Pääsulakkeen koko?

Sähköinen.emäntä

Teen sähkösopimusta. Siinä kysytään pääsulakkeen koko ja ohje: Jos et tiedä, käytä yleisintä 3x75A. Tuli erittäin halpa yhtiö, mutta sopimusluonnoksessa luki: Jos taloyhtiössä on pääsulakkeen koko enemmän kuin 63A, niin tarjous ei sovi teille. Mistä tietää oman taloyhtiönsä pääsulakkeen koon? Hallituksen puheenjohtaja ja isännöitsijä eivät tiedä.

47

9792

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • se.varmaa

      Jos isännöitsijä ei tiedä, ei sitä kukaan täälläkään tiedä.

    • kukaneasensi

      Sähköyhtiöt tietää

    • tiedäen

      Kuullostaa silta että aloittajan on ehkä viisaasta tehdä sopimus puhelimella. Jos asuu kerros tai rivitalossa ei yleensä mitään voimavirtaa tarvitse. Mulla kerrostaloasunnossa 1x25A on tuo tieto. Jos aloittaja asuu esim maalaistalossa jossa on koneita ym silloin tuo sulakekoko on paljon suurempi.

    • Kupinkääntäjä

      Katso sulaketaulusta, saattaa olla omassa asunnossasi oma

    • Sähköinen.emäntä

      Asun sähkölämmitteisessä, saunallisessa rivitalossa. Tieto ei löydy omasta sulakekaapista, tai sitten en osaa katsoa. Siellä on liesi 16 A, valaistus 10 A ja näin jokaisen varokkeen kohdalla oma luku. Lasketaanko ne kenties yhteen? Tieto ei löydy myöskään sopimuksesta eikä laskusta. Sähkönmyyntiyhtiöni sivut ovat tiltissä joten laitoin sähkönjakeluyhtiölle viestin. On vain niin hirveesti menoja maanantaina, että olisin tehnyt uuden sopimuksen netissä viikonloppuna. Edellinen sikakallis on päättymässä. En mitenkään arvannut että tuollainen ongelma tulee eteen. Kiitos vastanneille.

      • hytinäx1

        Täällä oli sähkölaitteiden tarkastus huoneistoissa taloyhtiön toimeenpanemana pari vuotta sitten. Sähkölaitteita on minulla ne tavalliset jääkaappi/pakastin, tiskikone, pesukone jaa pyykin kuivuri, lattialämpö osassa kylppäriä ja pyyhekuivain. Ei ole saunaa eikä höyrysuihkua .
        Sähkömies yritti myydä 20 amppeerin pääsulaketta, mikä osallani olisi ollut aivan turha. Aivan hyvin laitteet pelaa tällä tavallisella 16 amppeerin pääsulakkeella.
        Käyttömaksut olisivat nousseet 20 amppeeriin vaihdolla.


    • Kupinkääntäjä

      Eikö ole pääsulaketta?
      Jossainhan se sulake kuitenkin on, yhteisissä tiloissa ehkä jos ei omassa asunnossa.
      Isännöitsijä tai talonmies tietänee tai nykyinen sähköntoimittaja kun kerran laskunkin osaavat laittaa.
      Laskustakin saattaa selvitä.

    • Vähän vaan kummastuttaa, mihin sitä taloyhtiön pääsulakkekokoa tarvitaan. Mutta jos tarvitaan, pitäisi isännöitsijän se tietää, jos ei tiedä, niin ainakin selvittää. Oman asuntosi pääsulakkeet lienevät rivitalosi sähkönjakohuoneessa, missä mittarikin ja sinne sinulla tuskin on pääsyä. Oletko kysynyt hallituksen puheenjohtajalta?
      Ja niitä huoneistossasi olevan ryhmäkeskuksen sulakkeita ei todellakaan lasketa yhteen.

    • katso-vanhasta

      eikös niissä edellisissä laskuissa tai sopimiksessa ole sitä mainittu? siinä laaskussa missä on perusmaksu ja sähkönsiirto.
      Jos sinulla ei ole voimavirtaa niin sitten se on varmaankin tuo 3x75

      • Rivitalohuoneiston pääsulake ei todellakaan ole 3x25. Omakotitaloissakin usein vain 3x25A.


