Paljonkohan tulee maksamaan?
Meillä on pihassa noin 35 v vanha todella iso kuusi joka haluttaisiin nyt kaataa pois varjostamasta pihaa. Tällainen työ pitää teettää ammattilaisella tietty. Paljonkohan tuollainen tulee maksamaan siis noin?
Kuusen kaato, jätteiden poisvienti ja kannon jyrsi
69
3374
Vastaukset
Kokemusta on.
Jos et esitä mitään vaateita , sinulla on koti-vakuutus kunnossa ja Puu on TOSI-iso, kaadetaan ja haetaan se pois ilmaisksi.
Kanto vain jää.
Alahan siis etsiä sahoja, jotka tekevät puusta muutakin kuin lautoja.
Katsos kun.
Jossain sahataan Karhujakin.
Sala-sana: Taide-puuseppä...jne.
H.Täällä meilläkinpäinkö?
Puu on iso. Kotivakuutus on kunnossa, tosin pitää tarkistaa kattaako se puun kaatoa :).
Mulla on vain puutarhasaha joka ei taida tuohon runkoon pystyä.
Kysynpä siis Taide-puusepiltä. Kiitos, Eipäs olisi tullut mieleen.siilenämää kirjoitti:
Täällä meilläkinpäinkö?
Puu on iso. Kotivakuutus on kunnossa, tosin pitää tarkistaa kattaako se puun kaatoa :).
Mulla on vain puutarhasaha joka ei taida tuohon runkoon pystyä.
Kysynpä siis Taide-puusepiltä. Kiitos, Eipäs olisi tullut mieleen.Koti-vakuutus ei todellakaan maksa mitään, jos siitä puusta oksakin katkeaa.
Hän muistaa myös että TOSI-isoja puita kasvaa enää luonnon-suojelu-alueilla.
Eikä niitä sieltä saa pätkiä.
Joten...
H.hunksz kirjoitti:
Koti-vakuutus ei todellakaan maksa mitään, jos siitä puusta oksakin katkeaa.
Hän muistaa myös että TOSI-isoja puita kasvaa enää luonnon-suojelu-alueilla.
Eikä niitä sieltä saa pätkiä.
Joten...
H.Ei oo meijän piha luonnonsuojelualuetta. Ja meijän pihalle tuo puu on todella iso ja varjostava ja havunneulasilla sotkeva naavainenkin. Mutta kaipa kaataja tietää mitä tulee tekemään.
siilenämää kirjoitti:
Ei oo meijän piha luonnonsuojelualuetta. Ja meijän pihalle tuo puu on todella iso ja varjostava ja havunneulasilla sotkeva naavainenkin. Mutta kaipa kaataja tietää mitä tulee tekemään.
Pitäiskö tilata joku metsätalousinsinööri duuniin :D?:
...ilmaiseksi
H.- ö-Öö
Ei tietoa
Ehkä pari sataa, jollain firmalla teetettynä. Siihen kun tulee aika paljon töitä, kaataminen, oksiminen, rojun pois vieminen. Totakai firma saa sitten fyrkkaa rungon myymisestä polttopuiksi.
Se helpoin ratkaisu.
Edullisinta ois, jos tietäisit jonku, jolle niinkuin myyt puun. Periaattella, "vie pois". Hanakalaksi asia menee, jos puu vaikka kaatuu talon päälle, kuka maksaa......
Firmoja on kaikilla paikkakunnilla, eti sieltä. Tosin, ei se niin varmaa ole, millasen duunin joku epämääräinen toiminimi tekee ja paljonko maksaa kaikkinensa. Metsuri kehiin.
=DW= Meidän yksi yli 100-vuotias pihakuusi sai salamaniskun ja kaatui ilmaiseksi. Luonto hoiti homman
Joo teille jäi vain sitten kannon jyrsintä, oksien sahaus ja puutavaran pilkkominen.
Jos maksan, haluan tietää paljonko tulee maksamaan kaikkineen karvoineen.siilenämää kirjoitti:
Joo teille jäi vain sitten kannon jyrsintä, oksien sahaus ja puutavaran pilkkominen.
Jos maksan, haluan tietää paljonko tulee maksamaan kaikkineen karvoineen.Niin jäi. Itse tehtiin, ei paljon maksanu
Pikkasen on kokemusta...
tavalliset puut, jotka saattoi kaataa pitkin pihaa,
pimeästi teetin olivat 60 euroa kpl pilkottuina,
mutta roippeet sai itse korjata ja puut liiteriin kuskata.
Se oli sutjakka homma, kuusi puuta kaadatin
ja kirveillä pojat pilkkoivat.
Sitten yksi kuusi piti 'kaataa pystyyn'
ja sen teki yrittäjä, ilman nosturia, valjaiden avulla
ylhäältä aloitti ja pätki koko kuusen,
hinta oli 470 euroa tunti.
Ei hän sitä tunnissa pätkinyt vaikka
sutjakasti tekikin.Meillä kävi jo yksi arvioija. Ei osannu sanoa kokonaishintaa vain kaadolle tiesi sanoa. Ei me noin epämääräiseen lähdetä. Kyllä pitää loppusumma olla tiedossa kun lähdetään kaadosta sopimaan.
siilenämää kirjoitti:
Meillä kävi jo yksi arvioija. Ei osannu sanoa kokonaishintaa vain kaadolle tiesi sanoa. Ei me noin epämääräiseen lähdetä. Kyllä pitää loppusumma olla tiedossa kun lähdetään kaadosta sopimaan.
