vaikuttaako uskomuksesi todellisuuteen?

heisielu

Haluaisitko, että ne vaikuttaisivat?

28

533

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • heiitsellesi

      En haluaisi, mutta vaikuttavat.

    • Ihan ok kysymys vaihteeksi tällä palstalla.

      Ei molempiin

    • Chubacabra

      Urheilija joka uskoo voittavansa, voittaa useammin, kuin urheilija joka ei usko voittavansa.

      Usko siis vaikuttaa todellisuuteen.

    • Mandraken_haamu

      Henkilökohtaiset uskomukset vaikuttavat aina omaan ja usein myös lähipiirissä olevien elämään halusi tai ei.. Suurin osa niistä uskomuksista on opittuja ja ehdollistettuja ja hyvin usein myös täysin tiedostamattomia.

      Kollektiiviset uskomukset (kuten esim. raha, yhteiskunnan lait ja säännöt) vaikuttavat hyvin suuren ihmisjoukon elämään.

      Kaikki havainnot ja myös tiede perustuvat aina joillekin odotuksille ja oletuksille. Ihmisellä ei ole eikä edes voi olla kaikista uskomuksista täysin vapaata kokemista ja havaintoa eikä siis mitään uskomuksista vapaata tietoa. Edes matemaattinen tiede (kuten fysiikka) ei ole vapaa uskomuksista vaan aina tarvitaan joitain premissejä eli oletuksia jotka ovat aina pelkkiä uskomuksia vaikkakin usein hyvinkin järkeviä uskomuksia ainakin joillakin sovellutussalueella.

      Tieteessä aina pitää aloittaa joistain perusoletuksista vaikka niiden perusoletusten määrä halutaan pitää mahdollisimman pienenä. Usko ja tiede eivät ole siis mitenkään vastakohtia pohjimmiltaan - tavanomaisessa uskomisessa ei vaan olla yleensä erityisen säästeliäitä joten tiede on tehokkaampi ja ketterämpi uskomusjärjestelmä kuin perinteiset uskonnot.

      Ilman jotain uskomusjärjestelmää (paradigmaa) ei ole edes mitään tiedostettua havaintoa. Ilman käsitteitä eli kieltä ei ole havaintoa ja kaikkiin kieliin on sisäänrakennettu useita uskomuksia ja oletuksia.

      Jos havainnoissa alkaa ilmetä jotain odottamatonta eli anomalioita on yleensä tarvetta alkaa miettiä sen uskomusjärjestelmän korjaamista ja säätämistä. Se koetaan usein kuitenkin niin vastenmieliseksi ja työlääksi että mieluiten pääsääntöisesti pyritään unohtamaan ja jättämään huomiotta ne anomaliat.

      Tietoisuus(=yksilön mieli ja kollektiivinen kulttuuri uskomuksineen) ja ns. todellisuus ovat aina tiiviisti toisiinsa kietoutuneita.

      Ehkä avaruus ja tietoisuus ovat jollain tavalla sama asia. Avaruus on fyysisten kappaleiden tausta ja edellytys ja tietoisuus on vastaavasti tietoisuuden sisältöjen tausta ja edellytys. Ehkä tuosta voisi löytyä ratkaisu sille päivänpolttavalla probleemille avaruuden äärettömydestä ja ikuisuudesta.... ;-)

      • Kielellä-komm-havaintoja

        Enimmäkseen ihan totta, mutta ehkä tämä ei tainnut olla aivan loppuun saakka mietitty:

        "Ilman käsitteitä eli kieltä ei ole havaintoa ja kaikkiin kieliin on sisäänrakennettu useita uskomuksia ja oletuksia. "

        Kyllähän havaintoja on kaikilla elollisilla olioilla, vaikka niiden havaintotoimintoihin ei liittyisikään mitään lingvististä. Myöskään kieli ei määrää mitään uskomusta, koska samassa kielessä voidaan sekä myöntää että kieltää uskomuksen todenperäisyys. Kielen käsitteet (jonakin tiettynä ajanhetkenä) määräävät ainoastaan aihepiirit, mistä kielessä voidaan (sillä hetkellä) puhua. Ja jos havaintoja tulee ennestään tuntemattomista kohteista, niille yleensä kehitetään käsitteet, joilla asiasta kommunikoidaan.