      • asiaatuntematon
        entinenmiäs kirjoitti:

        Rivitalohuoneiston pääsulake ei todellakaan ole 3x25. Omakotitaloissakin usein vain 3x25A.

        Ai, meillä ainakin on.
        Pärjäisikö vähemmällä kun on ilmalämpöpumppu, sähköpatterit, vessassa sekä kylppärissä lattialämmitys, sähkökiuas, 2kpl autopistokepaikkoja, autotallissa paljon sähkötyökoneita ja katetulla parvekkeella infrapunalämmittimet ja em. lisäksi tietysti pesukone, kuivauskaappi, kuivausrumpu, 2xjääkaappi/pakastin, astianpesukone, tuplauuni, rasvakeitin, grilli ja liesitaso, mikro ym. kodin härpäkkeet.


      • asiaatuntematon kirjoitti:

        Ai, meillä ainakin on.
        Pärjäisikö vähemmällä kun on ilmalämpöpumppu, sähköpatterit, vessassa sekä kylppärissä lattialämmitys, sähkökiuas, 2kpl autopistokepaikkoja, autotallissa paljon sähkötyökoneita ja katetulla parvekkeella infrapunalämmittimet ja em. lisäksi tietysti pesukone, kuivauskaappi, kuivausrumpu, 2xjääkaappi/pakastin, astianpesukone, tuplauuni, rasvakeitin, grilli ja liesitaso, mikro ym. kodin härpäkkeet.

        Painovirhe, siis se 3x75, mikä yllä mainittiin. Jos on, niin maksaa turhasta. 3x25 on ok,


    • Sähköinen.emäntä

      Sähkökaapissani lukee Pääkyytkin 35A. Onko se sama asia kuin Pääsulakkeen koko? Sähkömittari (se mikä luetaan) on lukollisessa kaapissa, jossa on kaikkien 18 asunnon mittarit, eikä hallituksen pj ole nyt maisemissa, hänellä on avain.

      • nojukolauta

        No ei suinkaan ole!
        Se Pääkytkin on oikeasti marjastajien apukeino eli Kyypätkin.
        Sillä on hyvä pätkiä käärmeitä marjametsässä.


      • Taitaa sitten olla "mission impossible", tähän hätään, jos ei kerran vanhoista laskuista tai sähkösopimuksesta selviä, mitä tosin kummastelen.


      • Sähköinen.emäntä
        entinenmiäs kirjoitti:

        Taitaa sitten olla "mission impossible", tähän hätään, jos ei kerran vanhoista laskuista tai sähkösopimuksesta selviä, mitä tosin kummastelen.

        Edellisissä viesteissä olen jo kertonut, ettei löydy laskusta eikä sopimuksesta. Onko sinulla sitten? Miten yhtiöt voivat olla niin erilaisia? Kaivoin myös kaksi vuosia sitten olleita sopimuksia eri sähkönmyyjien kanssa, ei ollut niissäkään.


      • Sähköinen.emäntä kirjoitti:

        Edellisissä viesteissä olen jo kertonut, ettei löydy laskusta eikä sopimuksesta. Onko sinulla sitten? Miten yhtiöt voivat olla niin erilaisia? Kaivoin myös kaksi vuosia sitten olleita sopimuksia eri sähkönmyyjien kanssa, ei ollut niissäkään.

        Kyllä minun sähkölaskussani lukee sulakekoko. Se on aika oleellinen tieto, sen perusteellahan määräytyy perusmaksu.


      • Sähköinen.emäntä
        Sähköinen.emäntä kirjoitti:

        Edellisissä viesteissä olen jo kertonut, ettei löydy laskusta eikä sopimuksesta. Onko sinulla sitten? Miten yhtiöt voivat olla niin erilaisia? Kaivoin myös kaksi vuosia sitten olleita sopimuksia eri sähkönmyyjien kanssa, ei ollut niissäkään.

        Fortumin, Wattenfallin ja Vantaan Energian laskuissa tietoa ei ole, ne pystyin tarkistamaan, kun vielä löytyivät kaapin pohjalta. Olisi mielenkiintoista tietää, mikä yhtiö tämän tiedon ilmoittaa.


