Onko olemassa mitää ainoastaan eläkeläisille tarkoitettua työnvälitystä? Jos on vielä voimissaa ja jaksaisi tehdä töitä ja osaamistakin olisi, niin mistä niitä töitä voisi hakea? TE-toimistossa katsoisivat pihalle nuoremmat kun ajattelisivat että miten eläkeläiset kehtaavat tulla syömään heidän leipäänsä. Mutta kun tämäkin sukupolvi saa "nauttia" pätkä- ja silpputyökyykytyksestä koko uransa ajan, ja saavat todeta aikanaan että eläkettä on kertynyt alle köyhyysrajan verran, niin ei varmaan enää naurata...
Eläkeläisten työnvälitys
45
4677
Vastaukset
- hytinäx1
Mielestäni ei tarvitse olla eläkeläisille suunnattuja työnvälityksiä. Itse kukin voi mennä työnvälitysten ja vuokrafirmojen sivustoille ja lähettää hakemuksen vapaana oleviin työpaikkoihin ja liittää siihen hakemukseen oma CV kuvan kanssa. Onhan väliaikais- ja puolipäivä töitä vapaana nytkin suurin määrin.
Tärkeämpää on meidän vanhempien kannustaa nuoria opiskelemaan ja kunnioittamaan myös heidän ammattivalintojaan eikä väheksymään lastenlasta josta ei koskaan tullutkaan diblomi-insinööriä tai kunnanjohtajaa.- harhaanjohtaja
Mukavia valintoja, diblomi- insinööri ja kunnanjohtaja...heh...diblomi. Entä montako kunnanjohtajan paikkaa vapautui vaikka 2017 aikana, aika moni taisi pettyä jos tähtäsi opinnoissaan kunnanjohtajaksi!
Seuraavaksi pressaksi voisin alkaa, tai kansanedustajaksi. Ai niin, mut huhtasaarihan on vaaleampi, laihempi, nuorempi, kainiimpi, ym -mpi kuin minä. Unohdan koko jutun
- Diplomi
No turha sun on toivoa kun itsekään et taida olla käynyt edes kansakoulua kunnialla kun et osaa kirjoittaa diplomi-insinööriä edes oikein. Ei ole mikään diblomi-insinööri.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Diplomi-insinööri - hytinäx1
Diplomi kirjoitti:
No turha sun on toivoa kun itsekään et taida olla käynyt edes kansakoulua kunnialla kun et osaa kirjoittaa diplomi-insinööriä edes oikein. Ei ole mikään diblomi-insinööri.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Diplomi-insinööriKas täälläkös on se pilkun-nuus...a vauhdissa. Ahdistaako yhen kirjaimen virhe ?
No onkos sinulla lainkaan mielipidettä aloitukseen? - hytinäx1
oj oj oj nyt sattui toinenkin virhe kun d jäi pois . Anteeksi pyyntöni kielitaitureille.
- Anonyymi
Vuokratyöfirmoista ainakaan Extraajat eivät ota eläkeläisiä töihin, vaikka niin ilmoittavat työnhakuilmoituksissa. On kokemusta.
ei te toimiston kautta saa enää minkäänlaisia työpaikkoja
ite oltava aktiivinen ja laitettava hakemuksia
eikä se ikä estä hakemuksia laittamasta
tuottaako se sit mitään tulosta sitä ei kukaan tiedä.Ei ole olemassa ja tuskin on tarpeellista tai kannattavaa perustaakaan..
- 01010202
Mutta miksi eläkeläisille pitäisi olla oma työnvälitys, ei oikein nyt jaksa ymmärtää idean sisintä olemusta....
- Kyllä-niitä-on
Monet monet henkilöstövuokraus puljut ottavat listoilleen myös eläkeläisiä.
Ja monet yritykset, jotka hakevat työvoimaa noiden kautta, palkkaavat mielellään eläkeläisen, etenkin jos tarvitsee tilapäisesti.
Sitten on tietysti suhteet, ja tosi hyvä maine (kuten itsellä), että puhelin soi useamman kerran vuodessa.