Paikallislehdestä katsastin puiden kaatajat,
neljään viiiteen paikkaan soittelin,
kaikki halusivat tulla katsomaan ja arviota tekemään.
Nämä, jotka pimeänä kaatoivat, tulivat ja tekivät samalla kertaa
koko homman. olin tosi tyytyväinen.
Sitä luokkaa se muillakin oli ,
mutta alvia lisäiltiin ja muutakin.
kyllä siitä sopimuspaperinkin saa jos tahtoo, luulisin.
Taitaa vaan olla niin paljon trjontaa töistä,
varsinkin näin keväällä.
ettei joka risun kaatoa tarvitse hyväksyä,
mene ja tiedä.
- täytyyollaovela
Laita isokokoinen pahvikyltti puuta vasten nojalleen:
"Ei saa kaataa ja oksia ei saa katkoa!
Runkoa ja oksia ei saa viedä pois ja kantoa ei ehdottomasti saa jyrsiä maantasalle!"
Ei kauan kestä, kun joku on sen tehnyt, koska se on kiellettyä. - de-meter
Kallista on. Ainakin täällä "etelässä". Keväällä kaadettiin pari haapaa, 150 euroa. Pelkkä kaato, pätkiminen ja muu jälkityö tehtiin itse.
Syksyllä kaadettiin iso koivu ja kaksi haapaa, 500 euroa, pelkkä kaataminen latvasta käsin. Nuoret miehet pätkivät puut ja me haketettiin, pikkurisua on vieläkin nurkissa.
Veikkaan että koko hoito olisi ollut 1000 euron luokkaa, sen verran työtunteja tuli tuosta pätkimisestä, halkomisesta ja risukon raivaamisesta.
Mutta kai sitä yhden puun kanssa pärjää..)) Kotitalousvähennyksen tuosta työstä tietenkin saa ja polttopuuta... Me jätettiin kannot. Niiden päälle voi kuulemma laittaa
ruukkukukkia...Täällä yhden tarjouksen mukaan kaato, oksien karsinta ja rungon pätkiminen pari metrin osiin180 euroa. Kaikki lopputyö itselle. Kannon jyrsijä ois ollut erikseen ja eri yrittäjä.
Meillä on pienempien puiden kantoja muutama pihassa ja juu, kyllä niissä on kesäkukkia pidetty:). Tosin rungon katkaisija ei saanut kannosta pöytäsuoraa pintaa :).siilenämää kirjoitti:
Täällä yhden tarjouksen mukaan kaato, oksien karsinta ja rungon pätkiminen pari metrin osiin180 euroa. Kaikki lopputyö itselle. Kannon jyrsijä ois ollut erikseen ja eri yrittäjä.
Meillä on pienempien puiden kantoja muutama pihassa ja juu, kyllä niissä on kesäkukkia pidetty:). Tosin rungon katkaisija ei saanut kannosta pöytäsuoraa pintaa :).Kotitalousvähennyksillekin on vissiin katto vuotta kohti?
siilenämää kirjoitti:
Kotitalousvähennyksillekin on vissiin katto vuotta kohti?
Joo. 2400 euroa se on tänä vuonna, kotitalousvähennys, siis yhden hengen taloudessa. Jos on kaveri niin hänen piikkiinsä voi laittaa toisen mokoman.
Niin että kannattaa delegoida..))demeter1 kirjoitti:
Joo. 2400 euroa se on tänä vuonna, kotitalousvähennys, siis yhden hengen taloudessa. Jos on kaveri niin hänen piikkiinsä voi laittaa toisen mokoman.
Niin että kannattaa delegoida..))Okei, kiitos tiedosta. Meillä tais jo ensimmäinen 2400 mennä ilmanvaihdon uusimiseen viime vuonna.
siilenämää kirjoitti:
Okei, kiitos tiedosta. Meillä tais jo ensimmäinen 2400 mennä ilmanvaihdon uusimiseen viime vuonna.
Nii ja vinkki sinkuille. Jos ei muutoin ole kaveria taloudessa niin kotitalousvähennyksen persolla kannattaa hankkia :). Eiku Tinderiin vaan :DD.
- de-meter
siilenämää kirjoitti:
Nii ja vinkki sinkuille. Jos ei muutoin ole kaveria taloudessa niin kotitalousvähennyksen persolla kannattaa hankkia :). Eiku Tinderiin vaan :DD.
Hyvä idea. Mutta ellei joutomiehellä olisi tuloja niin ei olisi veroja, mistä vähentää..))
Siitä syystä pienellä eläkkeellä sinnittelevät eivät välttämättä tuosta kotitalousvähennyksestä hyödy... de-meter kirjoitti:
Hyvä idea. Mutta ellei joutomiehellä olisi tuloja niin ei olisi veroja, mistä vähentää..))
