimyys?? Onko tekniikka pelannut hyvin?

12

2498

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jooseppi

      Viitisen tuhatta on tullut ajeltua juuri tuollaisella. Ei mitään valittamista, yllättävän hyvin jaksaa kulkea pikkukoneellakin.
      Minun mielestäni kulkee ihan yhtä hyvin kuin 1.6 bensakone maantieajossa. Sellaisellakin tuli pari vuotta ajeltua.
      Kulutus on ollut 5 litran molemmin puolin sekalaisessa ajossa.
      Autohan lämpiää suht nopeasti, kun on tuo polttoainetoiminen lisälämmitin. Ja jaksaa pysyä lämpimänä kovemmillakin pakkasilla.

    • Jussi

      Itselläni on nyt alla 2002 mallinen 1,4 VVT-i wagon corolla jolla olen ajellut 65tkm.
      Kävin kokeilmassa tuollaista uutta D4D pikku dieseliä ja hyvältähän se tuntui. Paperillahan se häviää kaikille bensakoneille suorituskyvyssä, mutta käytännössä kiihtyy ihan ok ja vääntöäkin on. Jos nyt huonoa haetaan, niin vitosvaihteen välitys on turhan tiheä.. tarvisi harvemman vitosen tai kutosvaihteen.
      Omissa laskelmissani en vaan saanut tuosta autosta kannattavaa (ajomäärä 28-30tkm/vuosi). Noilla kilometreillä tulisi vuodessa muutaman sata euroa halvemmaksi ajella, mutta ei kannata kun ottaa huomioon lähtöhinnan korkeuden.

      • 1.4D

        Itselläkin tulee juuri tuo 25-32tkm vuoteen täyteen ja laskelmta näyttää että on siinä ja siinä kannattaako, mutta valitsin kuitenkin 1.4D. Kun pitää muistaa myös ajomukavuuteen vaikutta tekijä, eli teho valintaan mukaan. Mukava sillä on rekkoja ohitella 5-vaihteella ylämäkeen, kun ei vääntö kesken lopu.

        Lisäksi kivoina asioina tulee se mainittu puoli-webasto, jolla lämmittää auton nopeasti ja esim. paksumpi tuulilasi (äänieriste). Eli hiljaisempihan se bensakoneeseen verrattuna on.

        Ps. Jännä homma kun monesti verrataan 1.4 bensaa vaihtoehdoksi tälle dieselille, vaikka oikea vertaus olisi tietysti 1.6, jotta päästään edes samaan teholuokkaan. Se kaventaa hintaeroa, mutta ei tee vielä siitä kannattavaa.


      • Jooseppi
        1.4D kirjoitti:

        Itselläkin tulee juuri tuo 25-32tkm vuoteen täyteen ja laskelmta näyttää että on siinä ja siinä kannattaako, mutta valitsin kuitenkin 1.4D. Kun pitää muistaa myös ajomukavuuteen vaikutta tekijä, eli teho valintaan mukaan. Mukava sillä on rekkoja ohitella 5-vaihteella ylämäkeen, kun ei vääntö kesken lopu.

        Lisäksi kivoina asioina tulee se mainittu puoli-webasto, jolla lämmittää auton nopeasti ja esim. paksumpi tuulilasi (äänieriste). Eli hiljaisempihan se bensakoneeseen verrattuna on.

        Ps. Jännä homma kun monesti verrataan 1.4 bensaa vaihtoehdoksi tälle dieselille, vaikka oikea vertaus olisi tietysti 1.6, jotta päästään edes samaan teholuokkaan. Se kaventaa hintaeroa, mutta ei tee vielä siitä kannattavaa.