On myös eläkeläisten omia juttuja, jossa keskenään välittävät vapaaehtoistöitä. Talkoita tms. Mutta kuka idiootti sellaisiin menisi ilman vastakorvausta. En nyt tarkoita väheksyä noita "harrastuksia", mutta periaatteesta, onhan muitakin tapoja harrastaa.- Joku.roti.sentään
No ei pienieläkkeinen mitään työtä harrastuksen vuoksi halua tehdä, vaan että saisi vähän lisää rahaa 900€/kk eläkkeeseensä:/ On häpeällistä pitää ihmisiä nälkäeläkkeellä ja jotkut vaatii jopa 700€/kk pelkkää lisää palkkaansa.
- viekääloputkin
Joku.roti.sentään kirjoitti:
No ei pienieläkkeinen mitään työtä harrastuksen vuoksi halua tehdä, vaan että saisi vähän lisää rahaa 900€/kk eläkkeeseensä:/ On häpeällistä pitää ihmisiä nälkäeläkkeellä ja jotkut vaatii jopa 700€/kk pelkkää lisää palkkaansa.
Nostaisitko mieluummin vähän parempaa eläkettä, kuten minä teen? Ja maksaisit siitä veroa noin 30 prosenttia? Onnittelut vaan minulle ihan itselleni!
- Köyhä.eläkeläinen
viekääloputkin kirjoitti:
Nostaisitko mieluummin vähän parempaa eläkettä, kuten minä teen? Ja maksaisit siitä veroa noin 30 prosenttia? Onnittelut vaan minulle ihan itselleni!
Nettoeläkkeen on oltava sen suuruinen että sillä tulee toimeen normaalisti elämällä. Jossain vaiheessa ansiosidonnaisesta meni vero niin että jäi nettona 750€ ja vastike 250€. 500€ jäi laskuihin ja ruokaan ym. menoihin. Tulisitko toimeen sillä? Minä tulin. Koskaan en ole hakenut toimeentulotukea. Tämä nuukasti eläminen on varsinainen taitolaji. Se oli harjoittelua eläkeläisen elämään.
Koko loppuelämäänsä ei kyllä viitsisi aina kituuttaa, mutta kun ei töitäkään saisi tehdä kun ihmiset meinaavat ettei eläkeläiset töitä tarvitse:( Eläke on se viimeinen raha ja siihen ei voi itse vaikuttaa. Nuoret voivat mennä töihin ja kasvattaa tulevaa eläkettään kymmeniä vuosia vielä. - Anonyymi
Joku.roti.sentään kirjoitti:
900 euron eläkkeellä saa todennäköisesti tukia,
vaikka ei nekään elämään autuutta tuo, mutta riittää kaurapuuroa kuukauden.
Oletko kysynyt KELAsta oletko oikeutettu asumistukeen
tai toimeentulotukeen ?
Oman ent. ammatin ulkopuoleltakin voi saada jotain hommaa,
jos ennakkoluuloton on.
Telkkarista tuli viikon sisään pieni väläys S-ketjusta,
jonka marketit ovat ottaneet eläkeläisiä takaisin töihin
heidän osaamistaan ja kokemustaan arvostaen.
He tekevät osapäivää tai pari päivää viikossa.
En tarkoita, että juuri S-markettiin nyt kenenkään pitäisi lähteä hommia hakemaan, tiedoksi vain, että eläkeläistenkin työpanosta arvostetaan ja tarvitaan,
jos vain keksii missä.
Johonkin henkilöstövuokrausfirmaan voisi kai ilmoittautua ?
Nehän välittää eri alojen hommiin ihmisiä.
Vai onko eläkeläisellä paljon toivoa
kun ei tahdo työiässä olevillekaan löytyä työtä ?
mihin eläkeläinen tarvitsee te-toimistoa? no ei yhtään mihinkään, oma aktiivisuus auttaa jos töitä haluaa vielä tehdä, omalla aktviivisuudella työnantajiin päin ne nuoretkin työtä saavat.