Siitä syystä pienellä eläkkeellä sinnittelevät eivät välttämättä tuosta kotitalousvähennyksestä hyödy...Minulla on ollut hyvä tuuri mökkiä ostaessani. Sähkölinjat niemelle kulkevat tontillani olevan pylvään kautta. En ole vielä kertaakaan joutunut maksamaan linjaston lähellä olevien isojen koivujen kaatoja. Sähköyhtiö on tehnyt kaadot. No, eräälle talolliselle olen maksanut kun hän on pätkinyt ja tehnyt puista pilkkeitä. (150 e kuusi kuutiota koivupilkettä.)
Minulla on rannalla kolme yli satavuotista kuusta ja pihapiirissä kaksi nuorempaa. Naapurini pyysi joku vuosi sitten, että kaataisin rannasta tonttien rajalla olevat kaksi isoa kuusta koska ne varjostavat heidän mökkiään.
Ok, sanoin toisen voit kaataa omalla kustannuksellanne. Puut pidän itselläni. Ei ole kuulunut mitään sen jälkeen.de-meter kirjoitti:
Siitä syystä pienellä eläkkeellä sinnittelevät eivät välttämättä tuosta kotitalousvähennyksestä hyödy...Nìiiiii. Seki vielä huomioitava.
korppis kirjoitti:
Minulla on ollut hyvä tuuri mökkiä ostaessani. Sähkölinjat niemelle kulkevat tontillani olevan pylvään kautta. En ole vielä kertaakaan joutunut maksamaan linjaston lähellä olevien isojen koivujen kaatoja. Sähköyhtiö on tehnyt kaadot. No, eräälle talolliselle olen maksanut kun hän on pätkinyt ja tehnyt puista pilkkeitä. (150 e kuusi kuutiota koivupilkettä.)
Minulla on rannalla kolme yli satavuotista kuusta ja pihapiirissä kaksi nuorempaa. Naapurini pyysi joku vuosi sitten, että kaataisin rannasta tonttien rajalla olevat kaksi isoa kuusta koska ne varjostavat heidän mökkiään.
Ok, sanoin toisen voit kaataa omalla kustannuksellanne. Puut pidän itselläni. Ei ole kuulunut mitään sen jälkeen."korppis"
Jassoo...
Tämä taisikin olla taas sinun aloituksesi isoista puista.
H.- Korppispizzanteossa
hunksz kirjoitti:
"korppis"
Jassoo...
Tämä taisikin olla taas sinun aloituksesi isoista puista.
H.Siilen aloitushan tämä, minä olin mökkihommissa koko iltapäivän. Voin heittää kommentteja laiturilta, mutta en tee aloituksia kesken rantasaunan pesun. Tuli siistiä, uusi kiuas toimii upeasti. Ensi viikolla muutan mökille. On muuten upeaa kun voi katsella ulos monesta eri ikkunasta.
korppis kirjoitti:
Minulla on ollut hyvä tuuri mökkiä ostaessani. Sähkölinjat niemelle kulkevat tontillani olevan pylvään kautta. En ole vielä kertaakaan joutunut maksamaan linjaston lähellä olevien isojen koivujen kaatoja. Sähköyhtiö on tehnyt kaadot. No, eräälle talolliselle olen maksanut kun hän on pätkinyt ja tehnyt puista pilkkeitä. (150 e kuusi kuutiota koivupilkettä.)
Ok, sanoin toisen voit kaataa omalla kustannuksellanne. Puut pidän itselläni. Ei ole kuulunut mitään sen jälkeen.Meilläkin sähköyhtiö kaatoi yhden ison koivun ja siitä saatiin hyvää koivuklapia. Sitten kaivoivat johdot maahan joten jatkossa ei ole toiveita saada ilmaiskaatoa.
Maalla on kyllä näitä isäntämiehiä joilta puun kaato käy, eivätkä he paljon pyydä vaivanpalkkaa. Vakuutukset pitää kuitenkin olla kunnossa sekä rakennuksen että mahdollisen henkilövahingon kohdalla.- mieluumminilman
korppis kirjoitti:
Ok, sanoin toisen voit kaataa omalla kustannuksellanne. Puut pidän itselläni. Ei ole kuulunut mitään sen jälkeen.en mitenkään osaisi pitää hyvänä tuurina tontillani kulkevia sähkölinjoja
mieluumminilman kirjoitti:
en mitenkään osaisi pitää hyvänä tuurina tontillani kulkevia sähkölinjoja
Linja, kaksi sähköjohtoa kulkee yhdestä pylväästä tien läheisyydessä paskahuusin kupeelta naapurin tontille jatkuen siitä muihin niemen mökkrihin heidän omilla tonteillaan. Tietty yksi linja kulkee omaan mökkiini ja saunamökkiin. Onko sinulla sähkötön mökki? En edes tiennyt sen arvoa, ennen kuin ensimmäistä isoa koivua kyselin kaadettavaksi. Sanoivat, että en saa omin päin nennä puita kaatamaan, vaan sähköyhtiö lähettää miehet. Nyt jos lasken rahassa olen säästänyt useamman tonnin riihikuivaa rahaa.
demeter1 kirjoitti:
Meilläkin sähköyhtiö kaatoi yhden ison koivun ja siitä saatiin hyvää koivuklapia. Sitten kaivoivat johdot maahan joten jatkossa ei ole toiveita saada ilmaiskaatoa.