      • Sähköinen.emäntä kirjoitti:

        Fortumin, Wattenfallin ja Vantaan Energian laskuissa tietoa ei ole, ne pystyin tarkistamaan, kun vielä löytyivät kaapin pohjalta. Olisi mielenkiintoista tietää, mikä yhtiö tämän tiedon ilmoittaa.

        Sinulla siis sähkölämmitteinen ja saunallinen, ilmeisesti rivitalokolmio. Mitä todennäköisimmin pääsulake on 3x25A. Jos se nyt sattuisi olemaan (ylimitoitettu) 3x35, voihan sen tiedon myöhemmin korjata.

        Kummastuttaa vaan edelleenkin, etteikö noidenkin suurten sähkön toimittajien laskuissa sulakekoko näkyisi. Linkissä KSOY:n esimerkkilasku:
        https://www.ksoy.fi/sahkon-myynti/asiakaspalvelu/laskutus/sahkolaskun-lukuohje


      • bgnvcx
        Sähköinen.emäntä kirjoitti:

        Fortumin, Wattenfallin ja Vantaan Energian laskuissa tietoa ei ole, ne pystyin tarkistamaan, kun vielä löytyivät kaapin pohjalta. Olisi mielenkiintoista tietää, mikä yhtiö tämän tiedon ilmoittaa.

        ainakin elenian sähkönsiirto laskusta tieto löytyy


      • Anonyymi
        entinenmiäs kirjoitti:

        Sinulla siis sähkölämmitteinen ja saunallinen, ilmeisesti rivitalokolmio. Mitä todennäköisimmin pääsulake on 3x25A. Jos se nyt sattuisi olemaan (ylimitoitettu) 3x35, voihan sen tiedon myöhemmin korjata.

        Kummastuttaa vaan edelleenkin, etteikö noidenkin suurten sähkön toimittajien laskuissa sulakekoko näkyisi. Linkissä KSOY:n esimerkkilasku:
        https://www.ksoy.fi/sahkon-myynti/asiakaspalvelu/laskutus/sahkolaskun-lukuohje

        Kiitos hyvästä linkistä, pitää tuon ohjeen mukaan tarkastaa myös Espanjan sähkölaskuni. Siellä sähkö on todella kallista.


      • Anonyymi
        nojukolauta kirjoitti:

        No ei suinkaan ole!
        Se Pääkytkin on oikeasti marjastajien apukeino eli Kyypätkin.
        Sillä on hyvä pätkiä käärmeitä marjametsässä.

        nojukolauta ihan oikeesti, hakaudu hoitoon häirikköapina!


    • ö-Öö

      Taitaapi sähkösopparit olla taloyhtiön asia.

      Sä niinkuin vaan maksat laskut, et tee ite erillisiä soppareita.

      =DW=

      • Olet tainnut ikäsi asua omakotitalossa.


      • 17000kWhpervuosi

        Mutta mikä ihmeen taloyhtiö ok- taloissa asuvien sopimukset märittää, itse olen ne sopimukset aina tehnyt ja hyväksynyt ja niiden perustella maksuni maksanut. Ei ole minulla kukaan "sähkösoppareita" tekemässä...Ja noin muuten, olen minäkin lähes koko ikäni asunut ok- talossa!


      • ö-Öö

        Aloituksessa nimenomaan puhuttiin taloyhtiöstä.

        =DW=


      • hytinäx1

        Taloyhtiöiden sähkösopparit koskevat yleisiä yhteisiä sähkökuluja. Esim. käytävien, ulkovalojen, hissien jos yhteiset pesutuvat ja saunat, kerhohuoneistot, niin niiden sähkönkulutuksesta ym. yleisten tilojen sähkönkulutukseen liittyestä. Huonekohtaisesti voi jokainen asukas tehdä omat sopimukset minkä sähkönsiirtofirman kautta tahansa.


    • varma.tieto

      Aloittaja puhuu ehkä huoneiston noususulakkeesta. Sähkölämmitteisessä rivitalohuoneistossa se on 3x25 A jos ei kämppä ole monen sadan neljön kokoinen.
      Pääsulake on talon yhteinen, ja sen koolla ei pitäisi olla merkitystä yksittäisen huoneiston sähkösopimuksessa.
      Viestistä ei oikein selviä mitä aloittaja tarkoittaa. 3x75 sulakkeita ei ole olemassakaan, ja 3x63 riittää enintään neljän huoneiston rivitaloon.