- kovaa_peliä_kikyssä
Jännä juttu muuten.
Kun tulet työikäiseksi, joudut aktivoitumaan saadaksesi töitä.
Kun saavut eläkeikäiseksi, joudut aktivoitumaan saadaksesi töitä.
- mnbkjnbnn
tai sitten heittaydyt oloneuvoksexsi ..niih vaikka voi siita tuon sexi jatkeen unohtaa,,auervaaran ajat ovatten menneet..eika kelpaa gunnar passiksikaan.. vain passin lihoiksi,,karhunhaaskaksi
- elsa.l.k
Ei eläkeläinen töitä tarvi.
- Kurtussaseon
tammikuu-51 kirjoitti:
olen samaa mieltä, työt on tehty kun on eläkkeelle päästy.
Työ ja työ, ansiotyö ja muut työt. Pelkästään isohkon ok- talokiinteistön ylläpidossa riittää työtä eläkkeelle jäämisen jälkeenkin. Talvikaudella on lumitöitäkin ja kesemmällä muuta puuhaa, toimettomuus merkitsisi veltostumista ja surkastumista, kohtuullinen tekeminen niin kauan kuin kynnelle kykenee, se on poikaa ja tuntuu hyvältä vaikka työtähän se kaikki on. Toistaiseksi on surkastunut enintään kikke..!
Kurtussaseon kirjoitti:
Työ ja työ, ansiotyö ja muut työt. Pelkästään isohkon ok- talokiinteistön ylläpidossa riittää työtä eläkkeelle jäämisen jälkeenkin. Talvikaudella on lumitöitäkin ja kesemmällä muuta puuhaa, toimettomuus merkitsisi veltostumista ja surkastumista, kohtuullinen tekeminen niin kauan kuin kynnelle kykenee, se on poikaa ja tuntuu hyvältä vaikka työtähän se kaikki on. Toistaiseksi on surkastunut enintään kikke..!
aloittajahan tarkoitti juuri ansiotyötä, kotiaskareet , oli ne miten isoja tahansa, ovat erikseen.
- Lisää.liksaa
Ei tarvis muuten, mutta kuin sen takia että eläke on 900€/kk. Ei sillä elä suurehkossa kaupungissa.
Onneksi on kohtuullinen vastike kun on oma asunto. Toivottavasti ei tule isoja remontteja pitkään aikaan. Putkiremontti jo takana mutta julkisivuremontti jossain vaiheessa edessä.
Antti Rinteen kaavailema 100€ lisää pieneläkeläisille ei riitä mihinkään. 1395€ on jo ihan tarpeeksi verrattuna 900€. Jos alle 1400€ tienaaville 100€ lisää niin 1395€ saava saisi 1495€ ja 900€ saava saisi 1000€. Olisko muka oikeudenmukaista?
Sais edes 300€ lisää niin että nettona sais köyhyysarajan verran. Se vähintään olisi kohtuullista. - Anonyymi
Lisää.liksaa kirjoitti:
Ei tarvis muuten, mutta kuin sen takia että eläke on 900€/kk. Ei sillä elä suurehkossa kaupungissa.
Onneksi on kohtuullinen vastike kun on oma asunto. Toivottavasti ei tule isoja remontteja pitkään aikaan. Putkiremontti jo takana mutta julkisivuremontti jossain vaiheessa edessä.
Antti Rinteen kaavailema 100€ lisää pieneläkeläisille ei riitä mihinkään. 1395€ on jo ihan tarpeeksi verrattuna 900€. Jos alle 1400€ tienaaville 100€ lisää niin 1395€ saava saisi 1495€ ja 900€ saava saisi 1000€. Olisko muka oikeudenmukaista?
Sais edes 300€ lisää niin että nettona sais köyhyysarajan verran. Se vähintään olisi kohtuullista.Vastasin sinulle ylempänä.
Ota yhteys KELAan, noin pienellä eläkkeellä saa tod.näk. tukea.
Tukea voi saada vaikka asuisi omassa asunnossa,
mutta jos asumiskustannusten jälkeen jää noin 500 käteen,
ei taida tukea tulla.
