leikkivät kaksi pölkkyä joiden päällä lauta ja siinä kuppeja ja astioita leikkimässä ovat, siis kotia ulkona esim.? Leikkivätkö nykytytöt enää sillätavalla ollenkaan?Lisäksi käytöstä poistetut kupit ja kattilat astioina. Luulisi olevan kiva leikki.
onko teillä sellaista kokemusta että pikkulapset
25
288
Vastaukset
Olihan tuo tuttu leikki lapsena itsellänikin, mutta kyllä lapsenlapseni leikkivät usein kotia, mutta heillä olikin jo sitten oikeat pikku astiat koti tarjoiluun ja muoviset eläimet, jotka sijoitettiin legojen rakennelmiin eläintarhoihin.
Ai niin! Olihan ne lääkärileikit lapsenlapsilla, kun oli sopivat "mittarit" ja sain usein olla potilas, jolta mitattiin kuume, tarkastettiin pulssi, korvat ja hampaatkin!;)
Niin, jos palaan lapsuuteeni, niin sen muistan, että meillä oli pihassa suuri lautapino, odottaen aitan rakentamista ja se oli mainio kaupan hylly, johon haettiin sitten astian sirpaleita, koska ei silloin ollut mitään parempaa. Ihanin löytö oli joku punamulta jauhe, jolla saimme lopuksi itsemme sotkettua.
En moiti nykyajan lapsia, vaikka heillä onkin ns. "paremmat eväät", mutta ei meidänkään lapsuudesta puuttunut aktiviteettejä leikkeihin, saati uhkarohkeisiin suorituksiin.- sinikkkae
mutta miten kun minusta tuntuu että kotileikit oli vaatimattomammasti varusteltuina ihananmpia. :)
sinikkkae kirjoitti:
mutta miten kun minusta tuntuu että kotileikit oli vaatimattomammasti varusteltuina ihananmpia. :)
sinikkkae
Voi ollakkin, mutta yhtä ihania ne oli lapsille silloin, ainakin minun mielestäni. Toisaalta ajattelen, että minun lapsuudessa meillä oli sitä mielikuvitusta riittävästi, siis en sano, että enemmän, koska lapset ei voi verrata, mitä ennen oli ja mitä tulevaisuudessa, mutta kotileikit ilmeisesti kuitenkin pitää pintansa.
Tulevat lapsenlapsenlapsenii voivat ilmeisesti leikkiä aivan jossain virtuaali maailmassa, joku pelikone naamalla etsien jotain muutakin, kuin joitain Pokemoneja, joista en kyllä itse ymmärtänyt höikkäsenpöläystä, mitä lapsenlapseni yritti näyttää minulle.
Omassa lapsuudessani oli luonto lähellä runsaan vesistön vierellä ja karjatila, josta lapsenikin saivat nauttia, opetella jopa lypsämään ja mummin avustuksella paistamaan karjalanpiirakoita, joita teinenä veivät myyntiin torille, saaden sillä, siis??mitä?
Onneksi myös lapsenlapseni saavat nauttia luonnosta, käydä kalassa, marjassa ja sienessä, mutta ei lehmien lypsyssä.;)
- kasvu.oli.leikitön
Kovin niukalti oli aikaa leikkimiseen. Nukke tietenkin jolle itse ompelin vaatteet vanhoista matonkuteiksi menevistä rääsyistä ja flanellitilkuista joita jäi miesten housujen ompelusta.
Äiti sairastui kun olin 7 ja silloin oli aloitettava kotityöt ja karjan hoitaminen. Aamulla ennen koilua karjan ruokkiminen kolmen lehmän lypsäminen ja pikkuvelikin vaati hetken hoivaa. Oli siinä sormiparat kovilla lypsäessä ja itku tuli monta kertaa kun piti ennättää maidot maitolavalle ennen keräilyautoa. Luulen ettei moni ole samaa koulua käynyt!
Elämä on opettanut antamaan lapselle lapsuus ja leikit, kuljettamaan luonnossa ja oppimaan eri aloilta sellaista josta on elämän taipaleella hyötyä ja ilon löytämiseen avaimia.
Omat leikit jäivät käpylehmien ja nuken tasolle, nyt kerään niistä lapsuuden muistoja joissa oli ajatuksen vapaus ja taiteellinen silmä sai hakemaansa huvia.
