Optikko tutki näön huonosti

Hölmistynyt

Kävin runsaat kymmenen vuotta sitten optikolla ihan normaalissa näkötarkastuksessa, koska minulla särki usein päätä ja silmät rasittuivat. Olin tuolloin 13,5 -vuotias. Optikko määräsi minulle 1,5 vahvuiset lukulasit, ja ne lasit auttoivatkin minua pari vuotta, joissain tilanteissa. Mutta näillä laseilla ei nähnyt kauas yhtään mitään ja kun kysyin mahdollisuutta kaksiteholaseihin, optikko vain naureskeli ja sanoi, että tuon ikäiset ei tee mitään 2-teholaseilla. No sitten lukioiässä lakkasin kokonaan käyttämästä laseja, kun näin niillä huonommin loppujen lopuksi joka etäisyydelle. Sitten aloin taas aika ajoin kärsiä päänsärystä ja silmäongelmista. Lopulta yliopistossa en enää pystynyt olemaan luennoilla kunnolla ja menin uudestaan optikolle. Mikä olikaan tulos! Todettiin hajataitto ja sain viimein sellaiset lasit, joilla näkee KAUAS JA LÄHELLE. Lasien vahvuus vain 0.75, mutta hyvin näkee. Miksi nuorempana minua ei uskottu tai tutkittu tarkemmin? Turhaan käytin liian vahvoja laseja, enkä silti nähnyt kunnolla kuin vain ihan lähelle.

4

333

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mielensäpahoittajat

      Että runsaat kymmenen vuotta samoilla laseilla..., ehkä toinen käynti parin kolmen vuoden päästä olisi jo selventänyt asiaa ja tarvittaessa silmälääkärin tekemänä, jos ei optikolla sattunut kohdallaan.

      Ja koska näkö testatessa laitetaan erilaisia linssejä eteen, niin ihan itsehän sinä olet kertonut millä linssillä näkyy ja paremmin vain huonommin kuin niillä edellisillä testilinsseillä. Ja kaksitehot on 70-lukua, ne on nykyään monitehot... jossa vahvuus vaihtuu liukuvasti.

    • Hölmistynyt

      Niin siis kävin kyllä lukiossa uudelleen optikolla ja silloin en käyttänyt laseja, enkä tarvinnutkaan. Vasta yliopistossa hommasin sitten uudet lasit. Ihmettelen vaan kun Optikko melko pienellä vaivalla laittoi 1,5 linssin lasit siihen ja kyllä !!! itse valitsin ne lasit kun niillä näki hyvin, siihen yhteen kohtaan. Sitten koulussa vasta huomasin ettei näekään taululle samoilla laseilla. Ja ne oli minun ensimmäiset lasini eikä meidän perheestäkään kellään ollut laseja. Eipä ollut käsitystä siitä että minkälaisia laseja on olemassa mihinkin tarkoitukseen. Tulipa vaan mieleen kun nykyisillä laseilla näkee niin hyvin, että olisiko silloinkin voinut jo nähdä vielä paremmin.

    • ohigoaighao

      Optikko sitä ja optikko tätä... Käykää oikealla silmälääkärillä.

    • Tyytyvainen

      Olen käyttänyt laseja yli viisikymmentä (50 ! ) vuotta.
      Olen sitä mieltä, että optikolta nimenomaan olen saanut aina näppärästi parhaat lasit. He ovat koulutettu siihen hommaan. Silmälääkärini useinkin ovat enemmän tai vähemmän laiskoja paneutumaan lasivahvuuksiini. Kaikki käy hitaasti ja tahmoo. Optikot taas jaksaa väännellä ja käännellä linssejä niin kauan, että tulee varmasti oikeat arvot ja cylinterit akselilla oikein.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      251
      18429
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      83
      3135
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      123
      2161
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      191
      1850
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      134
      1725
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      269
      1403
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1272
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      82
      1083
    9. Elämääni tulee pian uusi uros

      Se on sinisilmäinen, blondi. 😍 Toivottavasti tämä ok?
      Ikävä
      118
      960
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      232
      959
    Aihe