Liian vähän vai ei?

Hulivilivili

Heippa. Olisi suunnitteilla hommata bokseri, mutta tämmöistä olisi vielä miettiessä että onko tämmöinen liikuntasuunnitelma hyvä, vai tarvitseeko enemmän liikuntaa :) Lähinnä näitä lenkkejä mietin että onko esim aamu ja iltalenkit liian lyhkäisiä. Olisin hyvin kiitollinen jos ehitisitte vastailla asiallisia kommentteja teidän kokemuksista :)

-Aamulenkki n.20min
-päivälenkki n. 1h
-iltalenkki n.20-30min
Ja tietenkin tähän päälle koulutus- ja harrastus joka päivä ja viikonloppuisin vapaita juoksulenkkejä metsään/pellolle tms.

10

167

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hulivilivili

      Myös olisi mukava jos kertoisitte vähän paljon teidän koirat saavat päivässä ruokaa :)

    • rotutarkoituksenmukaan

      Omistatko metsää/peltoa?
      Vai oletko valmiiksi kysynyt irtipitoon luvan?
      Vastuuttomat,ja välinpitämättömät tuppaa irtokoirineen muiden omistamille maille.Lakien vastaisesti,ja viellä rauhoitusaikana.Ei muuten ole metsästysaikanakaan kiva, kun loukussa on supikoiran sijaan koira, ja omistaja nolona kyselee et sais koiransa loukusta XD

      Et järkikäteen,ja koirat irti vaan maanomistajan luvalla,ja luvallisena aikana.Jos ei lupaa, koira pidettävä aina KIINNI!

      Noita lenkkejä sun kannattaa kierrellä jo nyt.Minä lenkkeilin kaksvuotta ilman koiraa, et varmiastuin jaksavani energisen ja liikuntaa rakastavan metsästyskoiran likuttamisen.
      Jos ei normaalisti lenkkeile, ei sitä jaksa/viitsi pitkään koirankaan kanssa.Niin nähty, ja koira on se joka siinä häviää kun joutuu tyhjänpanttina makaamaan sisällä.

      Jos otat koiran, mieti rotu tarkkaan.Ja valitse sitten hyvä kennelei, jaostustuetokannasta näet tietoja suvuista, ja terveys, koe, sekä näyttelytuloksista.
      JOs välitsee rodun väärin, se vie koko ilon koiran pidosta.Jos lenkkeilyt ovatkin koiran väkinäistä hallinnassapitoa, ja koira räyhää kaikille.Siitä ei nauti koira, eikä omistaja.Siksi, se rotu on valittava tarkoin.Mietittävä mihin tarkoitukseen tulee, ja valittava siihen tarkoitukseen käyvä rotu.
      Monet valitsee rodun vääri.Ottavat liian suuren,ja liian voimakastahtoisen koirarodun.Ja se näkyy remmirähjäyksenä, sekä nuorien koirien kodinvaihtoilmoituksina.

      • Hulivilivili

        Minulla on itsellä Cockerspanieli ja tälle myös pentu tulisi kaveriksi, unohdin tämän mainita, joten lenkeistä on kokemusta mutta lähinnä sitä ajattelin että onko tämä liian lyhyt aika bokserille lenkityttää. Olen nyt 3vuotta bokseria miettinyt ja nyt olisi sopiva hetki kyseinen rotu hankkia. Mutta tietenkin haluan ottaa ”pikkuseikatkin” huomioon niinkuin tämä lenkkien pituus. Paikkakunnalla missä asun on paljon metsää jossa saa juoksuttaa koiria (tietenkin ei kiinnipitoaikana) ja mökkini on keskellä metsää ja naapurit ovat sen verran kaukana että ei näe eikä kuule heitä. ja kesät vietämme melkein kokonaan siellä ja siellä lenkit järjestämme juurikin vapaana ja koirat saavat remuta menemään niin paljon kun sydän haluaa, ja sen lisäksi vielä ajamme monesti ihan kunnon metsään retkille. Mainitsit että metsästysaikana kiinni, ja meillä nykyinen koiramme on metsästyskoira ja silloinkin kun ei ole ”töissä” ja olemme vaikka ihan lähimetsässä missä ei ole lupaa metsästykselle pidämme huomioliiviä päällä kunnes metsästyskausi on ohitse. Meillä on kaikki kriteerit kunnossa ja tiedän mitä bokserin omistuksessa pitää ottaa huomioon ja koirista ollut kokemusta koko elämän ajan, mutta kuten sanoinkin haluan ottaa huomioon kaikki pienetkin seikat ja tämä kyseinen lenkkien pituus on vielä vähän hakusessa, ja tiedän se on koirasta kiinni jotkin tarvitsevat enemmän liikuntaa ja toiset vähemmän ja sen pystyy itse nähdä mitä oma koira tarvitsee mutta haluan ottaa heti alusta asti huomioon muidenkin bokserinomitajien kokemuksia :)


