Olen uusimassa otsikonmukaista perämoottoria 2010-luvun moottoriin. Haluaisin hevosvoimissa pysyä samassa, niin ajattelin hommata uuden 140hv moottorin. Onkohan kuitenkin moottorista iän myötä hävinnyt tehoja ja minkä verran arvioisitte sitä tapahtuneen? Voisiko 115-130hv:lla koneella päästä samoihin tehoihin, kuin mitä 30 vuotta vanha 2-tahti tuottaa?
Hevosvoimien hävikki 140hv Yamaha-perämoot. (-89)
9
492
Vastaukset
- Argon86
Ei siitä välttämättä ole hävinnyt, mutta kyllä nuo uudet ruiskukoneet on ainakin omien kokemusten perusteella ihan käypäsiä. Tehontarvetta on vähän paha arvioida..
- Palle-Hermanni
Uudet 4t koneet on vahvoja ja taloudellisia. 80-lukulainen vajaatahtinen saattaa olla pienellä kierroslukualueella sen luvatun tehoinen, mutta 4-tahtinen ruiskukone vääntää paljon laajemmalla kierrosalueella ja vene nousee liukuun isommallakin kuormalla. Veikkaisin että se 115-130 hevosta on ihan tarpeeksi.
Moottoreita on muitakin kuin Pirkka. Mercury, Suzuki jne. Kannattaa pyytää tarkoukset muualtakin kuin k-marketista. - Argon86
Uusista ruiskukoneista ei ole kyllä mihinkään.
- Argon86
Älä trollaa toisen nimimerkillä =) Itsellä on vuoden -15 F60 Mercury ja 2t Yamahaa pihalla, tykkään molemmista 👍
- Mikkomatti
Onhan uudet nelitahtiset ruiskukoneet laajemmin vääntäviä ja sitä myöten tehoa paremmin antavia kuin vanhat kakstahtiset. Lisäksi museokone muutenkin lienee jo väljä ja kaasuttimia myöten. Ainakin oma Mercury 115 Pro XS tuntuu rivakalta verrattuna entiseen vanhaan 130 hevosen toisenmerkkiseen kakstahtiseen. Kulutuksesta katosi kolmannes ja metelistä melkoinen siivu siitäkin.
- Argon86
Riippuu koneesta. Kaikki Mercuryt ei tunnu rivakalta. Otappa asioista selvää.
- TuotaNoin
Turha taistella tuulimyllyjä vastaan, parahin argon. Sen huomasin jo aikoja sitten. Täällä vain tyypit joitten käsityötaidot riittävät oman pienen pip**linsä nysväämiseen peiton alla äitimuorin yläkerrassa teinipor**a kännykästä vahdaten, luulevat olevansa "konemiähiä" ja muka vitsikkäitä. Viddu pitäkää tunkkinne..
Turhaa tänne on asiaa kirjoitella, sitäpaitsi luovutettu tieto on menetetty euro...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä681969- 1281394
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1321353- 1431082
- 103932
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten348868Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82754Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55694Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50673Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j67654