        Itse kanssa mietin, että kannattaako ottaa diesel kun ajoa tulee 30-35 tkm vuodessa.
        Olin jo tilaamassa uutta 1.6 bensaa, mutta kävin sitten koeajamassa molemmat dieselit, isompikoneinen ei oikein iskenyt kapean vääntöalueensa kanssa, kulki kyllä reippaasti, mutta kun ajoin 1,4 dieselin tiesin heti, että tästä sitä on kauppaa ruvettava hieromaan.
        Vaikkei auto mikää raketti olekaan, niin hyvin sillä liikenteen mukana pysyy ja rekoistakin ohi pääsee suht ripeästi.


      • jussi
        Jooseppi kirjoitti:

        Itse kanssa mietin, että kannattaako ottaa diesel kun ajoa tulee 30-35 tkm vuodessa.
        Olin jo tilaamassa uutta 1.6 bensaa, mutta kävin sitten koeajamassa molemmat dieselit, isompikoneinen ei oikein iskenyt kapean vääntöalueensa kanssa, kulki kyllä reippaasti, mutta kun ajoin 1,4 dieselin tiesin heti, että tästä sitä on kauppaa ruvettava hieromaan.
        Vaikkei auto mikää raketti olekaan, niin hyvin sillä liikenteen mukana pysyy ja rekoistakin ohi pääsee suht ripeästi.

        Kirjoittelit ajaneesi molemmat dieselit ja mainitsit isommassa olevan kapea vääntöalue. Itse en ole tuota isompaa päässyt kokeilemaan, mutta toyotan nettisivuilla olevasta vääntökäyrästä katselin väännön olevan yli 200nm 1500-4000rpm välillä eli vaikuttaisi pikkudieseliä vahvemmalta. Ikäväkyllä pikkudieselin käppyröitä ei ole tarjolla.


      • Jooseppi
        jussi kirjoitti:

        Kirjoittelit ajaneesi molemmat dieselit ja mainitsit isommassa olevan kapea vääntöalue. Itse en ole tuota isompaa päässyt kokeilemaan, mutta toyotan nettisivuilla olevasta vääntökäyrästä katselin väännön olevan yli 200nm 1500-4000rpm välillä eli vaikuttaisi pikkudieseliä vahvemmalta. Ikäväkyllä pikkudieselin käppyröitä ei ole tarjolla.

        Ehkä valitisin sanani väärin.. Tarkoitin, että itse en pitänyt tuon koneen luonteesta.
        Kyllähän vääntöä oli, mutta turbon "potku" tuli jossain kolmen tonnin hujakoilla ja reipas meno tyssäsi neljän tonnin paikkeilla.
        Tuosta "potkusta" en niin tykännyt, pikkudieselissä kun tuo vääntö on tasaisempaa.


      • D4D_
        jussi kirjoitti:

        Kirjoittelit ajaneesi molemmat dieselit ja mainitsit isommassa olevan kapea vääntöalue. Itse en ole tuota isompaa päässyt kokeilemaan, mutta toyotan nettisivuilla olevasta vääntökäyrästä katselin väännön olevan yli 200nm 1500-4000rpm välillä eli vaikuttaisi pikkudieseliä vahvemmalta. Ikäväkyllä pikkudieselin käppyröitä ei ole tarjolla.

        >Ikäväkyllä pikkudieselin käppyröitä ei ole tarjolla.

        Kyllähän ne tuolta toyota.fi:stä löytyy, vaikkakin vain pdf:stä:
        http://www.toyota.fi/media/fifi/pdf/Corolla.pdf


      • jussi
        Jooseppi kirjoitti:

        Ehkä valitisin sanani väärin.. Tarkoitin, että itse en pitänyt tuon koneen luonteesta.
        Kyllähän vääntöä oli, mutta turbon "potku" tuli jossain kolmen tonnin hujakoilla ja reipas meno tyssäsi neljän tonnin paikkeilla.
        Tuosta "potkusta" en niin tykännyt, pikkudieselissä kun tuo vääntö on tasaisempaa.

        Selvä. Tuossa aiemmin tulleesta linkistä kun katsoi vääntökäyrät, niin aika paljon mukavamman muotoinenkin oli pikkuriisselin käyrä.
        Kävin varmuudenvuoksi kokeilemassa myös isomman ja se oli todellakin pettymys kun odotti jotain enemmän verrattuna pienempään.

