Suomi on vapaampi maa kuin USA

Upea video Suomesta Bernie Sandersin sivulta missä suomalaistoimittajja selittää skandinaavisen mallin ja elämäntavan ja vertaa sitä jenkkiläiseen ja samalla antaa kyytiä amerikkalaisille myyteille sosialismista ja sosiaalidemokratiasta.
Nyt kun suuri osa väestöstä on liukumassa amerikkalaisten arvojen ja elämäntavan syliin ja yksityistämässä kaikkea niin kannattaa katsoa tällainen pieni kertauskurssi siitä mitä meillä onja mistä olemme luopumassa.

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000005661809.html

40

601

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Onneksi asut Ruotsissa.
      Ruotsin kansalaisena.
      Sinun ei tarvitse väähääkään välittää.
      Heija paara svärje...

H.

• Korppismiettii

Itseasiassa, oliko yllätys? Ei ollut. Nyt vain seuraamme romuttaako Sote-uudistus jos se toteutuu hyvinvointivaltiomme terveydenhuollon.

Tapasin eilen evp.lasten lääkärin (sdp), jonka hehkutti lehdessä suomalaisesta terveydenhuollon toimivuudesta. Olin ottanut hänen kirjoituksensa ( nopeasta leikkausjonon etenemisestä ) vastakohdaksi verratessani oman jonotukseni venymisestä, lehtikirjoituksessani.

Esittelin itseni ja kerroin motiivini käyttää hänen artikkeliaan lehtivastineessa. Hän sanoi ymmärtäneensä täysin huoleni. Meillä oli kiva juttutuokio. Lopuksi kerroin olleeni jo leikkauksessa johon hän iloisesti, saitko hyvää palvelua. Kerroin saaneeni erinomaista palvelua. Tulimme siihen tulokseen, että nykyisestä systeemistä ei saa luopua, jonotusta on tehostettava ja julkisen sektorin palveluista tulee taistella.

Mitä tapahtuu jos kokoomus saa tahtonsa läpi ja hoitovastuu siirtyy yksityisille?

Pahaahan siitä seuraa. Rikkaat palvellaan. Syntyy nokkimisjärjestys, jossa köyhät jonottavat.

.

• "feikki-korppis"

Demarit eivät ole koskaan välittäneet siitä keneltä ja kuinka paljon veroja raavitaan.
        He ovat ainoastaan keskittyneet luomaan lisää vero-palkkaisia työ-paikkoja.
        Välittämättä yhtään siitä, mistä se raha tulee Suomeen.
        -
        Uudistusten myötä raha päättää, mihin rahnsa käytetään ja kenen hyväksi.
        Ja se on oikein ja kohtuullista.

H.

• hunksz kirjoitti:

"feikki-korppis"

Demarit eivät ole koskaan välittäneet siitä keneltä ja kuinka paljon veroja raavitaan.
        -

H.

...rahansa

H.

• hunksz kirjoitti:

"feikki-korppis"

-

H.

Herran jestas, joudunko ja nähtävästi joudun olemaan täsmälleen samaa mieltä hunkszin kanssa, katastrofin ainekset koossa.

• Ancie kirjoitti:

Herran jestas, joudunko ja nähtävästi joudun olemaan täsmälleen samaa mieltä hunkszin kanssa, katastrofin ainekset koossa.

"Ancie"

Älä sure, älä pelkää.
        Satunnainen hali on aina hyväksi.
        Oikein valitusta halista ei pahaa seuraa koskaan.

H.

• hunksz kirjoitti:

"Ancie"

Älä sure, älä pelkää.
        Satunnainen hali on aina hyväksi.
        Oikein valitusta halista ei pahaa seuraa koskaan.

H.

Tässä haleista ole kyse, vaan demareittein toiminnasta.

• Ancie kirjoitti:

Tässä haleista ole kyse, vaan demareittein toiminnasta.

"Ancie"

Ei nyt taas ota tollee... :)
        Kyllä yllättävä saman-mielisyys on kuin yhdessä haluttu/toivottu hali.
        Aina tietenkin tuppaa puuttumaan haluttu rutistus.
        -
        Menee hän nyt vaihteeksi kuuntelemaan kauniisti sanoitettua musaa.
        Riimittelijä asuu Stadissa.

H.

• lukija

Valtiovallan menoerät muuttuu maahantulijoidentyöelämään kouluttautumisen myötä , joten varakkaimpien omakustannus yksityispuolella helpottaa terveellä tavalla koko budjetointia.
        Kumma kun kaikkien pitäsi saada samat edut edes tarvitsematta niitä ??? Mikä kommaritaspäisyys vielä on kansakunnalla veressään ?

