Miten käsitellä omaa biseksuaalisuutta?

pihalla.kuin.lintulauta

En ole ollut kertaakaan suhteessa. Tai ainakaan sellaisessa suhteessa jossa olisin täysillä mukana. Paljon liittyy myös siihen että en osaa kuvitella kumman kanssa olisin suhteessa - miehen vai naisen. Koen olevani eri ihminen riippuen siitä kumpaa hypoteettisesti ajattelen potentiaalisempana. Kummankin ajatteleminen samaan aikaan on liian stressaavaa ja raskasta ja yritän avustaa itseäni enemmän jompaan kumpaan. Silti oma mieli temppulee ja välillä tulee mieli enemmän miestä ja joskus taas naista. Ja tämä ahdistaa aika paljon kun huomaan että taas kaipaan miestä kun luulin jo asettuneeni naisiin ja toisinpäin. Olisi niin paljon helpompaa olla joko hetero tai lesbo eikä kiikkua täällä puolivälissä. Ja olen ihan reilusti parikymppinen että ei ole kyse mistään teini-iän jutuistakaan, mutta tämä nyt jatkaa ongelmana oloa. Pitäis ehkä varmaan vaan tyytyä kissoihin :D . Ajatuksia? Kohtalotovereita?

4

315

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sinua siis nimenomaan kiinnostaa naisessa naiseus ja miehessä miehisyys? Muussa tapauksessa olisin tylsästi kehottanut keskittymään siihen ihmiseen, jonka kanssa haluaisit suhteen - huolimatta siitä onko hän mies vai nainen. Tietysti olisi reilua puhua tästä mahdollisen kumppanin kanssa (eli että olet epävarma seksuaalisista mieltymyksistäsi), sillä mielesi muuttuminen saattaa muuttaa suhdetta. Mieli ja mieltymykset muuttuvat kyllä ihan perusheterosuhteissakin, eivätkä ne silti välttämättä päätä suhdetta. Asiaa pitää vain oppia käsittelemään, tavalla tai toisella.

      Kun kysyit miten joku muu biseksuaali käsittelee asiaa, niin tuossa se aika pitkälti tuli. :D Olen itse varmaan melkein puolet vanhempi kuin sinä enkä edelleenkään mitenkään erityisen stabiili tässä asiassa ja silti olen ollut pitkissä suhteissa. Asiaa auttaa avoin kumppanuus. (Ei, tämä ei tarkoita sitä, että hässii kaikkien kanssa, vaan sitä, että voidaan avoimesti puhua eri asioista ja tunnetiloista. ;) Ehkä ja toivottavasti löydät jonkun jonka kanssa voit olla oma itsesi, mikä sitten oletkin. Toinen juttu on, että kukaan ei vaadi sinua määrittelemään itseäsi johonkin tiettyyn lokeroon, jos et itse sitä tee tai salli tehtävän. Se tietty voisi helpottaa elämää, olen ihan samaa mieltä. Toisaalta voit vain hyväksyä itsesi sellaisena kuin olet - ja toki kohdella silti muita ihmisiä fiksusti ja rehellisesti.

      • Pähkinähiiri

        "Mieli ja mieltymykset muuttuvat kyllä ihan perusheterosuhteissakin, eivätkä ne silti välttämättä päätä suhdetta."

        Tämä. Itse koen, että biseksuaalisuus aiheuttaa aloituksessa kuvatun kaltaisia henkisiä paineita lähes yksinomaan siitä syystä, että (muu kuin hetero)seksuaalisuus on yhteiskunnassamme edelleen tabu. Voidaan ottaa mikä vain muu seksuaaliseen kiinnostukseen vaikuttava asia kuin sukupuoli, eivätkä ihmiset käy niiden kanssa samanlaista sisäistä kamppailua kuin mm. aloittaja. Esim: joku tykkää blondeista JA bruneteista, välillä enemmän toisista kuin toisista. Saako se hänet ajattelemaan, että tämä on vaara suhteelle? Ei. Joku tykkää laihoista JA lihavista. Onko kumppanilla syytä huoleen, jos hän on pyöreä? Ei. Joku tykkää nuorista JA vanhemmista. Uhkaako suhdetta? Ei. Tai vaihtoehtoisesti mikä tahansa näistä VOI uhata suhdetta, jos nykyinen suhde ei ole vahvalla pohjalla. Yksistään eivät kuitenkaan ole uhka, vaan onhan siinä yleensä taustalla ongelmat nykyisessä suhteessa.

