Puolisohoitaja - ansa vai rakkautta

puolisohoit.1

27

1892

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ansassa

      Puolisohoitajuus = ansa, rakkaus ei ole ikuista.

      Näitä artikkeleita on pilvin pimen, mutta mikään ei muutu eikä mikään taho ole halukas pilkkuakaan muuttamaan nykyistä välinpitämätöntä suhtautumista omaishoitajaa kohtaan.

    • Vainomsku

      Olihan lukemisen arvoinen juttu.
      Se on just noin.
      Erityisesti pisti silmään; yli 75v pitäisi saada enemmän omaishoitajiksi, miksi. Eikö meillä ole oikeus hyvään vanhuuteen.
      Tuli taas karvaana mieleen, kun äitini hoiti 75-84v isäpuoltani. Mies oli leski 10 lasta.
      Lapset kävi vierailuilla, syömässä ja kahvilla; äitini passasi.
      Itse kävin n kerran vuodessa, olivat kaukana.
      Seurasin äidin käytöstä, hän söikin seisaaltaan. Sanoin hänelle nyt istut ja syöt pöydässä. Hän oli niin väsynyt ja stressaantunut. Voi sitä itkua ja pahaa mieltä, kun näin äidin silmistä kuinka väsynyt hän oli.
      No kuolema korjasi puolison. Äiti oli niin väsynyt pitkään ennenkuin pääsi ns jatkamaan omaa elämäänsä. Ja elää vieläkin pitkälti yli 90v.
      Nyt olen miettinyt omaa tilannettani, niin olen samassa tilanteessa nyt itse.
      Eikö poliitikot vois joskus ajatella järjellä ja järjestää hoitopaikkoja tarpeeksi.
      Kuinka paljon omaishoitajia sairastuu ja kuolee ennenaikojaan, menee elämänhalu.

      • Voimaton

        Nuoremmatkin väsyy hoitaessaan omia vanhempiaan.
        Aivan samat ongelmat koskee meitä nuorempiakin omaishoitajia, jatkuva valtava väsymys.

        Sääliksi käy niitä vanhuksia jotka pakotetaan väkisin hoitamaan puolisoaan.
        Missä inhimillisyys ja toisista välittäminen?

        Omaishoitajien liitto ja järjestöt, käsi sydämelle ja auttakaa meitä oikeasti.
        Me tarvitsemme muutakin kuin kerran vuodessa maksullisen kahvikupposen.


    • Hyvinvoinnin_ansa

      Omaishoitajat väsyvät nopeasti työtaakkansa alle. Vanhemmat ihmiset eivät läheskään aina kykene apua pyytämään, vaikka voimat eivät enää riittäisi. Meillä kovin mielellään puhutaan hyvinvointivaltiosta, vaikka jaksamisen kanssa on niin ja näin. Nuoremmatkaan eivät tahdo jaksaa ja kaikkeen uskotellaan lääkityksen tepsivän.

      Omaishoitajalle ei haluttaisi maksaa mitään ja muutaman sadan euron verollisesta palkkiostakin käydään uskomaton selvittely. Omaishoitajan menettäessä terveytensä hoidettavalle on joka tapauksessa pakko keksiä laitospaikka, ja sitten ollaankin kauhuissaan, että mistä ne tuhannet eurot löytyvät, kun omaishoito oli vuorokaudet ympäriinsä ilmaista rakkaudentyötä.

      Omaishoidon vaikeudet poliittiset päättäjät mieluummin kiertävät. Taloudellinen säästö kiinnostaa, inhimillinen hätä ei. Muutama vuosikymmen sitten pienten lasten äidit saatiin uskomaan, että ura on vanhemmuutta tärkeämpi tavoite ja laitos kotia parempi kasvupaikka. Hyvinvointivaltiossa äidit opetettiin näin oikeille tavoille. Nyt omaishoidossa suunta onkin päinvastainen ja koti maailman paras turva myös vaikeasti muistisairaalle, jonka hoito vaatii jatkuvaa valvontaa yötä päivää. Kallista laitoshoitoa halutaan torjua viimeiseen saakka hoidettavan tapaturmia, karkaamisia ja tulipaloja uhmaten. Tämä jos mikä on edesvastuutonta. Sairauksien syitä pitäisi alkaa jo kiireesti miettimään, etenkin muistisairauksien. Hoidettavien dosetit ovat täynnään pillereitä, joista kukaan ei jaksa kiinnostua. Vaikka tuloksia on jo ajat sitten lakattu odottamasta, tutkimuksia tehdään tutkimusten vuoksi ja koska ura niin vaatii. Todellisuuden saa kyllä häivytettyä viranomaisslangiin, mutta tästä huolimatta ei se sieltä kokonaan katoa.