Maalla on kyllä näitä isäntämiehiä joilta puun kaato käy, eivätkä he paljon pyydä vaivanpalkkaa. Vakuutukset pitää kuitenkin olla kunnossa sekä rakennuksen että mahdollisen henkilövahingon kohdalla.Meillä mökkiläisillä on luottoisäntä tuolla ylempänä rinteessä mökkitien varrella. Hänellä on kaikki härpäkkeet ja apu tulee kun muilta töiltään ehtii.
Vakuutukset tietty kunnossa. No, mökkini on tässä kaupunkialueen laidalla. Pysyvää asutusta tulee koko ajan lisää päätien varteen. Vesijohtolinjakin kulkee mökkitien vierestä. Sähkölinjat varmaan laittavat ajan saatossa maan alle.- mieluumminilman
korpikirjailija kirjoitti:
Linja, kaksi sähköjohtoa kulkee yhdestä pylväästä tien läheisyydessä paskahuusin kupeelta naapurin tontille jatkuen siitä muihin niemen mökkrihin heidän omilla tonteillaan. Tietty yksi linja kulkee omaan mökkiini ja saunamökkiin. Onko sinulla sähkötön mökki? En edes tiennyt sen arvoa, ennen kuin ensimmäistä isoa koivua kyselin kaadettavaksi. Sanoivat, että en saa omin päin nennä puita kaatamaan, vaan sähköyhtiö lähettää miehet. Nyt jos lasken rahassa olen säästänyt useamman tonnin riihikuivaa rahaa.
no ei ole sähkötön, johdot kulkevat maan alla omalla tontillani, niin taloon tuleva kaapeli, kuin eri rakennusten ja pihavaistuksenkin johdot
pihasuunnitelmat tehtiin jo rakennusvaiheessa niin, ettei omana ikänä tarvitse enää puita kaataa
eikö sinulla ole sisävessaa? - Korppisprimitiivisenä
mieluumminilman kirjoitti:
no ei ole sähkötön, johdot kulkevat maan alla omalla tontillani, niin taloon tuleva kaapeli, kuin eri rakennusten ja pihavaistuksenkin johdot
pihasuunnitelmat tehtiin jo rakennusvaiheessa niin, ettei omana ikänä tarvitse enää puita kaataa
eikö sinulla ole sisävessaa?Ei, ole minulla on kesämökki sanan varsinaisessa merkityksessä. Ulkohuusi, muuten ihana kesäaamujen istuntopaikka. Linnut laulaa kuten Helsinki Vantaa lentoaseman vessoissa, minun tontillani linnun laulu ei tule nauhalta.
Tämä kuuden mökin niemi on kuulunut aikoinaan ja osa vieläkin Kajaanin "silmäätekevien" kesänviettoalueeksi.. Matkaa kaupungin torille viisi kilometriä. Alue on paikassa, jossa ei ole läpikulkuliikennettä ja jonne ulkopuolisen on vaikea löytää.
Viiskytluvulla rakennetut kesämökit ovat rannan välittömässä yhteydessä. Päämökistä ja saunamökistä on kolmemetriä järveen. Saunamökki samoin kuin puuvaja huusirakennukset ovat uudempia. Sauna-takkahuonerakennus on erikoisluvalla rantaan entisen vanhan saunan paikalle rakennettu vuonna 1986.
Päämökkiä olen ajan saatossa rempannut paljon niin ja rahaa on palanut ehkäpä uuden mökin verran, mutta mökki on pienine yksityiskohtineen korvaamaton. Sisällä voin tehdä muutoksia, mutta koska mökki on rannassa ulkopuolisiin rempoihin tarvitaan erillinen rakennuslupa. Rakennusoikeutta löytyy, mutta tämä riittänee toistaiseksi. Lasiveranta mm. sievä yksityiskohta tosin sekin alkaisi kaivata remppaa ; ).
Pääsin tänne rikkaiden väliin silloin kun olin itsekin vielä rikas ; ) ostin tämän paikan keväällä 1997. Kaksikymmentäyksi vuotta mökki on ollu omistuksessani.
Keskellä pihaa oli vuonna 1997 pieni kuusi ison koivun varjostamana. Koivu kaadettiin. Kuusi pääsi oikeuksiinsa on nyt komea ilmestys. Alussa kuusessa pidettìn jouluvaloja, eipä enää pysty pituutta varmaan parikymmentä metriä.
Rannassa vesirajassa seisoo vanha kuusien esiäiti, haltiakuusi. Kuusen juuristossa on tarinoitteni menninkäisten asuinsija. Pieniä kuusentaimia on pitkin tonttia. Siirtelen niitä vuosittain naapurin ja oman tontin rajalle. Aikanaan siihen tulee kuusiaita.
En kaipaa ylellisyyksiä, juomaveden tuon kaupungista, pyykit pesen kaupungissa koneella. Jos on isommat juhlat astiat tuon kaupunkiasunnon pesukoneeseen.
- 1eero
Jollei kaato ongelmia niin ei monentunnin hommeli kaato ja pätkiminen, kannon tuhoaminen er'juttu, satasella tekisin jos olisin liki ei 35 vuotias kuusi ole vielä mikään iso.