Nyt en leiki elämällä, mutta elämä leikkii minussa!- Kristiina...23
"Äiti sairastui kun olin 7 ja silloin oli aloitettava kotityöt ja karjan hoitaminen. Aamulla ennen koilua karjan ruokkiminen kolmen lehmän lypsäminen ja pikkuvelikin vaati hetken hoivaa. Oli siinä sormiparat kovilla lypsäessä ja itku tuli monta kertaa kun piti ennättää maidot maitolavalle ennen keräilyautoa. Luulen ettei moni ole samaa koulua käynyt!"
Minun isä tai äiti ei sairastunut, mutta aika varhain minäkin aloitin tuon lehmänlypsyn ja paistamisen, jonka olin kotona oppinut, sitä ennen ollessani "piikana" opettajani luona.
Isän sotakaverin miehen vaimo oli kuollut ja siellä oli yksi lehmä, ukko ja poikamies, jotka eivät osanneet mitään, joten minähän aivan vapaaehtoisesti menin sinne lypsämään sen lehmän, keittelemään vellit ukoille, paistamaan leivät ja piirakat.
Kävin silloin viimeistä luokkaa kansakoulussa ja esiliina oli pakollinen, vaan kuinka ollakaan, huomasin matkalla, että esiliina oli lehmän pas--ssa, joten riisuin sen. Tottatotisesti sain saiitä moitteet, mutta tiesiköhän opettajakaan, mitä tein jo aamuisin?
En tänäpäivänäkään oikein ymmärrä, kuinka sitä nuorena jaksoi, eikä se tuntunut edes pahalta, koska omaehtoisesti olin siellä?
Kuka nykyinen nuori olisi valmis menemään 13-v hoitamaan taloutta, jossa lehmä oli lypsettävä aamuin illoin, paistettava leivät ja piirakat ja vellit keitettävä ukoille, jotka tuli savotasta. Hassua, että tuo velli tuli mieleeni, sillä kai minä tein muutakin?
Vuosia en muista, kun muutin Hesaan, mutta siellä kävin rippikouluni ja sitä ennen olin vielä tätini ystävän "lapsenpiikana" ja samalla sain opetella kutomossa töitä, kun lapsi oli koulussa.
Ei olisi minun lapsista siihen, saati lapsenlapsista.
Just, joo, taas on palapeli edessä?
- hiekkakakut-oli-pravuri-
Minulla isä rakensi leikkimökin pihalle,
siellä leikittiin kotia,
---- olise kumma kyllä ulkona juokseminen ja leikkiminen oli kuitenki paljon mielenkiintosempaa
kuin leikkimöskissä puuhailu,
leikkimökki jäiki loppujen lopuksi pihakoristeeksi,Kristiina 23 kertoi vapaaehtoisuudesta naapurilla lypsystään, niin minäkin Gotlannissa seurasin laidunmaalle traktorinperästä kiinnipitäen pyörälläni. No, tietenkin perillä halusin 13 v. kokeilla lypsyä, ja alkoihan sitä minunkin ämpäriini suhista 😊
Tapahan siitäkin tuli kesän aikana, ja sitten piti Yngve isännän mennä hautajaisiin, joten aloittelin lypsyä, ja ehdin 4:teen lehmään, mikä jäi elämäni huipuksi. Edes maalaisemäntänä Sipoossa en lypsänyt 2 elikkoa enempää.
Kunnallinen vanhustyö, maatalon emännyyden ohella riitti enemmän kuin hyvin.- essssic
no tuota epäilinkin, onko kaikki hienoudet aikuisten keksimiä muka lapset tykkää valatavsti, tulee mieleen "keisarin uudet vaatteet" satu.
- kas.kummaa
Hetkinennnn. Sinäkö hieno ja varakas rouva olet ollut pientilan emäntä ja kunnallinen vanhusten hoitaja ? Kertyikö niistä hyväkin eläke ?
- huisnevadaan
Tuossa on aloitus Oletko kokenut huonommuutta? kateuvelaa höystettyä ilkeyttä kas kummaa se vaan viljelee. sini-sirkku hampaissaan toistuvasti.
kas'kummaa
Olinhan ehtinyt ennen maatalon emännyyttä olla aviossa 27 v. toimistotyössä 20 v. vuotta.
Olin pienviljelijän emäntänä 16 v jja Sippoon Kunnan vanhusten kotiavustaja. Emännyydestä tosin erosimme ystävinä.