    • uhrautuva

      Ihmettelen sitä, että näihin muistisairauksiin, mielenterveyspotilaiden oireisiin ym. oireisiin ei kiinnitetä varhaisessa vaiheessa huomiota. Omaishoitajan kuuleminen hoidettavan tilanteesta ja arjesta on täysin unohdettu hoidon suunnittelusta.
      Tämä omaishoitajan arjen kuuleminen auttaisi monesti siihen, ettei omaishoitaja palaisi loppuun. Ja se. että omaishoitaja hyväksyttäisiin yhdeksi lenkiksi hoitoketjuun tasavertaisena muiden hoitohenkilöiden kanssa. Sillä omaishoitaja on se joka siellä hoidettavan kanssa 24/7 kotona on.

      Toivoisin myös kiinnitettävän huomiota myös siihen, että puoliso ei ole velvollinen hoitamaan puolisoaan ns. rakkaudesta. Rakkaudesta, jota ei enään edes monellakaan ole kymmenien vuosien avioliiton jälkeen. Kysytäänkö vihkikaavassa, haluatko vaihtaa vaipat ja vahtia kuolemaasi saakka?

      Myös se, että koti muuttuu kotisairaalaksi, on raskas asia monelle puolisoaan hoitavalle.

      Kuitenkin nämäkin asiat on omaishoitoliiton tiedossa. Miksi asioille ei tehdä mitään?

      Voidaanko rahassa mitata sitä, kun toinen uhraa elämänsä toisen hyvinvoinnin eteen?

      • PakostiHoitajiksi

        Sehän tässä ihmeellistä onkin, että omaishoitajaa, joka seuraa hoidettavaansa vuorokaudet läpeensä, ei noteerata minkään alan tuntijaksi, vaikka hän on ainoa, jolla on mahdollisuus tehdä tarkkoja ja monipuolisia havaintoja esim lääkityksen suhteen. Virheellinen lääkitys voi viedä hoidettavan hyvin nopeasti paitsi muistamattomaksi, myös agressiiviseksi, ja jos omaishoitajaa ei oteta todesta, tilanne riistäytyy täysin käsistä. Omaishoitaja saa päivittäin todistaa uusien lääkkeiden vaikutusta ja mitä nuo entisiin yhdistettyinä tekevät. Tästä huolimatta hänelle voidaan todeta, että sairauden eteneminen aikaansaa terveyden romahtamisen, eivät lääkekokeilut.

        Soveltuvatko omaishoitokodit ylipäänsä tieteellisen harjoittelun testipaikoiksi, etenkin kun omaishoitajan havaintoja ei edes kovin vakavasti oteta. Poliittisesti kotihoitoa puoltavia lausuntoja on annettu siksi, että hoito on ylivoimaisen halpaa kotona ja niin tavattoman kallista laitoksessa. Mahdottomissakin tapauksissa vanhat ihmiset taipuvat puolisonsa hoitajiksi, koska he eivät jaksa ryhtyä vastarintaan. Jos heillä ei ole sukulaisia tai tuttaviakaan puolestapuhujina, he jäävät oman onnensa nojaan.


      • ilmankoulutusta

        Tuo on totta.
        Myös terveyskeskuksista sysätään terveydenhoitajille kuuluvia tehtäviä omaishoitajille, haavojen hoitoa ym. Pidetään itsestään selvänä, että omaishoitaja tekee senkin työn. Ostaa sidetarpeet ja desinfiointiaineet omaishoidon palkkiostaan.

        Ei tarvitse olla vanha ihminen joka yhteiskunnan taholta valjastetaan tähän todelliseen orjatyöhön.