No on tuo kyllä aika iso. Joo ei sieltä asti kannata tulla kuusta kaatamaan. Tai pitäis maksaa bensarahat ja ruoat 😁 sen satasen päälle. Ympärillä on rakennuksia kolmella suunnalla.
- 1eero
Heko heko en ollu tulossakaan, luulis pikku hommaan joku puunkaatajia löytyvän kun vähän kyselee.
1eero kirjoitti:
Heko heko en ollu tulossakaan, luulis pikku hommaan joku puunkaatajia löytyvän kun vähän kyselee.
No hö ja mieku luulin et tosissaan olit😆.
Löytyy löytyy, nou hätä.siilenämää kirjoitti:
No hö ja mieku luulin et tosissaan olit😆.
Löytyy löytyy, nou hätä.Riittääkö puolen litran keltainen jaffa juomaksi tuolle välilke?
- 1eero
siilenämää kirjoitti:
Riittääkö puolen litran keltainen jaffa juomaksi tuolle välilke?
Suattas riittää mut lähen tulevalla viikolla Puumalaan katsos alkaa näyttää kesältä.
1eero kirjoitti:
Suattas riittää mut lähen tulevalla viikolla Puumalaan katsos alkaa näyttää kesältä.
No täälläki 14.9 stetta lämmintä. Tietenni just nyr kun minä mskkaan romusksn kourissa VÄLLYJEN alla js kuumeessa. Koko talvena ei ole ollu ni nyt pukkas. Mutta hyviä kesäkelejä Puumalaan😊.
- 1eero
siilenämää kirjoitti:
No täälläki 14.9 stetta lämmintä. Tietenni just nyr kun minä mskkaan romusksn kourissa VÄLLYJEN alla js kuumeessa. Koko talvena ei ole ollu ni nyt pukkas. Mutta hyviä kesäkelejä Puumalaan😊.
Kipeys tulee kun on tullakseen, itellä oli talvella muutaman päivän. 20.7 lämmintä täällä nyt joo entiselle mökille meno lupauduin tekee muutaman viikon hommeleita kun ovat minusta vanhempia ja huonompi kuntoisia. Veneessä on vähän enempi laittamista, silleen ompa vaihtelua talven jälkeen. ☺terv. Koirulille 😵
1eero kirjoitti:
Kipeys tulee kun on tullakseen, itellä oli talvella muutaman päivän. 20.7 lämmintä täällä nyt joo entiselle mökille meno lupauduin tekee muutaman viikon hommeleita kun ovat minusta vanhempia ja huonompi kuntoisia. Veneessä on vähän enempi laittamista, silleen ompa vaihtelua talven jälkeen. ☺terv. Koirulille 😵
No näinhän se on, harvemmin pääsee tautia ka sen ajankohtaa valitsemaan.
Koiruli kiittää, makaa tuolla jalkopäässä😍.
Hienoa että olet päässyt tykkäämiisi kesähommiin. Aurikoisia kesäpäiviä☺
- henrjii
100 erkkiä puu joka pitää kaattaa kiipeämällä kannon jyrsiminen mistä
ei ole mitään arviota, mutta jos järjestyy samalla tekiällä, niin ei voi olla paljoakaan.
Erikseen tilattuna voi yksittäinen kannon jyrsiminen maksaa mitä vainsiilenämää kirjoitti:
Terijoen salavan puun kannon jyrsintä about 60 egee.
Terijoen salava on iin pehmeää puuta,
paljon ei tarvitse sille kirvestä näyttää
kun murenee ja lohkoiksi leviää.
- RealistiN
Tänne kun ei varmaankaan saa laittaa yritysten linkkejä ettei syyllisty mainostamiseen, niin kopioin tähän yhden kannon jyrsijän hinnaston ilman yrittäjän tietoja.
Hinnasto 2018
Kantojen jyrsintä hinnoitellaan kannon halkaisijan mukaan. Halkaisija mitataan noin 5 cm maanpinnan tason yläpuolelta.
- kannon halkaisija alle 40 cm = 1,1 euroa/cm
- kannon halkaisija 40-60 cm = 1,30 euroa/cm
- kannon halkaisija yli 60 cm = 1,50 euroa/cm
Nämä hinnat on laskettu yksittäisille kannoille. Suuremmista määristä kannattaa kysyä tarjous.
Kannot jyrsitään noin 15 cm syvyydelle asti.
Pääsääntöisesti kannon korkeus ei vaikuta hintaan, hinta määräytyy halkaisijan mukaan.
Työn osuudesta on mahdollista saada kotitalousvähennystä.
Kaikki tässä ilmoitetut hinnat sisältävät arvonlisäveron 24 %. - Kuuseen-kurkottaen
No onpa nuori impi tuo kuusi, vain 35 vuotta.
Mökilläni kuusi täytti 60 ja on jo melko hujakka köriläs.
Viime kesänä tutkiskelin puun kuntoa sillä silmällä, että mitä jos...
Vankasti se vielä seisoo. Lähinnä ajattelin kun naapuri mylläsi rajatonttiaan parina suvena, kaateli puita ja silleen, että olisiko poikkaissut juuristojakin?
On kyllä sellainen humilus, kuusi, jos kaatuu taloa kohti, kattoon voi syntyä ylimääräistä ilmanvaihtoa. Yltäisi just ja just. Lähemmällä turmavyöhykkeellä on sauna, liiteri ja aitta.
