Veneiden hintakehitys paremmassa suhdanteessa?

markkinaaseuraillen

Markkinaa jo hieman huolestuneena seuraillen veneiden hinnat taitavat kategorisesti jatkaa edelleen laskuaan. Veneet joista haetaan aidosti exitiä ovat todella edullisia. Ja kovilla pyynnöillä mikään ei liiku.

Mikä tässä on mielestänne taustalla, harrastajamäärän lasku suurten ikäluokkien eläköitymisen myötä? Vai ulkomaan harmaatuonti, mahdollisesti jopa alvittomat veneet? Vai joku muu syy?

30

1618

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ostan24prossanalella

      Mitä tarkoitat EU aikana harmaatuonnilla? Entä alvittomuudella? Kumpaakaan ei EU Suomessa voi olla mahdollista. Markkinat on vapaat ja tavara liikuu vapaasi = ei ole enää harmaatuontia kuten silloin suljetussa Suomessa, jossa oli maahantuojalla yksinoikeus. Alviton vene? Saako selliasen ostettua EU:sta?

      • En tiedä johtuuko puutteellisessa harmonisoinnista vai mistä, mutta tiettävästi on maita, joissa charter-firmat ovat voineet ostaa veneet ilman ALV:oa.

        Tuo tavaran vapaan liikkumisen sääntö ei ole ihan niin yksiselitteinen kuin moni näyttää kuvittelevan. Tarkasti ottaen se on kattava vain siltä osin, että tullimaksuja ei ole ja sellaisen tavaran, jonka saa tuoda yhteen EU-maahan, saa viedä sieltä edelleen toiseen maahan ilman, että tulomaa voi sitä kieltää. MUTTA tulomaalla on joidenkin tuotteiden osalta kuitenkin verotusoikeus.

        Tuo on sitten oikeastaan pelkkä mielipidekysymys, kutsuuko ohi kaupallisen maahantuojan tapahtuvaa tuontia harmaatuonniksi vai ei. Eihän se ennenkään LAITONTA ollut, yksinoikeus tarkoitti vain sitä, että valmistajat eivät periaatteessa myyneet kuin yhdelle kauppiaalle, mutta oli täysin laillista silti ostaa vene ulkomailta uutena tai käytettynä ja tuoda se Suomeen itse.


    • Ssppss

      Aloittajan mielikuvitus on suurin syy.

      • markkinaaseuraillen

        Haluaisitko elaboroida hieman miksi ajattelet noin? Mitä nousun merkkejä missaan?


      • Ariel371

        Eurooppalaista käytettyjen peruspursien kauppaa sekoittaa Kroatia. Siellä pystyi hetki ennen EU -jäsenyyttä saamaan veneensä myöhemmin EU VAT -paid -statukseen maksamalla 5 prosentin veron veneen silloisesta arvosta. Liki kaikki tuolloin Kroatiassa veneitään pitäneet yksityiset tarttuivat tuohon.
        Eli jos jonkun veneen veroton hinta uutena on ollut 100 000, sai sen käytettynä Kroatiassa EU -kelpoiseksi esim. 2500 euron veron maksamalla.
        Muualla uutena verotettu samanlainen vene taas maksoi 124 000 eur. Ensinmainitun veneen hinta käytettynä on helposti vain reilu puolet verrattuna jälkimmäisen odotusarvosta.

        Kokonaan verottomatta olevat ja poistoon menevät charter -veneet ovat oma lukunsa. Yhtiö myy em. alunperin muille 100 000, mutta heille suurostajina ehkä 85 000 maksaneen veneen poistohintaan 35 000. Ostaja maksaa arvonlisäveron ja kokonaishinta jää alle 44 000 euron. Sitä vastaan on tavallisen eurooppalaisen paha kilpailla sillä alunperin uutena verotetulla ja siten 124 000 maksaneella veneellään. Hän kun asiaa ymmärtämättä odottaa likimain 90 000 euroa veneestään.
        Ex. charter- ja muut Kroatia -veneet määrittelevät pitkälti eurooppalaisen hintatason tavallisille pursille. Ne eivät aina ole äkkiseltään katsottuina häävissä kunnossa, mutta eivät sitä ole myöskään ne tuhannet laitureihin ryytyneet vastaavat veneet Ranskan tai Alankomaiden satamissa.