        Omaishoitaja hoitaa rakkaudesta...ja hah...hah...Kyllä omaiset ja läheiset rakastavat niitäkin hoidettavia, jotka ovat saaneet laitospaikan tai paikan perhekodissa. Miksi omaisen on pakko hoitaa kotonaan, jos muualla saisi asiantuntevamman sairaanhoidon?


    • Turhajärjestö

      Nämä artikkelissa mainitut asiat ei kiinnosta Omaishoitajien liittoa eikä järjestöjä mitenkää.

      Oletteko koskaan kuulleet tai nähneet ainoatakaan juttua missä liitto käsittelisi omaishoitajien arkipäivän ongelmia?

      • om.hoit2

        Mitä se pelkkä juttu kiinnostaa ketään? Miksi ei tehdä mitään konkreettista?
        Tosi asia on se, että omaishoito tarvitsee julkisuutta. Omaishoito tarvitsisi kasvot, mitä tämä todella on. Niitä kasvoja ei anna Omaishoitajien liitto. Nytkin liitto hamuaa kansainvälisyyteen. Onko omassa maassa kaikilla omaishoitajilla asiat hyvin? Onko se syrjäkylän vanhusta hoitava omaishoitaja saanut pidetyksi lomansa, kotiapua ja virkistystä? Onko häntä kukaan edes käynyt vuosiin katsomassa? Onko kukaan päivittänyt omaishoitajan omaa terveydentilaa ja jaksamista tilanteessa?
        Paljon kysymyksiä, mutta yksi vastaus; ei ole.
        Kun omaishoitosopimus on tehty jäät kuin nalli kalliolle, yksin. Siinä on tulevaisuutesi. Tuskin milloinkaan saat omaa elämää tai edes hitusta arvostusta siitä mitä päivittäin teet.

        Minä ihmettelenkin mitä tästä omaishoidosta, mitä kuulemma teemme rakkaudesta...jää meille itsellemme käteen, kun olemme puolisomme/vanhempamme/lapsemme/läheisemme saatelleet tuonpuoleiseen?


    • Vainomsku

      Kun laitat nimen paperiin, hyvästi oma elämä.
      Hoidettava oli osastolla. Sitten hän itse ilmoitti, hän tulee kotiin. Tosiasiassa hän ei ollut saanut kotitulo lupaa. Mitään puhetta hän ei kuunnellut. Hänellä on oikeus tulla kotiin. Hänestä ei ole mitään huolta jne. Mutta hän ei usko mitään.
      Tiedän ihan varmaan vuosien kokemuksella,, että elämä tulee olemaan h.......tiä, ja ettei pärjää, vaikka kuinka uhoaa.
      Pitääkö itse muuttaa omasta kodistaan pakoon jonnekin...

      • tylsistynyt

        Samaa asiaa mietin minäkin. Onko lähdettävä omasta kodistaan, jonka omasta selkänahasta on maksanut. Onko lähdettävä siksi, että saa oman elämän ja ihmisarvoni takaisin.
        Entäpä kuka maksaa taloni maksut kun lähden? Sähköt katkaistaan ensin...Hoidettavalla kun ei ole osaa eikä arpaa asuntooni.


      • Vainomsku

        Ompa meillä edellisen kanssa sama tilanne. Oma on koti mullakin.Samat asiat pitää kiinni.
        On se kamalaa kun pitää vanhana ja sairaana "tapella". Olisi niin kiva kun sais olla rauhassa ja huolehtia vaan itsestään. Mutta sairas narsisti määrää kaikesta.
        Minullakin on pieni eläke ja teen kaikki taloon kuuluvat työt ilman apuja.
        Ainaista ruokarahankin pyytämistä, ei ymmärrä, että ruoka ja kaikki muukin maksaa.
        Olen koettanut puhua, että tarviin apua, no sinähän se maksat, ei hän tarvii apua,voi, sanonko ruman sanan..
        Mitähän meilläkin on tulossa. Välillä ajattelen, kun tulis noutaja; ei jaksa..