Mutta vielä paremmalla hollilla on juuri se naapuri. Oi kaatukoon kuusi sinne sitten. Eihän siellä ketään edes asu. Rakensivat "sitten joskus" käyttöä varten.
Mitä tulee kaatohommiin, jotkut kunnathan edellyttävät jopa kaatolupaa tai ainakin ilmoitusta, mitä aikoo tehdä ja minkä merkkisen puun kaataa, ja miksi! Se Eu se EU tms. Unohtamatta luonnon ja lintujen suojelua.Puunkaato muilla kuin omakotitalotonteilla on luvanvaraista. Myös omakotitalotontilla puunkaato voi olla luvanvaraista, jos puulla, yksittäiselläkin, on maisemallista tai kaupunkikuvallista arvoa. Tuolla meidän puulla ei taida olla :). Mua kiitti vinkistä, voihan sitä kysäistä.
- Kuuseen-kurkottaen
siilenämää kirjoitti:
Puunkaato muilla kuin omakotitalotonteilla on luvanvaraista. Myös omakotitalotontilla puunkaato voi olla luvanvaraista, jos puulla, yksittäiselläkin, on maisemallista tai kaupunkikuvallista arvoa. Tuolla meidän puulla ei taida olla :). Mua kiitti vinkistä, voihan sitä kysäistä.
Mökkitienooni luokitellaan vapaa-ajan tontiksi ja tiedän, että siellä säännöksiä on.
Joten olen toiminut omin päin ja kaadellut kohtuullisesti ja "haitat" pois. (Ensisijaisesti auringon edestä). Koska näppituntuma on, että puun kaato ulkopuolisella työllä maksaa.
On ollut myös puita, leppää ja sen sellaista mitä olisin voinut kaadattaa sähköyhtiöllä, liian lähellä pääjohtoa, mutta mitäpä liikoja vaivaamaan kun oma saha ja kirves ovat olleet käsien ulottuvilla.
Näet vaikka kirkossa en käy, olen hyvin harras mies ja korvieni välissä on iki-raamattu jossa lukee "käytä maalaisjärkeä". Sitä sovellan maalaiselämässä.
Vastaavasti kun palaan ihmisten ilmoille, kehä kolmosen kohdalla otan käyttöön kaupunkilaisjärjen. Noilla järjillähän on eroa kuin männyllä ja kuusella. Lepikkoa ei lasketa. Kuuseen-kurkottaen kirjoitti:
Mökkitienooni luokitellaan vapaa-ajan tontiksi ja tiedän, että siellä säännöksiä on.
Joten olen toiminut omin päin ja kaadellut kohtuullisesti ja "haitat" pois. (Ensisijaisesti auringon edestä). Koska näppituntuma on, että puun kaato ulkopuolisella työllä maksaa.
On ollut myös puita, leppää ja sen sellaista mitä olisin voinut kaadattaa sähköyhtiöllä, liian lähellä pääjohtoa, mutta mitäpä liikoja vaivaamaan kun oma saha ja kirves ovat olleet käsien ulottuvilla.
Näet vaikka kirkossa en käy, olen hyvin harras mies ja korvieni välissä on iki-raamattu jossa lukee "käytä maalaisjärkeä". Sitä sovellan maalaiselämässä.
Vastaavasti kun palaan ihmisten ilmoille, kehä kolmosen kohdalla otan käyttöön kaupunkilaisjärjen. Noilla järjillähän on eroa kuin männyllä ja kuusella. Lepikkoa ei lasketa.Pienempiä puita olemme mekin iste kaataneet omin päin ja luvin mutta tuo on niin iso ettei sitä tohi lähteä itse kaatamaan.
- tulleemaksamaan
500e.
- Häkö.mitäkö
Pyydä metsäyhtiöiltä tarjous pystykaupasta,
Monitoimikone tulee ja kaataa puun ja rahat vilahtaa tilille.- pirremiinapas
Saattaa olla miinusmerkkinen kauppa, jos motolla yksi puu :))
- Pyrok-ratijoita
pirremiinapas kirjoitti:
Saattaa olla miinusmerkkinen kauppa, jos motolla yksi puu :))
Heh heh. Moniko metsäyhtiö alkaisi vaivaamaan yhden puun vuoksi. Paljonko tulisi kuuselle hintaa?
Ensin kävisi paikalla arvioija, tekisi tarjouksen. Kuittaisi palkan, kilometrikorvauksen ja päivärahan. Noin 350 euroa plus tarjous 150 euroa. Eli 500 euroa.
Sitten metsäyhtiö tilaisi urakoitsijan (hevonen ja mies) joka kaataa sen ja kuljettaa tien varteen.
Lähettäisi laskun metsäyhtiölle. 400 euroa, sisältää hevosen heinät.
Sitten tulee puurekka joka ottaa rungon ja vie sen lähimmälle tavara-asemalle jossa runko lastataan junavaunuun. Lasku metsäyhtiölle. Rahti 600 euroa.
Vaunu kuljettaa rungon suomalaiselle tai venäläiselle sellutehtaalle. VR laskuttaa. 500 euroa
Tehtaalla vastaanottajat kuittaavat rungon ja varastoivat. Työkone hoitaa asian mies ja tunti periaatteella. Palkat ja sivukulut 300 euroa.