    • Vouti-vai-alihinta

      Jos kiire on myydä niin alihintaan saa aina nopeasti kaupan aikaiseksi. Jos velka uhkaa mennä ulosottoon palkan muututtua työttömyyyskorvaukseski, niin eikä vene kannata myydä nopeasti hintaan mihin hyväsä että voi maksaa velan ennen luottotietojen menetystä. Eli halvalla myydään pakon edessä kuten suuren laman aikaan 1990-luvulla. Onko se sitten mielestäsi veneiden oikea hintataso?

      • sekäettä

        Onko lama vai nousu, vai lamanousu nousulama ?


    • Len-Setä

      Ihan paikallaan on hintojen realisoituminen. Purjehduskelvoton 80-luvun lulla saattaa olla kympinkin hintainen ja tuhatta työtuntia odottava puukaunotar 9000 euroa. Jopa kaatopaikkakamasta pyynnit on tonnin nurkilla. Varsinkin hinnat alkaen -luokassa vääristymä näkyy. Sitten taas Bavaria pitää hintansa kohtuu hyvin. Ei ne hirveitä maksaneet uutenakaan ja yllättävän kovaan hintaan käy kauppa edelleen. Omegat, Sunwindit, Shipmanit ja muut 70-80 -lukujen kelluvat asuntovaunut on kyllä julkeissa hinnoissa. 20 tonnia Sunwind 27:sta? Kultaisella mastolla korkeintaan...

      • taas.tätä

        Len-Sedän uskottavuus on jo useamapaan otteeseen tullut todistettua olemattomaksi. Epärealistisesti hinnoiteltuja veneitä on aivan samalla tavalla kaikkien ikäluokkien veneissä, niin 70- kuin 2000-lukulaisissakin.


      • Len-Setä

        Olet vain niin lapsi vielä ettet siedä realiteettejä kirjoitettavan kun oma lehmäsi lienee samassa ojassa. Pyydä äitiä auttamaan.


      • ainahinnatväärin

        Lenita-setä kirjoittaa kuin Tuula Järvenpäästö.


      • TuulaJärvenpäästä

        Koska nimeni mainittiin, niin pitkästä aikaa on pakko kommentoida muutamaa asiaa.

        1. Suomen talous on korkeasuhdanteessa ja esimerkiksi Nordea ennustaa tämän vuoden talouskasvuennnusteensa 3 prosenttia ja ensi vuoden ennuste on 2,5 prosenttia. Se on paljon se erityisesti jos verrataan useampiin edellisvuosiin.
        2. Työehtosopimusneuvottelut on saatu lähde maaliin ja ne taas takaavat työrauhan ja työpaikat valtaosalle työikäisestä väestöstä.
        3. Korot sekä inflaatio ovat molemmat hämmästyttävän alhaisella tasolla.
        4. EKP jatkaa vieläkin arvopaperien osto-ohjemaansa ainakin syyskuuhun 2018 asti keskimäärin 30 miljardin euron kuukausiostoin. Rahaakin siis on markkinoilla.
        5. Suomella menee siis hyvin ja normaalisti tällaisessa korkeasuhdanteessa pursikauppa kiihtyy ja kauppoja syntyy.

        Nyt pursikauppa ei kuitenkaan juurikaan käy, ainakaan jos katsoo Nettiveneessä nyt voi jo sanoa, vuodesta toiseen roikkuvia veneitä. Joillakin tuntuu olevan kummallinen käsitys siitä, että on olemassa joku ”oikea” hintataso ja jos sen hintapyyntö on sen alle, niin hinta on jotenkin väärä tai kyseessä on pakkomyynti.

        Sitä en lakkaa ihmettelemästä, että milloin tai kuinka monen vuoden myyntiaikeiden jälkeen myyjät ymmärtävät käytettyjen pursien hintatason olen liian korkea myytävän tavaran laatuun nähden. Ei pursikauppa eroa perusteiltaan millään tavalla muun tavaran myynnistä. Hinta määräytyy markkinoilla, ei Nettiveneen vedätysyrityksissä kuten Len-setä ansiokkaasti totesi.