      • tylsistynyt

        Hyvin on samanlainen kohtalo meillä molemmilla. Minäkin teen yksin kaikki talon työt. Jos en jaksa niin jäävät tekemättä. Mihinkään tämä sairas narsisti-hoidettava ei osallistu, kieusaa pystyy kyllä tekemään ja sotkemaan tahallaan.
        Ruokarahan kanssa on samoin ja muiden kulujen. Niihin hoidettava ei osallistu millään tavalla.
        Normaalissa yhteiselossa kuulemma maksavat kaiken puoliksi, niin ruuan kuin muutkin asumiskulut.
        Puhuin tästä palveluohjaajalle kun kävivät tekemässä omaishoidontuen tarkistuksen. Hän vain totesi hoidettavalle, että pitäisi osallistua. Mitä se auttaa, kun toisella on periaate, että hoitaja elättää. Omaishoidontuki on kuulemma annettu hänen elättämiseen, ei minun palkaksi.
        Samaa minäkin mietin...pääsisi pois, tämä on niin jo nähty.


    • JoopaJooJaapa

      Kaikille, jotka omaishoitajiksi ovat alkamassa, olen sanonut, että harkitkaa nyt vielä. Itse uuvuin, vaikka pystyin pitämään lakisääteiset vapaat ja meidän kunnassa on muutenkin asiat melko hyvällä mallilla.

      Kyllä mä silti näin, että se oli kuin olisi ollut ansassa tai tunnelissa, jonka päätä ei näy. Olen suhteellisen nuori ja näin tulevaisuuteni vain puolisoni kautta. Kun itselle kävi niin heikosti, että sairastuin itse, niin hoitopaikka löytyi hoidettavalle hyvin nopeasti. Oli pakko löytyä. Muutenkin sosiaalipuolella suorastaan kannustivat jättämään omaishoitajuuden tai no ainakin tukivat päätöstä. Tosin mulla on velvollisuuksia myös muuta perhettä kohtaan.

      Vaikka kuulostaa ikävältä ratkaisulta ottaa yhteyttä sosiaalipuoleen, niin sitä kautta itse koen saaneeni suurimman avun. Soitto sosiaalipäivystykseen tai vastaavaan voi avata ovia.

      Helppoa ei ollut lopettaa omaishoitajuutta. Huono omatunto on ollut siitä lähtien seuralaisena joka Jumalan päivä. Ja puolison sukulaisilla on ollut myös sanottavaa asiaan. Mutta järki sanoo, etten voi oman mielenterveyteni kustannuksella toista hoitaa. Tämä on ainoa oikea ratkaisu. En osaa vielä haaveilla mistään isommasta, mutta tieto siitä, että voin toteuttaa joskus mahdolliset haaveeni vapauttaa jo sekin. Ja puhumattakaan arjesta noin muuten, elän itselleni.

      • Vainomsku

        Mulla on kans tosi lähellä lopullinen uuvahtaminen.
        Nyt jos olisi tilanne omaishoitajaksi alkaminen, en missään nimessä alkaisi. Tästä ei pääse eroon, vaikka aikanaan sanottiin, että voithan lopettaa milloin vaan, ei mene niin..
        Enemmän pitäisi ottaa huomioon hoitajien henkinen jaksaminen. Kun ns tappelet hoidettavan kanssa 24/7.
        Jolle ei mene asiat perille , aina oikeassa..
        Kokoajan hirveä stressi.
        Huolehdit kaikesta. Ja tulee haukkumista palkaksi.
        Eikö sais elää itselleen loppu elämän.
        Olen itsekin vakavasti sairas. Hoitoa ei ole. Täytyis koettaa jaksaa päivä kerrallaan.
        Välillä miettii; mitä pahaa olen tehnyt..


      • tylsistynyt
        Vainomsku kirjoitti:

        Mulla on kans tosi lähellä lopullinen uuvahtaminen.
        Nyt jos olisi tilanne omaishoitajaksi alkaminen, en missään nimessä alkaisi. Tästä ei pääse eroon, vaikka aikanaan sanottiin, että voithan lopettaa milloin vaan, ei mene niin..
        Enemmän pitäisi ottaa huomioon hoitajien henkinen jaksaminen. Kun ns tappelet hoidettavan kanssa 24/7.
        Jolle ei mene asiat perille , aina oikeassa..
        Kokoajan hirveä stressi.
        Huolehdit kaikesta. Ja tulee haukkumista palkaksi.
        Eikö sais elää itselleen loppu elämän.
        Olen itsekin vakavasti sairas. Hoitoa ei ole. Täytyis koettaa jaksaa päivä kerrallaan.
        Välillä miettii; mitä pahaa olen tehnyt..