      • Mandraken_haamu
        Kielellä-komm-havaintoja kirjoitti:

        Enimmäkseen ihan totta, mutta ehkä tämä ei tainnut olla aivan loppuun saakka mietitty:

        "Ilman käsitteitä eli kieltä ei ole havaintoa ja kaikkiin kieliin on sisäänrakennettu useita uskomuksia ja oletuksia. "

        Kyllähän havaintoja on kaikilla elollisilla olioilla, vaikka niiden havaintotoimintoihin ei liittyisikään mitään lingvististä. Myöskään kieli ei määrää mitään uskomusta, koska samassa kielessä voidaan sekä myöntää että kieltää uskomuksen todenperäisyys. Kielen käsitteet (jonakin tiettynä ajanhetkenä) määräävät ainoastaan aihepiirit, mistä kielessä voidaan (sillä hetkellä) puhua. Ja jos havaintoja tulee ennestään tuntemattomista kohteista, niille yleensä kehitetään käsitteet, joilla asiasta kommunikoidaan.

        "Kyllähän havaintoja on kaikilla elollisilla olioilla, vaikka niiden havaintotoimintoihin ei liittyisikään mitään lingvististä. Myöskään kieli ei määrää mitään uskomusta, koska samassa kielessä voidaan sekä myöntää että kieltää uskomuksen todenperäisyys."

        Jonkinlainen symbolifunktio eli laajassa mielessä kieli lienee kaikilla elollisila olioilla jossain muodossa eli osataan yhdistää tietyntyyppisiä asioita joihinkin toisiin asioihin siten että syntyy ehdollistuminen (esim. Pavlovin koirakokeet).

        "Myöskään kieli ei määrää mitään uskomusta, koska samassa kielessä voidaan sekä myöntää että kieltää uskomuksen todenperäisyys."

        Kaikkiin kieleen ja symbolifunktioihin liittyy aina joitakin oletuksia ja uskomuksia esim. erotetaan toisistaan subjekti, objekti ja verbi. Joissain kielissä ilmaistaan sama asia pelkällä toiminnalla ilman erillistä subjekti ja objektia.

        Totuusarvot taas liittyvät kiinteästi siihen paradigmaan tai uskomusjärjestelmään minkä puitteissa asioita kullonkin käsitellään. Jos esim. esittää vääriä kysymyksiä ja/tai väärässä järjestyksessä niin totuusarvoja ei pysty määrittelemään kuin aivan triviaaleissa tapauksissa ja erilaiset paradigmat eivät välttämättä sulje pois toisiaan eivätkä niiden paradigmojen väitteet kumoa toisenlaisen paradigman (näkökulman tai viitekehyksen) väitteitä.

        "Ja jos havaintoja tulee ennestään tuntemattomista kohteista, niille yleensä kehitetään käsitteet, joilla asiasta kommunikoidaan."

        Ja niihin uusiin käsitteisiin sitten liitetään käytännössä aina oletuksia ja odotuksia sen tuntemattoman asian suhteen.


      • muotokieli

        Mistä ihminen tietää mikä on uskomusta ja mikä on todellisuutta? Kun kysytään vaikuttaako jokin todellisuuten, mitä tarkoitetaan todellisuudella tai uskomuksella?
        Jos symbolifunkto (esittävien merkkien ja muotojen ymmärtäminen ja käyttö ajattelussa ja viestinnässä) onkin osaltaan myös tarkkailija joka tekee havaintoja.. mutta pitää olla jokin" kiinteä" elementti johon verrataan..

        Näkyvien kohteiden ja ei näkyvien välissä oleva( tila )jäisi tällöin oletuksille ja uskomuksille . . Jos ulkopuolella(ja sisäpuolella) on kaksi todellisuutta joita voidaan mitata, ihmisellä pitäisi olla "koneisto" jolla hän mittaa..
        Mutta koska(oletus) sisämaailma ja ulkomaailma ovat samanaikaisesti olemassa pitäisi olla "anturi" joka tulkitsee
        ..mikä on todellista factum ja mikä uskomusta non factum..
        Materialismi olettaa materian kautta. Idealismi hengen kautta, Millä menetelmällä ihminen voi siis todentaa ja arvioida kahta vastakohtaista ideologiaa ?