        Pursimarkkina on jo korjaantunut arvioisin 10-20% vuoden parin aikana. Kehitys on ollut oikeansuuntaista mutta riittämätöntä sillä hintatason sen pitää edelleen korjaantua toinen mokoma jotta kauppoja alkaisi syntymään.

        Lisäksi ostajan pitää vielä muistaa tinkiä sillä Ariel371 kertomat Alankomaiden sekä Ranskan laitureihin jumittuneet purret odottavat vain uusia omistajia. Eikös jokin aika sitten uutisoitu, että Suomeen on tuotu ulkomailta lähes 200käytettyä purjevenettä viimevuoden aikana? Mistä muusta se kertoo kuin siitä, että Suomessa myytävän kaluston pyyntihinta ei ei kohtaa ostajien halua ja kykyä.

        Erityisen haastavaa on myydä 1970-1980 luvun veneitä sillä niiden uusi omistaja ei voi juurikaan laskea yhtään mitään mahdollisen myynnin varalle. Tämän ikäisten pursien myyjien pitää päättää haluavatko he myydä purtensa vaiko roikottaa niitä myymättöminä myyntipalstoilla vuodesta toiseen. Tämän ikäisissä pursissa on suuri vaara todellisiin pyyntihintakupliin.


      • TuulaJärvenpäästä kirjoitti:

        Koska nimeni mainittiin, niin pitkästä aikaa on pakko kommentoida muutamaa asiaa.

        1. Suomen talous on korkeasuhdanteessa ja esimerkiksi Nordea ennustaa tämän vuoden talouskasvuennnusteensa 3 prosenttia ja ensi vuoden ennuste on 2,5 prosenttia. Se on paljon se erityisesti jos verrataan useampiin edellisvuosiin.
        2. Työehtosopimusneuvottelut on saatu lähde maaliin ja ne taas takaavat työrauhan ja työpaikat valtaosalle työikäisestä väestöstä.
        3. Korot sekä inflaatio ovat molemmat hämmästyttävän alhaisella tasolla.
        4. EKP jatkaa vieläkin arvopaperien osto-ohjemaansa ainakin syyskuuhun 2018 asti keskimäärin 30 miljardin euron kuukausiostoin. Rahaakin siis on markkinoilla.
        5. Suomella menee siis hyvin ja normaalisti tällaisessa korkeasuhdanteessa pursikauppa kiihtyy ja kauppoja syntyy.

        Nyt pursikauppa ei kuitenkaan juurikaan käy, ainakaan jos katsoo Nettiveneessä nyt voi jo sanoa, vuodesta toiseen roikkuvia veneitä. Joillakin tuntuu olevan kummallinen käsitys siitä, että on olemassa joku ”oikea” hintataso ja jos sen hintapyyntö on sen alle, niin hinta on jotenkin väärä tai kyseessä on pakkomyynti.

        Sitä en lakkaa ihmettelemästä, että milloin tai kuinka monen vuoden myyntiaikeiden jälkeen myyjät ymmärtävät käytettyjen pursien hintatason olen liian korkea myytävän tavaran laatuun nähden. Ei pursikauppa eroa perusteiltaan millään tavalla muun tavaran myynnistä. Hinta määräytyy markkinoilla, ei Nettiveneen vedätysyrityksissä kuten Len-setä ansiokkaasti totesi.

        Pursimarkkina on jo korjaantunut arvioisin 10-20% vuoden parin aikana. Kehitys on ollut oikeansuuntaista mutta riittämätöntä sillä hintatason sen pitää edelleen korjaantua toinen mokoma jotta kauppoja alkaisi syntymään.

        Lisäksi ostajan pitää vielä muistaa tinkiä sillä Ariel371 kertomat Alankomaiden sekä Ranskan laitureihin jumittuneet purret odottavat vain uusia omistajia. Eikös jokin aika sitten uutisoitu, että Suomeen on tuotu ulkomailta lähes 200käytettyä purjevenettä viimevuoden aikana? Mistä muusta se kertoo kuin siitä, että Suomessa myytävän kaluston pyyntihinta ei ei kohtaa ostajien halua ja kykyä.