      • minelan
        Hulivilivili kirjoitti:

        Minulla on itsellä Cockerspanieli ja tälle myös pentu tulisi kaveriksi, unohdin tämän mainita, joten lenkeistä on kokemusta mutta lähinnä sitä ajattelin että onko tämä liian lyhyt aika bokserille lenkityttää. Olen nyt 3vuotta bokseria miettinyt ja nyt olisi sopiva hetki kyseinen rotu hankkia. Mutta tietenkin haluan ottaa ”pikkuseikatkin” huomioon niinkuin tämä lenkkien pituus. Paikkakunnalla missä asun on paljon metsää jossa saa juoksuttaa koiria (tietenkin ei kiinnipitoaikana) ja mökkini on keskellä metsää ja naapurit ovat sen verran kaukana että ei näe eikä kuule heitä. ja kesät vietämme melkein kokonaan siellä ja siellä lenkit järjestämme juurikin vapaana ja koirat saavat remuta menemään niin paljon kun sydän haluaa, ja sen lisäksi vielä ajamme monesti ihan kunnon metsään retkille. Mainitsit että metsästysaikana kiinni, ja meillä nykyinen koiramme on metsästyskoira ja silloinkin kun ei ole ”töissä” ja olemme vaikka ihan lähimetsässä missä ei ole lupaa metsästykselle pidämme huomioliiviä päällä kunnes metsästyskausi on ohitse. Meillä on kaikki kriteerit kunnossa ja tiedän mitä bokserin omistuksessa pitää ottaa huomioon ja koirista ollut kokemusta koko elämän ajan, mutta kuten sanoinkin haluan ottaa huomioon kaikki pienetkin seikat ja tämä kyseinen lenkkien pituus on vielä vähän hakusessa, ja tiedän se on koirasta kiinni jotkin tarvitsevat enemmän liikuntaa ja toiset vähemmän ja sen pystyy itse nähdä mitä oma koira tarvitsee mutta haluan ottaa heti alusta asti huomioon muidenkin bokserinomitajien kokemuksia :)

        Hulivili
        Kysypä rotuyhdistyksestä. He varmaan antavat parhaat ohjeet.


      • Huomioitavaa
        Hulivilivili kirjoitti:

        Minulla on itsellä Cockerspanieli ja tälle myös pentu tulisi kaveriksi, unohdin tämän mainita, joten lenkeistä on kokemusta mutta lähinnä sitä ajattelin että onko tämä liian lyhyt aika bokserille lenkityttää. Olen nyt 3vuotta bokseria miettinyt ja nyt olisi sopiva hetki kyseinen rotu hankkia. Mutta tietenkin haluan ottaa ”pikkuseikatkin” huomioon niinkuin tämä lenkkien pituus. Paikkakunnalla missä asun on paljon metsää jossa saa juoksuttaa koiria (tietenkin ei kiinnipitoaikana) ja mökkini on keskellä metsää ja naapurit ovat sen verran kaukana että ei näe eikä kuule heitä. ja kesät vietämme melkein kokonaan siellä ja siellä lenkit järjestämme juurikin vapaana ja koirat saavat remuta menemään niin paljon kun sydän haluaa, ja sen lisäksi vielä ajamme monesti ihan kunnon metsään retkille. Mainitsit että metsästysaikana kiinni, ja meillä nykyinen koiramme on metsästyskoira ja silloinkin kun ei ole ”töissä” ja olemme vaikka ihan lähimetsässä missä ei ole lupaa metsästykselle pidämme huomioliiviä päällä kunnes metsästyskausi on ohitse. Meillä on kaikki kriteerit kunnossa ja tiedän mitä bokserin omistuksessa pitää ottaa huomioon ja koirista ollut kokemusta koko elämän ajan, mutta kuten sanoinkin haluan ottaa huomioon kaikki pienetkin seikat ja tämä kyseinen lenkkien pituus on vielä vähän hakusessa, ja tiedän se on koirasta kiinni jotkin tarvitsevat enemmän liikuntaa ja toiset vähemmän ja sen pystyy itse nähdä mitä oma koira tarvitsee mutta haluan ottaa heti alusta asti huomioon muidenkin bokserinomitajien kokemuksia :)