        Noh nyt tänään tuli tehtyä tilaus tuollaisesta 1.4 D4D koneellisesta farkusta... ei vaan malttais odotella yhtään ;)


      • jussi kirjoitti:

        Selvä. Tuossa aiemmin tulleesta linkistä kun katsoi vääntökäyrät, niin aika paljon mukavamman muotoinenkin oli pikkuriisselin käyrä.
        Kävin varmuudenvuoksi kokeilemassa myös isomman ja se oli todellakin pettymys kun odotti jotain enemmän verrattuna pienempään.

        Noh nyt tänään tuli tehtyä tilaus tuollaisesta 1.4 D4D koneellisesta farkusta... ei vaan malttais odotella yhtään ;)

        Teit viisaan valinnan valitessasi Toyota-auton!
        Hyvin moni muukin on kehunut tuota pikku dieseliä pirteäksi koneeksi.Kohdallasi ei tule olemaan kalliit kilometrit ja huollotkin ei maltaita maksa.
        Miten pitkällä toimitusajalla sait auton?
        Mulla edellisessä autossa(farkku -03) toimitus aika oli 3 kk,mut tässä uudessa(Verso) oli päivää vaille kuukaus.Mut kyl se sieltä tulee!


      • jussi
        make.roadrunner kirjoitti:

        Teit viisaan valinnan valitessasi Toyota-auton!
        Hyvin moni muukin on kehunut tuota pikku dieseliä pirteäksi koneeksi.Kohdallasi ei tule olemaan kalliit kilometrit ja huollotkin ei maltaita maksa.
        Miten pitkällä toimitusajalla sait auton?
        Mulla edellisessä autossa(farkku -03) toimitus aika oli 3 kk,mut tässä uudessa(Verso) oli päivää vaille kuukaus.Mut kyl se sieltä tulee!

        vajaa 2kk, eli vapun kieppeillä pitäisi tulla.


    • Toyisti

      juuri ajamassa, kyseistä 1.4d4d farkkua. Pikku pyörityksessä 0-80km/h ihan OK. Ahdin lähtee mukaan nopeasti ja muutenkin helppo pyöritellä. Maantiellä kaipaisi enempi vääntöä tai tiheämmän lootan koska aika hengetön tuosta 80km/h eteen päin 5. vaihteella. Aika levottomalta tuntui myös meno maan tiellä, sekä ohjaus oli aika kevyt. Muuten ihan OK. Referenssinä oli eka D4D ave farkku 267tkm ajettuna.

    • jussi

      Tulipa mieleeni kysyä onko kukaan asentanut tälläiseen itse sitä alkuperäiseen lisälämmittemeen saatavaa kellosarjaa joka mahdollistaa esilämmityksen?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

      Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      145
      3066
    2. Hymysi saa tunteet

      Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      50
      2492
    3. Kuvaile kaivattusi

      ulkonäköä?
      Ikävä
      108
      2483
    4. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

      Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      238
      2151
    5. Mitkä on ne arvot?

      Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu
      Sinkut
      245
      1762
    6. Missä näit kaivattusi

      ekaa kertaa?
      Ikävä
      101
      1709
    7. Koulussa opetetaan anaali- ja suuseksiä

      "Kirjassa puhutaan varsin suorasukaisesti ”vehkeistä, flirttailusta, suostumisesta ja kieltäytymisestä, nautinnosta sekä
      Maailman menoa
      461
      1707
    8. Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.

      Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j
      Kajaani
      9
      1604
    9. Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."

      Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää
      Tanssii tähtien kanssa
      14
      1552
    10. R.I.P. Kristian Antila

      Entinen huippumaalivahti ja -kiekkoilija menehtyi äkillisesti 44-vuotiaana. Kunnia muistolleen. https://www.iltalehti.fi
      Maailman menoa
      22
      1364
    Aihe