        Kun annettaisiin esim. jollekin kohteelle tai muodolle kielellinen merkitys, pitäisi siis olla sisäinen ominaisuus joka vastaisi kohdetta .. niin että syntyisi vastaavuus joka täsmää ulkoisen muodon kanssa. Tällöin voitaisiin kysyä, kumpi antoi merkityksen, muoto vai kieli ?


      • Mandraken_haamu
        muotokieli kirjoitti:

        Mistä ihminen tietää mikä on uskomusta ja mikä on todellisuutta? Kun kysytään vaikuttaako jokin todellisuuten, mitä tarkoitetaan todellisuudella tai uskomuksella?
        Jos symbolifunkto (esittävien merkkien ja muotojen ymmärtäminen ja käyttö ajattelussa ja viestinnässä) onkin osaltaan myös tarkkailija joka tekee havaintoja.. mutta pitää olla jokin" kiinteä" elementti johon verrataan..

        Näkyvien kohteiden ja ei näkyvien välissä oleva( tila )jäisi tällöin oletuksille ja uskomuksille . . Jos ulkopuolella(ja sisäpuolella) on kaksi todellisuutta joita voidaan mitata, ihmisellä pitäisi olla "koneisto" jolla hän mittaa..
        Mutta koska(oletus) sisämaailma ja ulkomaailma ovat samanaikaisesti olemassa pitäisi olla "anturi" joka tulkitsee
        ..mikä on todellista factum ja mikä uskomusta non factum..
        Materialismi olettaa materian kautta. Idealismi hengen kautta, Millä menetelmällä ihminen voi siis todentaa ja arvioida kahta vastakohtaista ideologiaa ?

        Kun annettaisiin esim. jollekin kohteelle tai muodolle kielellinen merkitys, pitäisi siis olla sisäinen ominaisuus joka vastaisi kohdetta .. niin että syntyisi vastaavuus joka täsmää ulkoisen muodon kanssa. Tällöin voitaisiin kysyä, kumpi antoi merkityksen, muoto vai kieli ?

        "Mistä ihminen tietää mikä on uskomusta ja mikä on todellisuutta? "

        "Kun kysytään vaikuttaako jokin todellisuuten, mitä tarkoitetaan todellisuudella tai uskomuksella?"

        Hyviä kysymyksiä!

        Ei uskomusta ja ns. "todellisuutta" voi useinkaan erottaa toisistaan. Ihminen valitsee toimintansa aina omien uskomustensa ja oletustensa perusteella. Jos sen toiminta ihmisen kannalta menestyksellistä sitä kutsutaan "todeksi" tai "todellisuudeksi" ja vastaavasti jos se toiminta ei ole menestyksellistä niiden uskomusten pohjalta niin se uskomus on "epätosi".

        Erikseen on sitten ns. määritelmällisesti tai tautologisesti todet asiat kuten loogiset ja matemaattiset totuudet jotka seuraavat jo oletuksista eivätkä sellaisenaan kerro mitään reaalitodellisuudesta.

        Mikään teoria tai uskomus ei ole eikä voi olla tyhjentävä ja kaiken muun poissulkeva totuus vaan kaikki ns. totuudet ovat aina vain osatotuuksia. Perimmäinen todellisuus jää aina jonkinlaiseksi "mustaksi laatikoksi" josta saadaan selville vain sellaisia asioita mitä osataan kysyä ja pystytään tutkimaan. Se todelisuus ei muutenkaan ole mikään staattinen asia joka vain jossain odottaa löytäjäänsä vaan tapahtuu jatkuvaa vuorovaikutusta sen havaitsijan ja havainnon kohteen välillä.

        "Jos symbolifunkto (esittävien merkkien ja muotojen ymmärtäminen ja käyttö ajattelussa ja viestinnässä) onkin osaltaan myös tarkkailija joka tekee havaintoja.. mutta pitää olla jokin" kiinteä" elementti johon verrataan.."

