Rukoilkaa hellittämättä!

AimoHautamäki

Viides pääsiäisen jälkeinen sunnuntai on rukoussunnuntai. Päivän keskeisenä teemana on rukoileminen. Rukous on sydämen avointa puhetta Jumalalle. Se on sekä pyytämistä että kiittämistä.
Rukoussunnuntai ajoittuu kevääseen. Kevät on toukotöiden eli muokkauksen ja kylvön aikaa. Kylväjä tarvitsee kylvölleen kasvun antajan siunauksen. Rukoussunnuntain ajankohta määräytyi alun perin juuri tästä.

Ystävä yllättää

Jeesus kertoi vaatimattomissa oloissa elävästä henkilöstä, jonka luo tuli yöllä vieras. Hänen täytyi lähteä naapurinsa luo pyytämään leipää, jotta voisi tarjota aterian matkustavaiselle.

Ajankohta oli huono: naapuri oli nukkumassa lastensa kanssa. Ylösnousu voisi herättää koko väen. Pyynnön täyttäminen tuntui liian vaivalloiselta. Siksi naapuri kielsi häiritsemästä.

Pyytäjä ei kuitenkaan hellittänyt. Vihdoin naapuri pyyntöihin väsyneenä nousi ja antoi ne kolme leipää, joita toinen oli pyytänyt.

Jeesus sanoi: ”Vaikka hän ei nousisikaan antamaan toiselle leipää pelkkää ystävyyttään, hän kuitenkin tekee sen, kun tämä hellittämättä pyytää.” Näin avunpyyntö tuli viimein kuulluksi.

Isä antaa runsaasti

Jumala tietää tarpeemme, vaikka emme pyytäisikään. Hän antaa hyviä lahjoja niin hyville kuin pahoillekin (Matt. 5:45). Hän haluaa kuitenkin kuulla pyyntömme.

Luther korosti, että rukous opettaa meitä näkemään Jumalan kaikkien lahjojen antajana, tuntemaan hänen hyvyytensä ja kiittäen vastaanottamaan niin jokapäiväisen leipämme kuin muutkin saamamme tarpeet.

Jeesus vertasi Jumalaa isään. Isä ei anna lapselleen käärmettä kalan sijasta eikä skorpionia munan sijasta. Hän antaa sen, mitä lapsi pyytää. Kuinka paljon enemmän taivaallinen Isä antaa lapselleen ja muillekin, kuin mitä he pyytävät. Hän antaa enemmänkin kuin vain ajallista hyvää. Hänen varastonsa ovat ehtymättömiä.

Kannattaa pyytää hellittämättä, vaikka vastausta ei heti tulisikaan. Isä on luvannut kuulla rukoukset. Hän kyllä vastaa omalla ajallaan ja omalla tavallaan.

Mitä on hyvä rukoilla?

Jumalan kädessä on niin yksityisen ihmisen kuin kansakuntienkin elämä. Siksi häneltä voi pyytää niin ajallisen kuin iankaikkisenkin elämän tarpeita. Näin Jeesus päivän evankeliumissa opettaa. Lutherin mukaan jokapäiväiseen leipään kuuluvat kaikki ruumiin ravintoon ja ajallisen elämän tarpeisiin sisältyvät asiat, kuten ruoka, juoma, terveys ja niin edelleen. Nämä saattavat muuttua hyvän elintason keskellä itsestäänselvyyksiksi.

Jumala lahjojen antajana unohtuu helposti. Katastrofit ja katovuodet ovat usein opettaneet näkemään ajallisenkin toimeentulon Jumalan lahjana. On syytä pysähtyä kiitollisin mielin pyytämään, että Jumala antaisi siunauksensa levätä niin yksityisen ihmisen kuin kansammekin yllä.

Lahjoista suurin

Jeesus sanoi, että ajallisten tarpeiden lisäksi Jumala antaa ”Pyhän Hengen niille, jotka sitä häneltä pyytävät”. Samaa hän opetti kehottaessaan etsimään ”ensin Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskauttansa” (Matt. 6:33). Sen löytymisen myötä löytäjä saa kaiken muunkin tarpeellisen.

