Jos työnantaja vaikeuttaa opintovapaalle pääsyä

Elämässä_eteenpäin

Olen tympiintynyt nykyiseen työhöni ja suunnittelen uratulevaisuuttani hyödyttävää opiskelua aikuiskoulutustuen turvin. Tiedän, että työnantajan täytyy minun tapauksessani lain mukaan myöntää opintovapaa, mutta epäilen, että pomo meinaa hankaloittaa prosessia siirtämällä opintovapaani aloittamista jollain tekaistulla selityksellä. Työnantaja on viime aikoina muutenkin vaikeuttanut työtäni, luultavasti ihan vain vittuillakseen, ehkä päästäkseen minusta eroon.

Epäilen, että työnantaja lykkää opintovapaatani esim. puoli vuotta, jotta joko lähtisin firmasta ovet paukkuen tai sitten hän voisi tarpeeksi kyttäämällä ja kohtuuttomia vaatimalla saada kasaan mielestään lainmukaiset irtisanomisperusteet.

Kysymys kuuluu, että mitä voin tehdä jos työnantaja vetää hatusta jonkun selityksen, miksi opintovapaatani pitää lykätä puoli vuotta. Mihin voin valittaa ja miten se kannattaa tehdä?

Entä miten työnantajan temppuilun tässä prosessissa voisi parhaiten ehkäistä jo opintovapaata hakiessa?

3

311

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pomominäki

      Minkähän vuoksi työnantajasi haluaisi vaikeuttaa elämääsi? Taidat kuvitella.

      Jos olet osoittautunut hankalaksi työntekijäksi ja tympiintynyt työhösi, älä ihmettele, jos sinusta halutaan päästä eroon. Opintovapaan antaminen voi olla hyvä tie sinusta eroon pääsemisessä. Minä myöntäisin sinulle opintovapaata. Se voisi kohentaa työpaikan ilmapiiriä.

    • Elämässä_eteenpäin

      Nimimerkki Pomominäki, en minäkään olisi alussa uskonut, että pomo yrittäisi tarkoituksella vaikeuttaa työtäni. Mutta sieltä on tullut sen verran kakkaa niskaan, että enää en ylläty mistään. Pomolla on omat suosikkinsa, ja minä en kuulu heihin. Tämä on minun tulkintani tiiviisti sanottuna - esimerkeillä ja yksityiskohdilla en voi täällä lähteä epäilyksiäni perustelemaan.

      Pomo varmaan sanoisi samaa kuin sinä, että olen hankala työntekijä. Ja hänkin on tainnut huomata, että työ ei enää hirveästi motivoi minua.

      Opintovapaa olisi hyvä sauma pitää vähän pidempi tauko työstä. Johan tässä vuosikaudet uraa luotu. Opintovapaa myös parantaisi mahdollisuuksiani työllistyä muualla. Ja kyllähän työnantaja ansaitsisi minun tilalleni jonkun, joka allekirjoittaa työnantajan arvot ja jota nykyinen työnkuva inspiroi.

      Miksi hän sitten tässä tapauksessa vaikeuttaisi elämääni? No, hän ei varmaankaan haluaisi, että tulisin opintovapaani jälkeen takaisin töihin. Lain mukaanhan minun työsuhteeni säilyy opintovapaan ajan, ellei työnantaja keksi sillä välin irtisanomisperusteita. Eikä minun olisi järkeä irtisanoutua, koska menettäisin aikuiskoulutustuen. Eikä minun olisi järkevää myöskään luvata irtisanoutua opintovapaan jälkeen, kun ei vielä ole mitään tietoa sen jälkeisistä töistä.

      Näin ollen pomo saattaisi jollain verukkeella siirtää opintovapaata puoli vuotta, sitten uudestaan puoli vuotta, ja tehdä työstäni sinä aikana niin vaikeaa, että irtisanoutuminen houkuttelisi päivä päivältä enemmän. Tai kun hän riittävän vaikeita ja epämääräisiä käskyjä syytää ja tarpeeksi niskaan hönkii, niin ehkä sieltä joku tekosyy irtisanomiselle löytyisi.

      Tosin jos opiskelupaikka olisi tiedossa ja opintovapaa myönnetty, en taatusti opintojen alkua odotellessa irtisanoutuisi. Silloinhan menettäisin oikeuteni aikuiskoulutustukeen. Sitten vain roikkuisin töissä laskien päiviä opintojen alkuun ja pitäisin huolen, ettei irtisanomisperusteita tule. Toivottavasti pomo tajuaa tämän päätöstä tehdessään.

    • tomiensinsuresitten

      ihan turhaa yrittää arvailla etukäteen! Hae se opintovapaasi!

      Sitten jos työnantajasi siirtää opintovapaatasi, koska se aiheuttaa tuntuvaa haittaa työnantajan harjoittamalle toiminnalle, kysyt miten ja miksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      583
      3868
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2749
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1749
    Aihe