        Kannattaa sisäistää, et metsästysaika=metsästäjien koirille tarkoitettu irtipitolupa, luvallisessa paikassa, luvallisena aikana.
        Jos ei ole alueelle metsästyslupaa, tai maanomistajan lupaa ni koira aina kiinni.
        Et tavis koiranomistaja, saa siis koiraa irti pitää vaan koirapuistossa, tai omalla pihallaan/omistamallaan alueella.
        Metsästysaikana metsästäjien koirat saa olla irti, alueella jolle heil on luvat kunnossa.Muiden koirat kiinni, aina.
        Liivit kannattaa metsästyskoiralle laittaa, jos juoksee tielle ni näkyy paremmin.
        Taviskoirallakin hihnassa metässä hyvät, et kaukaa tulijat huomataan.
        Tavis tessut juoksee usein luvatta metsis kesälläkin, ja tuhoovat pesinnät, metsästysaikana ne tulee sählää ajoon jne.Kiinnihän ne saa ottaa, ja omistaja maksaa riistanhoitomaksun sitten 33€kerta muistaakseni tällä hetkellä.

        Bokseri on hyvä koira, jos se on omistajansa hallinnassa aina.


    • dwqewrr

      Minulla on bokserit. Aamulenkkinä HK blöööööööööööööö

    • jgkkggjgf

      kannattaa tosiaan hommata omaa maata, mikään ei niin kurjaa ku kyörätä typeriä ja kuuroja irtokoiria omistajineen omilta mailta.
      metsätiloja saa edukkaasti, ja omilla mailla on kiva liikkua.me asuntoautoillaa, vähän kun mökkeilis metsässä :)
      bokseri, aika harva osaa kunnolliseksi koulia.kaksi epäonnistunutta tiedä, riesa muille.ohituksissa huutaa,hyppii,pelkäävät kai yms.mätsäreissä näin vanhan kivan uroksen,leikattu oli.
      et ota ainakin hyvähermosesta linjasta, kaikki ei sitä ole.

    • hyväharkita

      Hienoa, et suunnittelet tarkkaan.Monet ottaa heti vaan, ja luopuu sitten kun ei ollukkaa kiva ku on koira.
      Boksu tarvii vaatetta talvella, spanielis ei varmaan niin kovasti.Raakaruokaa tai laatunappulaa kannattaa antaa.Ja pentutreffeille, sekä koulutuksiin mennä.

    • Liian.vähän.on

      Varsinaiseen kysymykseesi et vielä saanut näköjään vastausta, kaikkeen muuhun kyllä. Mutta siis omalta kohdaltani havaintoihini luottaen sanoisin että nuo lenkkimäärät ovat sopivia noin 10 vuotiaalle koiralle. Jos, kuten oletan, olet hankkimassa nuorempaa yksilöä, niin siinä vajaan vuoden iässä on syytä vähintään tuplata nuo lenkkimäärät. Siis:
      - aamulenkki n. 40min
      - päivälenkki1 noin 1 tunti
      - päivälenkki2 noin 1 tunti
      - iltalenkki vähintään 40 minuuttia
      - matkassa mitattuna plus-miinus 12 kilometriä/päivässä.
      Tätä ohjeellisesti noudattaen koirasi pysyy todennäköisesti hyvässä kunnossa ilman pahoja sairastumisia tmv. Poislukien tietysti voimakkaasti perinnölliset sairaudet tai mahdolliset onnettomuudet, kuten kyynpuremat esimerkkinä.
      Koiran ikääntyessä luonnollisesti seuraat jaksamistaan ja alat vähentää, ensin kilometrejä ja sitten ehkä jo aikaakin.

    • Hienoa, että mietit noin tärkeitä asioita.
      Kun lisää nuot muut, niin tuo aika olisi ok, jos pääsisi lenkillä myös kunnolla juoksemaan eli vapaana. Hihnalenkkinä venyttäisin tuon päälenkin noin puoleentoistatuntiin pikemminkin. Ja reipasta liikuntaa. Kuitenkin muut toiminnat tulee huomioda myös, riippuen mitä tarkoittaa. Jos vaikka noissa harrastusjutuissa liikkuu paljon ja menee aikaa, niin toki sen voi huomioida normiliikkumisajoissa. Itse tosin en joka pvä touhuisi muita, vaan pitäisin myös "vapaapvää".
      Bokseri vaatii kunnon aivotoimintaa, liikunnallahan sitä ei niinkään "väsytä" kovinkaan helposti... Mutta ei mitään minuutilleen tarvi laskea, ja toki välillä voi vähemmänkin. Kannattaa kuitenkin muistaa riittävä lepo , ettei sitten tule ihan ylikierroksilla käyväksi. Ja koiran ikävän toki tulee suhteuttaa liikuntaan eli noit puhutut on aikuisen koiran lukuja
      Katso tarkkaan mistä ostat. Onnea etsintään :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      285
      3147
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      79
      1575
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1480
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1301
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1215
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1210
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1129
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1107
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1013
    Aihe