Miten käyttöjärjestelmän voi asentaa verkon kautta

NNnn

?
Miten esim. Windowsin asennus tietokoneelle onnistuu verkosta?

22

815

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voiniitäasentaa

      Eikö se ole kuin Linuxeissa, netboot, siis vastaava image kuin ubuntulle on mini.iso. Elikkä tuossa on nyt se minimaalinen mitä vaaditaan tietokoneen käynnistämiseen medialta ja asennuksessa sitten valitaan mitä asennetaan, noin suunnilleen. Hankit vaan sen minimaalisen windowsin imagen ja poltat titkulle ym. ja boottaat asennukseen ja valitset, näin luulisin. Vaatii tietenkin netin, joten joku ethernet (kiinteä) tai vastaava taitaa olla pakollinen(?).
      Asennuksia voi asentaa myös a-b netin kautta ,mutta en tiedä miten win onnistuu. Ubuntussa ainakin toiselle levylle asennus onnistuu suht helposti ja siten myös verkkoon, vaikka sun koneelle ;-)

    • khkuhl

      Googlaamalla löytyy asennuspaketit Microsoftin sivuilta. Lataat ja asennat.

    • tuskien_taival

      Ei toimi kun verkkokortin ajurit pitäisi ensin asentaa winukkaan :(

      • Hohhoijaatiii

        ehhei!


    • testattu.on
      • verkonali

        Jaa että verkon yli... tuossa kyllä haluttiin asentaa se verkon kautta ja verkon yli asentaminen lieneekin mahdotonta.


    • Bööörb

      Clonezilla ohjelmalla

    • gvsvsfrrv

      helpoinmalla pääsee kun hakee uusimman imagen ja asentaa usb-tikulta.

    • Kone joka on käynnissä ja esim ssh käynnissä niin etäasennus onnistuu ilman asennusmediaa. Sellaisia asennusmedioita on vähän jossa valmiina ssh. Debianin debootstrap on ollut jo kauan. Arch Linux ja Gentoo myös helppoja ja jopa suositeltavia asentaa etänä. Gentoon olen aina asentanut etänä. Sen asennuslevy on niin hankala ja merkkipohjainen joten asennus tehdään aina toisen koneen työpöydällä.

    • Kohde koneissa (client) pitää olla biosista aktivoitu pxe-boot. Host koneessa on pyörittänyt ilmaista drbl liveä.

      • Kaapo4v

        helpoin tapa tähän nostoon on clonezilla


      • Kaapo4v kirjoitti:

        helpoin tapa tähän nostoon on clonezilla

        Tiedän tämänä sillä sekä Clonezilla että DRBL on samoilta kehittäjiltä. Käytännön ero vissiin että DRBL livessä on toiminnot Network boot ja PXE boot.

        Alkuperäinen kysymys oli "Miten käyttöjärjestelmän voi asentaa verkon kautta"


      • equal kirjoitti:

        Tiedän tämänä sillä sekä Clonezilla että DRBL on samoilta kehittäjiltä. Käytännön ero vissiin että DRBL livessä on toiminnot Network boot ja PXE boot.

        Alkuperäinen kysymys oli "Miten käyttöjärjestelmän voi asentaa verkon kautta"

        DRBL:llä siis dumpataan valmis image jo olemassa olevasta käyttöjärjestelmä asennuksesta ja siirretään se useampaan koneeseen verkonkautta.

        Yllättävän nopea prosessi.


      • voivittusaatanaa
        equal kirjoitti:

        Tiedän tämänä sillä sekä Clonezilla että DRBL on samoilta kehittäjiltä. Käytännön ero vissiin että DRBL livessä on toiminnot Network boot ja PXE boot.

        Alkuperäinen kysymys oli "Miten käyttöjärjestelmän voi asentaa verkon kautta"

        No vittu tunke se clonezillan bootti ethernetblue boublebuilsarilla kohdekoneeseen.
        ja naan palaa!!!


      • EnYmmärrä
        voivittusaatanaa kirjoitti:

        No vittu tunke se clonezillan bootti ethernetblue boublebuilsarilla kohdekoneeseen.
        ja naan palaa!!!

        Homma on aika helppo sillä softa pitää käyttäjää kädestä kiinni alusta loppuun.


      • ymärrystä
        EnYmmärrä kirjoitti:

        Homma on aika helppo sillä softa pitää käyttäjää kädestä kiinni alusta loppuun.

        no nää ei ole aloittelija touhuja!


      • Miksieialoittelijalle
        ymärrystä kirjoitti:

        no nää ei ole aloittelija touhuja!

        Mokaamisen vaara suuri ja siitä voi koitua hakkerointisyytteitä


      • Jooeialoittelijalle
        equal kirjoitti:

        Tiedän tämänä sillä sekä Clonezilla että DRBL on samoilta kehittäjiltä. Käytännön ero vissiin että DRBL livessä on toiminnot Network boot ja PXE boot.

        Alkuperäinen kysymys oli "Miten käyttöjärjestelmän voi asentaa verkon kautta"

        Ja vitut,
        Ensin tehdään image joka siiten asentuu yksilöllisesti kohdekoneisiin.
        Clonezilla on vain se palvelin joka sen jakaa ja tuputtaa.
        yleensä tuo tapahtuu ethernet bootin kautta joukkoon koneista,
        siis mitään valmista windows asennuslevyä ei voi tunkee, ei se asennu.

        b vaihtoehto taas on että koneet bootataan jollain levyllä jossa on modattu ohjema hakeen tiedot tietystä paikasta clonesillalla.

        c vaihtoehto siis hakkerointia jo, eli tunketaan väkisin bootti koneeseen joka halutaan asentaa ja se rebootataan ja asennus alkaa.
        Tätä ei voi tehdä kellesattuu, koska siittä jää jäljet!
        Tail linux sisältää kolme tälaista työkalua windowsiin.

        Clonezilla image tehdään jo asennetusta järjestelmstä ja se on käytännössä kopio siittä, siinävaiheessa kun asennus on yksilöintiä ennen.


      • Mä en aina itse tajua mikä on toiselle vaikeaa kun näen nää asiat niin helppona. Pitäisköhän poistaa nää omat kommentit tästä keskustelusta ?


      • Ei todellakaan sovellu sellaiselle joka ei tiedä mitä tekee.


    • hommaleviää

      Avaaja voisi nyt selostaa mitä oikeesti on tekemässä!!!!
      Tarkka selostus tarpeesta!

      • Zyz1Kullibersel

        Avauhan on vanha, nosto todennäkisesti trollausta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1104
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      824
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      649
    4. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      616
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      76
      590
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      104
      574
    7. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      54
      547
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      522
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      513
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      437
    Aihe