Pyhän Hengen lahja on ajallisia lahjoja suurempi. Jumalan Henki opastaa ihmisen iankaikkiseen elämään. Jeesus sanoi opetuslapsilleen, että tämä Henki muistuttaa heitä kaikesta siitä, mitä hän on heille puhunut. Pyhä Henki kuljettaa Jeesuksen omia hänen askelissaan taivaan kotiin.

Sadanpäällikkö Cornelius sai rukoukseensa vastauksen Pietarin saarnan aikana. Pietari puhui Kristuksesta, ”että jokainen joka uskoo häneen, saa hänen nimensä voimasta synnit anteeksi”. Pietarin puhuessa Pyhä Henki laskeutui kaikkiin, jotka puheen kuulivat (Ap. t. 10:42–44). Näin toteutui se, minkä
Pietari oli helluntaina ilmoittanut (Ap. t. 2:38).

Apostoli Paavali sai Pyhän Hengen Ananiaan julistaessa hänelle evankeliumin (Ap. t. 9:17). Usko tulee kuulemisesta ja kuuleminen Kristuksen sanan kautta (Room. 10:17).

Rukous Jeesuksen nimeen

Rukous on sydämen puhetta. Sydänten tutkija tietää, mitä sydän tarvitsee. Hänen puoleensa on hyvä kääntyä niin omissa kuin toistenkin asioissa. Jeesus lupasi, että Isä vastaa, kun hänen puoleensa käännytään hänen nimessään (Joh. 14:13).

20

347

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jeesus_sanoo

      Jeesus sanoi vielä: "Kuvitelkaa, että joku teistä menee keskellä yötä ystävänsä luo ja sanoo: 'Veli hyvä, lainaa minulle kolme leipää. Eräs ystäväni poikkesi matkallaan luokseni, eikä minulla ole tarjota hänelle mitään.' Toinen vastaa sisältä: 'Älä häiritse minua. Ovi on jo lukossa, ja minä olen nukkumassa lasten kanssa. En minä voi nousta antamaan mitään.' Mutta minä sanon teille: vaikka hän ei nousisikaan antamaan toiselle leipää pelkkää ystävyyttään, hän kuitenkin tekee sen, kun tämä hellittämättä pyytää, ja hän antaa niin paljon kuin toinen tarvitsee.
      "Niinpä sanon teille: Pyytäkää, niin teille annetaan. Etsikää, niin te löydätte. Kolkuttakaa, niin teille avataan. Sillä pyytävä saa, etsijä löytää, ja jokaiselle, joka kolkuttaa, avataan. Ei kai kukaan teistä ole sellainen isä, että antaa pojalleen käärmeen, kun poika pyytää kalaa? Tai skorpionin, kun hän pyytää munaa? Jos kerran te pahat ihmiset osaatte antaa lapsillenne kaikenlaista hyvää, niin totta kai teidän Isänne paljon ennemmin antaa taivaasta Pyhän Hengen niille, jotka sitä häneltä pyytävät."

    • Mitä tahansa te uskossa rukoillen pyydätte, sen te saatte. (Matt. 21:22)

      Jokainen voi kokeilla tätä vaikka kotona. Voi vaikka yrittää kuivattaa huonekasvin, kuten Jeesus teki viikunapuulle. Tai voi yrittää siirtää jotain esinettä- Jeesus puhui vuoresta.

      Ei toimi. On kokeiltu. Kristinusko todistettu vääräksi.

      • Eikös edellytyksenä ollut riittävä määrä (sinapinsiemenen verran tai enemmän) sopivaa uskoa? Sinultakaan.


      • kunhan_taas_kysyn kirjoitti:

        Eikös edellytyksenä ollut riittävä määrä (sinapinsiemenen verran tai enemmän) sopivaa uskoa? Sinultakaan.

        Ensinnäkin, ehkä minulla oli silloin uskoa kun yritin rukouksella muuttaa asioita, ja silti epäonnistuin. Et voi tietää. Toiseksi, jos minun uskon tilani ei herätä luottamusta, voisiko joku uskovainen sitten rukoilla niin kuin Jeesus ohjeisti ja siirtää jotain isoa esinettä. Jotain Lapin tunturia, Malminkartanon täyttömäkikin käy. Kunhan ilmoittaa etukäteen, että nyt aikoo rukoilla että tämä vuori siirtyy tämän metrimäärän tähän suuntaan. Kun geologit sitten todistaisivat, että juuri näin kävi, henkilökohtaisesti tämä olisi iso haaste maailmankuvalleni.