        Eli ihmisillä voi olla vaihteleva maku minkä tahansa kumppaniin liittyvän ominaisuuden suhteen, eikä yhteiskunta aktiivisesti ohjaa näkemään sitä uhkana missään muussa tapauksessa kuin sukupuolen suhteen.

        Toki sinulle henkilökohtaisesti voi bisseys aiheuttaa ongelmia, jos halut yhtäkkiä lisääntyykin huomattavasti jotain ihmistä/ sukupuolta kohtaan. Mutta kuten Adaarkin sanoi, näistä asioista avoimesti juttelu auttaa. Kyllähän se kuitenkin painaa vaakakupissa se koettu historia nykyisen kumppanin kanssa. Omassa tapauksessani myös enemmän kuin kausittaiset sukupuoli-attraktion vaihtelut.


      • pihalla.kuin.lintulauta
        Pähkinähiiri kirjoitti:

        "Mieli ja mieltymykset muuttuvat kyllä ihan perusheterosuhteissakin, eivätkä ne silti välttämättä päätä suhdetta."

        Tämä. Itse koen, että biseksuaalisuus aiheuttaa aloituksessa kuvatun kaltaisia henkisiä paineita lähes yksinomaan siitä syystä, että (muu kuin hetero)seksuaalisuus on yhteiskunnassamme edelleen tabu. Voidaan ottaa mikä vain muu seksuaaliseen kiinnostukseen vaikuttava asia kuin sukupuoli, eivätkä ihmiset käy niiden kanssa samanlaista sisäistä kamppailua kuin mm. aloittaja. Esim: joku tykkää blondeista JA bruneteista, välillä enemmän toisista kuin toisista. Saako se hänet ajattelemaan, että tämä on vaara suhteelle? Ei. Joku tykkää laihoista JA lihavista. Onko kumppanilla syytä huoleen, jos hän on pyöreä? Ei. Joku tykkää nuorista JA vanhemmista. Uhkaako suhdetta? Ei. Tai vaihtoehtoisesti mikä tahansa näistä VOI uhata suhdetta, jos nykyinen suhde ei ole vahvalla pohjalla. Yksistään eivät kuitenkaan ole uhka, vaan onhan siinä yleensä taustalla ongelmat nykyisessä suhteessa.

        Eli ihmisillä voi olla vaihteleva maku minkä tahansa kumppaniin liittyvän ominaisuuden suhteen, eikä yhteiskunta aktiivisesti ohjaa näkemään sitä uhkana missään muussa tapauksessa kuin sukupuolen suhteen.

        Toki sinulle henkilökohtaisesti voi bisseys aiheuttaa ongelmia, jos halut yhtäkkiä lisääntyykin huomattavasti jotain ihmistä/ sukupuolta kohtaan. Mutta kuten Adaarkin sanoi, näistä asioista avoimesti juttelu auttaa. Kyllähän se kuitenkin painaa vaakakupissa se koettu historia nykyisen kumppanin kanssa. Omassa tapauksessani myös enemmän kuin kausittaiset sukupuoli-attraktion vaihtelut.

