Kävin runsaat kymmenen vuotta sitten optikolla ihan normaalissa näkötarkastuksessa, koska minulla särki usein päätä ja silmät rasittuivat. Olin tuolloin 13,5 -vuotias. Optikko määräsi minulle 1,5 vahvuiset lukulasit, ja ne lasit auttoivatkin minua pari vuotta, joissain tilanteissa. Mutta näillä laseilla ei nähnyt kauas yhtään mitään ja kun kysyin mahdollisuutta kaksiteholaseihin, optikko vain naureskeli ja sanoi, että tuon ikäiset ei tee mitään 2-teholaseilla. No sitten lukioiässä lakkasin kokonaan käyttämästä laseja, kun näin niillä huonommin loppujen lopuksi joka etäisyydelle. Sitten aloin taas aika ajoin kärsiä päänsärystä ja silmäongelmista. Lopulta yliopistossa en enää pystynyt olemaan luennoilla kunnolla ja menin uudestaan optikolle. Mikä olikaan tulos! Todettiin hajataitto ja sain viimein sellaiset lasit, joilla näkee KAUAS JA LÄHELLE. Lasien vahvuus vain 0.75, mutta hyvin näkee. Miksi nuorempana minua ei uskottu tai tutkittu tarkemmin? Turhaan käytin liian vahvoja laseja, enkä silti nähnyt kunnolla kuin vain ihan lähelle.
Optikko tutki näön huonosti
4
339
Vastaukset
- Mielensäpahoittajat
Että runsaat kymmenen vuotta samoilla laseilla..., ehkä toinen käynti parin kolmen vuoden päästä olisi jo selventänyt asiaa ja tarvittaessa silmälääkärin tekemänä, jos ei optikolla sattunut kohdallaan.
Ja koska näkö testatessa laitetaan erilaisia linssejä eteen, niin ihan itsehän sinä olet kertonut millä linssillä näkyy ja paremmin vain huonommin kuin niillä edellisillä testilinsseillä. Ja kaksitehot on 70-lukua, ne on nykyään monitehot... jossa vahvuus vaihtuu liukuvasti. - Hölmistynyt
Niin siis kävin kyllä lukiossa uudelleen optikolla ja silloin en käyttänyt laseja, enkä tarvinnutkaan. Vasta yliopistossa hommasin sitten uudet lasit. Ihmettelen vaan kun Optikko melko pienellä vaivalla laittoi 1,5 linssin lasit siihen ja kyllä !!! itse valitsin ne lasit kun niillä näki hyvin, siihen yhteen kohtaan. Sitten koulussa vasta huomasin ettei näekään taululle samoilla laseilla. Ja ne oli minun ensimmäiset lasini eikä meidän perheestäkään kellään ollut laseja. Eipä ollut käsitystä siitä että minkälaisia laseja on olemassa mihinkin tarkoitukseen. Tulipa vaan mieleen kun nykyisillä laseilla näkee niin hyvin, että olisiko silloinkin voinut jo nähdä vielä paremmin.
- ohigoaighao
Optikko sitä ja optikko tätä... Käykää oikealla silmälääkärillä.
- Tyytyvainen
Olen käyttänyt laseja yli viisikymmentä (50 ! ) vuotta.
Olen sitä mieltä, että optikolta nimenomaan olen saanut aina näppärästi parhaat lasit. He ovat koulutettu siihen hommaan. Silmälääkärini useinkin ovat enemmän tai vähemmän laiskoja paneutumaan lasivahvuuksiini. Kaikki käy hitaasti ja tahmoo. Optikot taas jaksaa väännellä ja käännellä linssejä niin kauan, että tulee varmasti oikeat arvot ja cylinterit akselilla oikein.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik124070MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar822091Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5501658Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin991395Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671117Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331048Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt216943Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60893- 171864
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3838