Kysy kuitenkin !
- eikyllmunjuttu
Kertokaa miten löydetään iltatyöntekijä. Nyt kesätyttö tekee kesää, mutta hän lähtee opintoihinsa syksyllä. Tienesti parista tunnista on 20e, pidätysten jälkeen 10-15e tilille, joten ei siitä leipä paljon levene.
Työ sopisi eläkeläiselle, rauhalliselle ja kunnolliselle. Sais olla absolutisti yms. jottei b-kaappi tyhjene. Voisi energisempi sitten "klottaa fönareit" kuten Kotikadun Risto aikoinaan. Mielellään saisi asua lähistöllä, ettei tule kuluja matkoista. En vaan tunne eläkeläisiä lähistöltä, kun olen itse vielä työelämässä. Pitäiskö soitella eläkeläiskerhoihin?
Joku kersojaan hoitava äiti voisi sopia myös; jättäisi lapset äijälle pariksi tunniksi ja tulisi itse rauhallisempaan paikkaan lepuuttamaan itseään. Jos ei ole muita tuloja, voisi toi 15e olla jotain. Hän ehtisi älykännyä selaamaankin! En vaan tunne sellaisiakaan, kun olen itse jo mummo. - Anonyymi
Facebookista minä löysin työpaikan. Tai oikeastaan vahingossa näin että työntekijää kaivattiin facessa ja minä lähetin yksityismessingerin, Sitten minuun otettinkin yhteyttä ihan viralliselta työnantajan taholta ja teinkin virallisen työsopparin. Näin se menee, jouku suosittelee kun itse olet ollut aktiivin. Katsele mieleisiäsi työpaikkoja kiertelemällä paikoissa jossa kuvittelisit voivasi työskennellä. Pidä silmät ja korvat auki ja jos jossain valitetaan ettei löydy työntekijää niin rohkeasti vaan ilmoita että juuri sinä olet halukas. Oman kunnan facesivuille voi laittaa myös ilmoituksen että työ kiinnostaa. Tsemppiä työnhakuun. Terveisin Miljoona
- Anonyymi
Mitä te nyt täällä ruikutatte? Olisitte aktiivisina työvuosinanne kouluttauttauneet, ja hakeutuneet töihin, joista kertyy kunnon eläke. Nyt se on myöhäistä.
Nyt ovat tulossa työmarkkinoille nuoret, paremmin koulutetut, mikä on ihan oikein.
Sitä saa, mitä tilaa.- Anonyymi
Onpas ilkeää, monet ikääntyneet purkavat huonoa oloaan kanssaihmisiin, yleensä kyllä fiksummin sanakääntein.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onpas ilkeää, monet ikääntyneet purkavat huonoa oloaan kanssaihmisiin, yleensä kyllä fiksummin sanakääntein.
Tosiasiahan on se, että ne suurituloiset kustantavat maksamillaan korkeilla veroilla (vielä eläkkeelläkin) pieni- ja nollatuloisten sos. turvan saamatta itse vastineeksi mitään.
Eipä kannata kadehtia, vaan olla kiitollinen siitä, että jonkun maksamista veroista ne asumistuet, toimeentukituet ym. etuudet maksetaan. Siten toimii yhteiskunta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tosiasiahan on se, että ne suurituloiset kustantavat maksamillaan korkeilla veroilla (vielä eläkkeelläkin) pieni- ja nollatuloisten sos. turvan saamatta itse vastineeksi mitään.
Eipä kannata kadehtia, vaan olla kiitollinen siitä, että jonkun maksamista veroista ne asumistuet, toimeentukituet ym. etuudet maksetaan. Siten toimii yhteiskunta.Suurituloisia on niin vähän ettei niitten veroilla paljon mitään maksella
ja jos voit todistaa että suurituloiset maksavat kaiken
niin sittenhän muut 2-3 miljoonaa suomalaista voi lakata tekemästä töitä,
Milläs ne suurituloiset yrittäjät sitten rikastuu lisää,
kun duunari ei enää rikastuta niitä työllään.