      • etsivä-xxx
        ParempiVapaa kirjoitti:

        Ensinnäkin, ehkä minulla oli silloin uskoa kun yritin rukouksella muuttaa asioita, ja silti epäonnistuin. Et voi tietää. Toiseksi, jos minun uskon tilani ei herätä luottamusta, voisiko joku uskovainen sitten rukoilla niin kuin Jeesus ohjeisti ja siirtää jotain isoa esinettä. Jotain Lapin tunturia, Malminkartanon täyttömäkikin käy. Kunhan ilmoittaa etukäteen, että nyt aikoo rukoilla että tämä vuori siirtyy tämän metrimäärän tähän suuntaan. Kun geologit sitten todistaisivat, että juuri näin kävi, henkilökohtaisesti tämä olisi iso haaste maailmankuvalleni.

        Voi. Ensinnkin Jumala ei demonstraatioautomaatti. Tähän toiveeseesi tulee ensinnäkin vastata että se on kuten Saatana joka kiusasi Jeesusta jolla siis olisi ollut Jumalana valta tehdä mitä pyydettiin.
        3 Silloin Paholainen sanoi hänelle: "Jos kerran olet Jumalan Poika, niin käske tämän kiven muuttua leiväksi."
        4 Jeesus vastasi: "On kirjoitettu: 'Ei ihminen elä ainoastaan leivästä.'" [5. Moos. 8:3; Viis. 16:26]
        9 Paholainen vei Jeesuksen Jerusalemiin, asetti hänet temppelimuurin harjalle ja sanoi: "Jos kerran olet Jumalan Poika, niin heittäydy tästä alas.
        10 Onhan kirjoitettu: 'Hän antaa enkeleilleen käskyn varjella sinua. [Ps. 91:11,12 | 5. Moos. 6:16]
        11 He kantavat sinua käsillään, ettet loukkaa jalkaasi kiveen.'"
        12 Jeesus vastasi: "On myös sanottu: 'Älä kiusaa Herraa, Jumalaasi.'"

        Oleellinen on Isä meidän rukouksen kohta:
        Tapahtukoon sinun tahtosi niin maanpäällä kuin taivassa.

        Tähän sisältyy myös Jeesuksen rukous:
        Mark. 14:36
        Hän sanoi: "Abba, Isä, kaikki on sinulle mahdollista. Ota tämä malja minulta pois. Ei kuitenkaan minun tahtoni mukaan, vaan sinun." [Room. 8:15; Gal. 4:6 | Mark. 10:27 | Mark. 10:38 | Joh. 4:34 ]
        Tämän Jeesus rukoili juuri ennen kuin hänet tultiin vangitsemaan ristiinnaulittavaksi

        Vasta tämän Jumalan tahdon alle asettumisen jälkeen tulee kristityn rukous.

        Kaikkein suurin merkitys kristityn rukouksessa on se että rukoilee voimaa kohdata elämä sellaisena kuin se eteen aukeaa. Tavallaan Jumalan tarkoitus ei ole tuoda ihmiselle Eurojackpottia vaikka hän voi senkin tehdä. Jumalan tavoite on se että ihmisellä olisi iankaikkinen elämä uskossa Jeesuksen ristinkuolemaan ja sovitukseen.

        Vaikea selittää nuorelle ihmiselle mutta siinä eteen aukevassa elämässä tulee rukouksiin vastauksia, tosin ehkä eri muodossa kuin olisi itse ajatellut ja eri aikana. Jos vanhana kokee, että kaikesta huolimatta mitä elämässä on tapahtunut on elänyt hyvän elämän, sitä oikestaan itse toivoo.