        Kaikki ajattelu ja viestintä perustuu kokemusten ja havaintojen luokitteluun. Ne "kiinteät" elementit ovat aina abstrakteja luokitteluja jotka joissain tapauksissa toimivat. Samat kokemukset ja havainnot voi usein luokitella lukemattomilla eri tavoilla eri tarkoituksia varten. Monet niistä luokitteluista voivat olla käytännön reaalitodellisuuden kannalta toimivia ja hyödyllisiä mutta aina jollain tavalla hyvin puutteellisia.

        Se perimmäinen koko todellisuus on aina paljon laajempi kuin kaikki mahdolliset ihmisen kehittämät luokittelut. Mikään kielellinen ilmaisu ei edes riitä kuvaa yksilön konkreettista kokemusta kuin joiltain osin ja silloinkin vain vertaamalla sitä muihin vastaaviin asioihin.

        "Näkyvien kohteiden ja ei näkyvien välissä oleva( tila )jäisi tällöin oletuksille ja uskomuksille . . Jos ulkopuolella(ja sisäpuolella) on kaksi todellisuutta joita voidaan mitata, ihmisellä pitäisi olla "koneisto" jolla hän mittaa..
        Mutta koska(oletus) sisämaailma ja ulkomaailma ovat samanaikaisesti olemassa pitäisi olla "anturi" joka tulkitsee"

        Kyllä ne uskomukset ja oletukset vaikuttavat ihan kaikkeen. Uskomus - ja käsitejärjestelmät ovat se koneisto mutta ne ovat oikeastaan vain ikäänkuin meillä käytössä oleva käyttöliittymä - ei se itse todellsuus - analogisesti sama tilanne kuin tavallisen tietotekniikkaan perehtymättömän maallikko tuntee vain se tietokoneen käyttöjärjestelmän käyttöliittymän ja itse se laitteisto ja konekielinen ohjelmisto jää jonnekin pimentoon.

        Elollisten olentojen kognitiiviset kyvyt ovat evoluution prosessissa optimoituneet lähinnä vain elossa pysymiseen ja lisääntymiseen - ei todelisuuden havaitsemiseen sellaisena kuin se on.

        "Materialismi olettaa materian kautta. Idealismi hengen kautta, Millä menetelmällä ihminen voi siis todentaa ja arvioida kahta vastakohtaista ideologiaa ?"

        Nuo molemmat ovat mielestäni jossain määrin toimivia ja toisiaan täydentäviä ja niiden toimivuus käytännössä on se olennaisin kriteeri. Materialismin ja idealismin ero on lähinnä se että materialismi on aina kolmannen persoonan ulkopuolinen näkökulma ja idealismi taas on aina 1. persoonan näkökulma eli henkilökohtainen kokemus.

        Oikeastaan ne kaikki 3. persoonan näkökulmat palautuvat aina 1. persoonan näkökulmaan koska kaikki ajattelu, kokeminen ja havaitseminen ovat aina subjektiivisia kokemuksia ja kun niitä kokemuksia vertaillaan kielen avulla voidaan saavuttaa jonkinlainen konsensus vaikka kukaan ei esim. voi olla varma että minun näkemäni punainen on varmasti samanlainen kuin jonkun muun näkemä punainen vaikka käsitteet ovatkin samat.

        "Kun annettaisiin esim. jollekin kohteelle tai muodolle kielellinen merkitys, pitäisi siis olla sisäinen ominaisuus joka vastaisi kohdetta .. niin että syntyisi vastaavuus joka täsmää ulkoisen muodon kanssa. Tällöin voitaisiin kysyä, kumpi antoi merkityksen, muoto vai kieli ?"

        Ihminen antaa kielen käsitteille merkitykset ja hahmottaa kokemuksesta muodot. Kyse on rakenneyhtäläisyydestä ja analogisesta ajattelusta. Kun esim. käännetään kielestä toiseen niin osa merkityksestä katoaa mutta samalla syntyy uusia merkityksiä ja matemaattiset mallit ja kaavat voivat toimia hyvinkin paljon toisistaan poikkevien reaalimaailman asioiden kanssa, Tuntemattomat ja uudet asiat pyritään palauttamaan jo jossain määrin tunnettuihin asioihin.

        ....