        Erityisen haastavaa on myydä 1970-1980 luvun veneitä sillä niiden uusi omistaja ei voi juurikaan laskea yhtään mitään mahdollisen myynnin varalle. Tämän ikäisten pursien myyjien pitää päättää haluavatko he myydä purtensa vaiko roikottaa niitä myymättöminä myyntipalstoilla vuodesta toiseen. Tämän ikäisissä pursissa on suuri vaara todellisiin pyyntihintakupliin.

        Onhan Suomessa hinnat laskeneet. Ulkomailta tuodaan veneitä, toisaalta Blue Ocean kertoi myös vieneensä veneitä ulkomaille. Nettiveneessä myyntiaika on keskimäärin puoli vuotta. Nettiveneen kautta purjevenekauppoja tehdään vuodessa luokkaa 500-1000. Lisäksi on kauppoja ilman välitystä. Kun purjeveneitä on Suomessa 15 000, tehdään kauppoja siis kaiken kaikkiaan n. 5-10% venekannasta, eli veneitä pidetään keskimäärin suunnilleen 15 vuotta. Ei markkinat siis ihan epäterveiltä näytä. Tästä kertoo myös se, että näiden lukujen mukaan vain pieni osa veneistä tulisi Suomeen ulkomailta. Jos vain ulkomailta löytyisi halpoja veneitä, ei se varmaan olisi niin. Tuontikulut Suomeen itämeren-Englannin-alueelta on muutamia tuhansia, joten halpojen veneiden kohdalla se kyllä vaikuttaa. Varmasti on silti paljon ylihintaisia veneitä, mutta ne sitten jäävät myymättä.


      • Pena.brygalta
        Bossu kirjoitti:

        Onhan Suomessa hinnat laskeneet. Ulkomailta tuodaan veneitä, toisaalta Blue Ocean kertoi myös vieneensä veneitä ulkomaille. Nettiveneessä myyntiaika on keskimäärin puoli vuotta. Nettiveneen kautta purjevenekauppoja tehdään vuodessa luokkaa 500-1000. Lisäksi on kauppoja ilman välitystä. Kun purjeveneitä on Suomessa 15 000, tehdään kauppoja siis kaiken kaikkiaan n. 5-10% venekannasta, eli veneitä pidetään keskimäärin suunnilleen 15 vuotta. Ei markkinat siis ihan epäterveiltä näytä. Tästä kertoo myös se, että näiden lukujen mukaan vain pieni osa veneistä tulisi Suomeen ulkomailta. Jos vain ulkomailta löytyisi halpoja veneitä, ei se varmaan olisi niin. Tuontikulut Suomeen itämeren-Englannin-alueelta on muutamia tuhansia, joten halpojen veneiden kohdalla se kyllä vaikuttaa. Varmasti on silti paljon ylihintaisia veneitä, mutta ne sitten jäävät myymättä.

        Kuulin huhun että Penan frendi oli myynyt itse suoraan blocketin kautta Ruotsiin. Kauppa käy kaikkiin suuntiin.


      • siinähän.se
        Bossu kirjoitti:

        Onhan Suomessa hinnat laskeneet. Ulkomailta tuodaan veneitä, toisaalta Blue Ocean kertoi myös vieneensä veneitä ulkomaille. Nettiveneessä myyntiaika on keskimäärin puoli vuotta. Nettiveneen kautta purjevenekauppoja tehdään vuodessa luokkaa 500-1000. Lisäksi on kauppoja ilman välitystä. Kun purjeveneitä on Suomessa 15 000, tehdään kauppoja siis kaiken kaikkiaan n. 5-10% venekannasta, eli veneitä pidetään keskimäärin suunnilleen 15 vuotta. Ei markkinat siis ihan epäterveiltä näytä. Tästä kertoo myös se, että näiden lukujen mukaan vain pieni osa veneistä tulisi Suomeen ulkomailta. Jos vain ulkomailta löytyisi halpoja veneitä, ei se varmaan olisi niin. Tuontikulut Suomeen itämeren-Englannin-alueelta on muutamia tuhansia, joten halpojen veneiden kohdalla se kyllä vaikuttaa. Varmasti on silti paljon ylihintaisia veneitä, mutta ne sitten jäävät myymättä.