      • Niinpä, kuuskolmosesta seuraava on sata. Aloituksessahan luki: "Jos et tiedä, käytä yleisintä 3x75A". Olisko painovirhe tai lukihäiriö ja oikeasti kyseessä 3x25A. Jossain vanhassa rivitaloyksiössä voisi olla jopa 1x25A, että turha tehdä sopimusta, ellei ole varma sulakekoosta.


      • varma.tieto
        entinenmiäs kirjoitti:

        Niinpä, kuuskolmosesta seuraava on sata. Aloituksessahan luki: "Jos et tiedä, käytä yleisintä 3x75A". Olisko painovirhe tai lukihäiriö ja oikeasti kyseessä 3x25A. Jossain vanhassa rivitaloyksiössä voisi olla jopa 1x25A, että turha tehdä sopimusta, ellei ole varma sulakekoosta.

        Ainakin ennen oli myös 80 A. Saattaahan pienessä rivitalohuoneistossa olla 1x25, mutta ei sähkölämmitteisessä jossa sähkösauna.
        Selvästi ketjussa kyse on noususulakkeesta, koska sekin monesti sanotaan pääsulakkeeksi.


    • henrjii

      Pääsulake on samassa paikassa missä on sähkömittarit. Kelainen nasta
      on 25 ampperia, ja veikkaan että se on se, ellei talo lempene sähköllä

      • 6879650

        No nyt kyllä lempenee...kaikilla 25 ampperilla...


    • AnuSaukkoinen

      Aloittaja taitaa olla väärällä sivustolla tekemässä sopimusta.
      Ei kuulosta yksittäisen huoneiston sopimuksesta.

    • Näe.sielt.taulusta

      Autanpa sinua amppeerista sähkökulkijaa.
      Pääsulakkeesi on vain yksi ja ainoa 1 x 25 A johon on kyljitetty 1 x 16 A ja pari-kolme kymppi (10A) sulaketta.
      Kolmivaihevirtaa sinulla ei ole joten ei myöskään 3 x 25 A eikä koskaan 75A sulakkeita. Tuo 75A on ilmiselvä kirjoitusvirhe vai asutko entisessä tehtaassa?

      • Sähköinen.emäntä

        En ole sanonut että minun asuntoni pääsulakkeen koko olisi 75A, koska oman asunnon tietoa, eli pääsulakkeen kokoa just etsin - ihan kaikkialta. Olisi kiva jos vastaajat lukisivat mitä kysyn, niin ei paisuisi tämä ketju suotta. Joten vastauksestasi ei ollut apua. Ei siis ole tietoa taulussakaan, olen silmälasit päässä ja lampun kanssa tutkinut joka kohdan.


      • Ei-piä-paikkaansa
        Sähköinen.emäntä kirjoitti:

        En ole sanonut että minun asuntoni pääsulakkeen koko olisi 75A, koska oman asunnon tietoa, eli pääsulakkeen kokoa just etsin - ihan kaikkialta. Olisi kiva jos vastaajat lukisivat mitä kysyn, niin ei paisuisi tämä ketju suotta. Joten vastauksestasi ei ollut apua. Ei siis ole tietoa taulussakaan, olen silmälasit päässä ja lampun kanssa tutkinut joka kohdan.

        P a k k o olla sulaketaulu jossakin. Katso tuulikaappi, eteinen, vaatehuone...


    • huetieto

      Sähköinen emäntä. Helpoin tapa on soittaa sähköyhtiöön, johon olet aikonut siirtyä. Ne löytää kyllä kaikki tarvisemansa tiedot osoitteesi perusteella. Tein itse samoin maaliskuun alussa. Puhelinnumero oli 0800 alkuinen ilmaisnumero. Sähkösopimuksessa on pääsulakekoko minulla 1x35A . Toisella rivillä on tärkeämpi tieto Tuote joka on huoneistokohtainen yleissähkö 1x25A
      Uusi sähköntoimittaja hoitaa vanhan sopimuksen irtisanomisen ym jutut. Tsemppiä.