• Ei tule mitään! Tämä on jo toinen kerta, kun joudun olemaan Korppiksen kanssa samaa mieltä.

Ja muuten: kun demareita moititaan valtion rahojen jakamisesta, niin on hyvä muistaa, että he taitavat olla myös suurimpia ja ainakin tunnollisimpia veronmaksajia.

• jocus kirjoitti:

Ei tule mitään! Tämä on jo toinen kerta, kun joudun olemaan Korppiksen kanssa samaa mieltä.

Ja muuten: kun demareita moititaan valtion rahojen jakamisesta, niin on hyvä muistaa, että he taitavat olla myös suurimpia ja ainakin tunnollisimpia veronmaksajia.

En ole ikinä ollut ollut demari, enkä ikinä tule olemaankaan, mutta veroja olen tunnollisesti maksanut lähes 50 vuotta.
        Ei niin tehdäkseen tarvitse demari olla ja uskon, että kaikissa puolueissa on tunnollisia veronmaksajia.
        Suurista palkoista menee enemmän veroa ja monilla työläisillä on hyvä palkka, esim. paperimiehillä.

• Ancie kirjoitti:

En ole ikinä ollut ollut demari, enkä ikinä tule olemaankaan, mutta veroja olen tunnollisesti maksanut lähes 50 vuotta.
        Ei niin tehdäkseen tarvitse demari olla ja uskon, että kaikissa puolueissa on tunnollisia veronmaksajia.
        Suurista palkoista menee enemmän veroa ja monilla työläisillä on hyvä palkka, esim. paperimiehillä.

Älä pelkää, ei kukaan sinua kirjoitustesi perusteella demariksi usko, vaikka itse väittäisit olevasi.

• jocus kirjoitti:

Älä pelkää, ei kukaan sinua kirjoitustesi perusteella demariksi usko, vaikka itse väittäisit olevasi.

Huh, mikä helpotus, olisi kauheaa jos joku edes epäilisi minua demariksi.

• Ancie kirjoitti:

Huh, mikä helpotus, olisi kauheaa jos joku edes epäilisi minua demariksi.

Ja demareista varmaan yhtä kauheaa.

• jocus kirjoitti:

Ja demareista varmaan yhtä kauheaa.

Noh, sitä tuskaa he eivät pääse kokemaan.

• Ancie kirjoitti:

Noh, sitä tuskaa he eivät pääse kokemaan.

Minä tunnen monta ihan hyvää demaria. Ei niillä ole sarvia tai häntää. meidänkin kunnassa ovat johtopaikoilla ja ei ole valittamista.

• Paloma.se.co kirjoitti:

Minä tunnen monta ihan hyvää demaria. Ei niillä ole sarvia tai häntää. meidänkin kunnassa ovat johtopaikoilla ja ei ole valittamista.

Minä tunnen fysioterapeutin, sain hänen ohjeillaan käteni jumpattua kuntoon leikkauksen jälkeen.
        Valitettavasti hän kuuluu demareihin, joiden tapana on jarruttaa kaikkea kehitystä kunnassa, vaikkapa liito-oravien papanoiden avulla.

• noohjooh

En tiedä vapaudesta. Mutta tasavertaisempi, solidaarisempi.

Ihan kiva silti että Suomi pääsee kartalle muunakin kuin jääkarhujen maana :/ Kyllä mä ainakin olen ylpeä suomalaisuudestani.

• Tasavertaisuus luo positiivista vapautta: vapautta opiskella missä koulussa tahansa, riippumatta vanhempiesi varallisuudesta, vapautta saada yhdenvertaista hoitoa riippumatta siitä kuinka paljon rahaa sinulla on tai kuka on työnantajasi, vapautta käydä työssä tai koulussa ja saada tuettua lastenhoitoa luotettavissa ja turvallisissa päiväkodeissa, esikouluissa ja tarhoissa, vapautta tehdä omat valintasi, toteuttaa unelmasi ja elää omaa valitsemaasi elämää,, vapautta tehdä, olla, valita ja elää.
        Tämä paljonpaasattu amerikkalainen vapaus on osittain negatiivista vapautta: se on vapautta jostain, ei johonkin.

• Kuinka.kävisi

USA on kansojen sulatusuuni ja tulevat aika hyvin toimeen keskenään, Suomi on vielä homogeeninen kansakunta entä tulevaisuudessa jos emme olisikaan kun maahamme on tullut nytten hiukan vierasperäistä kansaa se ilmentyy ahdasmielisyytenä, entä kun tulijota tulisi sadointuhansin, niin meillä voisi olla enemmänkuin 8 % ahdasmielisiä.