        Tuossa Bossulla oli osin rivien välissä se, mistä tässä paljolti kiistellään hintatasoista vääntäessä. Nettiveneessä myymättä pitkään roikkuvat veneet eivät määrittele hintatasoa. Ne ovat hinta/kunto -suhteen väärin hinnoiteltuja yksilöitä tai muuten sellaisia, joita vain harva haluaa. Siis poikkeuksia joukossa, enimmäkseen myytäväksi ilmoitetut veneet vaihtavat omistajaa ja hinnoista sovitaan.


      • Jdkkfk
        Bossu kirjoitti:

        Onhan Suomessa hinnat laskeneet. Ulkomailta tuodaan veneitä, toisaalta Blue Ocean kertoi myös vieneensä veneitä ulkomaille. Nettiveneessä myyntiaika on keskimäärin puoli vuotta. Nettiveneen kautta purjevenekauppoja tehdään vuodessa luokkaa 500-1000. Lisäksi on kauppoja ilman välitystä. Kun purjeveneitä on Suomessa 15 000, tehdään kauppoja siis kaiken kaikkiaan n. 5-10% venekannasta, eli veneitä pidetään keskimäärin suunnilleen 15 vuotta. Ei markkinat siis ihan epäterveiltä näytä. Tästä kertoo myös se, että näiden lukujen mukaan vain pieni osa veneistä tulisi Suomeen ulkomailta. Jos vain ulkomailta löytyisi halpoja veneitä, ei se varmaan olisi niin. Tuontikulut Suomeen itämeren-Englannin-alueelta on muutamia tuhansia, joten halpojen veneiden kohdalla se kyllä vaikuttaa. Varmasti on silti paljon ylihintaisia veneitä, mutta ne sitten jäävät myymättä.

        Vaatii jonkun hyvää mielikuvitusta uskoa 500-1000 veneen kauppoihin vuosittain nettiveneessä. Hain myydyt veneet haulla ja löysin lähinnä poistettuja ilmoituksia, jotka nettivene listaa myös myytyihin. Myyty nettiveneen kautta-statuksella oli paljon vähemmän veneitä. Lähinnä siellä näyttää liikkuvan h-veneet ja 70-luvun puolitonnarit.


      • Jdkkfk kirjoitti:

        Vaatii jonkun hyvää mielikuvitusta uskoa 500-1000 veneen kauppoihin vuosittain nettiveneessä. Hain myydyt veneet haulla ja löysin lähinnä poistettuja ilmoituksia, jotka nettivene listaa myös myytyihin. Myyty nettiveneen kautta-statuksella oli paljon vähemmän veneitä. Lähinnä siellä näyttää liikkuvan h-veneet ja 70-luvun puolitonnarit.

        Nettiveneen oman ilmoituksen mukaan purjeveneen keskimääräinen myyntiaika on puoli vuotta. Veneitä siellä on käsittääkseni luokkaa 700. Varmaan aika paljon on lisäksi nettiveneen ulkopuolista myyntiä.


      • dshdh

        5/17-4/18 aikana Nettiveneestä poistui 1400 ilmoitusta myytyinä tai myymättöminä. Mikähän osuus noista oli oikeasti myytyjä? Tein pikaisen otannan ja avasin satunnaisesti myytyjä ilmoituksia. Niistä myyty nettiveneen kautta oli n. 10-20 % eli n. 140-280 kauppaa vuodessa.


      • Kystarj
        TuulaJärvenpäästä kirjoitti:

        Koska nimeni mainittiin, niin pitkästä aikaa on pakko kommentoida muutamaa asiaa.