Sitten runkoasia siirtyy metsäyhtiön toimistoon jossa tapahtuu säädylliset paperityöt toimistorouvien toimista. Jossa vaiheessa paperit ovat hieman sekaisin kenelle tulee mitäkin ja mikä paperi kuuluu tähän kokonaisuuteen? Asian selvittämiseen kahvi -ja juoru taukoineen menee kokonainen päivä. 4 naista, palkat sivukuluineen 1000 euroa.
Jolloin ( joulun 2018 alla) puun hinta 150 euroa voidaan maksaa Siilenälle. Pankki veloittaa 5 euroa siirrosta.
- Kyllähän kuusi kannattaa kaadattaa jos saa kohtuulliseen hintaan. Mutta arvioida myös hyöty, paljonko siitä saa polttopuuta joka riittää niin ja niin kauaksi aikaa. Omaksi hyödyksihän se kannattaa käyttää vaikka kuusi ei olekaan laadukas poltto sellainen. Mutta palaa kuin peitto pieruräjähdyksen jälkeen. Pyrok-ratijoita kirjoitti:
Heh heh. Moniko metsäyhtiö alkaisi vaivaamaan yhden puun vuoksi. Paljonko tulisi kuuselle hintaa?
Ensin kävisi paikalla arvioija, tekisi tarjouksen. Kuittaisi palkan, kilometrikorvauksen ja päivärahan. Noin 350 euroa plus tarjous 150 euroa. Eli 500 euroa.
Sitten metsäyhtiö tilaisi urakoitsijan (hevonen ja mies) joka kaataa sen ja kuljettaa tien varteen.
Lähettäisi laskun metsäyhtiölle. 400 euroa, sisältää hevosen heinät.
Sitten tulee puurekka joka ottaa rungon ja vie sen lähimmälle tavara-asemalle jossa runko lastataan junavaunuun. Lasku metsäyhtiölle. Rahti 600 euroa.
Vaunu kuljettaa rungon suomalaiselle tai venäläiselle sellutehtaalle. VR laskuttaa. 500 euroa
Tehtaalla vastaanottajat kuittaavat rungon ja varastoivat. Työkone hoitaa asian mies ja tunti periaatteella. Palkat ja sivukulut 300 euroa.
Sitten runkoasia siirtyy metsäyhtiön toimistoon jossa tapahtuu säädylliset paperityöt toimistorouvien toimista. Jossa vaiheessa paperit ovat hieman sekaisin kenelle tulee mitäkin ja mikä paperi kuuluu tähän kokonaisuuteen? Asian selvittämiseen kahvi -ja juoru taukoineen menee kokonainen päivä. 4 naista, palkat sivukuluineen 1000 euroa.
Jolloin ( joulun 2018 alla) puun hinta 150 euroa voidaan maksaa Siilenälle. Pankki veloittaa 5 euroa siirrosta.
- Kyllähän kuusi kannattaa kaadattaa jos saa kohtuulliseen hintaan. Mutta arvioida myös hyöty, paljonko siitä saa polttopuuta joka riittää niin ja niin kauaksi aikaa. Omaksi hyödyksihän se kannattaa käyttää vaikka kuusi ei olekaan laadukas poltto sellainen. Mutta palaa kuin peitto pieruräjähdyksen jälkeen.Eilä mikää moto edes sopisi tuohon meifän pihaa. Nurmen pilaisi.
- eiseehdiniinnopeasti
35 vuodessa ei kuusi kasva "todella isoksi"! Tuplasti pitempi kasvuaika tuohon vaaditaan.
No mikä sun mielestä on todella iso. Minudta se on srllainen jota ei itse uskalla lähteä kaatamaan.
- eiseehdiniinnopeasti
siilenämää kirjoitti:
No mikä sun mielestä on todella iso. Minudta se on srllainen jota ei itse uskalla lähteä kaatamaan.
Ok, kinastellaan sitten, kai kuitenkin ihan hyvässä hengessä?
Olen kaatanut satoja erikokoisia puita, nuorena poikana hankin rahat mopon ostoon karsimalla useiden kuukausien ajan myrskyn kaatamaa metsää. Tuo oli ns. rintamamiestilan metsää eikä siihen ollut haltijalla aiemmin lupaa kotitarvetta isompia hakkuita tehdä, että sitä puuta oli ja riitti, oli isoa ja pienempää, mutta keskikoko enemmänkin suurta kuin pientä.
Nykyiseltä asuinpaikaltani olen harventanut ja polttopuuna käyttänyt pitkästi yli 100 pinokuutiometriä puuta, jokaisen kuution itse polttopuuksi kaataen, kantaen, pilkkoen ja uudelleen kantaen jne.
Puusta olen myös rakentanut, olen samaisena nuorena poikana saanut vähän oppia esim. perinteisestä hirsirakentamisesta. Rakentaminen ei ole ammattina minulla, mutta olen asiaa harrastanut, ja viimeksi eilen saunoin itse tekemässäni erillisessä hirsiulkosaunassa. Puuhun ja metsään liittyviä asioita olen myös kirjallisesti tutkinut kohtalaisen paljon, tuhansien ja taas tuhansien sivujen verran.