        Ei ne siellä toimistoissa ja kahvikupin äärellä tiedä mitä tämä on. Ihan kiva varmasti käydä kotikäynnillä ja siellä latelemassa neuvojaan. Hoidettava yleensä osaa olla tänän max. puoli tuntia ihan kiltisti. Omaishoitajaltahan ei kysytä mitään.
        Mä olen henkisesti aivan loppu, mutta kukaan ei ota puhettani todesta. "Mene lenkille tai osallistu omaishoitaja kahvilaan, harrasta"..siinä ne neuvot mitä saan. Millä helv...llä harrastan ja menen kun hoidettava ei edes päästä kauppaan? Mitä hyötyä minulle olisi kuunnella muiden vaikerruksia jossain omaishoitokahvilassa? Omissa asioissa on aivan tarpeeksi pohtimista.
        Näille palveluohjaajille tms. on ihan sama mitä omaishoitaja saa osakseen, kunhan hoidettava saadaan lykättyä halvimpaan hoitomuotoon pois yhteiskunnan rattaista.

        Jos kouluja käynyt hoitaja saisi sitä osakseen, mitä me omaishoitajat saamme, olisi lehdet täynnä kohtelusta ja vaadittaisiin lisää palkkaa ja etuuksia. Ja he tekevät vain 8 tuntia päivässä, Kun laittavat oven kiinni ja lähtevät kotiin, alkaa oma elämä. Mutta omaa elämää meillä omaishoitajilla ei ole.

        Viime yön mietin, että onko tässä mitään mieltä...elämä on valunut hukkaan ja päivääkään en ole ollut onnellinen.

        Sanovat, että Jumala ei anna taakkaa jota ei jaksa kantaa...mutta ei paljoa lohduta ainakaan minua.


    • ex-omaishoitaja

      Kun luin teidän elämästänne tulee mieleen oma omaishoitoni joka kesti 12-vuotta.
      Voin sanoa vilpittömästi että en enää alkaisi jos tuollainen tilanne tulisi vastaan.
      Jo silloin ihmettelin mitä varten omaishoitajien liitto oikein on, omaishoitajien arjesta he eivät ymmärrä pätkääkään. Jotain höpinöitä ulkomaanmatkoista ja muuta yhtä älytöntä luin läheelä lehdestä.
      Tiedän tilanteenne koska ajoin itseni loppuun, terveys meni.
      Nyt alan toipua mutta selkä on todella huonossa kunnossa.
      Jotain pitäisi tehdä eikä vain höpinöitä kuinka arvokasta työtä teemme. Sananhelinä ei maksa mitään, siksi siinä ei pihtailla ainakaan vaalien edellä.
      Toivon sydämestäni että omaishoitajatkin saisivat saman ihmisarvon jonka pitäisi kuulua kaikille.

      • Vasut

        Omaishoitajien liitto on demarinaisten suojatyöpaikka, järjestöt samoin.
        Niitä ei kiinnosta muu kuin se että hauskaa on, saadaan matkustella liiton piikkiin ja palkka juoksee pelkällä puuhastelulla joutavien hankehumpuukien kanssa.


    • Vainomsku

      Voi tätä omskun elämää.
      Hoidettava oli jonkinaikaa osastolla. Sitten ilmoitettiin, että tuodaan kotiin. Ei täytä laitospaikan kriteerejä. Haluaisin nähdä ne testit...
      Hoidettava on omissa maailmossaan. Tv huutaa 12-14t pv. Ei kuulemma vie sähköä epäilen.
      Ruoka kyllä maistuu.
      Minä olen ilmainen kotisairaalan pitäjä.
      Teen just samat hommat kuin hoitajat osastolla. Ja niitä on paljon,.monisairas hoidettava. Ja se terävä kieli.
      Ja yöt niin levottomia, jos nukut puolen tunnin pätkiä, pää on sekaisin itselläkin.
      Onhan mulle sanottu, soita, jos et jaksa.Mitä hyödyttää, jos joku käy kotona juttelemassa.
      Olen niin kiinni 24/7. Ei mitään omaa elämää.
      Kotona on lääkkeistä, ruoasta, pyykistä, siivouksista huolehtiminen ja kaikki omakotitalon työt.
      Hoitajat tekee 8t ja sillä selvä.
      Koskahan kunnat alkaa ymmärtämään omskuja, oikeasti.