        1. Suomen talous on korkeasuhdanteessa ja esimerkiksi Nordea ennustaa tämän vuoden talouskasvuennnusteensa 3 prosenttia ja ensi vuoden ennuste on 2,5 prosenttia. Se on paljon se erityisesti jos verrataan useampiin edellisvuosiin.
        2. Työehtosopimusneuvottelut on saatu lähde maaliin ja ne taas takaavat työrauhan ja työpaikat valtaosalle työikäisestä väestöstä.
        3. Korot sekä inflaatio ovat molemmat hämmästyttävän alhaisella tasolla.
        4. EKP jatkaa vieläkin arvopaperien osto-ohjemaansa ainakin syyskuuhun 2018 asti keskimäärin 30 miljardin euron kuukausiostoin. Rahaakin siis on markkinoilla.
        5. Suomella menee siis hyvin ja normaalisti tällaisessa korkeasuhdanteessa pursikauppa kiihtyy ja kauppoja syntyy.

        Nyt pursikauppa ei kuitenkaan juurikaan käy, ainakaan jos katsoo Nettiveneessä nyt voi jo sanoa, vuodesta toiseen roikkuvia veneitä. Joillakin tuntuu olevan kummallinen käsitys siitä, että on olemassa joku ”oikea” hintataso ja jos sen hintapyyntö on sen alle, niin hinta on jotenkin väärä tai kyseessä on pakkomyynti.

        Sitä en lakkaa ihmettelemästä, että milloin tai kuinka monen vuoden myyntiaikeiden jälkeen myyjät ymmärtävät käytettyjen pursien hintatason olen liian korkea myytävän tavaran laatuun nähden. Ei pursikauppa eroa perusteiltaan millään tavalla muun tavaran myynnistä. Hinta määräytyy markkinoilla, ei Nettiveneen vedätysyrityksissä kuten Len-setä ansiokkaasti totesi.

        Pursimarkkina on jo korjaantunut arvioisin 10-20% vuoden parin aikana. Kehitys on ollut oikeansuuntaista mutta riittämätöntä sillä hintatason sen pitää edelleen korjaantua toinen mokoma jotta kauppoja alkaisi syntymään.

        Lisäksi ostajan pitää vielä muistaa tinkiä sillä Ariel371 kertomat Alankomaiden sekä Ranskan laitureihin jumittuneet purret odottavat vain uusia omistajia. Eikös jokin aika sitten uutisoitu, että Suomeen on tuotu ulkomailta lähes 200käytettyä purjevenettä viimevuoden aikana? Mistä muusta se kertoo kuin siitä, että Suomessa myytävän kaluston pyyntihinta ei ei kohtaa ostajien halua ja kykyä.

        Erityisen haastavaa on myydä 1970-1980 luvun veneitä sillä niiden uusi omistaja ei voi juurikaan laskea yhtään mitään mahdollisen myynnin varalle. Tämän ikäisten pursien myyjien pitää päättää haluavatko he myydä purtensa vaiko roikottaa niitä myymättöminä myyntipalstoilla vuodesta toiseen. Tämän ikäisissä pursissa on suuri vaara todellisiin pyyntihintakupliin.

        Ei tässä sen kummemmasta ole kyse kun kysynnästä ja tarjonnasta. Ulkomailta haetaan veneitä Suomeen edullisemman hintatason ja laajemman valikoiman vuoksi. Sen vuoksi veneiden määrä kasvaa enemmän kuin harrastajien määrä. Näin myynnissä on veneitä enemmän kuin on ostajia. Hyväkuntoiset ja halvat vielä käyvät kaupaksi, mutta vanhemmat pommit eivät enää lähelläkään sillä hinnalla kuin 10 v sitten.


      • dshdh kirjoitti:

        5/17-4/18 aikana Nettiveneestä poistui 1400 ilmoitusta myytyinä tai myymättöminä. Mikähän osuus noista oli oikeasti myytyjä? Tein pikaisen otannan ja avasin satunnaisesti myytyjä ilmoituksia. Niistä myyty nettiveneen kautta oli n. 10-20 % eli n. 140-280 kauppaa vuodessa.