Ja siitä ja sen koosta sitten, kun meillä Suomenmaassa puun tyvihalkaisija alkaa olla yli 450 mm, minusta silloin puuta voidaan pitää isona. Sen ikä tuossa vaiheessa on vääjäämättä yli 50 vuotta, useimmiten huomattavsti enemmän. eiseehdiniinnopeasti kirjoitti:
Olen kaatanut satoja erikokoisia puita, nuorena poikana hankin rahat mopon ostoon karsimalla useiden kuukausien ajan myrskyn kaatamaa metsää. Tuo oli ns. rintamamiestilan metsää eikä siihen ollut haltijalla aiemmin lupaa kotitarvetta isompia hakkuita tehdä, että sitä puuta oli ja riitti, oli isoa ja pienempää, mutta keskikoko enemmänkin suurta kuin pientä.
Nykyiseltä asuinpaikaltani olen harventanut ja polttopuuna käyttänyt pitkästi yli 100 pinokuutiometriä puuta, jokaisen kuution itse polttopuuksi kaataen, kantaen, pilkkoen ja uudelleen kantaen jne.
Puusta olen myös rakentanut, olen samaisena nuorena poikana saanut vähän oppia esim. perinteisestä hirsirakentamisesta. Rakentaminen ei ole ammattina minulla, mutta olen asiaa harrastanut, ja viimeksi eilen saunoin itse tekemässäni erillisessä hirsiulkosaunassa. Puuhun ja metsään liittyviä asioita olen myös kirjallisesti tutkinut kohtalaisen paljon, tuhansien ja taas tuhansien sivujen verran.
Ja siitä ja sen koosta sitten, kun meillä Suomenmaassa puun tyvihalkaisija alkaa olla yli 450 mm, minusta silloin puuta voidaan pitää isona. Sen ikä tuossa vaiheessa on vääjäämättä yli 50 vuotta, useimmiten huomattavsti enemmän.Mukava lukea metsämiehen tekstiä Nythän metsä onkin noussut arvoon arvaamattomaan kun on tutkittu sen vaikutuksia ihmisen terveyteen ja - mieleen.
Ilman tutkimustietoakin metsä on aina merkinnyt minulle paljon. Se on ollut elintärkeä suorastaan, ilman suhdetta siihen näivettyisin aloilleni.
Minulla on ollut onni saada ystävä, jolla on pieni metsätila. Sieltä hankimme talven polttopuut ja vaikka niissä on jonkinverran paijaamista, takkatulen lämmöstä en tahtoisi luopua.
En tiedä, onko sillä uudella sellutehtaalla nyt pula puusta kun tuntuu, että jopa täällä pääkaupunkiseudulla metsähakkuut näyttäisivät lisääntyneen, maaseudusta (Keski-Suomi) puhumattakaan.eiseehdiniinnopeasti kirjoitti:
Ja siitä ja sen koosta sitten, kun meillä Suomenmaassa puun tyvihalkaisija alkaa olla yli 450 mm, minusta silloin puuta voidaan pitää isona. Sen ikä tuossa vaiheessa on vääjäämättä yli 50 vuotta, useimmiten huomattavsti enemmän.Äkkuseltään mitattuna tuon meidän kuusen tyvihalkaisija on 550mm, mitäpä sanot siitä😁? Joten kinastelehan vaan itsekses missä hengessä haluat. Minä pysyn faktoissa.
- staka
Maaseudulla ei ole puutetta hyvistä kokeneista metsureista, joilla on 'vehkeet' kunnossa sekä tieto ja taito kaataa puu just siihen suuntaan mihin kuuluu. Ja homma hoituu nopeasti. Kokemusta on.
Poika kaatoi ison ehkä 70-vuotiaan kuusen kotitalon vierestä. Onneksi joka hommaan ei tarvitse metsureita kysellä. Nyt on reilusti kokkotarpeita juhannusta odottamassa! - e.lä.mä
Naapurissa kaksi hyvin suurta kone teki latvasta alas samalla suurille lavoille oli maksanut n, 1200 euroa lähes päivä meni. Hienot on pelit tänään, kaukoohjaimella toimi. Kannot on jäljellä.
- e.lä.mä
siilenämää kirjoitti:
Huhhuh. Jopas tulee hintaa puun kaadolle.....
Naapurini on lähelle 90 oleva nainen, olemme olleet naapureina yli 26 vuotta, kun hänen mies eli joimme olutta silloin kuin hänen vaimonsa oli pois hän tarjosi, oli kova puhumaan minä olen hyvä kuuntelija. Niin ne vain vuodet kuluvat jälkeenpäin ovat kuin hetkiä elämässä.
e.lä.mä kirjoitti:
Naapurini on lähelle 90 oleva nainen, olemme olleet naapureina yli 26 vuotta, kun hänen mies eli joimme olutta silloin kuin hänen vaimonsa oli pois hän tarjosi, oli kova puhumaan minä olen hyvä kuuntelija. Niin ne vain vuodet kuluvat jälkeenpäin ovat kuin hetkiä elämässä.
Helmiä elämän kaulanauhassa❤
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi244716- 883724
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313483125- 542667
- 2062621
- 512599
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322400- 1522338
- 311955
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1081539