      • Jumala ei ole automaatti. Ja Saatana kiusasi Jeesusta(kuka muuten kirjoitti tuon keskustelun ylös?). Mutta Jeesus selvästi neuvoi seuraajiaan rukoilemalla tekemään tekoja, ja näillä teoilla vieläpä olisi kristinuskoa vahvistava vaikutus:

        "Totisesti, totisesti: joka uskoo minuun, on tekevä sellaisia tekoja kuin minä teen, ja vielä suurempiakin. Minä menen Isän luo, ja mitä ikinä te pyydätte minun nimessäni, sen minä teen, jotta Isän kirkkaus tulisi julki Pojassa. Mitä te minun nimeeni vedoten pyydätte minulta, sen minä teen." (Joh. 14:12)

        Jeesuksen nimessä rukoiltu ihmeteko siis julistaisi Jeesuksen jumaluutta. En pyydä lottovoittoa tai mitään muuta itselleni, ainoastaan todistamaan että Raamattu ei ole valhetta.


      • etsivä-xxx
        ParempiVapaa kirjoitti:

        Jumala ei ole automaatti. Ja Saatana kiusasi Jeesusta(kuka muuten kirjoitti tuon keskustelun ylös?). Mutta Jeesus selvästi neuvoi seuraajiaan rukoilemalla tekemään tekoja, ja näillä teoilla vieläpä olisi kristinuskoa vahvistava vaikutus:

        "Totisesti, totisesti: joka uskoo minuun, on tekevä sellaisia tekoja kuin minä teen, ja vielä suurempiakin. Minä menen Isän luo, ja mitä ikinä te pyydätte minun nimessäni, sen minä teen, jotta Isän kirkkaus tulisi julki Pojassa. Mitä te minun nimeeni vedoten pyydätte minulta, sen minä teen." (Joh. 14:12)

        Jeesuksen nimessä rukoiltu ihmeteko siis julistaisi Jeesuksen jumaluutta. En pyydä lottovoittoa tai mitään muuta itselleni, ainoastaan todistamaan että Raamattu ei ole valhetta.

        Vähän samaa on sinussa kuin on ollut vuosikymmenten aikana käydyissä keskusteluissa neuropsykologien tai neurologien tutkimuksista . Myöntävät niiden alojen asiantuntijat sitten itsekin, että vaikka ihmisen aivoja ärsyttämällä voidaan tuottaa asitimuksia, jotka vastaavat uskonnollista kokemusta, ei voi todistaa toisinpäinkään heidän menetelmillään, että Jumala ei voisi käyttää ihmisen aivojen hermosoluja välineenä tulla ihmisen tietoisuuteen siis. Siis kumpaankaan suuntaan ei voi todistaa Jumalan olemassa oloa.

        Todistusta Jumalasta ei voi hakea sellaisilla ehdottamillasi teoille, sen saa ihminen vain silloin kun kohtaa omassa elämässään sellaisen ihmeen että tietää että "vain Jumala on voinut tietää". Siihen sisältyy elämän pieniä ihmeitä, joita voivat olla rukousvastauksena sekin että lapsettomuutta aiheuttavaa sairautta sairastava vastoin lääketieteen olettamaa tuleekin raskaaksi. Suhtaudun kuitenkin itse epäillen siihen että ilmaantuu Jalovaaran kaltaisia ihmisiä, jotka julistavat saaneensa valtuutuksen tällaisten tekojen tekemiseen, kyse on huijauksesta. Jumala toimii ihmisen hiljaisessa mielessä ja uskovainen vakuuttaa enemmän muilla tavoilla kuin ihmeteoilla.


      • Nimenomaan ihmeteko kuten vuoren siirtäminen rukouksella todistaisi jumalasta. Se ratkaisisi ristiriidan joka on Raamatun rukousta koskevien lupausten ja sen tosiasian, että selkeitä ihmeitä ei tapahdu, välillä. Puhuminen pienistä ihmeistä tai jumalan ohjaavasta voimasta on vain strategiaa, jolla pyritään luomaan tilanne jossa jumala ei voi epäonnistua. Lapsi sairastaa syöpää, hän saa hoitoja ja hänen puolestaan rukoillaan. Jos hän paranee, se on jumalan ihme. Jos hän kuolee, se on jumalan suunnitelma. Tämä on älyllistä epärehellisyyttä.


    • Eikiitosjeesus

      Mutta turhaa on työnsä. Jos mielikuvitusolento alkaa vastailemaan niin silloin lopullinen sekoaminen on hyvin lähellä.

      • 7t7g

        Jeesus ei ole mielikuvitusolento. Jeesus on täyttä totta! Tulet huomaamaan sen viimeistään kuollessasi.