Viimeisin avioliittoni oli
Valtionvarainministeriön verotarkastajan kanssa , onnellisin liittoni, joka kesti 14 v. aina hänen kuolemaansa asti. Nyt sitten 10 v syksyllä tätä leskenä oloa, pitkältä tämä aikaa jo tuntuu,..- Laskutoimitus
sini.sirkku kirjoitti:
kas'kummaa
Olinhan ehtinyt ennen maatalon emännyyttä olla aviossa 27 v. toimistotyössä 20 v. vuotta.
Olin pienviljelijän emäntänä 16 v jja Sippoon Kunnan vanhusten kotiavustaja. Emännyydestä tosin erosimme ystävinä.
Viimeisin avioliittoni oli
Valtionvarainministeriön verotarkastajan kanssa , onnellisin liittoni, joka kesti 14 v. aina hänen kuolemaansa asti. Nyt sitten 10 v syksyllä tätä leskenä oloa, pitkältä tämä aikaa jo tuntuu,..Olet ollut siis aviossa 57 vuotta ja leskenä jo 10 vuotta. Sinulla on ollut 3 avioliittoa, joten sinun pitää olla tosi iäkäs. Kai sinulla sentään oli hiukan aikaa eri liittojen välillä.
- sini.sirkku.ek
Laskutoimitus kirjoitti:
Olet ollut siis aviossa 57 vuotta ja leskenä jo 10 vuotta. Sinulla on ollut 3 avioliittoa, joten sinun pitää olla tosi iäkäs. Kai sinulla sentään oli hiukan aikaa eri liittojen välillä.
No 83 v. olen,... jos sinua noin kiinnostaa. Ja tuo ensimmäinen aliitto alkoi jo 16 vuotiaana. Eipä siinä kovin paljon aikaa mennyt, kun olin jo uudessa.
Tämä leskenäolo onkin ainoa aika itsenäisesti,..kotoa suoraan avioon, joten en sinkkuna ehtinyt koskaan ollakaan.
Nyt on kyllä hyvä aika, voi kaiken itse säätää mieleisekseen, mutta eiköhän tämä jo riitä osaltani,.... hyvää kesänodotusta vaan! - yksynnäyksynnäyks
Laskutoimitus kirjoitti:
Olet ollut siis aviossa 57 vuotta ja leskenä jo 10 vuotta. Sinulla on ollut 3 avioliittoa, joten sinun pitää olla tosi iäkäs. Kai sinulla sentään oli hiukan aikaa eri liittojen välillä.
Ottaen huomioon, että varmaan pitänyt olla ainakin noin 18v ensimmäiseen avioliittoon mennessään, niin alkaisi olla tarpeen perustaa häntä varten kohta 90 palsta, ellei olisi jo.
- onneevaan
sini.sirkku.ek kirjoitti:
No 83 v. olen,... jos sinua noin kiinnostaa. Ja tuo ensimmäinen aliitto alkoi jo 16 vuotiaana. Eipä siinä kovin paljon aikaa mennyt, kun olin jo uudessa.
Tämä leskenäolo onkin ainoa aika itsenäisesti,..kotoa suoraan avioon, joten en sinkkuna ehtinyt koskaan ollakaan.
Nyt on kyllä hyvä aika, voi kaiken itse säätää mieleisekseen, mutta eiköhän tämä jo riitä osaltani,.... hyvää kesänodotusta vaan!Mikä ihmeen tarve on leuhkia lapsena avioitumisella ? ja sillä että heti ryntää uuteen avioon entisen päätyttyä ? Itse tuo ss nämä asiat on esille nostanut . Eipä voi kuin sääliä. Itsetunto näyttää olevan tosi huteralla pohjalla. Nyt alkaa ymmärtää . No olkoon, kaikkea hyvää tälle itsenäiselle elämän tielle !
- sini.sirkku.ek
onneevaan,
kukkahattutädin utelun loppuyhteenveto olkin riemastuttavan paljastava!
----------------------------------------------------------------------------------------------
Nuo lasten kotileikit nykyäänkin tuntuu olevan myös kotiaskareihin liittyviä. Katselin facebookissa pientä Sofiatyttöstä, joka oli saanut pikku keittiöhellan kattiloineen ja pannuineen. Äiti vieressä kuvaamassa, kun pikkuinen järjesteli vispilää ja muuta välinettä hellan taustalevylle.
Tekniikka näkyy poikia kiinnostavan enemmän, niihin tutustuminen ja kokeilut, malttavat hetken istua paikallaan tutkimassa vempeleitään.
Itse koin lapsena ympäristön mielenkiintoisammaksi kuin sisällä leikkimisen, varsinkin maalle mummolaan päästyäni kesäisin. Pihapiirin omenapuut , riukuaita eroittamassa kasvimaata ja kellaria,..uiminen ja kaikki ihanat eläimet riitti tutkittavaksi.