        Aihe on melko monimutkainen ja helposti jää kielen ja käsitteiden vangiksi näissä pohdinnoissa. Jatketaan harjoituksia myöhemmin.....


      • todarv

        Uskomus voi vaikuttaa ainakin psygologisesti todellisuuteen, eli käsitykseen todellisuudesta. Kysymys on suhteellinen ja subjektiivinen ( henkilökohtainen) kokijan kannalta.
        Absoluutit ja vastakkaiset elementit olisivat normeja (totuusarvoja) jotka vaikuttavat uskomuksiin , siihen mitä pidetään todennäköisenä.

        Normaalissa puhekielessä uskomuksen voidaan ajatella tarkoittavan taikauskoa tai muunlaista virheellistä käsitystä todellisuudesta.
        Uskomus voi olla myös kyselevää ja tutkivaa luonteeltaan ( askelma mihin asti ja minkälaiseen tulkintaan on päästy ) Eräänlaista tutkivaa journalismia jossain mielessä.
        Uskomus voisi tällöin kahdella tavalla vaikuttaa todellisuuteen, joko positiivisesti tai negatiivisesti.
        Jos ihminen seuraa fanaattisesti uskomustaan, hän "törmää" jossain vaiheessa todellisuuteen, jolloin uskomuksen ja todellisuuden ero tulisi näkyviin (jos on vielä resursseja myöntää todellisuus)
        Toisaalta positiivinen myönteinen uskomus, joka kääntäessään havaitsijan oikeaan suuntaan ja käsitykseen vaikuttaisi myönteisesti.

        Yhteenvetona: kyllä, uskomus voi vaikuttaa todellisuuteen, jos sen laatu selviää ja tulee ilmi.
        Toisin sanoen käsitys todellisuudesta voi muuttua positiivisesti kun uskomus paljastuisi uskomukseksi ja maailmankuva muuttuisi positiivisesti.
        Vastakohtana olisi tällöin negatiivinen harhainen käsitys.


      • Mandraken_haamu
        todarv kirjoitti:

        Uskomus voi vaikuttaa ainakin psygologisesti todellisuuteen, eli käsitykseen todellisuudesta. Kysymys on suhteellinen ja subjektiivinen ( henkilökohtainen) kokijan kannalta.
        Absoluutit ja vastakkaiset elementit olisivat normeja (totuusarvoja) jotka vaikuttavat uskomuksiin , siihen mitä pidetään todennäköisenä.

        Normaalissa puhekielessä uskomuksen voidaan ajatella tarkoittavan taikauskoa tai muunlaista virheellistä käsitystä todellisuudesta.
        Uskomus voi olla myös kyselevää ja tutkivaa luonteeltaan ( askelma mihin asti ja minkälaiseen tulkintaan on päästy ) Eräänlaista tutkivaa journalismia jossain mielessä.
        Uskomus voisi tällöin kahdella tavalla vaikuttaa todellisuuteen, joko positiivisesti tai negatiivisesti.
        Jos ihminen seuraa fanaattisesti uskomustaan, hän "törmää" jossain vaiheessa todellisuuteen, jolloin uskomuksen ja todellisuuden ero tulisi näkyviin (jos on vielä resursseja myöntää todellisuus)
        Toisaalta positiivinen myönteinen uskomus, joka kääntäessään havaitsijan oikeaan suuntaan ja käsitykseen vaikuttaisi myönteisesti.

        Yhteenvetona: kyllä, uskomus voi vaikuttaa todellisuuteen, jos sen laatu selviää ja tulee ilmi.
        Toisin sanoen käsitys todellisuudesta voi muuttua positiivisesti kun uskomus paljastuisi uskomukseksi ja maailmankuva muuttuisi positiivisesti.
        Vastakohtana olisi tällöin negatiivinen harhainen käsitys.

        "Uskomus voi vaikuttaa ainakin psygologisesti todellisuuteen, eli käsitykseen todellisuudesta."

