Lefkas vai Karpathos

hipponen1980

Moikka!

Nyt kaipaisin neuvoa kesän suunnitelmiin. Olen siis mieheni kanssa lähdössä kahdeksi viikoksi jonnekin, ja nyt pähkäilen, että kumpi olisi parempi vaihtoehto, Karpathos vai Lefkas. Emme halua biletystä, vaan kaunista luotoa, hyvää ruokaa ja hyviä rantoja.

Oma lempikohteeni on Samos. Kreetan Agios Nikolaos taas ei viehättänyt niinkään, mutta myös Rodoksen Iyalissos oli kiva paikka. Onko joku käynyt molemmissa ja osaisi neuvoa meitä? Kiitos paljon jo etukäteen :)

Niin ja Apollomatkoilla ollaan menossa.

10

5799

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Karppaattienkello

      Karpathos on ainakin aikuisten lepolomalle hyvä paikka. Rantabulevardi täynnä hyviä ruokapaikkoja, kauniita maisemia, leppoisaa oloa. Autonvuokraus kannattaa, Olympokselle ehdottomasti, n. 50 km Pigadiasta. Bussilla (bussiasema isoa markettia vastapäätä) pääsee kätevästi rannoille, kaupungin ranta täyttyy nopeasti ja huononee mitä kauemmaksi kaupungista menee. Kahdessa viikossa ehtii hyvin koluta koko saaren. Laivaretkille kannattaa myös lähteä, kaikille rannoille ei pääse edes skootterilla. Ei mitään shoppailuhelvettejä, mutta tuliaiset hyvin saatu ostettua iltakävelyn ohessa. Apollomatkoilla olen ollut kolme kertaa, ei mitään moittimista.

      • Anonyymi

        Kiitokset tiedosta. Olen sinne lähdössä syyskuun lopulla. Terv. Jarmo


    • Ollopa

      Lefkasilla oltu, vehreää kun vertaa esim, Rodos, Kreeta jne.
      Sijaitsee mantereella joten osa turisteista tulee myös omilla autoilla, rantaviiva kaupungin kohdalla kapeahko mutta ajoi asiansa.
      Paljon purjeveneitä ja purjehtioita, satamassa näkee myös " ökyveneitäkin " ympäri mailmaa.
      Pääkatu palveluineen sekä satama ravintoloineen eläväinen.
      Saariin tykästyneenä jokin puuttui, nyt ensi kertaa Karpathoselle juhannuksen aikoihin, karuakin mutta , merta, leppoisaa tuulta, ystävällisiä ihmisiä, hyvää ruokaa, lämpimiä pimeitä iltoja, aamukävelyjä, leipomoista tuoreita sämpylöitä ym.
      Viime reissu alliglusive, Rodos.
      Jää paikallisuus kokematta, liikaa hotellin " vanki " vaikka kaikki luksusta.

    • Lefkaskarpatos

      Molemmat saaret oikein hyviä. Lefkas on saari, kulkuyhteys mantereelta rakennettu joitakin vuosia sitten. Karpathoksen itäpuoli karua, länsipuoli vehreämpää. Lefkaksella enemmän vehreyttä. Molemmissa "kreikkalaisuutta", valitettavasti sisäänheittäjät ravintoloissa, kuten muuallakin. Autonvuokraus todellakin kannattaa, saa enemmän irti maisemista ja pikkukylistä, voi pysähtyä silloin kun haluaa. Matkatoimistojen järjestämät retket aikataulutettuja, joten ne kannattaa jättää väliin ja panostaa omatoimireissuille autolla/skootterilla.

      • semmoista

        Kulkuyhteys on rakennettu joitakin vuosikymmeniä sitten, eikä vuosia.. Lefkas on täysin turismin ehdoilla elävä ns.saari. Nidri varsinkin.


    • hipponen1980

      Kiitos vastauksista! Päätimme mennä viikoksi Pargaan (se tuli tähän pohdintaan mukaan ihan yllärinä!( ja sitten viikoksi Lefkakselle :)

    • Jotainuutttta

      Karpathoksen Lefkos kiinnostaisi, onks kellään kokemusta? Millaiset rannat, onko ravintoloiden suhteen vaihtoehtoja kun on pieni paikka?

      • Jotainuutttta

        Ja melkein tärkein unohtui, saako yllä mainitusta kylästä pita gyroksia? ;P


    • Nukkuavoikotonakin

      Lefkos on todella pieni kylä, matalia hotelleja ja pikkukauppoja. Ranta on hyvin tuulinen ja aallokkoinen. Pienten lasten kanssa varmaan ok, jos hotellilla allas. Ei ostospaikkoja, ellei tarvitse uimapatjoj tai muuta rantarojua, ravintolatarjonta vähäistä, pita gyroksista ei tietoa. Jos haluaa lomallaan vain olla, niin ok. Pigadiassa enemmän kaikkea niin lapsille kuin aikuisille. Parempi rantakin.

      • Karpathosonaito

        Karpathokselle taitaa tehdä matkoja vain Apollomatkat. Lomapaikkoina tuo "pääkaupunki" Pigadia, sen vieressä Amoopi ja sitten toisella puolen tuo Lefkos. Jos hiemankin haluaa rihkamaa shoppailla, niin ehdottomasti Pigadia. Kauppoja ja ravintoloita löytyy myös. Amoopi on hyvin rauhallinen, ravintoloita on. On myös useita miniminiminimarketteja. Valikoima aivan onneton, kallistakin. Mutta omaa rauhaa löytyy rantapoukamista. Lefkos on erilainen. Siellä on useita rantoja ja löytynee aina sellainenkin, jossa tuuli ei haittaa. Maisemat tasaisempia ja kävelijöille/vaeltajille löytyy läheltä teitä ja polkuja. Ravintoloita näkyi olevan, joku kauppakin taitaa olla. Pitagyrospaikka oli, mutta autoilessamme siellä syyskuussa, oli kiinni. Lefkosin suurin etu on, että sinne paistaa nätisti ilta-aurinko. Noihin muihin ei paista, häipyy turhan aikaisin vuoren taakse. Mutta missä hyvänsä on, auto on syytä vuokrata, tosi mielenkiintoisia paikkoja löytyy. Mutta apollomatkojen kautta ei kannata vuokrata, erittäin kallista. Muualta saa lähes puoleen hintaan. Mutta jos se shoppailu ja hulina Rodoksen tai Rethymnonin tai Chanian tapaan on vähänkään mieluista ja tarpeellista, niin kiertäkääKarpathos kaukaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      154
      1519
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      921
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      743
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      16
      595
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      527
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      478
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      157
      476
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      419
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      412
    Aihe