Veneen lipuminen hiljaa järven pinnalla on jäänyt tuoreena mieleen, tervan ja veden puhdas tuoksu, - airon loiskahdus.
Niin paljon tulvii muistikuvia, myös Gotlannin maaseudun tasamaastosta, missä pääsin fasaanijahtiin Bessie koiraa seuraamaan,..hiljaa ja puhumatta.
Muista sienten paljouden syksyllä ja niiden perkaamiset Annin kanssa, miten paljon erilaisia oli kerättynä maassa, karvalakeista irroitettiin tuo hötöreunus, vain pelkkä valkea lakki pantiin koriin.
Lukemaan oppiminen antoi siivet mielikuvitukselle, koulun aloitin ruotsinkielisenä, joten sekä suomen että ruotsinkielinen kirjallisuus käy yhä lukea.
En pitänyt Grimmin veljesten saduista, ne herättivät kauhua, jopa unikuviini ne tulivat,..kamalia !
Vieläkin ihmettelen miksi ruotsinkielisessä kansakoulussa "täällä Suomessa?," Grimmin sadut olivat Aapisena huh ja kuuluivat alaluokan opetukseen?
Kasvattavaa vaikutustako tavoiteltiin,--- iskostamalla lapsiin kauhua.?
"Tyttö joka astui leivän päälle" oli jo ajatuksena ihan luonnoton, ja tosi hirveä seuraamuksiltaan !
No, enpä tarvinnut käydä kuin syyslukukauden, opittuani palaamaan omaan äidinkieleeni.
Silloinen siirtyminen S. Topeliuksen ja Anni Svan'in tarinoihin avasi vasta ihastuttavan kirjojen maailman ihmeineen.
- Enttententten
Ei lasten mielikuvitus ole köyhtynyt. Edelleenkin he leikkivät monenmoisilla esineillä ja antavat niille uudet merkitykset. Kotileikki kai on ikiaikainen. Mihinpä se katoaisi.
Mutta meidän lapsuudessamme oli paljon lapsia, leikimme myös joukkueina "omat nimet kirjoissa" ja "pum-sotaa" ja ihan vain kuurupiiloa, ja "viimeinen pari uunista ulos". Tämän päivän lapsilla ei ole isoja leikkiporukoita. Asutaan kaukana toisista, kaverit eivät juuri tapa koulun jälkeen.
Se on harmi. - leikki.leikkinä
Jotkut ovat lapsena saaneet leikkiä, errään "leidin" leikit ovat olleet leikkimistä tyttö ja poika leikkejä ja pakkoavioliitto 16 vuotiaana. Eipä ole sukupuolileikit kyllästyttäneet, uutta putkeen kun vanha kuolee!
Nyt kannatais jo nauraa, mutta minä säälin naista joka on elänyt vain satumaailmaa josta ei osaa vanhanakaan luopua.
Mitä vielä kuulemmekaan?- s-s
No lääkkeen tarjoamista tuohon tautiisi tietenkin 😄))
- ss-ss-
s-s kirjoitti:
kerro kuka täällä on sairain ja kuka tarvitsee lääkkeitä muut kuin lääkkeitä tarjoava?
säälittävää toimintaa s-s joka on paljastanut jo kaiken muun, mutta ei lääkkeittensä laatua, mitä lääkettä suosittelet? - kukatarvitseelääkitystä
s-s kirjoitti:
Palstalla on aina pidetty alhaisimpana keinona korostaa erinomaisuuttaan tarjoamalla toisin ajatteleville ääkitystä ja nauraa hirnumalla muille . Jos pidät itse elämän tarinaasi upeana ja kaikelle kansalle leuhkimisen arvoisena, siitä vaan paljastamaan loputkin ! Mutta on muunkinlaiset mielipiteet sallittuja ja terveitä, ei kaikkien tarvitse tuollaisesta elämän menosta pitää eikä hyväksyä. Elämä voi olla arvokasta ja kiinnostavaa vaikka ei olisi kertaakaan naimisissa tai solmii vain yhden avioliiton elinaikanaan. Nykyisin lapsiavioliitot katsotaan ihmisoikeuksien loukkaamiseksi ja tyttöjä halutaan lailla suojella sellaiselta.
- salli.mus.nauraa
Miten voi kokea noin pöljästi,..pikkusieluinenko olet, kun ei huumori ja hyväntahtoisuus mene perille ?