        Mielikuvat ja uskomukset ohjaavat ihmisten käyttäytymistä. Ei se mainonta ja propaganda muuten edes toimisi. Talouselämä ja pörssikurssit käyttäytyvät myös aika pitkälle mielikuvien eli uskomusten pohjalta. Toisaalta sitten jokainen ihminen pitää oletusarvoisesti omia uskomuksiaan usein totuutena ja todellisuutena eikä helposti tunnusta ja hyväksy niitä uskomuksiksi.

        Jos ajatellaan tiedettä niin aika pieni osa ns. tieteellisestä maailmankuvasta ja eri tieteenalojen teorioiden oletuksista on oikeasti testattu kokeellisesti tieteellisellä metodilla tai suurin osa niistä oletuksista ei ole edes periaattessa testattavissa kokeellisesti ja havaintojen avulla.

        "Normaalissa puhekielessä uskomuksen voidaan ajatella tarkoittavan taikauskoa tai muunlaista virheellistä käsitystä todellisuudesta."

        Uskomus voi olla hyvin perusteltu ja siinä mielessä pätevä ja käyttökelpoinen ainakin johonkin konkreettiseen tarkoitukseen.

        Uskomusten vaikuttaminen todelisuuteen on kyllä aika lähellä taikuutta ja vaikka vallitseva maailmankuva väittää ns. taikuuden tai magian eli psyyken vaikutuksen fysikaaliseen todelisuuteen olevan mahdotonta niin ei ole mitenkään itsestäänselvä asia että se uskomus pitää paikkansa. Esim. lääketieteessä tunnetaan placebo ja sen vastakohta nocebo eli se että pelkkä potilaan psykologinen asenne, luottamus ja usko riittää paranemiseen. Sitten on erilaisia positiivisen ajattelun malleja joista monista tuntuu olevan apua ainakin joillekin.

        Uskomusten toimivuuteen vaikuttaa olennaisesti sen uskomuksen looginen koherenssi eli ts, sisäisesti ristiriitaiset uskomukset eivät ole toimivia mutta toisaalta melkein mikä tahansa voi toimia jos perusidea on vain riittävän looginen ja koherentti.

        Minusta tiedemaailmassakin vaikuttaa myös vahvasti mielikuvat ja uskomukset. Kyllä melkoisen vahvaa uskoa ja luottamusta edellyttää esim. miljardien eurojen satsaaminen johonkin Ligo projektiin ja Cernin hiukkaskiihdyttimiin vaikka niiden suunnitteluvaiheessa ei ollut (eikä mielestäni edelleenkään) mitään varmuutta niiden toimivuudesta siihen tarkoitukseen mihin ne on rakennettu. Big science on hyvä busyness monille....

        "Toisin sanoen käsitys todellisuudesta voi muuttua positiivisesti kun uskomus paljastuisi uskomukseksi ja maailmankuva muuttuisi positiivisesti."

        Vaikka jokin uskomus voi osoittautua toimivaksi käytännössä niin välttämättä se ei ole aina positiivinen asia varsinkin jos se vääristää pahasti kokonaiskuvaa todellisuudesta kuten nykyinen pelkästään tekniikkaa ja taloutta korostava maailmankuva. Toimivaksi osoittautunut uskomus on harvoin koko totuus ja virheelliseksi mielletty asia voi olla myös jossain määrin toimiva ja tosi.


    • mtetvu

      mieluummin toisinpäin että todellisuus vaikuttaisi uskomukseen (:

    • Kai hulluiltu tuntuvat uskomuksetkin jollain tavoin vaikuttavat todellisuuteen. Ainakin siten, että joltakin kuluu aikaa päättömien uskomusten kumoamiseen. Ja jotkut menettävät siinä puuhassa lähes hermonsa.

      Jos ei noita avuliaita päättömien uskomusten kumoajia olisi ja uskomukseni todella alkaisi vaikuttaa todellisuuteen niin tuskin olen valmis ottamaan siitä toteutumisesta vastuuta.

      Veikkaan, että pian taas tarvitaan jonkin tahon toimesta sensuuritoimiston tai kiellettyjen kirjojen luettelon pystyttämistä. Sen verraan radikalismia on.

    • Anonyymi

      Ajatuksillaan voi vaikuttaa omaan mielentilaan. Jos alat esim. muistella kaikkia vääryyksiä mitä olet kokenut, tulet varmasti pahalle mielelle.