        Tämä nyt on kaikki arvailua. Myyjä ei välttämättä ilmoita nettiveneelle mitään, veneitä myydään muilla foorumeilla ja hiljaisesti ja niitä luovutetaan sukulaisille ja perillisille. En kyllä itse usko, että suurin osa myyjistä on niin tyhmiä, etteivät ymmärrä hinnan merkitystä myynnissä. Totta kai kuka tahansa, jolla on vene myynnissä nettiveneessä, katsoo mitä muut samanlaiset veneet halvimmillaan maksaa. Jos joku on oikeasti myymässä, hän myös alentaa hintaa, jos ei kauppa käy. Onhan veneestä koko ajan isoja kuluja.


    • Onhan se nyt veneilijälle hyvä asia, kun hinnat laskee. Ainoastaan se, joka lopettaa harrastuksen kärsii.

    • hauskaavappuakaikille

      maailmaan mahtuu monia mielipiteitä. Kaikki itsessään arvokkaita. Tässäkin keskustelussa kuitenkin on tunnistettavissa pari jyrkempää linjausta, ihan hyviä ajatuksia, mutta nämä kaverit tulevat viettämään taas tämänkin sesongin rannalla, ilman venettä.
      No, ei siinä mitään. kuluu se vapaa-aika ostoshelvetissäkin kierrellessä. Välillä voi juoda pullakahvit. Niinhän me veneilijätkin teemme: Välillä vaimo tarjoaa siinä ratin takana istuessa, kupin mokkaa ja kranssipullansiivun.
      En ole koskaan ajatellut myydä tai vaihtaa venettäni. Mutta jos veneen hankinta olisi nyt itselläni ajankohtainen, niin oma valintani olisi siistikuntoinen Finngulf 36 (By Södergren). Rahalla noita saa.

      • vappukevennys

        Minulla on isoisoisän vanha vene. Hän eikä minun isä koskaan ajetellut myydä. Enkä minäkään. Ei koskaan. Olemme kertoneet tätä sukupolvissa jo pitkään.

        Hyvä juttu on siinä ettei kukaan ole enää yrittänyt ostaa pitkään aikaan.


    • Macee

      Tässäkin moni sortuu klassiseen virheeseen eli ei uskalla realisoida (kuvitteellisia) tappioitaan. Toivotaan-toivotaan että veneestä saa sen mitä itse kuvittelee tai mitä siitä sai 5 vuotta sitten. Sama ilmiö on myös esim. osakkeissa, kun se Nokia kerran maksoi 60€ ja itse maksoin 30€ ja nyt se on 5€, niin en myy sillä hintaa koska osakkeen OIKEA hinta on vähintään se 30€, mieluummin 60€. Samoin ne 90-luvulla keräämäni jääkiekkokortit tulevat vielä kerran arvokkaiksi kun vain löytyy oikea ostaja.

      • Enpä tiedä, vene on käyttöesine. Kun halutaan uusi vene, ei siinä jäädä moneksi vuodeksi koittamaan myydä vanha vene ylihinnalla. Ne, jotka myyvät vuosikausia ylihinnalla, ovat varmaan lopettamassa harrastusta. Niitäkin kyllä varmasti riittää, ainakin omassa seurassani ukkoutuminen on tosiasia. Yleensä kuitenkin ne veneet myydään ensin, joissa on halvin hinta.


      • Aina

        Se tuskin on mikään uutinen, että edullisempi hinta myy nopeammin


    • AjatteluVirhe

      Itse ostin perheellemme veneen lasten ollessa 2v ja 5v. Veneen joka oli silloin 27v vanha. Veneestä maksettiin enemmän kuin perheen kakkosautosta mutta vähemmän kuin ykkösautosta. Venettä ostaessani ajattelin seuraavaa: Lapset pysyy mukana ehkä 10-12 vuotta. Heidän äitinsä ehkä saman, ehkä vähemmän. Suunnitellusti tämän elämänvaiheen ohi ollessa laskin veneen arvo olevan nolla.
      Eli ajatuksena oli että minä nyt 40 mies maksan veneen ostohinnan verran elämyksistä joita voin viettää nykyisen perheeni kanssa. Ja kunhan ne elämykset lusittu niin sitten uudet kujeet :) Tai tovottavasti ei, mutta näin minä sen taloudellisesti suunnitelin. Kuten ovat tehneet ne muut ikäiseni ja nuoremmat joiden kanssa olen jutellut.
      PS. Maksoin veneestä saman mitä alkup. ostaja oli maksanut nykyrahassa. Toivon että tulevat sukupolvet ymmärtävät rahankäytön itseäni paremmin...