- Anonyymi
Jos olet hoitoalan ihminen käy 70 osiossa.
Eläkeläisiä tarvitaan hoitoalalle.- Anonyymi
Joo, pesemään ja pyyhkimään 80 v peffoja verovaroin. Kuka mistäkin kiksit saa...
- Anonyymi
Teen hommia 40 euron edestä viikossa. Se on mukava apu talouteeni.
Moni vähän paremmin tienaava eläkeläinen tarvitsee siivousapua.
Siivoustaksat ovat aika korkeita eläkeläiselle, vaikka saahan siivouksen kotitalousvähennykseen, mistä saa 40% takaisin, omavastuu on 100 euroa.
Käyn kahdella monisairaalla eläkeläisellä tekemässä kevyen
viikkosiivouksen. Imuroin ja pesen kylppärin (pesuallas ja pönttö) tiskaan
ja kannan roskia ulos, pesen pyykit ja nostan ne kuivamaan koneesta yms.
ja saan siitä kertasiivouksesta 20 euroa per siivous eli 40 euroa viikossa
kahdesta siivouspaikasta. tuttavankauppaa pimeästi.. Olen rikollinen siis,
mutta vanhukset eivät hyväksy ilmaisapua, he haluavat maksaa työstä.
Rikollinen mieleni hyväksyy sen, koska he joutuisivat maksamaan
muuten kolminkertaisen hinnan, eivät hekään rikkaita ole.- Anonyymi
Pesukoneen ohjelman keston n. 2,5 t ja tuon kuvailemasi työmäärän perusteella vanhukset käyttävät sinua hyväksi yksi nolla. 3 tunnin keikasta 6,66 e/h.
Sinua käytetään hyvätuloisten sairaiden eläkeläisten taholta niin hyväksi, että edes verottaja ei verottaisi noin pienestä palkastasi jos itsetuntosi kolkuttaisi ja kertoisi verottajalle.
Tuollaisista hommista, 75 e kerta ja pulinat pois, tilaajalta ja sekin vielä ilman kilometrikorvauksina. Hesan seudulla 100 e tai ylikin/kerta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pesukoneen ohjelman keston n. 2,5 t ja tuon kuvailemasi työmäärän perusteella vanhukset käyttävät sinua hyväksi yksi nolla. 3 tunnin keikasta 6,66 e/h.
Sinua käytetään hyvätuloisten sairaiden eläkeläisten taholta niin hyväksi, että edes verottaja ei verottaisi noin pienestä palkastasi jos itsetuntosi kolkuttaisi ja kertoisi verottajalle.
Tuollaisista hommista, 75 e kerta ja pulinat pois, tilaajalta ja sekin vielä ilman kilometrikorvauksina. Hesan seudulla 100 e tai ylikin/kerta.Halvalla teet noita töitä.
Menee yli puolet hyväntekeväisyydeksi.
Minustakin tuo on hyväksikäyttöä.
Beng - Anonyymi
Tuo on rikollisuutta kyllä, rikollisuutta järjen käyttöä vastaan. Suurten ikäluokkien muhkeilla eläkkeillä nolla perään, heillä on yltäkylläinen elintaso johon lamat ja koronat ei ylety, mutta heidän eläkkeennostokoura on syvällä veronmaksajien taskussa, juuttunut kiinni itseasiassa. Kun joku politikko edes ehdottaa ylisuurten eläkkeiden verottamista, maan hallituksen kaadolla suurinpiirtein uhkaillaan
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuollaisista hommista, 75 e kerta ja pulinat pois, tilaajalta ja sekin vielä ilman kilometrikorvauksina. Hesan seudulla 100 e tai ylikin/kerta.Hänhän tekeekin tuttavankauppaa pimeästi maksamatta veroja, ei silloin voi liikoja pyytääkään palkakseen
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuollaisista hommista, 75 e kerta ja pulinat pois, tilaajalta ja sekin vielä ilman kilometrikorvauksina. Hesan seudulla 100 e tai ylikin/kerta.Sen verran vain, että kotipesukoneen ohjelmia on kylläkin puolen tunnin pituisiakin ja koneissa on yleensä pari ohjelmaa vähän alle tunnin. En itse rumpsuta koskaan vaatteita
koneessa yli puolta tuntia, eihän ne paljon likaannu asioilla kulkiessa ja kotioloissa.