      Negatiivisia ajatuksia, tunteita tai muistoja ei kannata kuitenkaan loputtomiin vältellä, eikä ainakaan päihteillä helpottaa. Joskus on aika kohdata vaikea asia ja tuntea pahoin. Mutta siihen ei tarvitse jäädä riippumaan yhtään tarvittavaa käsittelyaikaa kauemmin.

      --
      heisielu

    • Anonyymi

      Lasten joulupukkia koskevat uskomukset ovat ylläpitäneet valtavia joulumarkkinoita jo parin sukupolven ajan.
      Uskonnolliset uskomukset ylläpitävät lukuisia kirkkokuntia ja uskonnollisia yhteisöjä.

      Kyllä ne vaan vaikuttavat liikaakin.

    • Anonyymi

      Uskomuksiin uskovat ihmiset ovat joskus hyvinkin iso riesa, oli kyse yliluonnollisesta, politiikasta tai arkielämästä. Tilanteet joihin heidän kanssaan joutuu on epämukavia, kun pitävät jotain uskomusta totena ja käyttäytyvät sen mukaan, eivätkä sitten välttämättä edes suostu selvittämään todenperäisyyttä. Ikävyyttä lisää negatiivinen reagointi uskomuksen kyseenalaistamiseen. Olen "paha ihminen", kun en hyväksy heidän "totuuttaan" ja ilkeän kyseenlaistaa sen. Vaikka ihmistä yleistetään kehittyneeksi, niin melko usein tulee törmänneeksi näihin tapahtumiin, jotka kertoo, että se kehittyminen on kovin vaihtelevaa. Joskus jopa taantumuksellista.

      • Anonyymi

        Kaikki ihmiset uskoo johonkin uskomuksiin ja kaikilla on sellainen taipumus.
        Toisinaan uskomuksien eroja on haastava tehdä ja käsitellä niiden alkuperäistä vaikutinta. Käsittääkseni usko/ uskominen on ihmisen perusominaisuus. Tietysti jokainen voi arvostella uskomuksien järjellisyyttä jos kokee siihen aihetta. Uskomuksellinen ongelma tulee mielestäni silloin, jos jos jokin oletus vääristää jotain ideaa tai ihmiskuvaa tavalla joka ei oikeuta niiden alkuperäisyyttä.


    • Anonyymi

      Uskomuksia syntyy kun ihminen tulkitsee havaitsemaansa. Ihmisellä on mahtava kyky nähdä kuvioita (kuten sekvenssejä) ja riippuvuuksia kaikessa ympärillää. Kun tietoa ei vielä ole niin tulkitaan omalla maailmankuvalla ja siitä syntyy uskomus.

      Ei tuossa ole mitään pahaa. Monet uskonnotkin tuovat miljoonille myös toivoa ja helpotusta. Toki niiden varjolla kuten minkä tahansa uskomuksen (puolueet ja muut opit) tehdään paljon pahaakin.

      Niin kauan kun emme tiedä varmaksi tapahtuiko alkuräjähdys (vaikka se nykytiedon valossa näyttäisi todenäköiseltä) tai emme tiedä mitä oli ennen alkuräjähdystä emmekä sitä miksi niin tapahtui ja mistä se kaikki alku syntyi, on aina tilaa myös Jumalalle jos niin haluaa uskoa. Tässä tilanteessa Jumala kelpaa symboliksi tuon tapahtuman alulle yhtä hyvin kuin mikä muu tahansa.

    • Anonyymi

      Vaikuttaako tunteesi todellisuuteen ?

      Ainakin ne vaikuttavat käyttäytymiseesi ja sitä kautta todellisuuteen.

      Tosin jotkut menevät jopa niin pitkälle että sanovat että edes tietoisuus ei vaikuta todellisuuteen.

      --
      heisielu

      • Anonyymi

        Epifenomenalismi : mieli/tajunta ei voi vaikuttaa aivoihin eikä ihmisen käyttäytymiseen.


    • Anonyymi

      Ovat ne kertakäyttötavaraa ja hajoaa kuin pressan wc-paperi.

    • Anonyymi

      Minun ei tarvi uskoa, kun näen mikä on muiden ihmisten tilanne verrattuna omaani. Monesti tulee mieleen navetan lehmät ja lampaat.