      • Eikiitosjeesus
        7t7g kirjoitti:

        Jeesus ei ole mielikuvitusolento. Jeesus on täyttä totta! Tulet huomaamaan sen viimeistään kuollessasi.

        Eppäillä tuota soppii, sinunnii selevänä päivänä. Kovin tuosta on hintsusti havaintoja.


    • hellittämätön.hellijä

      Hyvä juttu, ei tosin sisältänyt mitään uutta. Taisi siis olla vl-puhujan aikaansaannosta.

    • EevaVl

      Aimo:
      "Apostoli Paavali sai Pyhän Hengen Ananiaan julistaessa hänelle evankeliumin (Ap. t. 9:17). "

      Raamattu: Gal 1:
      11 Sillä minä teen teille tiettäväksi, veljet, että minun julistamani evankeliumi ei ole ihmisten mukaista;
      12 enkä minä olekaan sitä ihmisiltä saanut, eikä sitä ole minulle opetettu, vaan Jeesus Kristus on sen minulle ilmoittanut.

      Siis Paavali sai enavkeliumin Jeesukselta Kristukselta.

      Aimon opetus on siis ihmisoppia.

      Jeesus opettaa päivän evankeliumissa:
      #Jos kerran te pahat ihmiset osaatte antaa lapsillenne kaikenlaista hyvää, niin totta kai teidän Isänne paljon ennemmin antaa taivaasta Pyhän Hengen niille, jotka sitä häneltä pyytävät.#

    • Eikiitosjeesus

      Hellittäkää rukoilemasta niin helpottaa.
      Jeesus niminen hippi eli, kuoli ja joutaa unohtaa. Eikä tule kellekkään vastaan kuin mielikuvituksessa.

    • AimolleKysymys

      Jätit pois oleellisia kohtia päivän evankeliumista:
      Jaakob 5:
      14 Jos joku teistä sairastaa, kutsukoon tykönsä seurakunnan vanhimmat, ja he rukoilkoot hänen edestään, voidellen häntä öljyllä Herran nimessä.
      15 Ja uskon rukous pelastaa sairaan, ja Herra antaa hänen nousta jälleen; ja jos hän on syntejä tehnyt, niin ne annetaan hänelle anteeksi.
      16 Tunnustakaa siis toisillenne syntinne ja rukoilkaa toistenne puolesta, että te parantuisitte; vanhurskaan rukous voi paljon, kun se on harras.

      Tämän päivän evanekliumissa oli öljyllä voiteluun kehotus. Käytetäänkö sitä vl-liikkeessä ?

      Uskon rukouksen voimasta sairas pelastuu ja annetaan synnit anteeksi kuten jakeessa 15 mainitaan.

      • Eikiitosjeesus

        Tuubaa. Tilastollisesti merkittävää aineistoa tarvitaan väitteen todistamiseen edes epäsuorasti. 2000v mennyt mutta eipä vaan löydy. Hömppä on hömppää yhä.


    • A.H_hoitomies

      Hautamäki oli kova hoitomies Revonlahdella.

    • JeSuis

      Abrahamilaiset aavikkouskonnot eivät kuulu Suomeen.

      • Onko asiasta julkaistuina akkreditoitujen tutkimuslaitosten tekemiä tieteellisiä selvityksiä?


    • "Pietarin puhuessa Pyhä Henki laskeutui kaikkiin, jotka puheen kuulivat (Ap. t. 10:42–44). Näin toteutui se, minkä Pietari oli helluntaina ilmoittanut (Ap. t. 2:38)."

      Mitenkäs rykän puhujaveljien puhuessa? Toteutuuko Raamatun antama malli?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      413
      8867
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      58
      2384
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      37
      1748
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      27
      1619
    5. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      86
      1380
    6. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      120
      1322
    7. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      359
      1201
    8. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      18
      1073
    9. Kuvaile kaivattuasi kolmella

      Emojilla. Oma vastaus 💨🚮💣
      Ikävä
      125
      1049
    10. Tässä viimeinen mahdollisuutesi nainen

      Kysyä tai sanoa minulle, jos jotain jäi vuosien takaisista. Sen verran meillä oli kuitenkin jotain, että välillä mietin
      Ikävä
      54
      1022
    Aihe