Muuten olen sitä mieltä, että jos eläkkeellä haluaa extraa ansaita tai on pakko,
niin mikäs siinä,jos jostain hommaa löytää,
mutta tuo 20.11 klo 20:35 anonyymin korvaus tuntuu kovin pieneltä.
- Anonyymi
Eikö kutsu käy? Jos eläkeläisleskellä on kaikinpuolista kykyä tehtäviin joissa on ilmeistä tekijäpulaa niin ei kai itse tarvitse olla aktiivinen hakija.
Miksi leski? Jos eläkeläispariskunnalla on keskinäiset suhteet kunnossa niin en ymmärrä miksi olisi tarvetta töihin pakenemiseen!
Asenteeni johtunee omasta, yksipuolisesta kokemuksestaani.
Olimme vaimoni kanssa eri tasoisesti palkatuissa töissä.
"Eläköidyimme" suunnitellusti samaan aikaan yli 10 vuotta etuajassa.
Nämä parikymmentä eläkevuotta ovat osoittaneet tehneemme oikean ratkaisun.
Vielä kymmenisen vuotta "eläkelöitymiseni" jälkeen, lähellä oikeaa eläkeikää, minulle tarjottiin määräaikaista rupeamaa naapurikunnan puolella mutta minun ei tarvinnut selkeästi kieltäytyä koska tarjoaja aisti haluttomuuteni.
Mutta, jos työssä käyminen on eläkeläiselle ajanvietettä niin siitä vaan! - Anonyymi
Jos nuorempien mietteet ovat noin tärkeitä, niin miten sie sinne työpaikalle voit mennä? - Nm. Hoopoa
- Anonyymi
Reipas ukkeli kyllä löytää lumitöitä, jotta ei vät jää mummot lumeen.
- Anonyymi
Juu, ei tässä enää mitään töitä kaipaa. Riittää, jos pääsisi mummeleita auttelemaan.
- Anonyymi
Hei,
55Plus Turku/Kaarina välittää eläkeläisiä töihin. Työt ovat pääasiassa
ikkunoiden pesua, siivoustöitä, pienrakentamista yms. Ainakin Turussa ja Kaarinassa tällainen toiminta on otettu kiitollisena vastaan. Eläkeläiset ovat olleita innoissaan, että heille löytyy vielä töitä. Meitä 55plussalaisia on monessa kaupungissa.
Kannattaakin katsoa tiedot sivustoltamme www.55plus.fi
Ystävällisin terveisin
55Plus Turku/Kaarina - Anonyymi
Laita hakusanoiksi netissä vapaat työpaikat,niin pääset monelle eri sivustolle katselemaan vapaita työpaikkoja. Niillä sivustoilla voi sitten eri valinnoilla vähentää hakukenttiä ettei tarvitse selailla läpi jokaista ilmoitusta.
Sitten vain kirjoittamaan työnhakuilmoitus työnantajalle. - Anonyymi
Minun työnvälitykseni perustui aikaisempiin työsuhteisiin ja työnantajien ja kavereiden saamaan kuvaan tekemisistäni.
Olin 62v kun minua houkuteltiin projektiluontoiseen tehtävään.
Passivisuuteni alkoi antamaan minulle oleilun rauhaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taisin tehdä virheen
Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle1125458Näin kun katsoit salaa ja
Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku413595Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖523485Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi
Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle933348- 811887
Katu täyttyy...
Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt341777450 000 ulosotossa
Suomessa on tällä hetkellä ennätysmäärä ihmisiä ulosotossa. Viime vuonna heitä oli yli puoli miljoonaa. Kuluvan vuoden1341667Nainen onko sulla supervoimmia ?
Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.431619Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.
Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj1521325- 161189