    • Anonyymi

      En ole ollenkaan vakuuttunut, että uskomukseni vaikuttaa todellisuuteeni. Silti tiedän oppimastani, että aivotoiminnoista vain pieni osa on tietoista. Ihan joapäiväisissäkin toimissa.
      Uskon sen sijaan, että tiedostamaton osa vaikuttaa. Se on aktiivinen tekijä myös kvanttitasolla, jota tietoinen ei ole.
      Tiedostamattoman älykkyystasoa ei voida edes mitata makrotason testeillä. Ja älykkyys voi olla täysin erilaatuista kuin speksatut mitattavat.

      • Anonyymi

        Rinnakkaistodellisena voin todeta tyhmän jonkun mainitseman klisheen; "Great minds think alike."
        Tai sitten kyse todellisuudessa on se, että tiedostamattomat tiedot joskus "törmäävät" toisiinsa satunnaisesti. Joku ehkä huomaa, tai sitten sen lisäksi ei kukaan.

        Me jaetaan sama todellisuus jollain tajunnan tasolla.

        Ja se on mielenkiintoista.


    • Anonyymi

      Todellisuus on suhteellista.

      Valvontakameratallenne vs miten asia on koettu.

      Miten kameratallenne nähdään vs mitä siinä tapahtuu, kun aletaan jäsentelemään tapahtumia.

      ...minkälaisen menneisyyden muodostaman suodattimen läpi todellisuutta tarkastellaan.
      Mitä halutaan nähdä, mitä odotetaan ja toivotaan.

      Miten aivot luovat mielekkään ja selkeän kokonaiskuvan,
      mieluummin kuin tyytyisi todenmukaiseen epäselvyyteen.

    • Anonyymi

      Jossain tilanteessa ihminen voi huomata eron. jos "ilmassa" on esim. pelkoa tai muita negatiivisia tunteita esim jossain ryhmässä. Vastaavasti positiivisessa ilmapiirissä on erilaista . Voisi siis väittää, että yksilöt ovat valinnoilla ja asenteillaan vaikuttaneet "todellisuuteen".
      J.B. Petersonin mukaan ihminen ei ole vastuussa vain itsestään, vaan vastuu linkittyy kiinteästi myös ympäristöön ja lähipiiriin omien arvojen ja uskomusten kautta. Tässä mielessä jokinen olisi siten myös vastuullinen luomastaan "todellisuudesta" yhteiskunnassa.

    • Anonyymi

      Ei ole kyse haluamisesta tai haluamattomuudesta. Ne vaikuttaa. Fyysiseen todellisuuteen. Myös psyyllisen todellisuuden kautta.

    • Anonyymi

      Uskomukset vaikuttavat todellisuuteen kaikissa demokratioissa äänerstysprosessin kautta. Vaikutusmahdollisuus on yksilön kohdalla tietenkin aika pieni. Diktaattorin tai terroristin tapauksessa yksilön uskomuksilla voi olla suurikin vaikutus todellisuteen.

      Ylivertaisuusharhaan sairastuneen tai fundamentalistiuskovaisen mielestä maailma jo on hänen uskomustensa mukainen. He aktiivisesti torjuvat mielestään kaikki uskomustensa vastaiset havainnot.

    • Anonyymi

      Mitä toivot, sen lopulta uskot.
      Minkä uskot, tiedät lopulta.
      Mitä tiedät, sen lopulta luot.
      Mitä luot, sen lopulta koet.
      Mitä koet, sen lopulta ilmaiset.
      Mitä ilmaiset, sinusta tulee lopulta.
      Tämä on kaava koko elämälle.
      Hyvä olo" on tapasi kertoa itsellesi,
      että viimeinen ajatuksesi oli totuus,
      että viimeinen sanasi oli viisautta,
      että viimeinen tekosi oli rakkautta.
      Jos haluat parasta mitä maailmalla on tarjota,
      tarjoa maailmalle parastasi. (Neale Donald Walsch)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      20
      1780
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1348
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1230
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1150
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1095
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1057
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      11
      1056
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      1019
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      1010
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1002
    Aihe