        Huh. Eipä meinannut koko viikkona ehtiä kattomaan mitä vastauksia tänne on tullut. Täytyy myöntää että tässä saattaa hyvinkin olla totuudensiementä. Että se kummasta tykkää vaikuttaa omaan sosiaaliseen asemaan (ainakin omassa päässä) ja sitä kautta potentiaalisesti omakuvaankin ja se sitten vaivaa taustalla. Makumieltymyksiin (blondi vs brunette) vertaaminen on paljon puhuva - en ole aikaisemmin sitä tullut ajatelleeksi. Olen tässä tätä bipuolta mielessäni pyöriteltyä tullut siihen tulokseen että tämä "suuntaus" vaatii todella hyvää itsetuntoa ja itsetuntemusta. Tai jonkinlaista pintaa syvempää kosketusta itseensä. Ehkäpä siinä myös syy miksi jotkut meistä sekoilee niinkuin minä nyt että ei oikein tiedä mitä haluaa ja sitten tuo yhteiskunnan paine. Minä olen kokoajan luullut että olen sen yläpuolella mutta tarkemmin ajateltuna en ehkä olekaan. Ehkä jonain päivänä sitten. Tai sit vaan tyydyn niihin kissoihin :D


      • Pähkinähiiri
        pihalla.kuin.lintulauta kirjoitti:

        Huh. Eipä meinannut koko viikkona ehtiä kattomaan mitä vastauksia tänne on tullut. Täytyy myöntää että tässä saattaa hyvinkin olla totuudensiementä. Että se kummasta tykkää vaikuttaa omaan sosiaaliseen asemaan (ainakin omassa päässä) ja sitä kautta potentiaalisesti omakuvaankin ja se sitten vaivaa taustalla. Makumieltymyksiin (blondi vs brunette) vertaaminen on paljon puhuva - en ole aikaisemmin sitä tullut ajatelleeksi. Olen tässä tätä bipuolta mielessäni pyöriteltyä tullut siihen tulokseen että tämä "suuntaus" vaatii todella hyvää itsetuntoa ja itsetuntemusta. Tai jonkinlaista pintaa syvempää kosketusta itseensä. Ehkäpä siinä myös syy miksi jotkut meistä sekoilee niinkuin minä nyt että ei oikein tiedä mitä haluaa ja sitten tuo yhteiskunnan paine. Minä olen kokoajan luullut että olen sen yläpuolella mutta tarkemmin ajateltuna en ehkä olekaan. Ehkä jonain päivänä sitten. Tai sit vaan tyydyn niihin kissoihin :D

        "Olen tässä tätä bipuolta mielessäni pyöriteltyä tullut siihen tulokseen että tämä "suuntaus" vaatii todella hyvää itsetuntoa ja itsetuntemusta. Tai jonkinlaista pintaa syvempää kosketusta itseensä."
        Ihan totta. Vaatiihan se parempaa käsitystä kun on kiinnostunut "kaikista vaihtoehdoista", verrattuna siihen että selvästi pystyt rajaamaan ettei miehet tai naiset ole sun juttu. Tavallaan on vaikeampi tietää, onko hetero tai homo vai ei, jos ero eri sukupuolten aiheuttaman kiinnostuksen välillä ei ole merkittävä. Sama kuin sulta jatkuvasti kysyttäisiin, että tykkäätkö jäätelöstä vai sorbetista, vaikka se ei itse asiassa ole sinulle relevantti kysymys, kun tykkäät molemmista. Eli ei voi tehdä samanlaista poissulkua kuin heterot ja homot, mutta silti voi yhteiskunnan odotusten tms. vuoksi jatkuvasti kaivata todisteita jommasta kummasta. Mikä voi jättää elämään tietynlaisesssa välitilassa, jossa bissen identiteettiin on vaikea päästä sisään.

        "Ehkäpä siinä myös syy miksi jotkut meistä sekoilee niinkuin minä nyt että ei oikein tiedä mitä haluaa ja sitten tuo yhteiskunnan paine. Minä olen kokoajan luullut että olen sen yläpuolella"
        Monesti yhteiskunnan normien vaikutukset on niin huomaamattomia (koska niihin on "kasvettu sisälle"), ettei niitä huomaa vaikka tietoisesti yrittäisikin. Itsekin luulin että ei muhun vaikuta sosiaaliset paineet, mulla on rakastava perhe ja avomielisiä ystäviä jne. Vasta jälkiviisaana voin sanoa että kyllä vaikutti, ja vieläpä suuressa määrin...

        Viikonloppuja!


    Ketjusta on poistettu 13 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1916
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1662
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1584
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe