Kaaduin viikko sitten pyörällä. Jalkaan tuli kaksi sentin kokoista haavaa, jotka ovat aika syviä. Haavan ympärykset ovat olleen punaiset onnettomuuspäivästä lähtien, nyt ne ovat vaaleanpunaiset. Haavat erittivät kirkasta/keltaista (en ole väristä ihan satavarma) limaa mutta myt lima on kuivunut haavaan. Haavat eivät ole arkoja eikä niihin satu. Kuumetta ei ole noussut. Ovatko haavat tulehtuneet? Pitääkö kirkas tai keltainen mössö poistaa haavoista??
AUTTAKAA JALAN HAAVAN KANSSA!
3
1898
Vastaukset
- Njaa
Itse olen tätä keltaista mössöä poistellut sieltä sun täältä. Näillä näkymin saattaa olla, tosin tuskin sinä siihen kuolet.
Jos arveluttaa, käy lääkärissä. Haava jonne on mahdollisesti päässyt lilaa tulee aina poistaa ensin suihkuttamalla vedellä (älä hankaa haavaa pyyhkeellä), kuivaa kevyesti paperilla painamalla haavan päälle. Puhdista haava desinfektioaineella esim NeoAmisept. Laita suojaksi sideharsotaitos ja sen voidaan kiinnittää joko teipillä tai kierittämällä sideharsoa muutamia kierroksia sidoksen päälle. Pieniin haavoihin riittää yleensä laasrari.
Keltainen visva jota haavasta valuu on yleensä märkää eli mätää joka on merkki alkaneesta tulehduksesta. Eli kiireesti puhdistamaan tuo haava ja suojaa se hyvin puhdistuksen jälkeen. Tee haavanhoito aamuin illoin kunnes märkä loppuu ja sen jälkeen riittää kerran päivässä puhdistus ja suojaaminen. Kun haava on mennyt umpeen riittää laastari muutaman päivän ajaksi arpea suojaamaan ettei aukea uudelleen.- hoito.vaatii.ammattiapua
Tuon kertomasi tyyppisen haavan hoito vaatii kyllä ammattiapua. Haava on syytä näyttää terkkarissa tai siellä koulun hoitajalla. Haava vaatii puhdistuksen ja katteen poistamisen, joka saattaa vaatia jo puudutusta. Se tapahtuu geelillä kätevästi. Sitten haavan päälle laitetaan Mepilex porder - eräänlainen laastari, joka on tiivis. Siellä haava kasvaa umpeen vähitelleen. Jopa 7 vrk. voidaan pitää Mepilksiä haavan päällä ja taas vaihdetaan. Suihkutetaan ja mahdollinen kate poistetaan - siihenkin oma geeli. Mene hoitajan luoksen. Mepilexit suht. kalliita ja niitä kuluu haavan hoidossa. Haavaan ei saa laittaa mitään voiteita, jos Mepilexiä käytetään. En mene takuuseen Mepilexin kirjoirusasusta, kun muistin varaisesti kirjoitan. Olen hoitanut haavoja ja se on oma "taiteen lajinsa". Vaatii pitkäjännitteissyytä. Siihen on tuotteita, mutta niistä on tiedettävä käyttötavat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 713115
- 922885
- 512115
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201575- 151349
Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..51338Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131301- 181280
Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein131273Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin241232