      • Sähköinen.emäntä

        Teen sopimuksen netissä. Siinä sivussa on zattaus-ikkuna. Siellä oleva tyyppi ei tiennyt pääsulakkeeni kokoa, ei siis ollut hänestä apua. Enkä vielä tiedä, minkä yhtiön kanssa teen uuden juuri tämän syyn takia. Tässä halvimmassa sai tehdä vain ne, joilla oli enintään 63A. Enkä siis edelleenkään tiedä mikä minulla on. Kiitos Zempistä, sitä tässä tarvitaan. Jos olisin tämän tiennyt, olisin ryhtynyt uusimaan jo vähintään kuukausi sitten, nyt alkaa olla kiire. Olen tehnyt ainakin 15 sähkösopimista eläissäni, eikä ikinä ole tullut eteen.


    • näin.on

      Minulla 40 A

      • Sähköinen.emäntä

        Millainen asunto? Minulla on 74 neliöinen saunallinen sähkölämmitteinen rivitaloasunto.


    • AnuSaukkoinen

      "Aloittaja taitaa olla väärällä sivustolla tekemässä sopimusta.
      Ei kuulosta yksittäisen huoneiston sopimuksesta."

      Aloittaja voisi alkaa tekemään uudestaan sopimusta. Siinä kohtaa missä vaihtoehtoja "taloyhtiö" jne. ei kysytty asumismuotoa vaan sopimuksen tekijää.

      Tämän sanon kerran n. 45 v sitten sähkösopimuksen tehneen kokemuksella.

    • Maalaisjärkeä

      Jos katsoisit aiemmista sähkölaskuista, kysyppä sähköyhtiöltä eikä palstan kommetteihin kannata suuremmiten luottaa.

      • ppppppp

        Jos ja jos, miten katsoa aiemmasta laskusta, sen kun on joku muu maksanut, kysyppä kysyppä kys...


    • AnuSaukkoinen

      """Jos TALOYHTIÖSSÄ on pääsulakkeen koko enemmän kuin 63A, niin tarjous ei sovi teille."""
      https://keskustelu.suomi24.fi/t/15273991/paasulakkeen-koko

      Aloittaja on tekemässä TALOYHTIÖN sopimusta sähkötoimittajan kanssa TALOYHTIÖN omaan kulutukseen kuten porraskäytävät jne. - ei yksittäisen huoneiston.
      Ei voi olla oikealla sopimussivulla. Montako kertaa pitää sanoa?

      Ja mikä vaikeus on antaa sähköyhtiön nimi tai suoraan sivu sen selvittämiseksi?

    • Sähköinen.emäntä

      Asia selvisi, kaikilla rivitalomme huoneistolla on pääsulakkeen koko on 3x25A. Pääsin viimein lukittuun sähkökaappiin, joka oli ainut, josta tieto löytyi. Koska huomasin asian pe-iltana niin myöhään, en saanut enää sähkönmyyntiyhtiöstäni ketään kiinni, en myöskään jakeluyhtiöstä. Ekowatin edullinen sähkö ei siis riitä minulla ja niinpä viikonloppuna katson toisen tarjouksen. Kiitos kaikille vastaajille.
      Aloin tehdä Ekowatin tarjouksesta sopimusta, kirjauduin sisään pankkitunnuksilla, täytin kaikki kohdat ja kun olin viimeisellä sivulla viimeistä napinpainallusta vailla, näin vasta tuon tekstin: Jos pääsulakkeen koko on enemmän kuin 63A, tarjous ei sovi teille. Olisi tuon voinut aikaisemminkin tarjouksessa mainita, mieluummin jo ennen sisäänkirjautumista.

    • Anonyymi

      Kohdallani asia selvisi, kun soitin Helenille ja kysyin. Pääsulakkeen koko oli 1x25A.

    • Anonyymi

      Minulla 3 vaihe virta 3x16 A plus nolla ja maa. Öljylämmitys ja kuuma vesi. EU määräämät tänään 220v laitteet. Siirto maksu lähes yhtä suuri kuin kulutus.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      428
      2993
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      102
      2344
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      360
      2071
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      155
      1923
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1787
    6. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1227
    7. 158
      1222
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1156
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      71
      1072
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      937
    Aihe