      • ahdistunut

        Täällä sama. Minulla mielenterveyspotilas hoidettavana. On sillä muutakin vaivaa mutta tuo psyyke on pahin. Koko ajan varpaillani, että mitä seuraavaksi tapahtuu.
        Pillerihumalassa toikkaroi kuin zompi. Koko ajan pitää pelätä.
        Terapiat lopetettu enkä saa sitä osastolle. Vaaditaan tk-lääkärin lähete ja tämä on katsonut hyväkuntoiseksi sen 15 min aikana joka siellä vastaanotolla ollaan.
        Yöt menee samoin kuin sinullakin. Koiran unta nukkuen. Säpsähtää hereille pieneenkin rapsahdokseen.
        Samat kotityöt täälläkin, omakotitalo tuottaa työtä.

        Pääsisikö tästä, jos itse hakeutuisi lääkäriin ja pyytäisi lähetettä mielenterveystoimistoon? Päässähän meillä on vikaa kun tälläistä työtä teemme ja annamme itseämme näin kyykyttää.


      • Vainomsku

        Kyllä on samat ongelmat meillä omskuilla. Mutta eihän siitä sais puhua...vaan palvella iloisena "rakastaan" anteeksi vaan...koska me saadaan vastarakkautta, ei koskaan. Meillä on vaan velvollisuuksia.
        Se on totinen tosi, että ei tilanteet ainakaan parempaan päin mene. Ikää tulee ja sairaudet tekee tuhojaan, niin meillä "hoitajillakin".
        Ei auta, vaikka on omia sairauksia.
        Ei niitä huomioda, muuta kuin toteamalla pidä huolta itsestäs...
        Sitten varmaan uskotaan, kun itseltä on henki pois. Pitäisi auttaa aikanaan meitäkin.
        Omsku on yhteiskunnan "säästöpossu".
        Ihan kauhulla ajattelen, mitä maakuntamalli tuo mukanaan. Päätökset tehdään jossain pääpaikalla, kaukana. Ei siellä kiinnosta miten joku jossain maalla esim pärjää.
        Sotea viedään suu vaahdoten läpi.
        Rahat on loppuneet jo ennenkuin ollaan asiassa...


      • x-ex

        Tuo on totta. Onkohan meidät omaishoitajat otettu tuossa Sotessa ja maakuntamallissa huomioon. Voi olla, että suurimmalta osalta omaishoitajista lopetetaan se pienin omaishoidon tuki maakuntamallin myötä, sillä varmasti kriteerit muuttuvat ja määrärahat omaishoidontukeen pienenee.
        Nyt jo täällä maaseuduilla pelätään Sotea. Pelätään, että terveyskeskus, hammaslääkärit ja lääkärit viedään suurempaan yksikköön. Yöpäivystyskin on siirretty jo keskussairaalaan jonne on reippaasti yli sata kilometriä matkaa. Ambulanssin tulo kesti viimeksi yli tunnin kun sitä tarvittiin, sillä sekin siirrettiin kaupunkiin täältä omalta paikkakunnalta.
        Kinataan vain valinnanvapaudesta, mutta meidän tavallisten kansalaisten normaaliin elämään soten myötä ei kiinnitetä huomiota. Tuossa valinnanvapaudessa ja yksityistämisessä on päättäjien oma lehmä ojassa. Heillä on omia osakkeita ja osuuksia (perheillä, läheisillä ja yhtiöillä) näissä yksityisissä firmoissa. Pian ollaan amerikan mallilla. Pitää olla henkilökohtainen sairasvakuutus ennen kuin saa terveyspalveluita ja hoitoa.