• Bengalitikku

Hyvä, että kerkesivät Usassahehkuttaa. Kaiken voi romuttaa ja vetää pytystä alas. Hauska juttu vapuksi.
        Tyhmä vapunpilaaja, epämääräinen juttu uutisissa oli, kun ei synny lapsia ei
        ja jokin taho terottaa eläkesaksia. Ralf Sund??? Onko hän sairas? Pitikö vain
        Naama saada ruutuun, EK:stakin.
        Tollasia nuo lausuntojen antajat sitten ovat.
        Eikö yhden juhlapäivän Suomessa voisi viettää vuodessa ilman kettuilua.

Ruotsalainen eläkekatto olisi hyvä nuoria ajatellen.

• Veljen tytär on käymässä suomessa.
      Hän on kertonut amerikkalaisen unelman huonoista puolista. Kyllä täällä on paremmin asiat ainakin vielä.
      Olen miettinyt että onko ihmisillä asiat liian hyvin kun yritetään väkisinkin saada amerikan malli tännekin. Äänestys käyttäytymisestä päätellen näin on.

• Mun veli kävi hiljakkoin kylässä, kuten kerroin.
      Emme ottaneet politiikkaa kertaakaan puheenaiheeksi, muuten kuin epäsuorasti, kun vertailimme esim. lääkkeiden ja terveydenhoidon hintoja ja hän joutui toteamaan että kyllä meillä Ruotsissa oli toimiva ja jokaisen kukkarolle sopiva terveydenhoito ja että vaikka syönkin paljon lääkkeitä niin koska katto tulee vastaan aika pian, niin ei se vie minua vararikkoon.
      Meillä täällä Pohjolassa on asiat hyvin, mutta suuri bisness haluaisi että kuluttaisimme enmmän ja että raha kiertäisi, vaikka se ei taas hyödytä mitenkään koko kansaa. Ei minulla ole mitään sitä vastaan että ihmiset omistaa ja tienaa ja kuluttaa, mutta en olr halukas luokittelemaan ihmisiä sen mukaan miten paljon he pystyvät kuluttamaan tai miten paljon rahaa he pystyvät käyttämään.

• Hih, tekeeköhän tuo viimeinen kommenttini minusta "demarin"?

• de-meter

Että Suomea hehkutetaan taas ? Mitähän tuolla vapaudella tarkoitetaan ? Kuluttamisen vapautta, sananvapautta, yksilön vapautta ? Jos näitä tarkoitetaan niin vapaitahan tässä ollaan ja kun näin on, pitäisi olla onnellinen, vai ? Ainakaan ei kysyttäessä kehtaa vastaan pistää. Jos pistät, käy kuten Lahtiselle Tuntemattomassa kun valitti nälkäänsä: pöytään iskettiin kaloritaulukko jolla todistettiin, että hänellä ei voinut olla nälkä..))

Ja kaukaa katsoen kaikki näyttää paremmalta (Partanen, Sanders). Eipä taidettu ottaa lukuun viimeaikaisia sosiaaliturvan leikkauksia, kasvavaa valtionvelkaa, hidasta hyvinvointivaltion alasajoa (?), maahanmuuttoa ja sen aiheuttamia ongelmia ?

Tilastot elävät eivätkä ne koskaan kerro koko totuutta ja jokaisella saavutuksella on hintansa, joku sen aina maksaa. Yleensä se, jolla menee ennestäänkin heikosti...

• Nimierkki

Onnellisin kansa, mutta paljon itsemurhia... Siltikin Suomi on paras maa meille suomalaisille.

• de-meter
        Nimierkki kirjoitti:

Onnellisin kansa, mutta paljon itsemurhia... Siltikin Suomi on paras maa meille suomalaisille.

Juuri näin. Tasan ei käy onnen lahjat..))
        Mutta paras ja rakas maa meille, en vaihtaisi mihinkään.

• arvelenvaan
        Nimierkki kirjoitti:

olisikohan sanontaan osa syynä se ,kun ei muualle ole tullut muuttaneeksi..ja nytten on liian myohäistä?

• heijaUSA

usa ja trumppi rules,,ja saa maailmanrauhankin aikaan munkkipossun kaa..

• kylmätotuus

Tästä linkistä löytyy muutama näkemys amerikkalaisesta yhteiskunnasta ja sen olemattomasta tasa-arvosta rotujen välillä.

https://yle.fi/uutiset/3-10142610

Joissain asioissa suomalainen yhteiskunta on jo kulkenut samaa tietä ja askeleet nopeutuvat koko ajan.