Itse luet olematonta leuhkimista kerrotusta totuudesta, vihjailet ja syytät ilkkuen.
Juu ,.. eihän sääli olekaan sairautta,..¨ah' varmaan pelkkää jalomielisyyttähän sinä ilmennät. Oi voi kuinka voidaankaan tulkita sinua niiiin väärin 🎵 ah Hintrikan surumarssi vallan soi !
en halua sanoa pahasti, sanon vain - hyvästi! - mene.itseesi
salli.mus.nauraa kirjoitti:
Miten voi kokea noin pöljästi,..pikkusieluinenko olet, kun ei huumori ja hyväntahtoisuus mene perille ?
Itse luet olematonta leuhkimista kerrotusta totuudesta, vihjailet ja syytät ilkkuen.
Juu ,.. eihän sääli olekaan sairautta,..¨ah' varmaan pelkkää jalomielisyyttähän sinä ilmennät. Oi voi kuinka voidaankaan tulkita sinua niiiin väärin 🎵 ah Hintrikan surumarssi vallan soi !
en halua sanoa pahasti, sanon vain - hyvästi!Hirnumista tuo, karmeaa kuultavaa. Hyväntahtoisuus on tuosta kaukana. Huumorilla vaan muita nimitellään sairaiksi, kun ei olla suuren taiteilijan elämän kaarta ihailemassa.
mene.itseesi kirjoitti:
Hirnumista tuo, karmeaa kuultavaa. Hyväntahtoisuus on tuosta kaukana. Huumorilla vaan muita nimitellään sairaiksi, kun ei olla suuren taiteilijan elämän kaarta ihailemassa.
Jouduin ihan Wikistä hakemaan mitä tarkoittaa tuo sana leuhkiminen. Siinä sanottiin sen olevan itsestään poitiiviseen sävyyn puhumista.
Sitten oli eriteltyinä kehumista, pöyhkeilyä, ja paljon muitakin, mm kiinnitin huomiota rehvastelu sanaan, jota Ruuneman käyttää täällä KahviPirttiläisistä.
KahviPirtissä kerrotaan töistään ja tekemisistään, ja elämästäänkin, jota ei Ruuneman torpparin jälkeläisenä siedä, ja pitää sitä rehvasteluna ???
Noin erilailla ihmisten kertomiset voidaan lukea, omat lähtökohdat ja kompleksit ei tosin saisi värittää normaalia kanssakäymistä.
Nauru taas on minun suvussani ilon ilmaisu, eihän se muuksi voi muuttua täälläkään .,..heippa !
- karvalakkimullakin
Sekin vielä, jotkut päässeet sotalapseksi rikkaaseen ruotsiin. Ei kaikki päässeetkään , piti ihan vaan oman äitin ja sisarusten kanssa pysyä kotona. No ei meitä kyllä itäsuomessa pommitettukaan eikä Suomessa ollut silloin nälänhätä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Eutanasia - miksi eläimelle sallitaan armokuolema, mutta ihmiselle ei?
Olen pitkään ihmetellyt yhtä asiaa Suomessa. Kun koira kärsii parantumattomasta sairaudesta ja kovista kivuista, eläinlä1911367Veli Sofia teki urosmehiläisen työn
Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa463924Unisex-vessat
Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu1133100Sosiaalidemokratia romahtanut kautta maailman
nuoret eivät enää kannata järjetöntä aatetta, joten demarien täytyy hakea kannattajia mamuista. Ruotsin sos.demit jo kie1302431Miksi Seta ja Sofia Virta ei vaadi muslimeita kunnioittamaan priden-arvoja?
Kuten tiedetään niin islam ei hyväksy sitä mitä pride edustaa. Seta-pomo Mikkonen nosti hirveän äläkän kun yksi tepsin902120Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista
Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh1961781Sofia Virralle täydet 12 pistettä!
Kun ei jäänyt mukaan vähemmistöjen sortamista epäsuorasti tukevaan joukkueeseen. Urheilijoiden pitäisi olla esikuvia.3051049Miksi Hotelli Kainuuta dissataan?
Ihmetyttää tämä jatkuva yhden yrityksen arvosteleminen. Ikäänkuin mikään ei olisi hyvin. Kuitenkin yritys työllistää, ta18835Toisten elämän moralisointi
Eikö kukin voisi keskittyä lähinnä omaan elämäänsä? Jos jollakulla muulla on tunteita, ajatuksia, tai tekoja oman suhte143775- 53719