      • ymmärrän.paremmin

        Pitäisi todellakin kaikkien ymmärtää auton ja veneen välinen suhde paremmin. Eihän ole mitään järkeä maksaa perheen autoista edes yhteensä enempää kuin veneestä. Kakkosveneestä maksoin vähemmän, mutta se olikin vain osuus kimppaveneestä.


      • missä_virhe

        Nimimerkki AjatteluVirheelle 27 vuotta vanhan veneen myynyt veneen ensimmäinen omistaja sai siitä siis uutena maksamansa hinnan vain inflaatiolla vähennettynä, mutta nimimerkki AjatteluVirhe laski jostain syystä sen veneen arvon sitten tuota seuraavina 10-12 vuotena laskevankin nollaan.
        Oliko ajatteluvirhe maksaa 27-vuotiaasta veneestä liikaa, vai ajatteluvirhe ostaa vene juuri silloin kun sen arvo alkaa jyrkästi laskemaan, vai oliko ajatteluvirhe väärin arvioitu hintakehitys?
        Autojen arvo ainakin laskee nollaan jo ennen ensimmäistä 27 vuotta, mutta autot ovat eri asia.


    • Fakkimakkara

      Veneenostajan näkökulmasta ratkaisuja ei ole helppo tehdä. Käytännössä kaikki myytävät veneet ovat nettiveneessä esillä ja sieltä pitäisi kuvien ja tekstien pohjalta lähteä haarukoimaan mielenkiintoisia vaihtoehtoja. Varsinkin jos ostokseen on varattu kymmeniä tuhansia, mahdolliset kohteet voivat olla satojenkin kilometrien päässä. Silloin ollaan ainakin aluksi kuvien ja selostusten varassa.

      Pari vuotta sitten kun nykyvenettä olin ostamassa, totesin että noin kolmannes mielenkiintoisten vaihtoehtojen ilmoituksista ovat niin luokattoman huonoja selonteoltaan ja kuviltaan etten ala sen enempää niistä kyselemään. Käsittämätöntä että ostetaan satasien puhelin jossa sen ajan parasta kameraa, mutta ei osata pyyhkiä linssiä puhtaaksi/kuivaksi. Osa myyjistä oli taas niin kiireisiä ettei lisäkuvia saanut millään. Kyse siis oli että olisin halunnut muutamista kohdista lisäkuvia, kuten pilssistä, kölipulteista, kölin etu- ja takareunasta ulkoa jne. Sekavan tajunnanvirran ja yhdyssanattoman kirjoitelmien selkeyttäminen puhelinsoitolla oli yleensä niin että "Mä soitan sulle sitten kun menen tuonne rantaan", eikä soittoa tullut koskaan. Varsinkin Turun ja pääkaupunkiseudun myyjät eivät olleet haluakkaita laittamaan kuvia vaan pitivät itsestään selvänä että ajan 300-400km noin vain katsomaan. En oikein ymmärrä mikä asennevika tai jääräpäisyys yksityisillä tavaranmyyjillä joskus on. Ylimielistä penseyttä kyllä osataan mutta omasta kamppeesta kertominen tuntuu mahdottomalle.

      Vene löytyi sitten sattumalta tästä vähän lähempää. Sain puhelinsoiton että "NN kertoi että olet venettä ostamassa. Minulla olisi AA BB tulossa myyntiin kun tuntuu sille että en tämän kauden jälkeen enää purjehdi" Ei kuvia, ei nettivärkkäämistä, ei sähköposteja, mutta paikanpäällä piti käydä muutaman kerran.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      1981
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1888
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1578
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      143
      1458
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1194
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1175
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1143
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1118
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1109
    Aihe