Mitkä puolueet tätä mielestäni negatiivista kehitystä erityisesti ajavat, siihen en nyt pureudu. Minulla on vain sellainen käsitys, että minkään puolueen jauhot eivät ole puhtaita.

Onkohan perinteinen puoluepolitiikka tullut osittain tiensä päähän?

• Mitä sitten sen tilalle?
        Mikä olisi parempi vaihtoehto?

• Sotesopeutus

Kylmälle totuudelle kommentoin olevani pitkästi samoilla linjoilla. Maailmasta on yksinkertaisesti tullut niin mutkikas paikka, myös poliitikoille, että asioiden täysi hallinta on puolimahdotonta. Siksi vähän jokainen puolue ja poliitikko on osallisena myös sitä negatiivisuutta tuottavassa toimessa. isommat puolueet kykenevät tässäkin olemaan pieniä tehokkaampia ja opposition vaikutusmahdollisuudet ovat vähäiset. Tiedemiehet ja - naiset toteavat, että maailma on mahdollisimman täynnä entropiaa, epäjärjestystä, ja siltä se toisinaan kyllä tuntuukin.
        Poliitikkojen epäjärjestyksellä tarkoitan ehkä (en ole varma, luulisin, olen epäjärjestyksellä lastattu) jotain sellaista, että tehtävien päätösten, uusien lakien yms. vaikutukset säteilevät mutkikkaassa yhteiskunnassa ajan mittaan niin monille tahoille, ettei päättäjä kykene kaikkia tulevia vaikutuksia päätöksenteossaan huomioimaan.

Perinteinen puoluepolitiikka elää edelleen, mutta tiettyjä säröjä on nähtävissä, puolueiden repeämisiä ja loikkauksia. Osin tämä on mielestäni seurausta ihmisten yhä lyhyemmästä pinnasta ja halusta päästä vaikuttamaan enemmän ja nopeammin. Mutta omassa viitekehyksessään poliitikkojen pompsahtelutkin tapahtuvat, kyllä he puoluetukiaiset ja sellaiset "saavutetut edut" haluavat kai useimmiten pitää?

• Paloma.se.co kirjoitti:

Mitä sitten sen tilalle?
        Mikä olisi parempi vaihtoehto?

"Paloma.se.co"

Mahdollisella muutoksella on ainakin hieno nimi:
        Uusi Jämsänkoski.

H.

• hunksz kirjoitti:

"Paloma.se.co"

Mahdollisella muutoksella on ainakin hieno nimi:
        Uusi Jämsänkoski.

H.

Parasta mitä Jämsänkoskelle on tapahtunut on kun se liitettiin Jämsän kaupunkiin :))

• rajatauki

ja kaikkien haukkumaan usa,,han virtaisi heti joku biljoona ukkelia ja naisimmeista jos sen rajat aukastaisiin..you figure that out???

• rajatolivatauki

Mutta eivätkö ne USA- laiset juuri rajojen yli sinne menneitä ole, entisiä Eurooppalaisia ja ihan väkisinkin sinne kuljetettuja tummaihoisia jne? Aiemminhan siellä asusti vain pienehkö määrä intiaaneja!

• e.lä.mä

Suomi on paras Venäjä tulee toisena.

No niiin.

• Tottakyllä

Onhan Suomi ehkä vapain USA:n vasallivaltioista.

• plusmuutvelat

Suomen valtiovelka on lähes 30000 Euroa jokaista kansalaista kohti. USA:n kokonaisvelka on lähes 18000 miljardia dollaria, melkoinen summa siitäkin tulee per/hlö. Venäjän valtion ulkomainen velka on muutamia satasia asukasta kohti! Onko hirmuinen velkavankeus sitten vapautta, ilmeisesti.

• 55000

Se tekee Yhdysvaltain valtionvelka noin 55000 dollaria jokaista asukasta kohti. Sillä sopii pullistella!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomi julkaisi varautumisoppaan

Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      241
      2408
    2. Kuhmo tekisi perässä

Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1848
    3. Miehille kysymys

Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      70
      1664
    4. Onko telepatia totta

Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki
      Ikävä
      80
      1275
    5. Miksi kaivattusi on

erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      63
      1184
    6. Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku

Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.
      Forssa
      17
      1158
    7. TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."

Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi
      Tanssii tähtien kanssa
      16
      1038
    8. Nainen, olen niin pettynyt

Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään
      Ikävä
      90
      1030
    9. Haluaisin jo

Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      42
      884
    10. Ootko nainen jo rauhoittunut

Vai vieläkö nousee savua päästä?
      Ikävä
      70
      862
    Aihe