        Mitähän herra Sipilä vastaisi meidän omaishoitajien huoleen? Onko se omaishoitajienliitto nyt hereillä ja ajaisi asiaamme soteratkaisussa vai hääriikö ne jo EU:ssa?

        Kysyin tässä taannoin eräältä omaishoitoliiton tädiltä, onko lukenut omaishoitajien murheita täältä suomi24:lta? Ei kuulemma ollut, ei tiennyt koko keskustelupalstasta...tiesi varmaan kun naama alkoi punottaa, mutta eivät välitä. Keskittyvät facebookiin ja kuvailemiseen. Ja hehkuttamaan miten omaishoitaja tekee työtään rakkaudesta.
        Käskin tutustua sivustoon ja lukea järjellä ja sydämellä mitä omaishoitajat kokevat ja tuntevat. Mitä kysymyksiä ja murheita on mielessä. Tuskinpa mitään tapahtui.

        Koitetaan vielä jaksaa, kaikesta huolimatta. Vaikka tulevaisuus pelottaa ja on henkisesti ja ruumiillisesti raskasta.
        Kaikkea hyvää teille tähän päivään.


    • Vainomsku

      Ja tämä taksiuudistus.
      Luin jostain eilen, että oli kilpailutettu jossain kyytejä, niin kukas olikaan voittanut; pääministerin veli.
      Rahankiilto silmissä, voittoa käärivät päättäjät, ei niitä kiinnosta, tosielämä.
      Eli mihin menee Kelakyydit. Omavastuu varmaan nousee ja mitä muuta,.soita sinne ja tänne...
      Sanotaan varmaan; kuljeta itse hoidettavaa.
      Kelalta saa 20c/km korvausta, ei riitä edes polttoaine kuluihin. Tuntikausia olet kiinni jossain lääkärireissulla. Ettet vaan hetkeäkään saa "huokaista".
      On katkeraa tämä vuodatus, mutta totta. On niin monen vuoden kokemus.
      Koskahan me omskut aletaan saada sopeutumiseläkettä. Mutta mehän ollaan jo eläkkeellä, siis turha toivo sekin.

      • omahoito

        Voisit tuon vuodatuksen lähettää omaishoitajien liitolle.
        Liiton meidän etua ja oikeuksia pitäisi ajaa valvoa ja puolustaa.
        Mutta kukkahattuilu ja kansainvälisyyden haluaminen on niille mieluisampaa puuhastelua.


    • entinenhoitaja

      Luin nuo kaikki kirjoitukset ja allekirjoitan täysin nuo kaikki epäkohdat mitä omaishoitajan työ pitää sisällään. Olin itsekkin mieheni omaishoitajana tasan 10 vuotta ei minulta kysytty haluanko alkaa hoitajaksi vaan sitä pidettiin itsestään selvyytenä. Raskasta oli tuo aika kun kaikesta huolehti yksin kun meillä ei lapsia ja jos olisi ollutkin niin heillä oma elämä muualla. En pystynyt pitämään lomia muulloin kun potilas oli sairaalassa, koska hän ei halunnut lähteä pois kotoa edes lakisääteisten vapaiden ajaksi. Viimeiset kaksi viikkoa oli erityisen raskaita kun mies ei päässyt edes tuolista ylös auttamatta mistään muusta nyt puhumattakaan. Pyörätuoli oli kulkuväline ja toinen semmoinen teline jossa rattaat alla joka tuki kävellessä. Loppuun asti hoidin hän kuolikin kotona sydäninfarktiin. Siitä hänen kuolemastaan on jo aikaa kun se tapahtui 2009 joten nyt olen saanut toipua siitä stressistä mutta aikaa se on vienytkin. Voimia kaikille omaishoitajille.

      • Oneiseole

        Niin tehdään, tämä omaishoito on suuri hunajainen rakkaustarina väkivaltaisenkin hoidettavan kanssa.

        Nämä omaishoitajien järjestöjen ja liiton harhaanjohtavat kusetukset alkaa olla jo sitä suuruusluokkaa että näihin pitäisi jo jonkun viranomaisen puuttua.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1555
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1315
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1212
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1122
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1046
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1045
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      11
      1036
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      1001
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      999
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      2
      996
    Aihe