Jos työnantaja vaikeuttaa opintovapaalle pääsyä

Elämässä_eteenpäin

Olen tympiintynyt nykyiseen työhöni ja suunnittelen uratulevaisuuttani hyödyttävää opiskelua aikuiskoulutustuen turvin. Tiedän, että työnantajan täytyy minun tapauksessani lain mukaan myöntää opintovapaa, mutta epäilen, että pomo meinaa hankaloittaa prosessia siirtämällä opintovapaani aloittamista jollain tekaistulla selityksellä. Työnantaja on viime aikoina muutenkin vaikeuttanut työtäni, luultavasti ihan vain vittuillakseen, ehkä päästäkseen minusta eroon.

Epäilen, että työnantaja lykkää opintovapaatani esim. puoli vuotta, jotta joko lähtisin firmasta ovet paukkuen tai sitten hän voisi tarpeeksi kyttäämällä ja kohtuuttomia vaatimalla saada kasaan mielestään lainmukaiset irtisanomisperusteet.

Kysymys kuuluu, että mitä voin tehdä jos työnantaja vetää hatusta jonkun selityksen, miksi opintovapaatani pitää lykätä puoli vuotta. Mihin voin valittaa ja miten se kannattaa tehdä?

Entä miten työnantajan temppuilun tässä prosessissa voisi parhaiten ehkäistä jo opintovapaata hakiessa?

3

370

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pomominäki

Minkähän vuoksi työnantajasi haluaisi vaikeuttaa elämääsi? Taidat kuvitella.

Jos olet osoittautunut hankalaksi työntekijäksi ja tympiintynyt työhösi, älä ihmettele, jos sinusta halutaan päästä eroon. Opintovapaan antaminen voi olla hyvä tie sinusta eroon pääsemisessä. Minä myöntäisin sinulle opintovapaata. Se voisi kohentaa työpaikan ilmapiiriä.

• Elämässä_eteenpäin

Nimimerkki Pomominäki, en minäkään olisi alussa uskonut, että pomo yrittäisi tarkoituksella vaikeuttaa työtäni. Mutta sieltä on tullut sen verran kakkaa niskaan, että enää en ylläty mistään. Pomolla on omat suosikkinsa, ja minä en kuulu heihin. Tämä on minun tulkintani tiiviisti sanottuna - esimerkeillä ja yksityiskohdilla en voi täällä lähteä epäilyksiäni perustelemaan.

Pomo varmaan sanoisi samaa kuin sinä, että olen hankala työntekijä. Ja hänkin on tainnut huomata, että työ ei enää hirveästi motivoi minua.

Opintovapaa olisi hyvä sauma pitää vähän pidempi tauko työstä. Johan tässä vuosikaudet uraa luotu. Opintovapaa myös parantaisi mahdollisuuksiani työllistyä muualla. Ja kyllähän työnantaja ansaitsisi minun tilalleni jonkun, joka allekirjoittaa työnantajan arvot ja jota nykyinen työnkuva inspiroi.

Miksi hän sitten tässä tapauksessa vaikeuttaisi elämääni? No, hän ei varmaankaan haluaisi, että tulisin opintovapaani jälkeen takaisin töihin. Lain mukaanhan minun työsuhteeni säilyy opintovapaan ajan, ellei työnantaja keksi sillä välin irtisanomisperusteita. Eikä minun olisi järkeä irtisanoutua, koska menettäisin aikuiskoulutustuen. Eikä minun olisi järkevää myöskään luvata irtisanoutua opintovapaan jälkeen, kun ei vielä ole mitään tietoa sen jälkeisistä töistä.

Näin ollen pomo saattaisi jollain verukkeella siirtää opintovapaata puoli vuotta, sitten uudestaan puoli vuotta, ja tehdä työstäni sinä aikana niin vaikeaa, että irtisanoutuminen houkuttelisi päivä päivältä enemmän. Tai kun hän riittävän vaikeita ja epämääräisiä käskyjä syytää ja tarpeeksi niskaan hönkii, niin ehkä sieltä joku tekosyy irtisanomiselle löytyisi.

Tosin jos opiskelupaikka olisi tiedossa ja opintovapaa myönnetty, en taatusti opintojen alkua odotellessa irtisanoutuisi. Silloinhan menettäisin oikeuteni aikuiskoulutustukeen. Sitten vain roikkuisin töissä laskien päiviä opintojen alkuun ja pitäisin huolen, ettei irtisanomisperusteita tule. Toivottavasti pomo tajuaa tämän päätöstä tehdessään.

• tomiensinsuresitten

ihan turhaa yrittää arvailla etukäteen! Hae se opintovapaasi!

Sitten jos työnantajasi siirtää opintovapaatasi, koska se aiheuttaa tuntuvaa haittaa työnantajan harjoittamalle toiminnalle, kysyt miten ja miksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      12
      3620
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      70
      1915
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      542
      1588
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      81
      1204
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      64
      1027
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      978
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      214
      888
    8. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      60
      843
    9. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      834
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      768
    Aihe